صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۱۵۴

از تصمیم جنجالی تا همکاری در خفا

1ـ سهم 34 دهم درصدی ایران از کل مبادلات تجاری جهان
نشست تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش اعلام کرد: از 32 هزار میلیارد دلار مبادلات تجاری جهان در سال 2016 تنها 34 دهم درصد آن برابر با 109 میلیارد دلار به ایران تعلق داشته است. آنکتاد تأکید دارد به طور کلی کشورمان 109 میلیارد دلار مبادلات تجاری با جهان داشته است که 69 میلیارد دلار آن صادرات و 40 میلیارد دلار آن را واردات تشکیل داده است. به این ترتیب، تراز تجاری ایران در سال 2016 مثبت 29 میلیارد دلار بوده است. در این محاسبات صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نیز محاسبه شده است. بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در این سال برابر با 3/4 درصد و سرانه تولید ناخالص داخلی 5276 دلار بوده است. نرخ تورم نیز 6/8 درصد برآورد شده است. همچنین تراز حساب جاری ایران در سال 2016 به 23 میلیارد و 566 میلیون دلار رسیده بوده است.

2ـ یک چهره نظامی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران!
نشریه «فارین پالیسی» در خبری اختصاصی از تصمیم دولت «دونالد ترامپ» برای انتصاب یکی از حامیان وی در یکی از سمت‌های کلیدی سیاست‌گذاری در قبال ایران و عراق خبر داده است. بنا بر این گزارش، سه مقام وزارت خارجه آمریکا به  «فارین پالیسی» گفته‌اند، «اندرو ال.پیک» نظامی سابق و عضو تیم انتقالی وزارت خارجه دولت ترامپ قرار است به عنوان معاون جدید دستیار وزیر خارجه در امور ایران و عراق منصوب شود. این در حالی است که وی هیچ سابقه‌ای در امور دیپلماتیک ندارد و حتی کارشناس مسائل ایران یا عراق هم شناخته نمی‌شود. گفتنی است، این نشریه مدعی شده است از ابتدای دولت ترامپ، مقامات کاخ سفید در محافل خصوصی از نحوه مدیریت دیپلمات‌های کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکا در پرونده ایران گلایه ‌کرده و حتی برخی اعضای شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه باید سیاست تهاجمی‌تری در قبال ایران در پیش گرفت، با این دیپلمات‌ها مجادله کرده‌اند.

3ـ چه کسی پشت تصمیم جنجالی ترامپ قرار دارد
«واشنگتن‌پست» با استناد به گفته‌های برخی مقامات کاخ سفید نوشت: تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال پایتخت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به قدس، پاسخ به تعهدی بوده که او در مقابل حامیان مالی و پشتیبانان ثروتمند کارزار انتخاباتی خود داشته است. به گفتۀ مقامات کاخ سفید، این تغییر در سیاست خارجی آمریکا بدون توجه به هشدارهای «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا انجام شده است و در مقابل، دو مشوق اصلی دونالد ترامپ در این زمینه مایک پنس، معاون او و شلدون ادلسون، میلیاردر مشهور یهودی و از متحدان قدرتمند او بوده‌اند. گفتنی است، هرچند ترامپ در آغاز کارزار انتخاباتی خود به طور عمومی اعلام کرد که به حمایت‌کنندۀ مالی نیازی ندارد؛ اما به طور خصوصی با شلدون ادلسون ملاقات و از او تقاضای کمک مالی کرده است.

4ـ عربستان در خفا با ترامپ هم‌عقیده است
رویترز با اشاره به بیانیه‌های عربستان علیه تصمیم ترامپ، نوشته است: «با وجود ابراز خشم از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به منزله پایتخت اسرائیل، اما مقامات عربی به صورت خصوصی می‌گویند به نظر می‌رسد ریاض با راهبرد کلی‌تر ایالات متحده درباره طرح صلح اسرائیلی‌ـ فلسطینی که فعلاً در مراحل اولیه‌اش قرار دارد، همراه است.» در این زمینه چهار مقام فلسطینی که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره جزئیات «معامله‌ای جامع» که انتظار می‌رود در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ دولت آمریکا آن را رونمایی کند، گفت‌وگو و توافق کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات