تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۹۱
با اعزام دوهزار نیروی هوابرد آمریکا به افغانستان صورت میگیرد

راهبرد جدید آمریکا در آسیای مرکزی

(روزنامه صبح نو ـ 1396/06/19 ـ شماره 313 ـ صفحه 5)

اعزام بیش از ۲ هزار نیروی هوابرد ارتش آمریکا به افغانستان از پایگاهی در «آلاسکا» به نقطه‌ای در آسیای مرکزی، جایی که 16 سالی می‌شود در اشغال آمریکایی‌هاست، به نظر می‌رسد واشنگتن در تدارک تنش‌های جدید منطقه و ماجراجویی بیشتر در این کشور محصور در خشکی است که روزگاری فاتح نبرد با شوروی بوده است. گویا آمریکا تصمیم دارد تا در کنار پروژه «پاکستان هراسی»، افغانستان هراسی را هم ایجاد کند، جایی‌که به گفته آمریکایی‌ها یکی از مقاصد بعدی گروه‌های تروریستی داعش است.

حضور 15 هزار نفری نیروی نظامی آمریکا در افغانستان

افغانستان که از یک دهه گذشته تا کنون با تجاوزگری و استعمارگری یانکی‌ها مواجه شده همچنان با جنگ‌های داخلی و حضور طالبان روبه‌روست. آمریکا که چندی پیش در صدد بود کابل را به کلی ترک کند، حال تصمیم به اعزام و تقویت نیروهای بیشتری در این نقطه از آسیای مرکزی گرفته است. نیروهایی که تعداد آن‌ها 13 هزار نفر تخمین زده شده بود که حال به 15 هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته رسانه‌ای «آلاسکا پابلیک»، سرهنگ «مارک کولبروک» در پایگاه مشترک نیروهای ارتش موسوم به «المندروف-ریچاردسون» در مراسمی اعلام کرد که دو هزار نیروی هوابرد ارتش از این پایگاه برای مدت 9 ماه به افغانستان اعزام می‌شوند.

این سرهنگ آمریکایی تصریح کرد که این نیروها مسوولیت آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستانی را خواهند داشت تا «هنر و علم جنگ» را به آن‌ها بیاموزند.

در حالی که ارتش قبل از این از احتمال اعزام هزار و 500 نیروی هوابرد به افغانستان خبر داده بود اما بر اساس این گزارش، تیپ چهارم لشکر 25 نیروهای هوابرد ارتش آمریکا که دو هزار و 100 نظامی دارد، به افغانستان اعزام می‌شود.

«دن سالیوان» سناتور جمهوریخواه نیز در مراسم آغاز روند اعزام سربازان آمریکایی درباره افزایش حمایت هوایی به آنها اطمینان داده است.

این در حالی است که اخیراً برخی از مقامات آمریکایی گفته بودند که واشنگتن در نظر دارد تا در مجموع 3500 نظامی آمریکا بیشتر به افغانستان اعزام کند. ترامپ در اعلام استراتژی خود گفته است جزئیات این راهبردش مخفی خواهد ماند و شمار دقیق و زمان اعزام نظامیان این کشور به افغانستان اعلام نخواهد شد.

نشست سه جانبه چین، پاکستان و افغانستان

ازسویی دیگر؛ تبعات رویارویی واشنگتن با اسلام آباد و اعزام نیروی نظامی بیشتر به کابل واکنش برخی از کشورها چون چین و روسیه را در برداشت.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، در پاسخ به افزایش نیروی نظامی آمریکا به آسیای مرکزی، ازنش است سه جانبه چین،پاکستان و افغانستان خبر داد و گفت: چین قرار است در سال جاری مذاکرات سه جانبه «چین، پاکستان و افغانستان» را بر گزار کند.

«وانگ یی» افزود: نخستین نشست مقامات سه کشور به‌زودی در پکن برگزار خواهد شد.در این نشست وزیر امورخارجه چین بار دیگر حمایت کامل کشورش را از مواضع پاکستان و توجه به منافع ملی این کشور اعلام کرد. وانگ یی گفت: پکن به طور کامل از تلاش‌های پاکستان در جنگ علیه تروریسم حمایت می‌کند و عقیده دارد برخی کشورهای جهان به عملکرد پاکستان در جنگ علیه تروریسم بی توجهی کرده و آن را نادیده گرفته‌اند.

وی با دفاع از تلاش‌های پاکستان در جنگ علیه تروریسم گفت: پاکستان فداکاری‌های زیادی در جنگ علیه تروریسم انجام داده است و جامعه جهانی باید این تلاش‌ها را به رسمیت بشناسند. وی افزود: پاکستان چندین دهه با معضل تروریسم دست و پنجه نرم کرده و این نکته بسیار مهم است که با این وجود به عنوان یکی از بزرگترین شرکای بین المللی در این جنگ شناخته می‌شود.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: اسلام آباد و پکن در زمینه مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی در کنار هم ایستاده‌اند و از مواضع یکدیگر به طور کامل حمایت می‌کنند. وی افزود: پکن همکاری‌ها و روابط خود را با اسلام آباد در زمینه‌های مختلف به ویژه بخش‌های اقتصادی، ارتباطات، دفاع و تأمین ثبات منطقه‌ای ادامه خواهد داد.

واکنش روسیه به پنهان‌کاری آمریکا در کابل

همچنین واکنش وزارت خارجه روسیه در‌باره پنهان کاری آمریکا در کشتار غیرنظامیان افغانستانی هم قابل تأمل است. آنجا که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تصریح می‌کند: مسکو از پنهان‌کاری حقایق درباره مرگ غیرنظامیان افغانستانی در بمباران نظامیان آمریکایی نگران است.

وی افزود: مسکو به گزارش‌های آمار تلفات غیرنظامیان که در نتیجه حملات هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان صورت می‌گیرد، توجه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به حملات اخیر هوایی آمریکا تصریح کرد: پس از اعلام استراتژی آمریکا، نیروی هوایی این کشور در سه حمله ده‌ها غیر نظامی افغانستانی را کشته است.

پیش از این نیز پنتاگون تحقیقاتی را درباره حوادثی مانند حمله هوایی به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در ولایت «قندوز» انجام داد، اما تا اکنون هیچ اقدام جدی درباره عاملان آن صورت نگرفته است. این در حالی است که پنتاگون در نظر دارد تا ناوگان هوایی آمریکا در افغانستان را با اعزام جنگنده‌های تندربولت و بمب افکن‌های استراتژیک بی 52 تقویت کند.

از سویی دیگر، روزنامه آمریکایی «بالتیمور سان» در تحلیلی به قلم «ریچل مارسدن» مقاله نویس و تحلیلگر سابق شبکه خبری «فاکس نیوز» مستقر در پاریس تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای اعزام چهار هزار نیرو به افغانستان را جهت دار و به هدف تلاش برای تغییر نظام ایران نام نهاد.

در بخشی از این تحلیل در حالی که نویسنده سعی دارد بی تفاوتی آمریکا در قبال عربستان به عنوان مسبب اصلی ناآرامی‌های منطقه را نشان دهد، آمده است: موضوع افغانستان دوباره به میان آمده در حالی‌که طالبان به طور فزاینده‌ای این کشور را با حمایت پشتیبان‌های سنتی خود یعنی عربستان سعودی و پاکستان اداره می‌کند. این در حالی است که بیشتر تروریست‌هایی که در ماجرای 11 سپتامبر 2001 به آمریکا حمله کردند، اهل عربستان بودند. پاکستان نیز مکانی بود که « اسامه بن لادن» در آنجا پناه گرفت تا این‌که توسط نیروی دریایی آمریکا کشته شد.

در ادامه این مطلب، نویسنده با انتقاد از تصمیم جدید آمریکا با اعزام نیرو به افغانستان نوشت: آمریکا با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان در واقع منافع امنیت ملی جهان غرب را بدتر می‌کند، درست همان‌طور که برای تغییر رژیم در سوریه و لیبی تلاش کرد و باعث تهدیدهای تروریستی در اروپا شد.

http://sobhe-no.ir/newspaper/313/5/12116

ش.د9603769

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات