تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۲۹

تکاپوی عربستان برای نجات از باتلاق یمن

پایگاه بصیرت / سعید محسنی‌راد

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/06/09 – شماره 10677 – صفحه 6)

رژیم عربستان پس از اینکه با تشکیل ائتلافی از برخی کشورهای عربی و حمایت آمریکا جنگی ویرانگر را از فروردین سال گذشته بر مردم یمن تحمیل کرد٬ اکنون رژیم ریاض که در باتلاق یمن گرفتار آمده و راه خروجی نمی‌یابد دست به دامان همه کشورها از جمله آمریکا شده تا بتواند صلح مورد نظر خود را بر مردم یمن تحمیل کند.

مقام‌های سعودی هرگز این روزهای ذلت بار را تصور نمی‌کردند که از اصرار بر ادامه جنگ تا زمان تحقق همه هدف‌های مورد نظرشان به مرحله اصرار برای صلح برسند و برای تحمیل صلح مورد نظر خود بر جنبش مردمی انصارالله و دیگر گروه‌های مقاومت یمنی٬ دست به دامن آمریکایی‌ها بشوند. این روزها ریاض شاهد رفت و آمد مقام‌های سیاسی و اطلاعاتی آمریکایی و سازمان ملل است تا بلکه بتوانند یمنی‌ها را بر نشستن بر سرمیز مذاکره قانع کنند.

این روزها از پافشاری‌های دولتمردان طراز اول سعودی مثل محمد بن سلمان (جانشین ولیعهد) و عادل الجبیر (وزیر امور خارجه) بر ادامه جنگ تا تحقق آرزوها و خواسته‌های آنها خبری نیست بلکه این کشور به انواع راه‌های سیاسی و دیپلماتیک متوسل شده تا بتواند حداقل به بعضی از خواسته‌های خود در این جنگ بی‌حاصل که ملیاردها دلار برای پیروزی در آن هزینه کرده، دست یابد.

تاکنون چندین نشست با دعوت سعودی‌ها از وزیران خارجه آمریکا و نمایندگانی از کشورهای انگلیس، روسیه و سازمان ملل متحد برای بررسی راههای دستیابی به صلح یمن در ریاض برگزار شده است و هرکدام با وعده‌هایی پایان یافته است اما جنگ عربستان علیه مردم یمن همچنان با بمباران شهرها و حتی بیمارستان‌ها ادامه دارد.

'جان کری'وزیر خارجه آمریکا چندی پیش به عربستان سفر کرد و در دیدار با مقام‌های این کشور و برخی مقام‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس٬ خواستار حل و فصل بحران یمن با تشکیل دولت وحدت ملی جدید شد.

او اعلام کرد که با کشورهای خیلج فارس و سازمان ملل متحد در عربستان سعودی در خصوص برنامه‌ای توافق کرده‌اند که مذاکرات صلح یمن را با هدف تشکیل دولت وحدت ملی دوباره آغاز خواهد کرد و از انصارالله یمن نیز خواست که این طرح را بپذیرند.

تحلیلگران سیاسی و رهبران شورای عالی یمن معتقدند که این کشور در شرایط کنونی و برای حل بحران انسانی که در اثر محاصره 17 ماهه سعودی ایجاد شده٬ شدیدا به صلح فراگیر نیازمند است و این طرح‌ها می‌تواند قابل بررسی باشد اما بعید است این نتیجه از طریق پیشنهادهای جان کری جامه عمل بپوشد چون برای آنها ثابت شده که آمریکایی‌ها در همه بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همیشه منافع استعماری خود را مد نظر داشته و دنبال می‌کنند ضمن اینکه این کشور با دخالت نظامی و فروش اسلحه به عربستان به نحوی در جنایات جنگی که این کشور در شهرهای یمن مرتکب و از سوی سازمان ملل به کشتار کودکان متهم شده، شریک است و به تعبیری آشکارتر اینکه یمنی‌ها به آمریکایی‌ها به عنوان شریک عربستان در جنگ بدبین هستند چرا که بارها از ائتلاف سعودی در حمله به یمن حمایت کرده‌اند.

بیشتر مناطق مسکونی و خدماتی یمن که توسط جنگنده‌های سعودی بمباران شده و به کشته شدن زنان و کودکان بی‌گناه منجر شده است ٬با ارائه اطلاعات شناسایی از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته است.

اکنون و برای چندمین بار است که سعودی‌ها برای حل بحران یمن دست به دامن آمریکایی‌ها شده‌اند همانطور که در آغاز جنگ دست به دامان آنها شده و با چراغ سبز آنها این جنگ را شروع کردند.

آمریکایی‌ها هیچ گاه برای توقف عملیات‌های نظامی سعودی‌ها علیه مردم یمن بطور جدی وارد عمل نشدند بلکه گاهی و با اشاره خواستار عدم بمباران مناطق خدماتی و درمانی شده‌اند که هرگز از سوی سعودی‌ها مورد توجه قرار نگرفت. چگونه می‌توان به آمریکا به عنوان پیشنهاد‌کننده طرح صلح برای یمن نگاه کرد. یمنی‌ها خواهان تضمین‌های بین‌المللی برای اجرای مفاد هر توافقنامه‌ای هستند که از این پس بر سر میز مذاکرات بدست آید.

گروه‌های مختلف مقاومت مردمی یمن پس از اینکه هیات گفت وگو‌کننده منصورهادی مورد حمایت سعودی‌ها در نشست‌های صلح کویت در پی تحمیل خواسته‌های مورد نظر ریاض در این نشست بود٬ در بازگشت به کشور، شجاعانه به تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره کشور و نیز برگزاری نشست مجلس نمایندگان مبادرت ورزیدند که این امر خشم سعودی‌ها و همپیمانان آنها را برانگیخت به طوری که سعودی‌ها پس از آن، بمباران بی‌سابقه شهرهای یمن را مجددا آغاز و حتی بیمارستان‌های تحت حمایت سازمان پزشکان بدون مرز را نیز هدف قرار داده و دهها تن از بیماران و کارکنان آن را به قتل رساندند که اعتراض و محکومیت سازمان‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

روزنامه عکاظ عربستان در شماره‌های اخیر خود با برجسته کردن خبر به اصطلاح صلح خواهی و تلاش‌های گسترده مقام‌های عربستانی که با سفر جان کری و نمایندگانی از انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس همراه بود، آن را دلیلی بر اراده صلح خواهی مقام‌های ریاض دانست و آن را گامی برای برقراری صلح و امنیت و آرامش در یمن توصیف کرد.

روزنامه الوطن عربستان نیز در خبری نوشت که این کشور همه عالم را برای رسیدن به صلح در یمن دور هم جمع کرده است.

سعودی‌ها ظاهرا فراموش کرده‌اند که صلح و امنیت و آرامش از دست رفته در یمن حاصل جنگی است که آنها بر مردم یمن تحمیل کرده‌اند و اکنون نیز می‌خواهند اهداف تحقق نیافته خود را بر سر میز مذاکره و در قالب مذاکرات صلح به طرف‌های یمنی تحمیل کنند که البته خسارت‌های آن کمتر از خسارت عملیات‌های 'طوفان قاطعیت' و 'بازگشت امید' برای یمنی‌ها نخواهد بود.

عربستان سعودی از فروردین سال گذشته به بهانه واهی بازگردان حکومت به منصورهادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن که در هتل‌های مجلل ریاض به سر می‌برد٬ جنگ علیه یمن را با دو عملیات طوفان قاطعیت و بازگشت امید آغاز کرد و در این مدت 17 ماهه هرگز از بمباران بی‌رحمانه شهرها و موسسات خدماتی و درمانی و آموزشی مضایقه نکرد و اگر این روزها نیز مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره با یمنی‌ها شده است ٬ به دلیل ناکامی از دستیابی به اهداف اعلام شده و نیز فشار هزینه‌های سرسام آور و اوضاع اقتصادی نامناسبی است که بر اثر پرداخت هزینه‌های این جنگ پدیدار شده است.

ضمن اینکه فشار افکار عمومی جهان، فشارهای شاهزاده‌های مخالف محمد بن سلمان در شروع جنگ علیه یمن و نیز جنایت‌های جنگی که آنها در یمن مرتکب شده‌اند و نهادهای بین‌المللی به این دلیل آن‌ها را محکوم نموده اند، شواهد دیگری هستند که مقام‌های ریاض را به صلح خواهی مجبور کرده است اما آنها در همین مسیر هم صادقانه حرکت نمی‌کنند و در پی آن هستند که با زور و نیرنگ خواسته‌های خود را بر طرف‌های یمنی تحمیل نمایند که البته طرف‌های یمنی پس از بازگشت به کشورشان و با تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره کشور خود٬ به سعودی‌ها فهماندند که هیچ گاه برای سر و سامان دادن به اوضاع نامناسب کشور خود منتظر صلح تحمیلی سعودی‌ها نخواهند ماند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=104192

ش.د952786

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات