سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۰۹

زلزله و سازه‌های L.S.F؛ سپاه برای محرومین "خانه مقاوم" می‌سازد + عکس

سپاه پاسداران به فناوری ساخت سازه‌های ال اس اف دست یافته و قرار است برای محرومان، خانه‌هایی با این فناوری بسازد.

به گزارش بصیرت به نقل از تسنیم، روز گذشته با حضور سردار روح‌الله نوری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه از پروژه ساخت سازه‌های سبک L.S.F رونمایی شد. این سازه‌ها که از مقاومت بالایی در مقابل زلزله برخوردار هستند، توسط قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه برای بکارگیری در مناطق محروم ساخته شده است.

سازه L.S.F چیست؟

این سازه‌ها در سال 1946 برای اولین بار با تدوین آیین‌نامه‌هایی در انجمن ملای فلزات آمریکا وارد صنعت ساختمان شد. اما پس از مدتی به دلیل قیمت بالا، استفاده از آن متداول نشد. از سال 1990 به دلیل گرانی چوب، دوباره استفاده از این سازه‌ها متداول شد و امروزه در کشور‌هایی مانند کانادا، آمریکا ژاپن و برخی کشور‌های اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ایران نیز با تدوین استاندارد 2800 و مبحث مقررات ملی ساختمان، سازه‌های سبک L.S.F توسط چند شرکت داخلی ساخته می‌شوند.

سازه‌های سبک L.S.F ساختمان‌های پیش ساخته فولادی سبک (light weight steel frame) هستند که عمدتاً با استفاده از اتصالات پیچی و به روش تولید صنعتی ساخته می‌شوند. این ساختمان‌ها از سه جزء اصلی شامل ورق‌های فولادی سرد نورد شده جهت تأمین سازه، صفحات تخته گچی و سیمانی به عنوان پوشش رویه درونی  و خارجی و لایه های عایق حرارتی و صوتی، تشکیل می‌شوند.


نحوه استفاده از سازه‌های L.S.F

کاربرد این ساختمان‌ها به عنوان سیستم سازه ای مستقل، اکثراً در احداث اضافه طبقه، ساخت و انبوه سازی ساختمان‌های دو طبقه، دفاتر و ساختمان‌های تجاری کوچک، واحدهای صنعتی و سالن‌های ورزشی در یک طبقه می‌باشند. این سیستم سازه‌ای، توانایی ترکیب شدن با سیستم‌های سازه‌ای دیگر همانند دیوارهای بتن‌آرمه را نیز دارد و می‌تواند در ساخت ساختمان‌های کوتاه مرتبه به صورت سیستم سازه‌ای مختلط به کارگرفته شود.

وزن سازه در این روش 50٪ نسبت به سایر روش‌های رایج، کمتر است و متعاقب آن کاهش نیروی زلزله وارد شده بر ساختمان نیز کمتر خواهد شد و با توجه به کمتر شدن وزن ساختمان بار وارده بر فونداسیون کمتر شده و موجب کاهش ابعاد آن می‌شود.

سازه‌های L.S.F به دلیل آنکه از اتصالات پیچ و مهره برخوردار است، طبق اعلام متخصصان امر، می‌تواند در برابر زلزله‌هایی با قدرت بیش از 7 ریشتر هم مقاومت کند. همچنین در ساخت این سازه‌ها از ورقه‌‌های فولادی با روکش قلع استفاده شده که عمر مفید این سازه‌ها را تا 90 سال افزایش می‌دهد.

استفاد از عایق‌های حرارت و صدا در ساخت این سازه‌ها نیز تاثیر بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد.کاهش وزن سازه در مقایسه با سازه‌های دیگر، کاهش زمان ساخت، نصب سریع و آسان، سازگاری با محیط زیست و حمل و نقل آسان از دیگر ویژگی‌های دیگر این سازه‌ها هستند.


نمونه‌ای از سازه‌های L.S.F در ایران

نیروی زمینی سپاه که فعالیت‌های گسترده‌ای طی چند سال اخیر در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور انجام داده است و از طرفی هم تجربه امداد رسانی در حوادثی مانند زلزله کرمانشاه را دارد، اخیراً دست به کار ساخت خانه‌هایی با استفاده از سازه‌های سبک L.S.F در مناطق محرم زده است.

ساخت منازل مسکونی برای مردم محروم استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان موجب شده تا مسئولان نیروی زمینی سپاه به دنبال راهکاری برای تسریع در روند ساخت و ساز این منازل و افزایش ضریب ایمنی آنها در مقابل حوادث طبیعی باشند.

  • بیشتر بخوانید
  1. پرونده «عدالت؛ حرکت از نو»
  2. خانه‌هایی که سپاه ساخت و رایگان به محرومین سیستان و بلوچستان داد + تصاویر

از آنجایی که زمان ساخت و نصب این سازه‌ها نسبت به سازه‌های دیگر سریعتر بوده و در زمان کمتری امکان بهره‌بردای از آنها میسر می‌شود، برای تامین مسکن مورد نیاز در مناطق محروم کشور مانند استان سیستان و بلوچستان که هنوز هم در برخی مناطق آن مردم از کپر برای زندگی استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است. همچنین قابلیت ضد زلزله بودن این نوع از سازه‌ها، امکان استفاده از آنها در مناطق زلزله خیز و محروم کشور مانند استان کرمان و کرمانشاه را نیز برای سپاه میسر می‌کند.

در ادامه تصاویری از افتتاح پروژه ساخت سازه‌های سبک L.S.F در نیروی زمینی سپاه را ببینید:


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات