تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۰۷۹۷۰

سیدرضا اکرمی: شورایعالی امنیت ملی پرونده ۸۸ را ببندد

(روزنامه مردم‌سالاري - 1396/09/26 - شماره 4486 - صفحه 13)

یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: طرح گفت و گو و مذاکره میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای کشور ضروری است و باید مسئولین بلند پایه کشور بنشینند و بر سر این موضوعات مورد اختلاف، تصمیم بگیرند. به گزارش برنا؛ «علی مطهری»، نماینده مردم تهران، در گفتگویی از ضرورت گفتگو، میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان سخن گفت. او همچنین علی لاریجانی و ناطق نوری را از جناج معتدلین اصولگرا و «محمدرضا عارف» از جناح اصلاح‌طلب را، به عنوان گزینه‌های مناسب برای مذاکره بین دو جریان برای کاهش اختلافات نام برد. «سیدرضا اکرمی»، عضو جامعه روحانیت مبارز، نیز درباره ضرورت این گفتگو گفت: اولا، خداوند به انسان زبان و قدرت بیان داده و این زبان و بیان برای این است که مقاصد، اهداف و آرزوهای خود را بیان کند. بنابراین مذاکره، مباحثه و مفاهمه همه اینها برای بیان عقاید و تاکید بر مشترکات است. ثانیا خداوند برای حل مشکلات و مسائل مختلف به گفت وگو توصیه کرده است. ماچه بخواهیم و چه نخواهیم، یک عده‌ای اصولگرا و اصلاح طلب هستند که باید بنشینند، صحبت کنند تا ببینند آیا اختلاف مبنایی بین شان وجود دارد و یا تنها همه اختلافات لفظی است.

او افزود: هر دو جناح، قانون اساسی، نظام و رهبری را قبول دارند و به دنبال آزادی و آبادانی کشورند اما در روش‌ها تفاوت وجود دارد. خوب است که بین اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین گفت و گو و مذاکره صورت گیرد. آن موقع مشخص خواهد شد دعوا فقط بر سر صندلی است، یا مسائل دیگری در میان است. اکرمی‌در پاسخ به اینکه چه سازو کاری باید بین جناحین ایجاد شود تا مذاکرات به نتیجه برسد؟ اظهار کرد: ما یکسری مشترکات مانند رهبری، نظام و قانون در هر دو جناح داریم که باید آن را مبنا قرار بدهیم و وارد مذاکره شویم. او درباره وجود یا عدم وجود اراده عملی برای مذاکره میان جناح‌ها تاکید کرد: لفظا این اراده وجود دارد اما متاسفانه در عمل کاری صورت نگرفته است. مثلا در نماز جمعه ما تریبون عمومی‌داریم، ملاک این است که امام جمعه عمومی‌حرف بزند و اینکه از جناح‌های مختلف باشد، اصرار بر آن نداریم.

اکرمی‌درباره این که چه گزینه‌هایی برای مذاکره مناسب هستند؟ گفت: ابتدا باید مسئولین بلند پایه کشور بنشینند و بر سر این موضوع تصمیم بگیرند و با یکدیگر مستقیم صحبت کنند تا مواضع متعارض نباشد. یکی از موضوعاتی که می‌شود به بحث و مذاکره و گفت و گو گذاشت، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مقام معظم رهبری» است. همه ما قبول داریم که اقتصاد ما بیمار است و در بخش خصوصی هم وضع فاجعه است، باید گفتگو کنیم تا ایرادات کار را بفهمیم. عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: پاسخگو بودن مراجع تصمیم گیری در این باره بسیار مهم است و صرف مباحثه فایده ای ندارد. برای مثال، در نقدینگی مشکلاتی اساسی داریم و این مسئله متاسفانه چند برابر شده است. ما باید مشترکا ببینیم چه راه حلی در این باره وجود دارد زیرا همه مشکلات با مذاکره جناحین قابل حل است.

سیدرضا اکرمی‌ با اشاره به تجربه انقلاب در مواجهه با گروه‌ها یادآور شد: ما بعد از پیروزی انقلاب تجربه‌های مشترکی داشتیم که گروه‌ها دور یک میز می‌نشستند و با همدیگر منطقی بحث می‌کردند. بنابراین مذاکرات جناحین باید رودر رو باشد، اینکه من در رسانه یک چیز بگویم و طرف مقابلم در رسانه ای دیگر چیز دیگری بگوید، به هیچ کجا نخواهیم رسید. تندروها را باید در هر دو جناح منزوی کرد. ما باید در نقدها صریح باشیم؛ یک عده‌ای راه نمی‌روند، عده ای دیگر بسیار تند می‌روند، خب این دو هرگز به یکدیگر نمی‌رسند. ما باید بدون رودربایستی مسائل را بیان کنیم و اگر کسی کارایی ندارد، بدون تعارف جایگزینش کنیم.

او مسائل کلیدی کشور نظیر مسئله حصر را در قالب مذاکره قابل حل دانست و تصریح کرد: باید اراده عملی وجود داشته باشد، مثلا مسئله حصر باید حل شود. اکنون هفت سال از حصر می‌گذرد آیا این حل شدنی نیست؟ قطعا قابل حل است. برای ترفیع این مشکل هم محصورین سهم دارند هم موافقین حصر. داستان فرزندان یعقوب را به خاطر داشته باشیم که بچه‌ها برادر را به چاه انداختند و 40 سال از خانواده دور کردند. فرزندان بعد از مدتی به پدر گفتند ما خطا کردیم و برای ما استغفار کن، پدر هم قبول کرد و همه چیز تمام شد. حجت‌الاسلام اکرمی‌در پایان گفت: دشمن در سال 88 دندان تیز کرد و اگر خطایی رخ داده، استغفار کنیم و شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرد که این پرونده بسته شود. ما باید مذاکره کنیم ولو آنکه این مذاکره به مانند برجام دو سال به طول انجامد.

http://www.mardomsalari.net/4486/page/13/28363

ش.د9603824

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات