تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۳۶

روحاني: برجام صدها خاصیت دارد

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان – 1395/06/01 – شماره 4891 – صفحه 5)

رئيس‌جمهور با بيان اينكه برجام صدها خاصيت دارد، عنوان كرد كه ما در برجام موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي فراواني را به دست آورديم كه يكي از آن موفقيت‌هاي بزرگ در برجام، پيروزي اخلاقي ملت ايران بود.

به گزارش فارس، حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان در مراسم روز ملي صنعت دفاعي كه در وزارت دفاع برگزار شد طي سخناني اظهار داشت: در طول مدت 12 سال يا بيشتر ما را متهم مي‌كردند كه به صورت مخفيانه در پي ساخت سلاح‌هاي كشتار جمعي هستيم. يكبار در ماجراي سلاح‌هاي شيميايي و الحاق ما به كنوانسيون شيميايي و بازرسي‌هايي كه آن زمان از جمهوري اسلامي ايران انجام گرفت ثابت شد كه دشمنان ما تهمت‌هاي ناروا و واهي نسبت به ما روا داشته بودند. ما دنبال ساخت و انبار كردن سلاح شيميايي نبوديم و اين مسئله يكبار براي جهانيان روشن شد. روحاني در ادامه تصريح كرد: موضوع ديگري كه بر مبناي آن تبليغ مي‌كردند و ايران را مستحق فشار مي‌دانستند و قطعنامه عليه ما تصويب مي‌كردند، اين بود كه ايران مخفيانه در پي ساخت سلاح هسته‌اي است.

حل PMD پيروزي اخلاقي ايران بود

وي با اشاره به حل مسئله PMD گفت: بار بزرگ حل اين مسئله بر دوش وزارت دفاع بود و آن براي پاسخ به صدها سؤال آژانس بود تا ثابت شود دشمنان انقلاب نسبت به ما دروغ گفتند. حل مسئله PMD پيروزي اخلاقي جمهوري اسلامي ايران بود. ما به دنيا ثابت كرديم راستگو هستيم و بدخواهان ما دروغگو هستند.

رئيس‌جمهور ادامه داد: اينكه آژانس بين‌المللي بعد از سال‌ها آمد و اعلام كرد كه نسبت به گذشته پرونده هسته‌اي ايران ديگر بحثي نداريم و پرونده كاملاً بسته شده و امروز كاري كه داريم نسبت به آينده است و اجراي برجام است، اين يك پيروزي حقوقي، فني و اخلاقي بود كه ما به دست آورديم. وي در ادامه بازديد آمانو از پارچين را يك بازديد تاريخي عنوان كرد و گفت: بازديد آمانو يك بازديد تاريخي در تاريخ مسائل حقوقي جمهوري اسلامي ايران بود و اين كار با تلاش و كوشش همه مسئولان و شخصيت‌هايي كه در اين زمينه كار كردند است.

روحاني با بيان اينكه اساس كار اين است كه خود ما در اين زمينه‌ها به خودكفايي برسيم، گفت: البته گاهي يك همكاري و يك نقشه كار ما را چند سال جلو مي‌اندازد چراكه سرعت براي ما مهم است. ما بايد فاصله‌مان را با صنعت دنيا جبران كنيم. امروز از موتور توربوجت هواپيما رونمايي شد و اين يعني در اين زمينه گام بلندي را صنعت دفاعي ما برداشته است. ما بايد به اين صنايع ورود كنيم و بتوانيم بسازيم. در اين وضعيت ديگر اشكال ندارد اگر در ادامه يك موتور پيشرفته‌تر بخريم چراكه ديگر ما وارد اين صنعت شديم.

رئيس‌جمهور با اشاره به روحيه خودباوري كه در دوران دفاع مقدس وجود داشت، گفت: امروز هم آن روحيه هنوز باقي مانده است. اساس مسئله باور و ايمان به كار است. آنان كه اين موتورها را درست كردند مگر در چه شرايطي بودند؟ استعداد جوانان ما و عشق ما به وطن كمتر از ديگران نيست و مي‌شود با سرعت عقب‌ماندگي تاريخي خود را جبران كرد و اساس كار روحيه جهادي، ايمان و باور به اينكه ما قادريم به اهداف‌ بلندمان برسيم است.

افزايش اعتبارات دفاعي نسبت به سال 92

روحاني با بيان اينكه دولت با همه سختي‌هايي كه در پيش داشت نسبت به نيروهاي مسلح كم نگذاشت، گفت: اعتبارات بنيه دفاعي ما امسال بيش از دو برابر سال 92 است. پارسال اين اعتبارات نزديك به دو برابر بود و اين نشان مي‌دهد دولت در همه سختي‌ها اولويت‌هاي مربوط به نيروهاي مسلح را مورد دقت قرار مي‌دهد و مي‌داند كه توانمندي‌هاي دفاعي يعني چه. وي در ادامه سخنان خود گفت: اگر قادريم در دنياي سياست و پشت ميز مذاكره با طرف مقابل بنشينيم و سخن بگوييم اول به خاطر قدرت ملي، وحدت ملي، ملت يكپارچه و به خاطر رهبري شجاع ما است و اينكه نيروي مسلحی توانمند و قوي و اقتصادي داريم كه با آن مي‌توانيم روي پاي خود بايستيم.

رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به افت قيمت نفت در سال گذشته گفت: سال گذشته تمام كشورهاي توليدكننده نفت يا قيمت پولشان از نصف كمتر شد يا تورم آنان سه رقمي شد يا بخش بزرگي از ذخاير ارزي‌شان را استفاده كردند. عربستان از بخش بزرگي از ذخاير ارزي‌اش استفاده كرد. تورم ونزوئلا سه‌رقمي شد. روسيه، آذربايجان و امثال اينها پول ملي‌شان در برابر ارز خارجي از نصف هم كمتر شد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي تنها كشوري است كه با قدرت در يك سال گذشته با وجود افت قيمت نفت كه بي‌سابقه بود، رشد اقتصادي داشت. پارسال رشد اقتصادي ما 1/3بود. در سه ماهه اول امسال به 4/4 رسيد و هدف ما تا پايان سال رسيدن به رشد 5‌درصد است. در تورم نيز روند كاهنده را ادامه داديم و به تورم يك رقمي رسيديم و اين كار بزرگي است كه جمهوري اسلامي انجام داده است. رئيس‌جمهور در‌ادامه با بيان اينكه در اين شرايط نه تنها ثبات خود را حفظ كرديم بلكه به ديگر ملت‌ها نيز كمك كرده‌ايم، گفت: ما نسبت به دوستان و آناني كه مبتلا به شرايط سختي شدند ياري كرديم. اگر كمك ما نبود معلوم نبود عراق، سوريه و لبنان چه وضعي داشتند. كمك ما در كشورهاي منطقه مؤثر بوده است.

به دنبال افزايش توان دفاعي هستيم

روحاني با تأكيد براينكه ثبات كشورهاي منطقه ثبات ماست و شكست تروريست شكست دشمنان ما است، گفت: ما به دنبال افزايش توانمندي‌هايمان در زمينه صنعت دفاعي هستيم. توانمندي‌هاي نيروهاي مسلح ما براي بازدارندگي و دفاع مؤثر و دفاعي است كه دشمن را پشيمان كند. در قدم اول توانمندي‌هاي ما بايد بازدارنده باشد تا چشم طمع به كشور ما نباشد. در قدم دوم بايد در روز مبادا دفاع مؤثر كنيم و دشمن را تنبيه و پشيمان كنيم.

روحاني با اشاره به حركات خوب كشور در زمينه پهپاد و موشكي و خريد تسليحات گفت: در شرايط امروز دنيا ورود 300 S يك كلمه رمز است. من اولين نامه‌اي كه براي ورود 300 S نوشتم زماني بود كه مسئول پدافند هوايي بودم. در آن سال به رهبري نامه نوشتيم كه ما نياز به خريد 300 S داريم. از آن زمان تا امروز كه 300 S كنار ما است سال‌هاي زيادي مي‌گذرد آن هم با فراز و نشيب‌هايي كه همه ديدند. معمولاً در كشور ما چيزهايي كه مي‌خواهيم بگيريم فراز و نشيب‌هايي دارد. فقط برجام نيست كه فراز و نشيب دارد. همه چيز فراز و نشيب‌هايي دارد تا همه قانع بشوند تا همه قبول كنند و تا همه به سهم خود برسند كمي زمان مي‌برد؛ اما به هر حال ما امروز به اين سطح رسيده‌ايم و اين علامتي است كه ما داريم با دنيا كار مي‌كنيم و اينكه مي‌توانيم سلاح مورد نيازمان را بخريم يا بفروشيم يا بسازيم.

وي در ادامه خطاب به همسايگان‌ گفت: قدرت نظامي و دفاعي ما به ضرر كشورهاي همسايه و مسلمانان نيست. ما به نفع مسلمانان تلاش مي‌كنيم و اميدواريم يكي دو كشوري كه مسير نادرستي را انتخاب كردند و فكر مي‌كنم با هرج و مرج‌طلبي در منطقه و با ابزار قرار دادن تروريست‌ها به تفوقي مي‌رسند به اشتباه خود پي ببرند. رئيس‌جمهور در پايان گفت: خواست ما دوستي با همه كشورهاي مسلمان و همسايگان است. خواست ما كمك به همه كشورهايي است كه امروز با تروريسم و متجاوزين درگيرند و مقابل آنان ايستادگي مي‌كنند و ما اين را وظيفه انساني، اسلامي و انقلابي خود مي‌دانيم.

گفتنی است در جریان این مراسم، رئیس‌جمهور از موتور توربو جت ملی و سامانه پدافندی باور373 رونمایی کرد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/806130

ش.د9505138

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات