صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 14 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کشور شما به جوانان مؤمن نیازمند است و امروز به لطف و تفضل الهی، علی‌رغم تلاش پی‌درپی دشمنان ـ که بیشتر هم بر روی جوانان این تلاش‌ها متمرکز است ـ جوانان ما رو به سمت خدا و هدایت الهی دارند. به کوری چشم دشمن، جوان ما، جوان مؤمن است.(1388/1/26)

▼ حرف روز
دروغ‌های فتنه‌گران درباره حصر
فتنه‌گران همواره از چرایی و چیستی «حصر» سران فتنه تصاویر دروغین به افکار عمومی ارائه داده‌اند و با غوغا‌سالاری، به اصطلاح بر رفع آن تأکید کرده‌اند. در حالی که گذشت زمان نشان داده است، هدف جریان حامی فتنه از دامن زدن به موضوع حصر، رفع واقعی آن نیست؛ بلکه می‌کوشد تا از این نمد هم کلاهی برای خود بدوزد و خود را در جایگاه مطالبه‌گری در برابر نظام زنده نگه دارد؛ اما دروغ‌هایی که درباره موضوع حصر مطرح می‌شود، چیست؟
دروغ اول، «چرایی حصر»: در حالی که «حصر» 20 ماه پس از انتخابات سال 88 صورت گرفت، فتنه‌گران حصر موسوی و کروبی را با موضوع انتخابات مرتبط کردند، اما چرایی «حصر» به فراخوان موسوی و کروبی در بهمن 89 باز می‌گردد. این فراخوان هیچ ارتباطی با موضوع انتخابات نداشت و در راستای بی‌ثبات‌سازی کشور براساس راهبرد تضعیف محور مقاومت و پاسخ در مبدأ (ایران) به بیداری اسلامی بود. دروغ دوم، «چیستی حصر»: فتنه‌گران به دروغ «حصر» موسوی و کروبی را اقدام قضایی و مجازات غیر قانونی معرفی کردند. برخلاف این تصویرسازی‌ دروغین، «حصر» سران فتنه یک اقدام پیشگیرانه و امنیتی بود و با تصمیم شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت. ضمن آنکه «حصر» پس از اجماع شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی در برائت از اقدامات موسوی و کروبی انجام شد. دروغ سوم، «رفع حصر»: عده‌ای از افراد دوست دارند مدام شعار رفع حصر سر بدهند؛ اما واقعیت این است که آنها بیش از همه مخالف رفع حصر هستند؛ چرا که معتقدند تا زمانی که سران فتنه در حصر هستند، می‌توانند از این موضوع بهره‌برداری سیاسی کنند. دروغ چهارم، «محاکمه سران فتنه»: جریان حامی فتنه در رسانه‌ها و تریبون‌های خود یکی از خواسته‌های خود را محاکمه سران فتنه اعلام می‌کند و حصر را شرایط بلاتکلیفی آنها می‌داند. این در حالی است که هیچ ضمانتی وجود ندارد که در صورت محاکمه، نتیجه و رأی دادگاه را بپذیرند و به یقین از آن برای تشویش اذهان عمومی استفاده خواهند کرد.
فتنه‌گران دروغ‌های دیگری نیز درباره چگونگی و کیفیت نگهداری موسوی و کروبی در حصر گفته‌اند که در مجال دیگر باید پاسخ داد؛ اما با گذر زمان و نگاهی به وضعیت امروز معادلات و شرایط منطقه، درستی تصمیم شورای عالی امنیت ملی در آن مقطع اثبات می‌شود.

▼ گزارش روز
چه کسی راست می‌گوید؟
حسن روحانی و نزدیکان به وی در هفته‌های گذشته به تکرار اعلام کرده‌اند که درباره انتخاب وزرای دولت تحت فشار تصمیم نگرفته‌اند؛ اما اصلاح‌طلبان همچنان معتقدند روحانی نمی‌تواند با فراغ بال برای انتخاب وزرای خود تصمیم بگیرد. آخرین نمونه از این ادعاها که به صراحت با گفته رئیس‌جمهور در تناقض است، سخنان جعفر توفیقی در مصاحبه با روزنامه «آرمان امروز» است. وی در این باره به این روزنامه می‌گوید: «براساس اطلاعاتی که بنده در این زمینه دارم دست آقای روحانی برای انتخاب وزیر علوم باز نبوده و ایشان نتوانسته گزینه‌های مورد نظر خود را به مجلس معرفی کند. نمونه بارز این حساسیت‌ها در دولت یازدهم وجود داشت که آقای روحانی به دلیل این حساسیت‌ها مجبور شدند چندین نفر را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنند. این در حالی بود که مجلس نهم نیز که از رویکرد همسویی با دولت برخوردار نبود، در این زمینه کارشکنی می‌کرد تا وزیری برای وزارت علوم انتخاب شود که با برخی جریان‌های فکری خاص همسو باشد. به نظر می‌رسد اتفاقات سال ۹۲ در سال ۹۶ نیز در حال تکرار شدن است و آقای روحانی برای انتخاب وزیر علوم با محدودیت‌های جدی مواجه است.» اظهاراتی که این سؤال را به وجود می‌آورد که چه کسی راست می‌گوید؟ روحانی یا اصلاح‌طلبان؟ ناظران سیاسی در تحلیل این شرایط بر این باورند که اصلاح‌طلبان پس از آنکه در سهم‌خواهی از روحانی برای حضور در کابینه دوازدهم ناموفق بودند و همه تلاش‌های‌شان برای فرستادن نیروهای مطلوب خود به پاستور بی‌نتیجه ماند، بدنه اجتماعی‌شان با سرخوردگی روبه‌رو شده و اکنون چهره‌های این جریان با بیان مسائلی از این دست و طرح موضوع فشار به روحانی درصدد کاهش ناامیدی و جلوگیری از فاصله بیشتر میان روحانی و بدنه اصلاح‌طلبان هستند. اتفاقی که می‌تواند تهدیدی جدی برای بسیج بدنه اجتماعی این جریان در انتخابات‌های آتی باشد. مسئله‌ای که زنگ خطر شکست این جریان در انتخابات‌های پیش‌رو را به صدا درآورده است.

▼ خبر ویژه 
نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از ایران
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی درباره افزایش توان موشکی ایران به صحبت‌های اخیر وزیر دفاع ایران اشاره کرد و نوشت: «وزیر دفاع ایران اولویت نظامی کشورش را ترقی در زمینه برنامه موشکی اعلام کرده و علناً از صادر کردن این فناوری به کشورهای همسایه خبر داده است.» این روزنامه افزود: «در تنش های اخیر به وجود آمده در منطقه خاورمیانه، ایران نیز به دنبال افزایش قدرت نظامی خود به ویژه ترقی برنامه موشکی است. تحلیلگران با توجه به سخنان صریح ژنرال حاتمی، بر این باورند که ایران توانسته است قدرت نظامی خود را گسترش دهد و به راحتی در مسائل اختلافی، مانند سوریه و عراق ورود پیدا کرده و روند بازی را تغییر دهد. در این میان، این اسرائیل است که به شدت از ارسال سلاح و راکت‌های ایران به حماس و حزب‌الله ابراز نگرانی کرده و بر این باور است که اقدامات ایران به شدت برای اسرائیل خطرناک است. کاملاً روشن است که ایستادگی‌های ایران در زمینه پیشبرد توان نظامی و به ویژه موشکی جواب داده است و اکنون برخلاف چند سال گذشته که بیشتر رسانه‌های صهیونیستی دائماً از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گفتند، حتی حرفی از حمله به کارخانه تولید سلاح ایران در لبنان زده نمی‌شود.»

▼ اخبار
1ـ تحت هیچ شرایطی به بازدید از مراکز نظامی تن نمی‌دهیم
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهارات مقامات آمریکایی برای بازدید از مراکز نظامی ایران، گفت: مراکز نظامی ایران هیچ ارتباطی با تأسیسات هسته‌ای ندارد و از اساس با فعالیت‌های هسته‌ای ما بی‌ارتباط است. وی با بیان اینکه مراکز نظامی در همه کشورها جزء بخش‌های سرّی محسوب می‌شود، تصریح کرد: ما تحت هیچ شرایطی به بازدید از مراکز نظامی تن نمی‌دهیم و ممکن نیست اجازه دهیم طرف خارجی از مراکز نظامی ما بازدید کند؛ اگر آنها در زمینه برجام بحث یا موضوعی دارند، می‌توانند با دیپلمات‌های ما در میان بگذارند و با آنها گفت‌‌وگو کنند؛ اما باید بدانند دولتی‌ها هم گفته‌اند که مراکز نظامی ایران سرّی است و درهایش به روی نامحرمان همیشه بسته خواهد ماند. گفتنی است، مقامات آمریکایی به ویژه نیکی هیلی،‌ نماینده این کشور در سازمان ملل متحد در هفته‌های اخیر بارها بر لزوم بازدید از مراکز نظامی ایران تأکید کرده‌اند و این موضوع را جزء مفاد برجام دانسته‌اند.

2ـ مسجد در اسلام مرکز همه امور است
حسن رحیم‌پور‌ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسجد در اسلام تنها یک ساختمان مقدس نیست؛ بلکه مرکز همه امور است. مسجد یک جایگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و همه جنبش‌ها و انقلاب‌ها، از جمله نهضت عظیم مشروطه از مساجد آغاز شده‌اند. اوایل انقلاب هم که نظام شاهنشاهی سرنگون شده بود، همه چیز در مسجد بود. مسجد، کانون تمدن‌سازی، مرکز تعلیم و تربیت، مشاوره دفاعی، امنیتی و نظامی برای عزت و آرامش جامعه اسلامی، مرکز گفت‌وگو بین ادیان و مذاهب مختلف و کانون روابط بین‌الملل، مدرسه و دانشگاه است. مسجد در اسلام، خانه مردم، پناهگاه فقرا، دادگاه برای دفاع از مظلومین، پادگان و دانشگاه بوده است. مسجدها را دریابید و تنها به فکر حفظ وضع موجود نباشید؛ بلکه سعی در اصلاح داشته باشید. ما در همین مساجد شاه و صدام را پایین کشیده‌ایم. باید با مساجد فعال در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در ارتباط باشید.

3ـ مشکل تحریم بانکی هنوز حل نشده است
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: جمعیت حدود 80 میلیونی ایران و همچنین بازار 400 میلیونی اطراف کشور در کنار ظرفیت‌ها، منطقه سوق‌الجیشی ایران و وجود جوانان تحصیل‌کرده شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشورمان فراهم آورده است؛ اما با این شرایط و با وجود آنکه سالیانه به 50 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمندیم، همچنان در جذب سرمایه موفق نیستیم. وی در ادامه درباره علت ناتوانی کشور در این زمینه گفت: گرچه در دو سال گذشته اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده، اما از آنجا که هنوز پس از تحریم‌ها مباحث بانکی بین ما و دیگر کشورها به طور کامل حل نشده است، نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی عمل کنیم.

4ـ آیه یأس وزیر کار درباره ظرفیت اشتغالزایی
در حالی که پیش‌بینی برنامه ششم ایجاد اشتغال فراگیر برای ۹۷۰ هزار نفر است، عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار تحقق اشتغال برای ۹۷۰ هزار نفر را مشروط به مداخله درست در بازار کار می‌داند. همچنین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می‌گوید: اقتصاد ایران در بهترین حالت ممکن و با رشد 6 درصدی می‌تواند ۵۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کند؛ از این رو باید سیاست‌های مبتنی بر مدیریت بازار کار را در پیش بگیریم. گفتنی است، با وجود آنکه دولت برنامه اشتغال فراگیر را برای ایجاد ۹۷۰ هزار شغل تهیه و ابلاغ کرده است؛ اما محاسبات ربیعی از هم اکنون از تحقق نیافتن این برنامه خبر می‌دهند.

▼ اخبار کوتاه
زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در جریان سفر به واشنگتن و در دیدار با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش با اعلام اینکه آلمان خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران است، گفت: (آلمان) در عین حال این آمادگی را دارد که به همراه فرانسه، بریتانیا و آمریکا، تهران را تحت فشار بگذارد تا این کشور همه جزئیات توافق را اجرایی کند!
مدیرکل حراست شهرداری تهران اعلام کرد: بازداشت عیسی شریفی، معاون سابق شهرداری تهران ارتباطی با مسئولیت نامبرده در سازمان مذکور ندارد. تا به حال پرونده تخلفی از ایشان در حراست شهرداری وجود نداشته و از رسانه‌ها خواهشمندم مطابق قانون عمل کرده و تا زمان اظهارنظر رسمی مقامات قضایی از گمانه‌زنی‌ها خودداری کنند.
حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: برخی صبحانه را با اصلاح‌طلبان می‌خورند و ناهار را با اصولگرایان؛ نام این اعتدال نیست، معتدل کسی است که در عین اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی، انصاف به خرج دهد و رعایت حال دیگران را بکند و در نوع بیان و گفتمانش جوانب عقلانیت را رعایت کند.
حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آتش به اختیار ترجمه امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: امروز همه وظیفه داریم تلاش کنیم تا نظام به اهداف مقدسش نائل شود و با وحدت و یکپارچگی، کشور در حوزه اشتغال و تولید روبه جلو حرکت کند.
جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تاکنون 93 نفر مدیر دو تابعیتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شناسایی شده‌اند، گفت: به زودی اسامی این افراد در کمیسیون امنیت ملی و سپس در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.
پایگاه اینترنتی «سی‌ان‌ان» نوشت: کره شمالی در واکنش به رزمایش موشکی نیروی هوایی و زمینی کره جنوبی اعلام کرد، سئول «در حال تشدید تقابل» است. پیونگ‌یانگ خطاب به همسایه جنوبی خود تهدید کرد: «اقدامات بی‌معنای خود را متوقف کنید»، وگرنه «به خاکستر تبدیل می‌شوید.»
روزنامه «رأی‌الیوم» چاپ لندن به نقل از مقامات عالی‌رتبه سعودی اعلام کرد، دیوان پادشاهی عربستان طی حکمی به روزنامه‌ها و تلویزیون‌های داخلی و خارجی خود، انتشار هرگونه اخبار علیه جمهوری اسلامی ایران یا مذهب شیعه را ممنوع کرده است.
روزنامه فلسطینی «المنار» به نقل از منابع خاص گزارش داد، فرزند شاه سعودی تیمی از طرفداران خود برای آماده کردن مراسم جشن منصوب شدن وی در مقام شاه این کشور به جای پدرش تشکیل داده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات