تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۷۰۷۲

ناگفته هایی از کودتای یمن

به دنبال کشته شدن علی عبدالله صالح، موضوع کودتای ناکام یمن مقداری تحت الشعاع این حادثه قرار گرفت و بخشی از مسائل مربوط به آن ناگفته ماند، در حالی که مروری بر حوادث پشت صحنه آن پیام های مهمی در بر دارد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فرهاد مهدوی
کودتای اخیر در یمن که با وحدت مردم این کشور در مقابل شورشگری مهرهای وابسته به عربستان و همچنین با مقاومت نیروهای انصارالله، در نطفه خفه شد، به دنبال کشته شدن علی عبدالله صالح، مقداری تحت الشعاع این حادثه قرار گرفت و بخشی از مسائل مربوط به آن ناگفته ماند، در حالی که مروری بر حوادث پشت صحنه آن پیام های مهمی در بر دارد.
در حالی که عربستان و امارات از شکست اراده مردم یمن ناکام شده بودند، کودتا علیه دولت نوپای یمن را با استفاده از یکی از نیروهایی که از ابتدا هم انقلابی نبود، کلید زدند و برخی از ادارات و مراکز دولتی توسط نیروهای شبه نظامی وابسته به علی عبدالله صالح تصرف شد، اما با خروش مردمی و نیروهای انقلابی یمن این کودتا را در کمتر از یک روز شکست خورد. در این میان شلیک موشک کروز به تاسیسات البرکه ابوظبی، نوعی واکنش انصارالله یمن به توطئه امارات بود.

اقدامات انجام گرفته برای کودتا در یمن، پیام ها و ناگفته های مهمی در بر دارد:
1- در سه سال گذشته بارها اختلافاتی میان انصارالله و علی عبدالله صالح  صورت می گرفت که توسط نیروهای انقلابی مهار می شد تا عربستان از آن سوء استفاده نکند، و در حالی که اربابان صهیونیستی-غربی عربستان و امارات از نتیجه جنگ علیه یمن نا امید می شدند به ناگاه در روز های جمعه و شنبه هفته قبل این اختلافات جدی‌تر از قبل، دوباره شعله‌ور شد.
2- عربستان و امارات در این وضعیت به دنبال استفاده از مهرهای داخلی خود در یمن، برآمدند و در این میان «طارق محمد صالح» معروف به طارق عفاش، برادرزاده علی عبدالله صالح با افرادی از سرویس های جاسوسی عربستان وامارات ارتباط داشت که گرای اهداف نظامی را برای بمباران یمن در اختیار آنها قرار می داد.
3- ماجرای کودتای اخیر از آنجا آغاز شد که طارق محمد صالح با تشکیل گروهی مسلح در صنعاء از دستورات نیروهای امنیتی سرپیچی کرده و با اقداماتی مشکوک که امنیت صنعاء را تهدید می‌کرد، حساسیت انصارالله یمن را برانگیخته است.
4- در همین حال حمایت‌های امارات از شبه‌نظامیان طارق به سطوح بالایی رسید و شامل ایجاد چندین پایگاه برای آموزش شبه‌نظامیان طارق در مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به دشمن در استان شبوه و پایگاه دیگر در منطقه العود در استان اب و حمایت مالی از این پایگاه‌ها بود.
5- رهبران حزب کنگره مردمی سراسری به ریاست علی عبدالله صالح در دوره اخیر دیدارهای متعددی با فرماندهان نظامی وابسته به امارات که در استان الضالع حضور داشتند، برقرار کردند.
6- امارات متحده عربی چندین کامیون اسلحه را با قاچاق از استان‌های جنوبی "الضالع" و "إب" به صنعاء رساند و در اختیار شبه‌نظامیان وابسته به طارق قرار داد.
7- از جمله این حمایت‌ها اعزام ۸۳۰ تن از نیروهای وابسته به طارق به پایگاه‌هایی در استان عدن برای آموزش تحت نظارت امارات بود که برخی از آنها به صنعاء و برخی دیگر به استان اب بازگشتند.
8- انصارالله که وضعیت را مشکوک و خطرناک دید، از طارق عفاش خواست که به خواسته‌های آنان پاسخ دهد، اما او با سرپیچی خود، زمینه درگیری گروه مسلحش با نیروهای امنیتی در صنعاء  و کودتای ناکام را فراهم می‌کند و این درگیری سبب شعله‌ور شدن اختلافات داخلی شد.
9- در حال حاضر با شکست کودتا طارق محمد عبدالله صالح، سرکرده شورشیان دستگیر شده  است و دستگاه های امنیتی یمن همچنین با کمک قبایل سنحان امنیت را به پادگان های السواد و ریمه حمید برگردانده اند.
10- شلیک موشک کروز به امارات یکی از نتایج شکست طرح کودتا در یمن بود که نشان می دهد هنوز سلاح های استراتژیک در دست قدرتمند انصار الله است و به گفته مسولان انصار الله در صورت ادامه  شرارت ها و توطئه های عربستان و امارات پاسخ های قاطع تری به آنها داده خواهد شد.

اما نتیجه این اتفاقات برای انصار الله و یمن چه خواهد بود:
1- علی عبدالله صالح در ماه های اخیر تلاش هایی را با حمایت عربستان آغاز کرده بود که در صورت آرامش در یمن، خود یا فرزندش به قدرت برسند؛ رفتارهای نفاق آمیز وی در  سه سال قبل او با انصار الله باعث شده بود یمن در این مسیر هزینه های زیادی بپردازد. اکنون با کشته شدن وی این فرصت برای مردم و انصارالله حاصل شده است که نبرد با آل سعود و خائنان را با خلوص و قدرت بیشتری ادامه دهد.
2- کودتای نا فرجام نشان داد که مردم طرفدار گروه های خائن همچون عبدالله صالح واطرافیانش نیستند، زیرا در همان ساعات کودتا فراخوان‌های شبه‌نظامیان وابسته به کنگره مردمی سراسری یمن برای پیوستن به این شورش با پاسخی از سوی مردم یمن مواجه نشد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات