تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۸۰۴۵
بعیدی‌نژاد: دری‌اصفهانی از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای نبود

اگر نبود چرا مدال گرفت؟

(روزنامه وطن‌امروز - 1396/07/19 - شماره 2278 - صفحه 2)

گروه سیاسی: حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 روز گذشته در واکنش به اثبات جرم جاسوسی عبدالرسول دری‌اصفهانی که در مذاکرات هسته‌ای از اعضای تیم او بوده است، منکر عضویت دری‌اصفهانی در تیم مذاکرات هسته‌ای ایران شد! و گفت او و 25 مشاور دیگر تنها در برخی مواقع لازم مشورت‌هایی به تیم مذاکره‌کننده داده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، بعیدی‌نژاد که پس از توافق بر سر برجام، به عنوان سفیر ایران، در انگلستان به سر می‌برد، دیروز در واکنش به اثبات جاسوسی دری‌اصفهانی، در صفحه اینستاگرام خود ضمن انکار عضویت دری‌اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده، تلاش کرد سطح همکاری دری‌اصفهانی با تیم مذاکره‌کننده را تنزل بدهد.

بعیدی‌نژاد در این باره نوشت: «برخلاف اینکه برخی رسانه‌ها مایلند آقای دری را به عنوان عضو اصلی تیم مذاکرات هسته‌ای معرفی کنند، وی از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای نبود، بلکه وی به نمایندگی از سازمان خود و با شرکت در برخی جلسات و به فراخور نیاز، به تیم مذاکرات هسته‌ای در برخی زمینه‌های تخصصی مشاوره می‌داد. از امثال ایشان حدود 25 نفر به صورت مستقیم در حوزه‌های مختلف شامل مباحث فنی هسته‌ای، نظارت‌های آژانس، مباحث اقتصادی، مباحث بانکی، صنعت هوایی، صنایع دارویی، صنایع خودرو، مباحث حقوقی، رسانه و... به تیم مذاکرات هسته‌ای مشورت می‌دادند و به فراخور و در صورت نیاز در جلساتی از مذاکرات که حضور آنها لازم بود شرکت می‌کردند. این افراد همه نمایندگان رسمی و معرفی‌شده از سوی سازمان‌های خود بودند و وزارت امور خارجه وظیفه‌ای برای تعیین صلاحیت‌های اطلاعاتی و حرفه‌ای آنها نداشت».

بعیدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه بررسی صلاحیت امثال دری‌اصفهانی با وزارت امور خارجه نبوده و وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی کشور بوده، نوشت: آقای دری فرد ناآشنایی برای کشور نبوده است و حداقل 2 دهه در بسیاری از حوزه‌های مالی، بانکی و حقوقی در سطوح مختلف کشور مشارکت داشته و به جهت دستاوردهای خود در حوزه دفاع موثر حقوقی در دیوان‌های داوری کشور، مورد تقدیر برخی از حساس‌ترین سازمان‌های کشور قرار گرفته است. موضوع دیگر این است که افرادی که به عنوان مشاور به تیم مذاکرات هسته‌ای مشورت می‌دادند حوزه کار مشخصی داشتند و اصلا صلاحیت ورود به سطح کلان سیاست‌های کشور مثلا موضوعات مربوط به لغو تحریم‌ها، حوزه‌های لغو تحریم‌ها، زمانبندی لغو تحریم‌ها و مباحث مشابه را نداشتند و فقط در برخی نشست‌های کارشناسی که بر اساس نیاز به‌وجود می‌آمد، اطلاعات ریز بانکی برای مثال تسهیل بازگشت اموال مالی به سیستم بانکی کشور و برخی دیگر از مباحث جزئی کارشناسی را در اختیار تیم مذاکرات هسته‌ای قرار می‌دادند. همچنین با توجه به حیطه‌بندی دسترسی افراد به اطلاعات، مشاوران فقط به حوزه اطلاعات مربوط به خود دسترسی داشتند.

به مشاور معمولی مدال می‌دهند؟

انکار عضویت عبدالرسول دری‌اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از سوی حمید بعیدی‌نژاد در حالی است که دری‌اصفهانی از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بوده است. دری‌اصفهانی از سوی ولی‌الله سیف به عنوان متخصص حوزه بانکی و مالی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اضافه شد تا در حوزه برداشته شدن تحریم‌های بانکی و مالی در برجام اثرگذار باشد. بعیدی‌نژاد در حالی دری‌اصفهانی را یک مشاور همانند 25 مشاور دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دانسته که دری‌اصفهانی در مرحله آخر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که در وین برگزار شد، یکی از اعضای اصلی تیم ایرانی بود. در حالی که در یک سمت میز مذاکرات، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین حضور داشتند، دری‌اصفهانی نیز یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی بود که مقابل وزرای خارجه 1+5 نشسته بود!

اما نکته مهم‌تر درباره جایگاه و نقش اثرگذار دری‌اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، این است که او یکی از 10 مقام اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود که از حسن روحانی مدال لیاقت دریافت کرد. به گزارش «وطن امروز»، پس از توافق برجام، در مجموع 11 نفر از سوی حسن روحانی مدال دریافت کردند. غیر از سردار حسین دهقان وزیر وقت دفاع، 10 نفر دیگر اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده ایرانی بودند. محمدجواد ظریف، علی‌اکبر صالحی، عباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، حمید بعیدی‌نژاد، غلامحسین محمدنیا، پژمان رحیمیان، بهروز کمالوندی، مشکان مشکور و عبدالرسول دری‌اصفهانی 10 نفر اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بودند که حسن روحانی به خاطر نقش اصلی آنها در توافق هسته‌ای به آنها مدال داد. بر اساس ادعای حمید بعیدی‌نژاد، اگر دری‌اصفهانی یک مشاور عادی بود، چرا به او مدال خدمت داده شد؟ و چرا به 25 مشاور دیگر مدال داده نشد؟

جالب‌تر اینکه همان زمان یعنی 19 بهمن 94 پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، این 10 نفر را اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دانست. پایگاه اطلاع‌رسانی www.president.ir در خبر خود از مراسم اعطای مدال به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نوشت: «رئیس‌جمهوری در این مراسم به دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نشان درجه یک لیاقت و مدیریت، به دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نشان درجه یک شجاعت، به سردار دهقان وزیر دفاع و امور پشتیبانی نشان درجه یک شجاعت و به سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در بخش‌های دیپلماتیک، حقوقی و فنی نشان‌های درجه 2 لیاقت، درجه 3 خدمت و لوح زرین سپاس اهدا کرد».

چرا بعیدی‌نژاد نگران است؟

به نظر نمی‌رسد انکار نقش موثر دری‌اصفهانی در مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام از سوی حمید بعیدی‌نژاد یک اتفاق معمولی باشد. چرا بعیدی‌نژاد تا این اندازه نسبت به دستگیری و «اتهام جاسوسی» و حالا صدور حکم و اثبات جاسوسی عبدالرسول دری‌اصفهانی حساسیت به خرج می‌دهد؟ چرا حمید بعیدی‌نژاد سال گذشته پس از دستگیری دری‌اصفهانی، از اطلاق اتهام جاسوسی برای دری‌اصفهانی برآشفت و در اقدامی شتابزده به رسانه‌هایی که اتهام جاسوسی دری‌اصفهانی را پوشش دادند حمله کرد و پای ارگان‌های اطلاعاتی و امنیتی را وسط کشید؟ اصرار بعیدی‌نژاد- که اکنون در انگلستان بسر می‌برد- بر اینکه دری‌اصفهانی تابعیت مضاعف نداشته، برای چه بود؟ یک نکته درباره نحوه ارتباط دری‌اصفهانی و حمید بعیدی‌نژاد مطرح است که به نظر می‌رسد باید به دقت مورد رسیدگی قرار گیرد. دری‌اصفهانی مسؤول حوزه بانکی و مالی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است.

فعالیت او در کمیته کارشناسی مذاکرات هسته‌ای متمرکز بوده است، یعنی همان کمیته‌ای که حمید بعیدی‌نژاد مسؤولیت آن را بر عهده داشته است. در دور آخر مذاکرات هسته‌ای نیز دری‌اصفهانی نقش بسیار چشمگیری داشته است. قاعدتا مشاوره‌ها و نظرات دری‌اصفهانی درباره مسائل بانکی و مالی باید از طریق بعیدی‌نژاد وارد فرآیند اعمال در انشای برجام می‌شد، یعنی مسؤول مستقیم دری اصفهانی، حمید بعیدی‌نژاد بوده است. حالا باید مشخص شود نقش دری‌اصفهانی و به تبع آن بعیدی‌نژاد در انشای آن بخش از برجام که مربوط به برداشته شدن تحریم‌های بانکی و مالی است، تا چه اندازه بوده است. یعنی باید مشخص شود نظرات دری‌اصفهانی تا چه اندازه در ایجاد مخمصه فعلی برجام در حوزه بانکی و مالی موثر بوده است.

حضور دری‌اصفهانی در دور آخر مذاکرات بر سر برجام در وین که به گفته حسن روحانی، ساعت‌ها درباره کلمات متن توافق میان طرفین بحث و مذاکره صورت گرفته بود، از نقش ویژه و اثرگذار این عضو تیم کارشناسی بعیدی‌نژاد در مواضع تیم ایرانی حکایت دارد و دلیل دادن مدال خدمت به دری‌اصفهانی نیز قاعدتا همین نقش اثرگذار او در برجام بوده است. قاعدتا ورود به این موضوع از سوی سازمان‌های اطلاعاتی، می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد و تا حدود زیادی سوالات درباره واکنش‌های شتابزده بعیدی‌نژاد نسبت به کیس دری‌اصفهانی را رمزگشایی کند. سوال کلیدی اکنون این است: «چرا بعیدی‌نژاد می‌خواهد جایگاه دری‌اصفهانی در مذاکرات را ناچیز جلوه دهد؟ اگر مشخص شود دری‌اصفهانی جایگاه ویژه‌ای در مذاکرات و نگارش برجام داشته، نخستین فرد در تیم مذاکره‌کننده که باید در این‌باره پاسخگو باشد، کیست؟»

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2278/2/182732/0

ش.د9603161

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات