تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۷۹۹۲

کريسمس و تداوم هراس‌افکني داعش

(روزنامه اطلاعات – 1396/09/28– شماره 26893 – صفحه 12)

همزمان با نزديک شدن به سال نو ميلادي و برپايي جشن کريسمس در اروپا و آمريکا، نگراني از اقدامات خشونت بار عناصر داعشي در اين جشن افزايش يافته؛ موضوعي که نشان مي‌دهد افراط گرايي حد و مرز جغرافيايي نمي‌شناسد. به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش‌هاي خبري ايرنا، جشن کريسمس امسال هم مانند سال‌هاي گذشته با حاشيه‌هايي همراه است و مسيحيان بيش از تدارک برنامه‌هاي شادي براي برپايي جشن، نگران تهديدهايي هستند که در اين ماه از جانب گروه تروريستي داعش انعکاس يافته اند. اين که با توجه به ضعف کنوني تروريست‌ها چقدر تهديدهاي آنها قابليت عملياتي شدن دارد و همچنين تدابير شديد امنيتي تا چه ميزان مي تواند از وقوع رخدادهاي غيرمنتظره جلوگيري کند، جاي بحث و بررسي دارد.

تهديد تروريستي در آستانه کريسمس

تا چهارم دي ماه (بيست وپنجم دسامبر) و فرا رسيدن کريسمس زمان زيادي باقي نمانده و در اين مدت داعش اروپا و آمريکا را به اقدامات تروريستي تهديد کرده است. اوايل آذرماه داعش با انتشار پوستري تبليغاتي به سه زبان انگليسي، فرانسوي و آلماني، اروپا را هدف حملات خود در اين روز معرفي کرد. نکته جالب توجه در اين تصاوير تبليغاتي آن است که در خيابان «ريجنت» در ناحيه وست اِند لندن و همچنين برج ايفل در فرانسه قابل مشاهده است؛ پيامي که غيرمستقيم گوياي آن است که فرانسه و انگليس براي انجام اين اقدامات خرابکارانه و غيرانساني هدفگذاري شده‌اند. انتشار پيام تهديد داعش به زبان آلماني نيز مي تواند حاکي از آن باشد که کشورهاي آلماني زبان به ويژه آلمان هم در فهرست مورد نظر تروريست‌ها قرار دارند.

به تازگي «هانس گئورگ ماسن» رئيس سازمان امنيت داخلي آلمان از افزايش چشمگير سلفي‌هاي تندرو در اين کشور خبر داده است. وي نوزدهم آذرماه با بيان اين که شمار سلفي‌هاي تندرو در اين کشور هيچ زمان ديگري به اندازه امروز نبوده، تعداد آنها را در دسامبر امسال 10 هزار و 800 نفر برآورد کرد در حالي که شمار آنان در دسامبر پارسال (2016) به حدود 9700 نفر مي رسيد. پس از انعکاس پوسترهاي تهديدآميز داعش، وزارت امور خارجه آمريکا نسبت به سفر شهروندان خود به اروپا براي روزهاي کريسمس هشدار داد و اعلام کرد:حملات اخير در بريتانيا، فرانسه، فنلاند، روسيه، اسپانيا و سوئد نشان مي دهد گروه‌هاي تروريستي القاعده و داعش همچنان فعال هستند .موضوع قابل تامل اين که گروه تروريستي داعش، در روزهاي کريسمس براي آمريکا هم برنامه دارد. در يکي از تصاوير رعب آور داعش، ميدان تايمز شهر نيويورک مورد تهديد قرار گرفته و در آن آمده است که به‌زودي، ما در کريسمس در نيويورک (شما را) ملاقات مي‌کنيم.

عبور تروريست از حدود مرزها

اين يک واقعيت است که تروريسم به عنوان پديده‌اي شوم نه فقط در رفتار خشونت بار بلکه در جغرافياي سرزميني نيز هيچ حد و مرزي را نمي شناسد. شايد پيشتر تصور نمي شد که روزي اروپا و آمريکا به صحنه نمايش افراط گرايان و ستيزه جويان تبديل شود به طوري که حتي خريد و فروش جشن سال نو آنها با نگراني توام باشد. مداخلات کشورهاي غربي و همپيمانان منطقه اي آنان، خاورميانه را در وضعيتي آشوب زده‌اي قرار داده که دور افتاده ترين نقاط جهان نيز از پيامدهاي مخرب آن مصون نيستند.

دامن زدن به بحران‌هاي خاورميانه و دميدن در آتش درگيري‌هاي قومي- مذهبي با هدف فروش تسليحات، سرانجام به ناامن شدن جهاني انجاميد. اينک سلاح‌هاي ساخت غرب در دستان تروريست‌هاي داعش براي کشتار شهروندان بيگناه اروپايي و آمريکايي مورد استفاده قرار مي گيرند. فرسايشي شدن نزاع‌هاي خاورميانه و گسترش تبليغات داعش، بسياري از اروپايي‌ها را نيز براي پيوستن به تکفيري‌ها به اين منطقه سرازير کرد.

حال با نابودي داعش سازمان يافته و برگشت شهروندان اروپايي به کشورهاي خود چه بسا که شاهد تشديد اقدامات تروريستي در اين کشورها باشيم. همين موضوع باعث شده که اروپا در چند سال گذشته به يکي از جولانگاه‌هاي تروريست‌ها تبديل شود . هر چند که براي خنثي سازي برنامه‌هاي خرابکارانه تروريست‌ها در بازار سال نو ميلادي تدابير امنيتي شديدي احساس مي‌شود اما اروپا و آمريکا لازم است در سياست خارجي خود تجديدنظر اساسي داشته باشند. خشونت خود را بازتوليد مي‌کند و مداخله نظامي مستقيم در کشورهاي مختلف منطقه با رفتارهاي خشونت بار به بهانه‌هاي مختلف، عايدي جز بالفعل سازي پتانسيل‌هاي نهفته در زمينه افراطي‌گري نخواهد داشت.

با مقايسه‌اي هر چند کوتاه بين دو دوره پيش از بحران سوريه و پس از آن به خوبي مشخص مي شود که در سال‌هاي پس از بحران، اروپا همواره به شيوه‌هاي گوناگون هدف حملات مسلحانه و غيرمسلحانه خشونت‌بار قرار گرفته است. هر چند که اقدامات تروريستي با هر سبک، قصد و نيتي مذموم و غيرانساني است اما تکفيري‌ها با استناد به جنايت‌هاي غرب در منطقه و محکوميت مداخلات نظامي آنها در کشورهاي مسلمان به يارگيري و جذب نيرو اقدام مي کنند. بي ترديد تا هنگامي که اين مداخله جويي‌ها ادامه داشته باشد از گزند افراد و گروه‌هاي ستيزه جو در امان نخواهند ماند.

سايه تهديد داعش بر بازار کريسمس اروپا

داعش به تازگي تهديد کرد در ايام کريسمس اقدامات تروريستي را در شهرهاي مختلف اروپا انجام مي دهد؛ کارشناسان مسائل امنيتي، بقاي تفکرات داعشي و بازگشت اعضاي اين گروه به کشورهاي خود را عاملي مهم در گسترش اين حملات ارزيابي مي کنند.پس از شکست داعش در عراق و سوريه، اين گروه تروريستي جاي پاي خود را در منطقه از دست داده است. از ابتدا داعش تلاش داشت تا با بهره‌گيري از عرصه رسانه‌اي خود را بزرگ، پر قدرت و وحشتناک نشان دهد. اکنون با در هم پيچيده شدن طومار موجوديت اين گروه، تکاپوي داعش بر اين امر متمرکز شده است که خود را زنده و تاثيرگذار نشان دهد. به تازگي داعش از برنامه ريزي براي انجام حملات تروريستي در شهرهاي مختلف جهان به ويژه در اروپا خبر داده است. اين امر با واکنش‌هاي گوناگوني همراه بوده است .

تهديدهاي داعش در فضاي مجازي

استفاده از فناورهاي نوين ارتباطي از جمله رويکردهاي داعش براي تبليغ توان خود بوده است. اکنون پوسترهاي گوناگوني در زمينه وحشت آفريني داعش و ترور در شهرهاي مختلف جهان منتشر شده است.روزنامه «بيرمنگهام ميل» در گزارشي نوشت با تهديد داعش در زمينه انجام اقدامات تروريستي در انگلستان و اروپا، سايه سياه تروريسم بر بازارهاي کريسمس سنگيني مي کند.ستيزه جويان داعش اعلام کرده اند به دنبال اجراي حملاتي وحشتناک در ايام کريسمس به اروپا هستند. داعش در برنامه‌هاي تبليغاتي خود، اين بار تکرار جنايات در انگليس، آلمان و فرانسه را دنبال مي‌کند. به همين دليل اين گروه در فضاي مجازي تصاويري را با پيام «به زودي در تعطيلات» به سه زبان انگليسي، فرانسوي و آلماني منتشر کرده است.

در اين تصاوير برج ايفل فرانسه، چاقوهاي خون آلود و سايه‌هايي از نيروهاي داعش به همراه نمادهاي کريسمس از جمله بابانوئل استفاده شده است.تارنماي خبرگزاري روسي «راشا تودي» هم در گزارشي که در آن از تصوير يکي از تهديدهاي داعش عليه فرانسه و برج ايفل، استفاده کرد چنين گزارش داد که اروپا با تهديدهاي تروريسي زمستاني داعش روبرو شده است. تصاوير وحشتناکي از رسانه‌هاي پيام رسان منتشر شده است که در آن افراط گرايان، مراسم جشن‌هاي عيد کريسمس در نقاط مختلف اروپا را هدف حملات تروريستي خود قرار داده اند. چيزي که در اين تصاوير آمده است نشان مي دهد که داعش برنامه ريزي کرده است تا حداقل به دو کشور فرانسه و بريتانيا حملاتي را انجام دهد.

به نوشته راشا تودي اين تصاوير در حالي در فضاي مجازي منتشر شده است که پليس اروپا عمليات‌هاي ضدتروريستي خود را تقويت کرده است. در همين ارتباط شش پناهجو که مظنون به عضويت در گروه‌هاي تروريستي و انجام عمليات در بازارهاي کريسمس بودند در شهرهاي مختلف آلمان بازداشت شدند. گفته مي‌شود اين افراد به علت نبود مدارک کافي آزاد شدند.چند روز پيش هم وزارت امور خارجه روسيه هشداري را براي افرادي که براي سفر به شهرهاي اروپايي و آمريکايي در ايام کريسمس برنامه ريزي کردند، صادر کرد. در اين پيام در مورد افزايش احتمال وقوع حملات تروريستي در ايام کريسمس هشدار داده شد.

تروريسم در مسير اروپا

شکست داعش باعث شد که اين گروه بخش عمده‌اي از خلافت اعلامي خود را از دست بدهد. با اين حال کارشناسان مي‌گويند ممکن است اين گروه شبه نظامي پس از بازسازي سياسي و فيزيکي دوباره به عرصه اين دو کشور يا ديگر مناطق باز گردد. شبکه تلويزيوني سي.ان.بي.سي در گزارشي هشدار داد: ممکن است تحولات به سمتي پيش برود که جهان شاهد داعش 2 يا القاعده 3 باشد. با اينکه داعش شکست خورده است اما رويکرد افراطي هنوز باقي مانده است. بنابراين ممکن است اين گروه در اتحاد با القاعده در سوريه (جبهه النصره) خود را بار ديگر مطرح سازد. در اين شرايط نيز داعش مي تواند ضمن جذب نيرو از آسيا و اروپا در اين مناطق چالش آفرين باشد.به اعتقاد کارشناس شبکه تلويزيوني آمريکايي، اين احتمال وجود دارد که داعش خود را باز طراحي کند زيرا اين گروه داراي ويژگي‌هاي چندوجهي است و مي تواند خود را به گونه‌هاي ديگر تغيير دهد.

اقدمات تروريستي اين گروه در آينده ممکن است پيامدهاي ويران کننده نه تنها براي دو کشور سوريه و عراق بلکه براي منطقه و اروپا داشته باشد.حتي «ترزا مي» نخست وزير انگلستان نيز چنين تهديدي را جدي گرفته است. وي در اولين سفر نخست وزير انگلستان به عراق در يک دهه گذشته، نسبت به بازگشت تروريسم به اروپا هشدار داد. روزنامه انگليسي «ديلي ميل» در گزارشي با بيان جزئيات سفر و سخنان وي اظهار کرد که پيکارجويان داعش پس از جنگ در خاورميانه ممکن است به اروپا بازگردند.

ترزا مي در اين سفر گفت: از آنجا که نيروهاي داعش از عرصه ميداني جنگ در عراق و سوريه به عقب رانده شدند، کشورهاي همسايه بايد کمک کنند تا مانع روند حرکتي آن‌ها شوند. تروريست‌ها تلاش مي کنند تا خود را به اروپا و از جمله بريتانيا برسانند.وي با بيان اين که مبلغ 10 ميليون پوند را براي کمک به نهادهاي ضدتروريستي عراق در سه سال در نظر گرفته است، بر همکاري بريتانيا با شرکاي منطقه اي تاکيد کرد. ترزا مي از اين کشورها خواست تا کنترل‌هاي مرزي خود را تقويت کنند و بر عبور و مرور دقت بيشتري داشته باشند. نخست وزير انگليس گفت: اين کار موجب شناسايي اعضاي داعش مي شود و پيش از آنکه آن‌ها آسيبي را به مردم برسانند از اقدام تروريستي پيشگيري مي کند .

بازگشت ستيزه جويان به کشورهاي خود

بسياري کارشناسان اعتقاد دارند داعش و خلافت «دولت اسلامي» شکست خورده اما هنوز محو نشده است و تهديدهاي آن ادامه دارد. اين تهديدها هنوز کم نشده و در مقابل دامنه حضور اعضاي داعش حتي تا جنوب شرق آسيا کشيده شده است. مهمترين چالش کشورها بازگشت اعضاي داعش به کشورهاي خود است. داعش از حدود 100 کشور جهان نيروهايي را استخدام کرد. سرمايه‌هاي مالي که در اختيار اين گروه بود (تا 2 ميليارد دلار برآورد مي‌شود) باعث شد تا به خاطر دلار افراد از کشورهاي مختلف جذب اين گروه شوند.

تارنماي تحليلي «واير» در گزارشي نوشت اکنون که اعضاي اين گروه از سوريه و عراق به کشورهاي خود در آسيا، آفريقا و اروپا باز مي گردند بعيد به نظر مي رسد که ريشه‌هاي ايدوئولوژيکي و نهادي اين گروه را به فراموشي بسپرند. به اعتقاد «نيکلاس راسموسن» مسئول اداره ضدتروريسم ايالات متحده، پس از عقب نشيني فيزيکي اين گروه از خاورميانه، داعش به عمليات مخفيانه تروريستي در سراسر جهان دست خواهد زد. گرچه ممکن است ارتباط مستقيمي ميان اين گروه با عراق و سوريه وجود نداشته باشد اما داعش قادر خواهد بود تا در گستره جهاني نيرو بگيرد و به اقدامات خود ادامه دهد .

اروپا در سال‌هاي اخير شاهد مجموعه‌اي از عمليات‌هاي تروريستي بود که داعش مسئوليت آن‌ها را پذيرفته بود. حملاتي که تحت عنوان گرگ تنها در برلين، منچستر و ديگر شهرهاي بريتانيا اتفاق افتاد در کنار حملات برنامه‌ريزي شده در پاريس و بروکسل از جمله اقدامات داعش بودند که موجب هراس بسياري در اروپا شدند. تحليل تارنماي واير تهديد اصلي داعش را عليه اروپا دانست و افزود: ستيزه جوياني که از عراق و سوريه به کشورهاي خود در اروپا باز مي گردند منبع اصلي مخاطره‌ها هستند. حدود 5000 نفر از شهروندان اروپايي به اين دو کشور براي جنگ رفته بودند که نزديک به 1500 نفر از آن‌ها به کشورهاي خود بازگشتند.

چند روز پيش نيز «ژيل‌کرچوف» هماهنگ کننده ضدتروريسم اتحاديه اروپايي به خبرگزاري «آسوشيتد پرس» گفت که با وجود فروپاشي خلافت داعش، اين گروه تهديدي جدي به ويژه براي اروپا است. به گفته اين مقام اروپايي هنوز سيل افرادي که به داعش پيوسته بودند به اروپا بازنگشته است؛ بنا بر ارزيابي سرويس‌هاي اطلاعاتي بازگشت آن‌ها به صورت انفرادي و قطره قطره در حال انجام است. به گفته اين مقام اروپايي اکنون داعش هيچ مکان فيزيکي را براي حفظ خلافت خود در اختيار ندارد. اگرچه اين امر برنامه ريزي براي انجام عمليات تروريستي را سخت مي کند. کرچوف افزود: اين به معني پايان بازي نيست؛ هنوز اين ايدئولوژي وجود دارد به ويژه در اروپا، با تقويت اين نگرش نسبت به گذشته، پديده تروريسم داخلي بسيار رشد داشته است

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\12\12-18\20-38-11.htm&storytitle=%98%D1%ED%D3%E3%D3%20%E6%20%CA%CF%C7%E6%E3%20%E5%D1%C7%D3%20%C7%DD%98%E4%ED%20%CF%C7%DA%D4

ش.د9604008

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات