تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۴۰
پاسخ سه‌گانه لاریجانی به اصولگرایان:

آقایان آن‌قدر جانماز آب نکشند

(روزنامه شرق - 1395/12/15 – شماره 2818 – صفحه 19)

«با الفاظ زشت نسبت به قوه‌ مقننه حرف می‌زنند؛ شما نتوانستید رأی بیاورید، آیا مجلس سیاه شده است؟ لابد می‌ترسید صلاحیت آقایان را رد کند؛ آن‌قدر جانماز آب نکشند و... »؛ بخش‌هایی از پاسخ‌های سه‌گانه علی لاریجانی، رئیس مجلس است به منتقدان یک بند مناقشه‌برانگیز از لایحه برنامه ششم که در مجلس تصویب شد؛ شورای نگهبان به آن ایراد گرفت؛ در مجلس ٣٠ درصد آن به ٦٠ درصد تبدیل شد و پس از تصویب آن جنجال‌هایی راه افتاد. اما دیروز ٦٠ درصد به همان ٣٠ درصد بازگشت تا جنجال‌ها پایان یابد.

هفته گذشته در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه ششم، ماده ٣٨ این برنامه به مجلس عودت داده شده بود. براساس تبصره یک این ماده که در مجلس تصویب شده بود، «شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد رؤسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس‌جمهور که مسئولیت ریاست دستگاه‌های اجرائی را به عهده دارند و بالاترین مقام دستگاه اجرائی، برای مشاغل تخصصی واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم حداکثر ٣٠ درصد علاوه بر سقف مقررات این ماده منظور نمایند». اما به گفته لاریجانی با ایراداتی که به آن وارد شد، پس از عودت این ماده، کلمه «مدیریتی» به تبصره‌اش اضافه و ٣٠ درصد به ٦٠ درصد تبدیل شد که میزان حقوق را به ٢٤‌ میلیون تومان می‌رساند، اما دیروز پس از واکنش لاریجانی، دوباره همان تبصره اولیه که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود، به رأی گذاشته شد و تصویب شد تا به قول لاریجانی «مشخص شود مجلس از ابتدا چه نظری داشته».

ماجرا از صبح دیروز شروع شد که پیش از ورود مجلس به دستور کار، رئیس مجلس حدود ١٠ دقیقه نطق پیش از دستور داشت. او پاسخ تندی به برخی منتقدان داشت؛ در جلسه بعدازظهر هم درباره آن صحبت کرد و پس از تصویب مجدد مصوبه یکی از بندهای لایحه برنامه ششم توسعه، درباره سقف دریافتی مدیران کشور، باز هم درباره آن صحبت کرد؛ لاریجانی در نوبت صبح و پیش از تصویب مصوبه جدید، به «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم به‌شدت انتقاد کرد؛ در جای دیگری از سخنانش به «جمنا» (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) تاخت؛ در جایی دیگر به کنایه‌های برخی نمایندگان سابق جواب داد و رأی‌نیاوردن آنها را به رخ‌شان کشید. لحن پاسخ‌های لاریجانی، یادآور یکشنبه‌ای بود که «احمدی‌نژاد» در مجلس فیلم به نمایش درآورد؛ کنایه‌های درشت با چاشنی عصبانیت؛ که بین‌شان صدای «احسنت» نمایندگان هم شنیده می‌شد.

لابد می‌ترسید شورای نگهبان صلاحیت آقایان را رد کند

به گزارش «خانه ملت»، لاریجانی در نطق پیش از دستورش، گفت: «چرا در جامعه به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد، این دروغ است. مجلس حقوق‌های نجومی مربوط به مقامات را ثابت کرده و تمامی جار و جنجال‌ها که در کشور بود برای این عنوان می‌شد که مدیران ٥٠ یا ٦٠‌ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. در ماده مذکور، مجلس گفت مدیران باید حقوق‌های ١٠میلیون‌تومانی دریافت کنند و در تبصره اصلاح نکردیم».

لاریجانی در این بخش از سخنانش تندتر شد و گفت: «نکته بعدی این است که شورای نگهبان دراین‌خصوص ایراد گرفت؛ بنابراین برای من جالب است که برخی از این تشکل‌ها که به‌تازگی به وجود آمده و در فضای انتخابات نیز قرار داریم با یک بیان بی‌ادبانه نسبت به مجلس حرف‌های نادرست بیان کرده است. جالب اینجاست که رئیس کمیسیون تلفیق، آقای حاجی‌بابایی که جزء مؤسسان این تشکیلات است به بنده گفت شورای نگهبان گفته این مدیریت را باید به ماده اضافه کرد، شما چرا به شورای نگهبان این موضوع را نمی‌گویید؟ شورای نگهبان عامل این مسئله بوده که با بخش مدیریتی مصوبه مشکل دارد؛ البته به نظر من خیلی مسئله مهمی نیست؛ یعنی به مقامات تخصیص داده نمی‌شود، چرا شما به شورای نگهبان چیزی نمی‌گویید؟ لابد می‌ترسید صلاحیت آقایان را رد کند».

اشاره لاریجانی به بیانیه‌ای است که «جمنا» (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) در انتقاد از مصوبه با امکان افزایش ٦٠ درصد داشت. در این بیانیه مصوبه مجلس را «ریشخند به عدالت» و «تعجب‌آور» توصیف کرده بود و آمده بود: «مجلسی که به فرموده حضرت امام(ره) فراهم‌آمده از «الله اکبر»های مردم، «عصاره فضائل ملت» و «امید مستضعفین» است، باید «عدالت» را از چنگال ظلم و تبعیض و فاصله طبقاتی برهاند، نه آنکه به طرح‌ها و لوایحی رأی دهد که از آن بوی تعفن اشرافیت و دست‌اندازی به بیت‌المال به مشام می‌رسد».

رئیس مجلس در ادامه، مستقیما از حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم انتقاد کرد و گفت: «چرا به مجلس توهین می‌کنید، مجلس که حرفش مشخص است و در مصوبه آمده و بحث غیرعلنی نیست، آقای حاجی‌بابایی در جلسه حضور دارند؛ ایشان گفتند شورای نگهبان گفته این مطلب را اضافه کنید. شما اعتراضتان را به شورای نگهبان بگویید. الان هم مشکلی ندارد اگر شورای نگهبان ایراد بگیرد کل مصوبه حذف می‌شود». رئیس مجلس ادامه داد: «براساس مصوبه اصلاح‌شده حقوق مذکور شامل مقامات نمی‌شود، این جار و جنجالی که به وجود آمده، اگر مقصود بحث‌های انتخابات است، خلاف نگویید و درباره مجلس درست صحبت کنید».

چرا خلاف می‌گویید؟

او دوباره از توهین به مجلس انتقاد کرد: «مگر امام‌خمینی(ره) نفرمودند که مجلس در رأس امور است، این آقایانی که می‌گویند که ما خیلی قانون‌مدار و طرفدار ولایت فقیه هستیم، چرا درباره اهمیت جایگاهی که امام(ره) و رهبری به آن تأکید داشتند، صحبت خلاف می‌کنید. بنده صلاح نمی‌دانم در کشور چنین حرف‌هایی زده شود. بی‌جهت اعتماد مردم را تخریب نکنید، مجلس با محدودکردن حقوق مقامات کار درستی انجام داد. حقوق مقامات را ٢٤‌میلیون تعیین نکرده است؛ چرا شما خلاف می‌گویید؟! حقوق مقامات حدودا ١٠‌میلیون تومان است و بیش از آن نمی‌توانند حقوق دریافت کنند و در صدر ماده گفته شده مجموع پرداختی ماهانه به مقامات بیش از دو برابر حداکثر حقوق نباشد، چرا خلاف می‌گویید به‌دلیل اینکه ذیل ماده ارتباطی با حقوق مقامات ندارد».

دریافتی‌های برخی آقایان از مجلس مشخص است

او کنایه‌ای هم به منتقدان زد: «اگر شورای نگهبان ایرادی گرفته و شما ایرادی دارید، به شورای نگهبان مطالبتان را بگویید، این جاروجنجال راه‌انداختن در کشور، هم به ضرر مردم و افکار عمومی است و هم اینکه خلاف گفته می‌شود، مجلس نیز زبان دارد و حرف خواهد زد؛ این‌گونه نیست که شما چیز خلافی را مطرح کنید و کسی به شما چیزی نگوید».

لاریجانی افزود: «من نمی‌خواهم نام بعضی از آقایانی را که حرف‌هایی را مطرح کرده‌اند، بیان کنم، به دلیل اینکه این افراد در مجلس سابقه دارند و دریافتی‌های آنان از مجلس مشخص است؛ بنابراین آن‌قدر جانماز آب نکشند و بنده اطلاع دارم که چگونه بوده‌اند و من نمی‌خواهم بیش از این درباره این موضوع صحبت کنم».

جّو ناجوانمردانه بود

لاریجانی در نشست علنی نوبت عصر هم به این موضوع اشاره و باز هم انتقاد کرد. او درباره تعیین سقف حقوق مدیران گفت: «بعد از اصلاح قانون برنامه که انجام شد، یک موج خلافی در کشور توسط عده‌ای ایجاد شد که البته نمی‌دانم مقاصدشان چیست».

او ادامه داد: «در کشور حقوق‌های ٣٠ الی ٤٠‌میلیون تومانی نیز پرداخت می‌شد و مجلس آمد این کار را برای تعیین سقف انجام داد، یک عده‌ای حرف می‌زنند و مجلس پیش‌قدم شد و جلوی حقوق‌های بالا را گرفت».

لاریجانی اضافه کرد: «برای اینکه معضلی برای کشور به وجود نیاید، گفتیم اگر رؤسای قوا یا وزرا یا معاونان رئیس‌جمهور موارد استثنائی دیدند؛ مانند کارشناسان و مشاغل تخصصی که در مناطق عملیاتی، مرزی و محروم مشغول به کار هستند؛ برای مثال پزشکی در یک منطقه در زمینه تخصصی فعالیت انجام می‌دهد بتواند ٦٠ درصد از مبلغ مذکور بیشتر حقوق دریافت کند که بیانگر حقوق ماهیانه٢٠‌میلیون تومان است که البته این مسئله مربوط به مدیران و مقامات نبود». او جو علیه مجلس را ناجوانمردانه دانست و افزود: «شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفت و آقای حاجی‌بابایی گفتند نظر بر این است که عبارت مدیریت اضافه شود، مشکل حل می‌شود؛ مقصود از انجام این امور این نبود که مقامات این حقوق را دریافت کنند و جوی که علیه مجلس ساخته شده واقعا ناجوانمردانه بود؛ البته باید یک زمانی درباره این موضوعات بحث شود».

ناسزای آن را جرئت نمی‌کنند به شورای نگهبان بدهند به مجلس می‌دهند

لاریجانی افزود: «مهم‌ترین قوه کشور که در رأس همه امور است مجلس است و افرادی که می‌گویند ما خیلی طرفدار حکومت و ولایت فقیه هستیم، این‌جور با الفاظ زشت نسبت به قوه ‌مقننه حرف می‌زنند که البته باید زمانی در رابطه با این موضوعات بحث شود».

او گفت: «بنده یک نکته‌ای دارم، در موضوع مذکور ابهامی وجود دارد و کلمه «مدیریت» ممکن است تصور شود شامل مدیران بالای کشور نیز بشود؛ پس این موضوع را بهانه کنند که در آن سقف حقوق ١٠‌میلیون تومانی تعیین‌شده، رخنه ایجاد کنند».

لاریجانی ادامه داد: «با توجه به اینکه موضوع به شورای نگهبان ارجاع داده شده، ما باید راهی در این رابطه در نظر بگیریم که کلمه «مدیریت» از مصوبه حذف شود و اگر شورای نگهبان ایراد گرفت، ما روی حرف خود بایستیم، چرا ما هزینه در این رابطه پرداخت کنیم؟ یعنی اینکه ما برای تأمین نظر شورای نگهبان که آقای حاجی‌بابایی به آن اشاره کردند، ناسزای آن را جرئت نمی‌کنند به آنان بدهند به مجلس می‌دهند که البته به حساب این قضیه خواهیم رسید».

رأی‌گیری شود

لاریجانی ادامه داد: «بنده پیشنهاد می‌کنم در این رابطه از نمایندگان مجلس رأی‌گیری شود تا مشکل و ابهام رفع و کلمه «مدیریت» از مصوبه حذف شود و بعد به شورای نگهبان ارجاع داده شود، آقایانی که دلشان می‌خواهد موضوع اصلاح شود، اصلاح کنند». او گفت: «ما از نظر قانونی حق داریم به این مسئله رسیدگی کنیم، به‌دلیل اینکه موضوع مهمی در کشور محسوب می‌شود و در این رابطه از نمایندگان رأی‌گیری می‌شود و موضوع را بعد از رفع ابهام به شورای نگهبان ارسال می‌کنیم و اگر ایرادی بود خودشان و مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع را حل کنند».

لاریجانی افزود: «در این رابطه از نمایندگان رأی‌گیری خواهد شد تا این معضل رفع شود و افکار عمومی به ناحق علیه مجلس نباشد؛ بنابراین بر مصوبه قبلی خود اصرار خواهیم کرد. در هر صورت اگر شورای نگهبان رد کرد، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و به‌دلیل اینکه مجلس در جریان بررسی لایحه است، از نمایندگان رأی‌گیری انجام می‌شود تا به بحث رسیدگی به مصوبه حقوق‌ها ورود شود».

پس از این سخنان لاریجانی، درباره مصوبه اولیه رأی‌گیری شد و همان مصوبه اولیه رأی لازم را آورد و تصویب شد.

با تصویب مصوبه قبلی و راحت‌شدن خیال لاریجانی، او باز هم میکروفونش را روشن کرد تا درباره همان موضوع برای بار سوم صحبت کند: «نظر مجلس همین بود و روشن بود و بر نظر قبلی خودمان که در صدر ماده آمده بود، اصرار می‌کنیم و اگر شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت، آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کنیم. ما به‌جای اصلاح قبلی این ماده که انجام شد و این‌همه جاروجنجال در کشور به راه انداختند؛ بر نظر قبلی خود اصرار می‌کنیم تا مشخص شود مجلس چه نظری داشته است».

شما نتوانستید رأی بیاورید آیا مجلس سیاه شده است؟

او جوسازی صورت‌گرفته را تنها مغلطه‌ای با انگیزه‌های دیگر دانست و افزود: «برای اینکه جلوی این مغلطه را بگیریم تا کسی موج‌سواری بلاوجه نکند، امروز مجلس کار بزرگی انجام داد و جلوی عده‌ای را که قصد سوءاستفاده داشتند گرفت».

لاریجانی به اظهار نظر یکی از نمایندگان سابق هم کنایه‌ای زد: «آقایان نگویند مجلس کارنامه سیاه دارد، حال اگر شما نتوانستید رأی بیاورید، آیا مجلس سیاه شده است؟». احتمالا منظور او «علیرضا زاکانی»، نماینده سابق تهران بود که مصوبه ٦٠ درصد را «نقطه سیاهی در کارنامه مجلس دهم» خوانده بود. پس از تصویب مصوبه اولیه، حاجی‌بابایی سقف دریافتی مدیران کشور را ۱۲‌میلیون‌و ۶۰۰‌هزار تومان اعلام کرد.

شاید بتوان از گفته‌های برخی اصولگرایان در روزهای اخیر و پاسخ علی لاریجانی، رئیس مجلس، به آنها یک برداشت کرد: اصولگرایان علیه لاریجانی؛ لاریجانی علیه اصولگرایان؛ رویارویی که موضوع آن پیرامون همان بند بود. روز گذشته لاریجانی بازگشت به مصوبه اولیه را در مجلس، مديريت کرد و به صحبت‌ها یا به قول خودش «جوسازی‌ها» که از سوی طیفی از اصولگرایان آن‌هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفته بود، پاسخ داد تا بار دیگر شکاف عمیق بین اصولگرایان بیش‌ازپیش آشکار شود.

http://www.sharghdaily.ir/News/116543

ش.د9504798

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات