تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۸۱۲۳

بلومبرگ: پس از برجام بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران دو برابر شده است

(روزنامه كيهان – 1396/06/21 – شماره 21720 – صفحه 2)

در شرایطی که دولت آمریکا به دنبال محملی برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام است، داده‌های به‌دست آمده از گزارش‌های آژانس نشان می‌دهد که تعداد دفعات بازدید بازرسان از تأسیسات هسته‌ای ایران پس از برجام دو برابر شده است.

در همین رابطه خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد‌: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که از زمان انعقاد توافق هسته‌ای (برجام) ایران هر ماه دو بازرسی سرزده را از سوی بازرسان آژانس تجربه کرده است. همچنین تعداد کل بازدیدها از تأسیسات هسته‌ای ایران نسبت به پنج سال قبل، دو برابر شده است؛ موضوعی که به نوشته بلومبرگ نشان‌دهنده ارزش توافقی است که دو سال پیش بین کشورهای 1+5 و ایران به دست آمده است.

داده‌های حاصل از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که طی 12 ماه (از زمان اجرایی شدن توافق) آژانس 402 بار از تأسیسات ایران بازدید کرده‌اند و 25 مرتبه بازرسی سرزده انجام داده است.

به گزارش تسنیم، این در حالی است که آینده این توافق از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در معرض تهدید قرار گرفته است. ترامپ در دوران تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این توافق را پاره خواهد کرد؛ نیکی هلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در هفته گذشته ماحصل آمریکا از این توافق را زیر سوال برد. این در حالی است که آژانس در گزارش اخیر خود بار دیگر بر پایبندی ایران به تعهداتش براساس این توافق تأکید کرد.

آمانو‌: بازرسی‌ها از ایران در جریان است

از سوی دیگر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روزگذشته (دوشنبه) و در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس با تایید این خبر تاکید کرد‌: بازرسی‌ها درباره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز در جریان است. ما به اجرای پروتکل الحاقی در ایران ادامه می‌دهیم و از جمله دسترسی‌های تکمیلی به سایت‌ها و سایر اماکن مانند سایر کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا می کنند، خواهیم داشت.

مدیر کل آژانس با بیان اینکه آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران طبق توافق پادمان را تایید می‌کند خاطرنشان کرد: آژانس از روز اجرای برجام در ژانویه 2016 (دی 1394) تاکنون، در حال راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات ایران مطابق با این توافق بوده است. ما این نقش را مطابق با شروط برجام و رویه‌های پادمانی استاندارد آژانس و به شکل عینی و بی‌طرفانه اجرا می‌کنیم.

http://kayhan.ir/fa/news/113761

ش.د9604154

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات