تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۵۰۷
گلوله‌باران مجدد نیروهای کرد و ارتش در شمال سوریه برای حمایت از تروریست‌های تکفیری

آتش تهیه اردوغان برای داعش

(روزنامه وطن امروز – 1394/11/26 – شماره 1822 – صفحه 15)

اگرچه رجب طیب‌اردوغان ظاهرا آتش جنگ مستقیم در سوریه را گشوده است اما حملات توپخانه‌ای 2 روز گذشته ارتش ترکیه به نیروهای کرد و ارتش سوریه در مناطق مرزی استان‌های حلب و لاذقیه، ثابت کرد که سگ‌های هار آمریکا- نوعثمانی‌ها و سعودی‌ها - در منطقه از رویارویی مستقیم در شامات واهمه دارند و حتی در اوج تهدیدات خود مبنی بر ورود به سوریه، فقط به جنگ روانی و حمله از راه دور بسنده می‌کنند. گلوله‌باران مناطق مرزی شمال سوریه در 2 مرحله از عصر روز شنبه آغاز شد و تا صبح دیروز ادامه داشت. این خود ارتش ترکیه بود که عصر شنبه رسما به رسانه‌های این کشور اعلام کرد که مواضع نیروهای کرد سوری وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک یا «ی‌پ‌د» در نزدیکی شهر اعزاز در شمال حلب و همچنین مواضع ارتش سوریه را در شمال لاذقیه زیر آتش توپخانه گرفته است.

اگرچه اردوغان با این تجاوز آشکار تلاش دارد ژست یک جنگجو را به ظاهر با عملی کردن تهدیدات اخیر آنکارا برای جنگ مستقیم در سوریه به خود بگیرد اما در حقیقت گلوله‌باران‌های اخیر صرفا اهدافی تاکتیکی در راستای جنگ داخلی ترکیه با کردها و در چارچوب سیاست مداخله‌جویانه آنکارا و جنگ نیابتی هستند. در واقع حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه نقش آتش پشتیبانی را برای 2 گروه مختلف از تروریست‌های تکفیری داشتند. این دومین بار است که طی 2 هفته گذشته ترکیه مواضعی در خاک سوریه را برای کمک به گروه‌های تروریستی هدف قرار می‌دهد. این حملات نشان دادند که ادعای اردوغان و متحدان سعودی‌اش برای ورود به شام برای مقابله با داعش دروغی بیش نیست و آنها حتی پیش از عملی کردن لاف حمله زمینی مستقیم از راه دور در حال حمایت از مزدورانشان در آن سوی مرز هستند.

کردهراسی و داعش‌دوستی آنکارا

به گزارش رویترز، گلوله‌باران نظامیان ترکیه، یک پایگاه هوایی و چند موقعیت دیگر تحت کنترل نیروهای کرد سوریه در شهر اعزاز را هدف قرار گرفته است، منطقه‌ای راهبردی چسبیده به مرز که تا پیش از این در دست گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره - مورد حمایت آنکارا و ریاض - بودند اما نیروهای کرد سوری در پیشروی‌های خود در شمال حلب آن را طی روزهای اخیر به تصرف خود درآورده‌ بودند. در موج اول گلوله‌باران حدود 30 مدافع کرد سوری کشته شدند و در موج دوم که صبح دیروز رخ داد و منجر به عقب‌نشینی آنها از منطقه مزبور شد 2 نیروی دیگر کشته شدند.

قطعا عقب‌نشینی کردهای «ی‌پ‌د» معنایی جز پیشروی تروریست‌های تکفیری داعش و النصره در اعزاز ندارد که این حمایت آنکارا از تروریست‌هایی که حتی غرب هم از میانه‌رو خواندنشان واهمه دارد را آشکار می‌کند. آنکارا ضمن تایید حملات توپخانه‌ای به نیروهای کرد، خواهان عقب‌نشینی آنها از مناطق مرزی شده است. احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز روز شنبه حمله به مواضعی را که حزب اتحاد دموکراتیک اخیرا از تروریست‌های داعش بازپس گرفته است، تایید کرد و گفت: «حزب اتحاد دموکراتیک بی‌درنگ از اعزاز و مناطق اطراف عقب‌نشینی خواهد کرد و دیگر به آن نزدیک نخواهد شد.»

او این حملات را به منظور «مقابله به مثل» و «مطابق با قوانین جنگی» دانست و گفت که «هر اقدام» کردها را «تلافی» می‌کند. اما این سوال پیش می‌آید که چرا اردوغان و نیروهایش در تمام ماه‌هایی که این مناطق در دست تروریست‌های داعش و النصره بودند از ناحیه مرزهای خود احساس خطر نکرده و آنها را گلوله‌باران نکردند. اما حملات راه دور ترکیه به مبارزان اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در شرایطی رخ داد که تنها چند روز از تاسیس دفتر نمایندگی این حزب در مسکو می‌گذشت که به منزله حمایت الزام‌آور روسیه از آنها خواهد بود. صالح مسلم، رهبر کردهای سوریه دیروز ضمن مخالفت شدید با درخواست نخست‌وزیر ترکیه برای فاصله گرفتن نیروهایش از شهر اعزاز و مناطق نزدیک مرزها متذکر شد مردم سوریه در برابر هرگونه تجاوز ترک‌ها به خاک کشورشان مقاومت خواهند کرد. او به خبرگزاری رویترز گفت دولت آنکارا حق ندارد در مسائل داخلی سوریه دخالت کند. وی افزود: ارتش ترکیه روز شنبه فرودگاه نظامی مِنگ را که هفته گذشته تحت کنترل نیروهای کرد در آمد، زیر آتش توپخانه گرفت. این فرودگاه پیش از این در اختیار تروریست‌های جبهه النصره بود. این مقام کرد پرسید: «آیا آنها (ترکیه) مایلند جبهه النصره اینجا حضور داشته باشد...؟»

عصبانیت ترکیه از آزادی لاذقیه

اما در شمال لاذقیه نیز پس از اینکه ۲ بار تلاش عناصر تروریستی ترکمن وابسته به ترکیه برای تصرف روستای «عالیه» ناکام ماند، نیروهای ارتش ترکیه مواضع ارتش سوریه را در این روستا هدف قرار دادند. یکی از فرماندهان یگان ویژه «صقور الصحراء» ارتش سوریه اعلام کرد که ترکیه نیمه‌شب شنبه مواضع ارتش را در روستای «عالیه» گلوله‌باران کرد که البته در جریان این عملیات «خوشبختانه هیچ یک از نیروهای سوری آسیب ندیدند». چرایی دخالت مستقیم ترکیه در شمال لاذقیه پس از آن روشن می‌شود که موفقیت‌های ارتش سوریه و محور مقاومت در این منطقه دیده شود به طوری که طی روزهای آینده باید منتظر بود تا دمشق کل استان لاذقیه را منطقه امن اعلام کند. گروه تروریستی تکفیری بریگاد ترکمن که مستقیما با داعش همکاری می‌کند یکی از آخرین امیدهای اردوغان برای ایجاد یک منطقه مورد ادعای پان‌ترک‌ها در شمال استان راهبردی لاذقیه سوریه است اما بر اثر پیشروی‌های گسترده ارتش بشار اسد و نیروهای حزب‌الله همراه با پوشش هوایی روس‌ها، این گروه در حال اضمحلال کامل است. با وجود دخالت‌های ترکیه برای حمایت از این گروه، آنها از اواخر هفته پیش تا روز گذشته حملاتی را برای تصرف روستای عالیه انجام دادند که تاکنون با شکست مواجه شده است.

سعودی پشت بن‌بست اردن

در حالی که ترکیه گفته است به روی نیروهای نظامی سعودی برای حمله زمینی احتمالی آغوش می‌گشاید علت این موضوع مشخص شده است. در حقیقت عربستان سعودی به این خاطر دست به دامان آنکارا شده است که اردن هاشمی متحد سنتی‌اش دالان زمینی خود به شام را به روی آنها بسته است. سالم زهران، مدیر مرکز تبلیغاتی الارتکاز در سخنانی در شبکه المیادین نه تنها از توافق محرمانه بین دولت سوریه و مخالفان اسد که مورد حمایت اردن هستند خبر داده بلکه فاش کرده یک شخصیت عالیرتبه روس با درجه سرتیپی که لبنان را بخوبی می‌شناسد، بیش از 15 بار به اردن سفر کرده و با پادشاه این کشور دیدار داشته تا او را از ورود به قائله جنگ زمینی احتمالی در سوریه بازدارد. این شخصیت روس همچنین توافقاتی با گروه‌های مسلح معارض دولت دمشق امضا کرده که بخشی از آن مرتبط به روند آشتی و بخشی دیگر مربوط به مبارزه با گروه‌های داعش و جبهه النصره است.

این توافق مربوط به ترک مخاصمه‌های هفته‌های اخیر درجنوب سوریه و نزدیک مرز اردن – درعا و حومه دمشق - است که براساس آن، گروه‌های تروریستی، سلاح‌های سنگین خود را تحویل داده‌‌اند. بخش دوم توافق هم درباره تجهیز گروه‌های آشتی کرده برای مبارزه با داعش و جبهه النصره است. به گفته به نظر می‌رسد اردن به صورت شفاهی در نزد مقامات روسیه برای کنترل مرزها تعهد داده است.

پایبندی اردن به این تعهد تدریجی بود به طوری که در درجه اول این کشور تحرکات عناصری را که از سوریه وارد می‌شدند کنترل کرده و آنها را از بین می‌برد و در مرحله دوم مرزها را مسدود کرده و جلوی ورود آنها به سوریه را گرفت. دولت اردن بین تعهدات خود به عربستان و واقعیت‌های مردم‌شناختی خود در ابعاد داخلی مردد شده است. شرایط این کشور به گونه‌ای است که با وجود تعداد زیادی از آوارگان فلسطینی و عراقی، مردم این کشور به اقلیت تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد اردن قادر به تحمل چنین وضعیتی نیست.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1822/15/153694/0

ش.د9406121

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات