تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۰۰
نمایندگان در گفت‌وگو با همدلی گفتند شهرداری تهران نباید سکوی پرتاب به ریاست جمهوری باشد

قطع راه «بهشت» به «پاستور»

پایگاه بصیرت / معصومه معظمی

(روزنامه همدلي – 1396/04/15 – شماره 637 – صفحه 3)

انتخاب شهردار تهران پس از انتخابات 29 اردیبهشت و انتخاب 21 اصلاح‌طلب در شورای شهر تهران، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای اعضای جدید شورا، شورای عالی سیاست‌گذاری، اعضای فراکسیون امید مجلس و البته سیاسیون اصلاح‌طلب بدل شده است. مدتی است که گزینه‌های زیادی به عنوان شهردار پایتخت مطرح می‌شوند و روزی دیگر تکذیب یا گزینه‌ای دیگر به افراد قبلی اضافه می‌شوند. ولی آنچه اهمیت دارد اینکه شهردار این کلان‌شهر که به قول علیرضا محجوب یک کشور کوچک است، نباید سیاسی باشد.

آنچنان که شهرداران 14 سال گذشته بودند و کلید شهرداری تهران در خیابان بهشت را برای فتح ساختمان پاستور می‌خواستند؛تجربه‌های محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف،اگرچه برای اولی موفقیت‌آمیز بود و برای دومی به حسرت ابدی بدل شد، اما برای مردم تهران واجد زیان‌های بسیاری شد. از همین روست که علی مطهری در این باره به شهردار آتی توصیه کرده است که هوس ریاست جمهوری به سرش نزند، چون همین رویکرد سیاسی باعث می‌شود هر فردی که شهردار می‌شود، بعد از مدتی سودای رئیس‌جمهوری را در سر بپروراند. مطهری تاکید دارد که شهردار آینده تهران باید دارای رویکردی تخصصی و شهرسازی باشد و برای آبادانی شهر تهران بکوشد.

برخی نمایندگان مجلس نیز در گفت‌وگو با همدلی نسبت به سیاسی بودن شهرداری آینده تهران موضع منفی گرفته‌اند و تاکید دارند شهردار تهران به عنوان پیشانی ایران بدون نگاه سیاسی و چشم‌انداز ریاست جمهوری باید فقط به انجام وظایف محوله بپردازد و شورای شهر اصلاح‌طلب باید نظارت کاملی بر شهردار اصلاح‌طلب داشته باشد. محسن علیجانی زمانی عضو مفراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است که اگر نظارت بر شهرداری و دولت ضعیف باشد، اصلاح‌طلبان شهرداری و ریاست جمهوری را برای دوره بعد از دست می‌دهند.

البته مطهری، نایب رئیس مجلس با بیان اینکه از رویکردهای سیاسی شهردار تهران ضربه‌های زیادی خورده‌ایم افزود: فردی که شهردار می‌شود نباید در آینده هوس ریاست‌جمهوری به سرش بزند، چرا که ضررش را تهران متحمل می‌شود. او تاکید دارد باید به مسئله شهردار تهران کاملاً تخصصی نگاه شود و به دنبال فردی باشیم که تهران را دوباره قابل زندگی کند.

علیجانی‌زمانی: شورای شهر شهردار انتخاب کند نه رئیس‌جمهور

محسن علیجانی زمانی، نماینده تهران در مجلس نیز در این باره به همدلی گفت: با توجه به تجارب گذشته، آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران از ابتدا قصد رئیس جمهور شدن داشت و آرزوی پاستور را در سر می‌پروراند و همین چشم‌انداز سیاسی او باعث شد آن‌طور که باید برای شهر به عنوان شهردار کار مناسبی انجام ندهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: مثلا ما 6 هزار متر بافت فرسوده داریم، ولی شهرداری که قصد دارد رئیس جمهور شود به سمت کارهایی می‌رود که بیشتر جلوی دید است. به همین دلیل باید تلاش کنیم کسی شهردار شود که هم کارهای اساسی را پیش ببرد و هم شورای شهر بر او مسلط باشد و بتوانند نظارت مناسبی روی او داشته باشند.

این نماینده عضو فراکسیون امید تاکید کرد: اگر بخواهیم شخصیتی را در شهرداری قرار دهیم که چشم‌انداز بعدی او ریاست جمهوری باشد، نظارت خوبی روی عملکرد او اعمال نمی‌شود. بنابراین باید شهرداری انتخاب شود که نظارت شورا روی او کامل باشد. این شهر شهردار می‌خواهد و شورا باید شهردار انتخاب کند نه رئیس جمهور. نباید چهره‌ای ملی برای شهرداری انتخاب کنیم تا نتوانیم نظارت صحیحی روی او داشته باشیم.

علیجانی زمانی تصریح کرد: البته شخصیت‌های بزرگی مثل دکتر عارف برای شهرداری تهران مطرح بودند که برای رئیس جمهور شدن نیازی به شهردار شدن ندارند. دوستانی که ایشان را برای گزینه شهرداری معرفی کردند لطف داشتند، ولی ما مخالف این موضوع هستیم، چون دکتر عارف شخصیتی ملی است و نباید برای یک شهر به کار گرفته شود. او چهره‌ای ملی است که در حال حاضر به خوبی در کنار آقای خاتمی جریان اصلاحات را راهبری می‌کند.

عارف: شهردار نمی‌شوم

البته محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، درباره مطرح شدن نامش به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران این احتمال را رد کرد و گفت که انشاءالله در خدمت مردم تهران در مجلس هستم.

این نماینده اصلاح‌طلب تهران در پاسخ به این پرسش که آیا این مسئولیت را خواهد پذیرفت یا خیر، گفت: بحث قبول و رد نیست. هرکس وظیفه‌ای دارد و در جایگاه خودش باید خدمت کند.علیجانی زمانی، همچنین در پاسخ به اینکه یک‌دست بودن شورای شهر و شهردار اصلاح‌طلب برای مردم دغدغه ایجاد کرده است که نکند این یک‌دستی مشکلاتی به بار بیاورد، گفت: باید جریان اصلاح‌طلب بداند اگر شخصی را به عنوان شهردار انتخاب کند و نتواند نظارت درستی بر عملکرد او داشته باشد، این امر می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه به جریان اصلاح‌طلبی باشد و جریان رقیب با تاکید بر ناکارآمدی جریان اصلاحات می‌تواند بر موج سوار شود.این نماینده اصلاح‌طلب تاکید کرد: مجلس همسوی دولت باید کاملا بر عملکرد دولت نظارت داشته باشد و شورای شهر اصلاح‌طلب نیز باید بر شهردار اصلاح‌طلب نظارت کافی داشته باشد تا شهرداری و ریاست جمهوری را در دوره بعد از دست ندهیم.

شهردار تعهد بدهد که رئیس‌جمهور نمی‌شود

علی‌اصغر یوسف نژاد، نماینده ساری و میاندرود در مجلس یکی دیگر از نمایندگانی است که در این باره با همدلی گفت‌وگو کرد. او تصریح کرد: جالب است هرکسی که به عنوان شهردار تهران شروع به کار می‌کند پس از مدتی هوس ریاست جمهوری به سرش می‌زند، چون شهرداری تهران رئیس جمهورساز است و این فضا، محیط خوبی برای اثبات توانمندی و ابراز وجود افراد است.این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: شهرداری فضای سیاسی نیست و به نظرم اگر قرار است کسی به عنوان شهردار تهران معرفی شود، اعضای شورای شهر باید تعهدات لازم را از او بگیرند که پس از مدتی سودای ریاست جمهوری به سرش نزند و دست به اقدامات انتخاباتی و سیاسی نزند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید بر اینکه شهر تهران پیشانی ایران است، افزود: هر شخص خارجی که وارد ایران می‌شود وضعیت عمران و آبادانی و تهران را می‌بیند می‌تواند درباره ایران قضاوتی داشته باشد، علاوه بر اینکه 15میلیون نفر نیز از این خدمات عمرانی استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توانیم بگوییم شهرداری تهران نماد خدمات نظام است. یوسف‌نژاد با بیان اینکه در 30 سال گذشته شهردارهای مختلف اقدامات خوبی در این شهر انجام داده‌اند، گفت: ولی شهردار آینده تهران باید کسی باشد که به دور از مسائل سیاسی موارد عمده شهری از جمله موضوعات حاشیه‌نشینی، ترافیک، مسائل خدمات شهری و دغدغه‌های مردم را حل کند. شاخصه‌های انتخاب او هم باید بر اساس قابلیت‌های فردی، تحصیلاتی، مدیریتی در سطح کلان و مدیران استراتژیست باشد تا در شرایط بحرانی بتوانند به درستی تصمیم‌گیری کمند.

سودای ریاست جمهوری ،‌ شهردار را ناکارآمد می‌کند

ابوالفضل موسوی، نماینده یزد نیز در این باره به همدلی گفت: هر چهره سیاسی که به عنوان شهردار تهران وارد شهرداری می‌شود تمایلات سیاسی‌اش باعث می‌شود این جایگاه را به عنوان سکوی پرتابی برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری ببیند. این عضو فراکسیون امید تصریح کرد:البته سیاسی بودن شهردار پایتخت از جهاتی خوب است و می‌تواند در دولت جایگاهی داشته باشد. مثلا در زمان شهرداری کرباسچی، مرحوم‌ هاشمی اجازه داده بود که او به عنوان شهردار تهران در جلسات هیات دولت شرکت کند. خوب است که این اتفاق بیفتد و هرکسی که شهردار شود بتواند چنین جایگاهی به دست آورد.

موسوی ادامه داد: از طرفی کسی را که می‌خواهند به عنوان شهردار انتخاب کنند اگر چشم‌انداز و سودایش برای آینده ریاست جمهوری باشد، بر عملکردش درخدمت‌رسانی به شهر ضربه می‌زند. درست مثل اتفاقاتی که در دوره گذشته افتاد و ذهن مردم را درباره اتفاقاتی که در شهرداری گذشته افتاد نمی‌توان پاک کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: شورای شهر تهران باید با شهردار و مردم تفاهم همکاری داشته باشد تا اثر هم‌افزایی تشدید شود. اگر هریک از آنها همکاری و هم‌افزایی نداشته باشند، شهردار نمی‌تواند کارهایش را به درستی انجام دهد و وسط کار با مشکل مواجه می‌شود.

نگاه سیاسی به شهرداری برای شهر مضر است

البته شهاب‌‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز در مجلس معتقد است ایرادی ندارد یک شهردار بعدا رئیس جمهور شود، ولی در زمان شهرداری باید وظایفش را با صداقت انجام دهد، نه اینکه با هدف رئیس جمهور شدن کارهای سطحی تبلیغاتی انجام دهد و از انجام وظایف اصلی خود در شهرداری بازبماند.

عضو فراکسیون امید در مجلس تصریح کرد: هرکسی که قرار است شهردار تهران شود نباید به شهرداری نگاه سیاسی داشته باشد و از امکانات شهرداری برای فعالیت‌های سیاسی خود استفاده کند. مثلا با هدف شناخته شدن و بهره‌برداری سیاسی برای انتخابات فرهنگ‌سرا نسازد. در شهرداری قبلی این اتفاقات تبلیغاتی افتاد و امیدواریم در آینده شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.او با تاکید بر اینکه نگاه سیاسی به فعالیت‌های شهرداری آسیب‌های زیادی به شهر می‌زند، گفت: این کار باعث دسته‌بندی‌های سیاسی در بین کارکنان شهرداری می‌شود و کنترل آنها را سخت می‌کند. اگر شهرداری به مصوبات شورا عمل کند و مردم احساس کنند شهرداری برای مردم کار می‌کند، مشکلات تا حد زیادی رفع می‌شود.

محجوب: هر کسی که راننده کامیون می‌شود تصور می‌کند باید راننده قطار شود

علیرضا محجوب نیز در این باره با بیان اینکه برای تهران باید شهرداری انتخاب شود که چشم‌اندازش ریاست جمهوری نباشد، به همدلی گفت: هرکسی که راننده کامیون است فکر می‌کند باید راننده قطار شود و این نگاهی است که شهردار تهران به ریاست جمهوری دارد. این نماینده اصلاح‌طلب چند دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تهران شهر بزرگی است و کشور کوچکی محسوب می‌شود، گفت: دست شهردار تهران از رئیس جمهور هم بازتر است. رئیس قوه مجریه تا این حد اختیارات ندارد که شهردار تهران به عنوان یک کلانشهر دارد.

بنابراین شهردار تهران تصور می‌کند ریاست جمهوری باید بهتر از شهرداری باشد. در حالی که اگر واقعیت را درک می‌کرد هرگز هوس رئیس جمهور شدن نمی‌کرد.محجوب اظهار امیدواری کرد که شهردار آینده تهران فرد توانمند و متخصصی باشد که در حوزه مدیریتی و عمرانی تجربه کافی و عملی داشته باشد.این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: البته نظر من برای شهرداری تهران روی محسن ‌هاشمی بود، ولی شورا ترتیبی اتخاذ کرد که این امکان وجود نداشته باشد. امیدواریم اجرایی‌ترین و عملیاتی‌ترین فرد به عنوان شهردار انتخاب شود تا بتواند از پس مشکلات این کلانشهر بربیاید.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=33553

ش.د9604128

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات