صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۰۷۵

از توصیه‌های عجیب تا خسارت جبران‌ناپذیر

1ـ پیروی از گروه‌های فانتزی خسارات جبران‌ناپذیری خواهد داشت
رضا نصری، حقوقدان بین‌المللی و مؤسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو، در یادداشتی در واکنش به حوادث اخیر نوشت: جامعه ایران باید به جد از خود بپرسد به چه علت از دهه‌های گذشته تاکنون گروه‌های تروریستی که موفق شده‌اند مناطق وسیعی از سرزمین‌های همجوار را تسخیر کنند و در آنجا مستقر شوند، پُشت دیوارهای مرزی ایران متوقف شده‌اند؟ پاسخ این است که اگر امروز ایران جولانگاه این گروه‌های نامتعارف نشده، به دلیل این است که ایران برخلاف کشورهای همجوار، یک «حکومت مرکزی» منسجم و مقتدری دارد. افکار عمومی ایران ـ که گاه بیش‌ از حد از حقایق منطقه و از موقعیت خود در آن غافل به نظر می‌رسد ـ باید به این امر واقف شود که تضعیف این «قدرت مرکزی»، به معنای شکستنِ سدها و جاری شدن سیل گروه‌های تکفیری در سراسر کشور است؛ بر اساس این هر گونه پیروی از گروه‌های سطحی و فانتزی، مانند «ری استارت»، «من و تو» و «آمد نیوز»، خسارات جبران‌ناپذیری به ملت و کشور وارد خواهد کرد.

2ـ توصیه‌های عجیب رسانه‌های اصلاح‌طلب ادامه دارد
روزنامه «آرمان» در یادداشتی نوشت: «طی ماه‌های اخیر اروپا در برابر آمریکا و اقداماتش ایستاد و بارها حمایتش را از برجام اعلام کرد. اگرچه ایران همواره اعلام کرده است که برنامه دفاعی‌اش مشروع است و قابل مذاکره نیست، اما برخی از کشورهای اروپایی نیز با آمریکا موضع خصمانه‌ای دارند. بنابراین اگر ایران با برنامه‌ریزی منجر به دلگرمی بیشتر اروپا شود، اتحادیه اروپا به سمت آمریکا گرایش نخواهد یافت و بازهم شرایط دشوار تحریم‌ها به ویژه اکنون با توجه به تنگناهای اقتصادی و معیشتی بر کشور تحمیل نخواهد شد.» اینکه دقیقاً منظور این رسانه از دلگرم کردن کشورهای اروپایی چیست، مشخص نیست؛ اما تعجب‌برانگیز است، در حالی که دولت‌های اروپایی به ویژه فرانسه بارها و بارها در روزهای اخیر علیه کشورمان مواضع سختی گرفته و خواستار ایجاد محدودیت برای تهران به دلیل توان دفاعی و همکاری‌های منطقه‌اش شده‌اند، چنین توصیه‌هایی مطرح می‌شود.

3ـ تمام خاک آمریکا در تیررس تسلیحات هسته‌ای ماست
رهبر کره شمالی در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی اعلام کرد: فرایند تبدیل این کشور به کشوری دارای قوای کامل هسته‌ای به پایان رسیده است. «کیم جونگ اون» گفت: «سراسر خاک آمریکا در تیررس تسلیحات هسته‌ای ما است و دکمه هسته‌ای همیشه روی میز من است. این یک واقعیت است نه یک تهدید.» وی همچنین افزود: آمریکا هرگز قادر به آغاز جنگ علیه کره شمالی نخواهد بود و این کشور به توانایی هدف قرار دادن هر نقطه از خاک آمریکا با استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود دست یافته است. رهبر کره شمالی در عین حال گفت: پیونگ یانگ باید تولید انبوه موشک‌ها و تسلیحات هسته‌ای را آغاز کند. وی همچنین با بیان اینکه دو کره باید روابط با یکدیگر را بهبود بخشند، افزود: «مسیر گفت‌وگو باز است.»

4ـ رویکرد جدی برای ایجاد اشتغال دیده نمی‌شود
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم و نبود جدیت لازم از سوی دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی در یادداشتی با عنوان «اشتغال؛ گره کور» نوشت: «بدون شک توسعه اشتغال در کشوری که اصلی‌ترین مسئله‌اش بیکاری، به ویژه برای جوانان تحصیل‌کرده است، امری است ضروری و مهم! زیرا اشتغال صرفاً یک مسئله اقتصادی نبوده و مهم‌ترین عامل ثبات یا بی‌ثباتی اجتماعی است که بهبود آن دیگر بخش‌های جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما در لایحه بودجه ۱۳۹۷ رویکرد جدی و عملی برای ایجاد اشتغال به چشم نمی‌خورد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات