تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۸۹۴۲
محمدجواد ظریف مطرح کرد

جلوگیری از بدعهدی‌های آمریکا، اولویت‌های سیاست خارجیِ دولت دوازدهم

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/05/31 ـ شماره 4395 ـ صفحه 13)

وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد: معاونت اقتصادی در وزارت خارجه در راستای کمک به توسعه اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما، با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی در دولت دوازدهم، حفظ برجام و جلوگیری از بدعهدی‌های آمریکا است، گفت: همانطور که پیش از این گفته‌ایم، ما نباید اجازه بدهیم که آمریکا به هزینه ایران برجام را اجرا یا نقض کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها و بی‌اعتمادی‌ای که به آنها وجود دارد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح دو ابراولویت دستگاه دیپلماسی کشور در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: یکی از این اولویت‌ها رابطه با همسایگان است. متاسفانه ما در منطقه‌ای هستیم که در آن آشوب‌ها و ناملایمت‌ها وجود دارد و سیاست‌های غلط و مداخله‌جویانه خارجی باعث اوج گرفتن افراطی‌گری در این منطقه شده است.

وی با اشاره به حمایت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه از افراطی‌گری در این منطقه خاطرنشان کرد: منطقه ما نیاز به آرامش دارد.

ظریف با اشاره به حمله تروریستی صورت گرفته به مجلس و حرم امام(ره) تصریح کرد: متاسفانه زندگی در منطقه ناامن، ناامنی ایجاد می‌کند و هزینه زیادی به دنبال دارد.

وی با اشاره به شهیدانی که ایران در مبارزه با تروریسم تکفیری داشته از جمله شهید حججی و گرامیداشت یاد او خاطرنشان کرد: اینها دلایلی است که باعث می‌شود ما توجه ویژه‌ای به منطقه داشته باشیم. ایران در این منطقه تنها کشوری است که امنیت خود را از خود می‌گیرد. در واقع ما امنیت‌مان را از مردم می‌گیریم. ما پیشرفت‌مان را از مردم می‌گیریم و برای پیشرفت نگاه‌مان به داخل است.

ظریف با بیان اینکه امنیت ما از درون کشور تولید می‌شود، دومین ابراولویت دستگاه وزارت خارجه را دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد و گفت: من هنگامی که در دولت یازدهم برای تصدی وزارت خارجه معرفی شده بودم در همانجا گفتم که تلاش می‌کنم که سیاست خارجی هزینه‌ای برای توسعه کشور نباشد، بلکه به توسعه کشور کمک کند. حمدالله در این مدت موانع توسعه اقتصادی و روابط اقتصادی برداشته شده و در دولت دوازدهم نیز تلاش‌های جدی در حوزه دیپلماسی اقتصادی خواهیم داشت و در همین چارچوب معاونت اقتصادی در وزارت خارجه ایجاد می‌شود که به امر توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور برای توسعه کشور استفاده و آنها را ترغیب کنیم که در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند و از دیگر سو، مانع شویم که سرمایه‌های داخل کشور خارج شوند، به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در طول این چهار سال به پیشرفت‌ها و توفیقات خوبی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم، ولی حتما کافی نیست و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی با اشاره به تاثیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایجاد اشتغال در کشور تصریح کرد: در همین راستا باید جذب فناوری نیز داشته باشیم. ما برای اینکه تولید بهتر در داخل کشور داشته باشیم نیازمند این هستیم که به آخرین فناوری‌ها دست پیدا کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین به اهمیت جذب گردشگر فرهنگی و سلامت اشاره کرد و گفت: ما در داخل کشور از مزیت‌های خوبی در این دو زمینه برخورداریم. می‌بایست با برنامه‌ریزی مناسب از این پتانسیل به خوبی استفاده شود. در طی چند سال گذشته شاهد ورود تعداد زیادی از گردشگران به کشور بوده‌ایم. توجه به این حوزه و گسترش آن می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال در کشور و توسعه اقتصادی مهم و تاثیرگذار باشد.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به عزم دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی آیا در این وزارتخانه نیروی انسانی متخصص در این ارتباط وجود دارد، خاطرنشان کرد: در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه در چند سال اخیر در حوزه اقتصاد بین‌الملل دانشجو جذب کرده‌ایم و در جذب نیروهای جدید در این وزارتخانه که از طریق آزمون استخدامی صورت گرفته توجه ویژه‌ای به اقتصاد بین‌الملل و تجارت خارجی شده است.

وی همچنین با بیان اینکه برای آموزش کارکنان کنونی نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا آنها نیز آموزش‌های اقتصادی لازم را ببینند، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه داشت که برخی از سفرای ما در خارج از کشور رشته تحصیلی‌شان اقتصاد بوده و یا سابقه حضور در دستگاه‌های اقتصادی کشور را دارند و به این مسائل آشنا هستند، ولی متاسفانه برخی از دوستان در این زمینه به ما کم‌لطفی می‌کنند؛ البته من این را قبول دارم که در طول ۴۰ سال گذشته به دلیل ضرورت شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی جهت‌گیری این وزارتخانه بیشتر سیاسی و امنیتی بوده و جهت‌گیری اقتصادی کمتر داشته و باید این جهت‌گیری تقویت شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه دستگاه وزارت خارجه به عنوان متولی روابط خارجی و همچنین هماهنگ‌کننده روابط اقتصادی خارجی تلاش دارد که از ظرفیت دیگر نهادهای موجود در کشور برای پیشبرد اهداف استفاده کند، تصریح کرد: برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی و تسهیل روابط اقتصادی خارجی نیازمند این هستیم که هماهنگی مناسبی بین دیگر دستگاه‌ها با وزارت خارجه وجود داشته باشد.

این عضو دولت با بیان اینکه در راستای توسعه اقتصادی کشور در طول این چند سال، تلاش کرده‌ایم که توانمندی داخلی‌مان را به خارج معرفی کنیم و از آن طرف ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در خارج از کشور در امر اقتصادی وجود دارد را به بخش خصوصی معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب بانک اطلاعاتی به وجود آمده و دو سالی است که به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند.

ظریف در سخنان خود بار دیگر با اشاره به اهمیت هماهنگی دستگاه‌های مختلف در امر اقتصاد تصریح کرد: باید به نحوی هماهنگ باشیم که بازارمان در خارج را خراب نکنیم. گاهی رقابت‌های غیرسازنده باعث می‌شود که ما نتوانیم در بازار خارج حضور مناسبی داشته باشیم. وزارت خارجه به عنوان تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده روابط اقتصادی خارجی تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد و با اقداماتی که مانع می‌شود ایران بتواند از ظرفیت‌هایی که در این ارتباط وجود دارد استفاده کند، مقابله خواهد کرد.

http://www.mardomsalari.net/4395/page/13/20215

ش.د9604267

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات