تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۸۳
پس از انکار موضوع «حصر» توسط رئیس شورای‌عالی امنیت ملی و در تحولی جدید صورت گرفت؛

افزایش دیدارهای محصوران

پایگاه بصیرت / سجاد خداکرمی

(روزنامه بهار ـ 1396/08/14 ـ شماره 310 ـ صفحه 3)

سخنان هفته گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری نمایشگاه مطبوعات که در واکنش به سئوالی پیرامون محصوران گفته بود آنان در حصر نیستند و هر که را بخواهند می‌توانند ببینند به سرعت با واکنش های بسیاری همراه شداز جمله واکنش خانواده محصورین که گفته‌های شمخانی را رد کردند. این موضوع همچنین در سطح وسیعی میان فعالین سیاسی و افکار عمومی مورد توجه قرار گرفت که بخش قابل توجهی از این واکنش‌ها مربوط می شد به ترس از تلاش‌های احتمالی برای پاک کردن صورت مسئله حصر به جای حل و فصل آن، از سوی دیگر نیز برخی تلاش کردند خوش بینانه به این گفته‌ها بنگرند و آن را نشانه ای از آغاز روند کاهش محدودیت های حصر، برداشت کنند. حال با گذشت کمتر از یک هفته از این وقایع روز گذشته خبرهایی از دیدارهای جدید محصوران منتشر شد.

چهار دیدار دوستی با کروبی

یکی از پسران حجت الاسلام مهدی کروبی از دومین دیدار اسماعیل دوستی عضو حزب اعتماد ملی در ماه اخیر با پدرش خبر داد. محمدتقی کروبی در اینستاگرام خود نوشت که روز هشتم آبان و درحالی که مسئولین امنیتی در محل حصر حضور داشته‌اند، اسماعیل دوستی در محل حصر حضور یافته و پس از رفتن این مسئولین، ساعاتی با آقای کروبی گفت‌وگو کرده است. او همچنین در پست اینستاگرامی دیگری پیرامون دیدارهای اسماعیل دوستی با مهدی کروبی نوشت که این عضو حزب اعتماد ملی از ابتدای حصر در سال 89 چهار نوبت به دیدار پدرش رفته است. محد تقی کروبی با اشاره به دیدارهای اسماعیل دوستی و مهدی کروبی نوشت: «ایشان در مجموع 4 ملاقات با پدر داشتند که دو ملاقات در ماه‌های اوّل حصر اتّفاق افتاد و دو ملاقات هم در مهر و آبان ماه 96.» وی در ادامه پست اینستاگرامی خود به توضیح هر یک از این دیدارها پرداخت و در ارتباط با اولین دیدار دوستی و پدرش نوشت: «در 25 اسفند 1389 دو نفر را به دیدار پدر و مادرم بردند.

یک‌روز بعد در وبسایت شخصی‌ام نوشتم "بعد از بيست و سه روز بی‌خبری مطلق از وضعيت پدر و مادرم، امروز روحانی عزيزی که مورد اعتماد خانواده و حاکميت است طی تماس تلفنی با اينجانب اظهار داشتند که شب گذشته در محيطی دوستانه با پدر و مادرم ملاقات نموده‌اند." در آن روز از هویّت این روحانی محترم سخنی نگفتم، آن روحانی کسی جز حجت السلام عباسی‌فر نبود که آقای دوستی به همراه ایشان به دیدار والدین‌مان در حصر رفته بودند. » فرزند رئیس مجلس سوم و ششم در ادامه و در توضیح دیدار دوم که پس از حدود 8 ماه از آغاز حصر انجام شد، از برخی اعتراضات کروبی به شرایط حصر در آن مقطع و برخی تصمیمات وی در این ارتباط نوشت و آورد: «در چنین شرایطی آقای دوستی که نگران وضعیت جسمی پدر بودند به محل حصر برده شدند تا پدر را از تصمیم‌شان منصرف کنند که البته این دیدار همراه با حاشیه‌هایی هم بود. بعدها مادرم در نامه‌ای سرگشاده در 27مهر 92 جزئیات بیشتری را از این موضوع بیان کردند.»

محمد تقی کروبی در توضیح ملاقات سوّم که چندی پیش خبری شد نیز نوشت: «در هشتم شهریور 96 پس از مراجعت پدر از بیمارستان قلب به مکان حصر مأموران امنیّتی از منزل خارج شدند. آقای پورفلاح معاون محترم وزیر اطلاعات گفته بودند که منبعد افرادی برای ملاقات با پدر به مکان حصر خواهند رفت و در گذر زمان این ملاقات‌ها افزایش خواهد یافت. آقای شمخانی هم در دیدار با نمایندگان کمیته پیگیر حصر گفته بودند در آینده یک‌سری از افراد به دیدار محصورین خواهند رفت. در همین راستا در روزهای آخر مهر 96 مطلع شدیم آقای دوستی به ملاقات پدر برده شدند و ساعاتی را با پدر گذراندند. خبر این دیدار در 28 مهرماه توسط برادرم منتشر شد.» وی در آخر نیز جدیدترین ملاقات صورت گرفته میان اسماعیل دوستی و مهدی کروبی را این گونه بیان کرد: «در 8 آبان 96، هنگامی‌که مسئولین امنیّتی در مکان حصر حضور داشتند آقای دوستی مجدداً به مکان حصر می‌آیند و پس از ترک آنان، ایشان برای ساعاتی با پدر گفت‌وگو می‌کند. » فرزند این محصور همچنین در خاتمه نیز نوشت: «لازم به ذکر است که سیستم امنیّتی تاکنون فرد دیگری را برای دیدار با پدر به محل حصر نبرده است.»

ملاقات های جدید موسوی و رهنورد

خبرهای ملاقات عضو حزب اعتماد ملی با یکی از محصورین در شرایطی بود که بسیاری در انتظار گشایش هایی در وضعیت حصر دو تن دیگر از محصوران نیز بودند، اتفاقی که روز جمعه به وقوع پیوست و دختران نخست وزیر دولت جنگ و همسرش توانستند به علاوه دیدارهای معمول هفتگی و به همراه دو خواهر مهندس موسوی به دیدار محصوران بروند. این ملاقات در شرایطی بود که در تمام سال‌های گذشته فرزندان این دو تن از محصورین جدای از دیدارهای معمول هفتگی که به صورت هفته‌ای یک ملاقات ۲ ساعته بود دیدار دیگری با آنان نداشتند.

همچنین دیگر مورد جالب توجه و مهم در دیدار جمعه، حضور خواهران عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت در دیدار با وی و همسرش بود؛ پس از اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی خديجه موسوی یک از خواهران میرحسین موسوی در متن کوتاهی خبر داده بود که ٣ ماه است برادرش را نديده است. ایشان همچنین افزوده بود که میر محمود موسوی برادر مهندس موسوی هم ٧ ماه است كه او را نديده است.خواهر بزرگ تر رئیس پیشین فرهنگستان هنر همچنین خبر داده بود که پس از این واکنش و شرح عدم دیدار با محصوران از دفتر یکی از نهاد های امنیتی سه‌شنبه شب گذشته با وی تماس گرفته شده و ضمن ابراز تاسف، عنوان شده كه آقای شمخانی از اين وضع بی‌خبر بوده است. مجموع این خبرها در ارتباط با این دو محصور در نهایت به ملاقات دو ساعته برخی اعضای خانواده آنان در روز جمعه انجامیده است و آنان نیز پس از این دیدار نسبت به رفع حصر ابراز امیدواری کردند و از هرگونه گشایشی در اینباره استقبال کردند.

http://baharnews.ir/news/139415

ش.د9604114

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات