تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۴۹
يك سال پس از تجاوز نظامي بي‌نتيجه به يمن

عربستان به مذاكره مستقيم با انصارالله تن داد

(روزنامه جوان – 1394/12/19 – شماره 4770 – صفحه 15)

براي اولين بار از زمــــــان حمله عربستان سعودي به يمن جنبش انصارالله به صورت مستقيم با مقامات سعودي وارد گفت‌وگو شده‌ است؛ تحولي كه مي‌تواند مهم‌ترين نقطه عطف در جنگ يمن باشد و به يك سال بمباران اين كشور پايان دهد.

به گزارش «جوان» گزارش‌هاي حضور هيئتي از جنبش انصارالله در رياض براي گفت‌وگوي مستقيم با مقامات سعودي اواخر دوشنبه خيلي زود در سرتاسر يمن پيچيد. روز سه‌شنبه منابع خبري تأييد كردند كه حضور هيئتي از انصارالله در عربستان حقيقت دارد. رويترز به نقل از دو مقام جنبش انصارالله گزارش داد كه ديدار هيئت اين جنبش «بر اساس دعوتي از مقامات سعودي از روز دوشنبه شروع شده است كه پس از يك هفته مذاكرات محرمانه صورت مي‌گيرد.»

وب‌سايت المشهد اليمني، روز سه‌شنبه با تأييد خبر حضور هيئت انصارالله در رياض، نوشت: رياست اين هيئت انصارالله را محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش انصارالله برعهده دارد و اين هيئت وارد گذرگاه مرزي علب با عربستان شد تا پيشنهادهاي خود را به عربستان براي تأمين امنيت مرزها و توقف درگيري‌ها مطرح كند. پيشتر اسماعيل ولد الشيخ احمد، نماينده ويژه سازمان ملل براي يمن طي نامه‌اي كه در هفته دوم فوريه گذشته به جفري فلتمن، معاون دبيركل سازمان ملل در امور سياسي نوشته خاطر نشان كرده بود، به مقامات سعودي اعلام كرده كه «انصارالله آماده از سرگيري مذاكرات محرمانه مستقيم با عربستان است و اين دو نيز از اين پيشرفت استقبال و پايبندي‌شان را به رفتن در اين مسير اعلام كرده‌اند.» ولد الشيخ احمد در اين گزارش تأكيد كرده است كه ترجيح مي‌دهد در دعوت به برگزاري مذاكرات مجدد عجله نكند «چراكه اختلاف ديدگاه‌هاي دو طرف همچنان عميق است و طرف‌ها همچنان درباره لزوم توقف درگيري‌ها پيش از رفتن به مذاكرات يا رفتن به مذاكرات براي توقف درگيري‌ها اختلاف دارند.»

اين براي اولين بار است از زمان شروع تجاوز رياض به يمن مقامات انصارالله با مقامات سعودي ديدار مي‌كنند. موافقت سعودي‌ها براي ديدار مستقيم با انصارالله در حالي صورت مي‌گيرد كه رياض پيش از اين پيشنهاد انصارالله را براي ديدار مستقيم رد كرده و خواستار گفت‌وگوي انصارالله با نمايندگان عبدربه منصور هادي شده بود. عقب‌نشيني سعودي‌ها پس از آن صورت مي‌گيرد كه يك سال بمباران يمن نه تنها اهداف رياض را محقق نكرده بلكه شاهد حملات مداوم نيروهاي انصارالله به مناطق جنوبي خود بوده است.

از سوي ديگر تنها موفقيت عربستان سعودي در يمن با قدرت‌گيري گروه‌هاي مانند القاعده و داعش با چالش جدي مواجه شده و حتي گزارش شده كه طرف‌هاي غربي به‌ويژه امريكايي‌ها از اين مسئله به شدت نگران هستند و سعودي‌ها را براي يافتن راه‌حل سياسي تحت فشار قرار داده‌اند. از سوي ديگر خبرهاي منتشر شده حاكي از آن است كه انصارالله با نشان دادن حسن نيت خود اقدام به آزاد كردن يك افسر ارشد سعودي‌ها كرده است. همه اين تحولات سياسي در عرض كمتر از چند روز باعث شده تا نسبت به توقف جنگ سوريه اميدها به صورت جدي زنده شود. در همين حال فعالان يمني خبر دادند درگيري‌هاي مرزي عربستان و يمن و همچنين حملات هوايي در صنعا به صورت بي‌سابقه‌‌اي كاهش يافته است. هيكل بافنع فعال سرشناس يمني در صفحه توئيتر خود نوشت: «در واقع نزديك به يك هفته است كه تقريباً صنعا آرام است، من فكر مي‌كنم يك نفر جنگ را در يمن پايان داده بدون اينكه به ما بگويد.»

هنوز خيلي زود است كه درباره نتايج ديدار مستقيم انصارالله با عربستان قضاوت كرد اما تحليلگران اين رويداد را نقطه عطفي مهم در جنگ يك سال يمن مي‌دانند. ادم بارون عضو شوراي روابط خارجي اروپا كه هم اكنون در يمن ساكن است در صفحه توئيتر خود نوشت: «ديدار يك هيئت حوثي از عربستان سعودي نمايانگر بزرگ‌ترين پيشرفت غيرمنتظره از زمان شروع جنگ خواهد بود.»

http://www.javanonline.ir/fa/news/775603

ش.د9406110

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات