تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۰۱
ترديد در ادعاي آمريكا در مورد نزديك شدن به صلح در افغانستان

طالبان چاشني خشونت را تندتر كرد

پایگاه بصیرت / شهاب شهسواري

(روزنامه اعتماد – 1396/11/02 – شماره 4008 – صفحه 5)

سيزده ساعت حمله تروريستي از ساعات پاياني شنبه‌شب تا ظهر يكشنبه ادامه يافت تا عاقبت، نيروهاي امنيتي افغانستان بتوانند تهاجم به هتل اينتركنتينانتال را با مرگ ٤ مهاجم و ١٨ غيرنظامي شامل ١٤خارجي و ٤ افغان پايان دهند. حمله اخير طالبان كمتر از يك هفته بعد از آن رخ مي‌دهد كه نماينده امريكا در سازمان ملل متحد ادعا كرده‌بود استراتژي جديد رييس‌جمهور امريكا در افغانستان باعث شده است مذاكرات صلح با طالبان از هر زمان ديگر در دسترس‌تر باشد. طالبان همزمان در دو ولايت هرات و بلخ هم عمليات‌هايي انجام داده است كه بيش از ٣٠ كشته بر جاي گذاشتند.

بعد از حمله انتحاري فروردين ١٣٩٥ به مركز نيروهاي حفاظت از امنيت مقام‌هاي افغانستان كه باعث مرگ بيش از ٥٨ نظامي افغان شد، عمليات شنبه شب طالبان در هتل اينتركنتينانتال، اولين عمليات موفق آنها بعد از نزديك به ٢٢ ماه در پايتخت افغانستان بود. طالبان بلافاصله بعد از شروع اين حمله مسووليت آن را پذيرفت و اعلام كرد كه پنج نفر از جنگجويان اين گروه شبه‌نظامي در عمليات مشاركت داشتند. بر اساس بيانيه طالبان، اين حمله به دليل حضور «مقام‌هاي دولتي و خارجي» در اين هتل انجام شده است.

هتل اينتركنتينانتال، يكي از دو هتل مهم شهر كابل، در محله باغ بالاي شهر كابل واقع شده است و عمدتا ميزبان همايش‌ها، نشست‌هاي خبري و جشن‌هاي بزرگ در شهر كابل محسوب مي‌شود. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني استارز‌اند استرايپس امريكا در هنگام حمله مسلحانه شنبه شب به اين هتل، در كنار مهمانان هتل، هيات‌هايي از ٣٤ ولايت افغانستان براي شركت در يك همايش به ميزباني وزارت مخابرات و تكنولوژي معلوماتي در هتل حضور داشتند. به گفته نصرت رحيمي، معاون سخنگوي وزارت امور داخله، در اين حمله ٤ مهاجم مشاركت داشتند و ٦ نفر از جمله يك خارجي كشته ‌شده‌اند. نصرت رحيمي ابتدا ادعا كرد اين حمله توسط شبكه حقاني انجام شده، اما طالبان با انتشار بيانيه خود مسووليت حمله را بر عهده گرفت.

طي عمليات ١٣ ساعته نيروهاي امنيتي افغانستان با مشاركت نيروهاي خارجي، ١٦٠ نفر شامل ٤١ شهروند خارجي از هتل شش طبقه اينتركنتينانتال نجات يافتند. نجيب دانش، سخنگوي وزارت امورداخله افغانستان اعلام كرد همه شبه‌نظاميان طالبان كه در اين عمليات شركت داشتند، به هلاكت رسيده‌اند. پنجشنبه هفته گذشته، درست دو روز قبل از انجام اين حمله، وزارت خارجه ايالات متحده امريكا در بيانيه‌اي به شهروندان امريكايي هشدار داده‌ بود و تاكيد كرد كه گزارش‌هايي در مورد احتمال حمله به هتلي در كابل را دريافت كرده است. در اين بيانيه آمده‌ بود: «گزارش‌هايي دريافت شده كه گروه‌هاي افراطي در حال برنامه‌ريزي براي حمله به هتل‌هاي كابل از جمله هتل بارون در نزديكي فرودگاه بين‌المللي حامد كرزي هستند.»

نه داعش نه شبكه حقاني

طي هفته‌هاي گذشته گمانه‌زني‌هاي مختلفي از سوي دولت افغانستان و همپيمانان امريكايي‌اش براي آغاز مذاكرات صلح ميان طالبان و دولت افغانستان مطرح شده است، اما طالبان مشاركت در هر مذاكره‌اي را رد كرده است. هفته گذشته هم، زماني كه تعدادي از مشاوران رييس‌جمهور افغانستان در حال مذاكره با يك هيات از طالبان بودند، هم طالبان و هم دولت افغانستان، نمايندگي اين افراد از طرف خود را كاملا تكذيب كردند.

طي ماه‌هاي گذشته حضور و حملات انتحاري از سوي گروه موسوم به «استان خراسان دولت اسلامي» وابسته به داعش، به‌شدت افزايش يافته است. اين گروه تاكنون چندين حمله انتحاري با تلفات سنگين به مساجد، حسينيه‌ها، مراكز فرهنگي و محل تجمع شيعيان در كابل، هرات و ديگر نقاط افغانستان انجام داده است. با اين حال برخلاف طالبان، گروه تروريستي داعش، در حملات خود شهروندان مسلمان افغان را هدف قرار مي‌دهد، اما طي دو سال اخير اكثر حملات برنامه‌ريزي شده از سوي طالبان، به قصد هدف قرار دادن نظاميان افغان انجام شده‌بود. شبكه حقاني، يك گروه تروريستي متحد طالبان و القاعده كه در مناطق شمالي پاكستان و در منطقه قبيله‌نشين وزيرستان مستقر است، معمولا مسووليت حمله به اهداف غيرنظامي غربي را بر عهده گرفته است. پيش از اين سال ٢٠٠١ شبكه حقاني حمله مرگباري به سفارت امريكا در كابل انجام داده‌بود.

با اين حال اين اولين‌بار نيست كه طالبان، هتل اينتركنتينانتال در محله باغ بالاي كابل را مورد هجوم قرار مي‌دهد. ٦ سال پيش نيز ٧ شبه‌نظامي عضو طالبان به اين هتل قديمي كابل حمله كرده ‌بودند كه در آن عمليات ١١ غيرنظامي و ٧ شبه‌نظامي طالبان كشته‌شده‌بودند. هتل اينتركنتينانتال كابل، سال ١٣٤٧ خورشيدي در اين شهر بنا شده است و تا سال ١٣٥٨ كه شوروي اقدام به اشغال افغانستان كرد، تحت مديريت گروه بين‌المللي هتل‌هاي اينتركنتينانتال اداره مي‌شد، اما بعد از اشغال افغانستان تاكنون، اداره هتل در اختيار دولت است. هتل لوكس سرنا در مركز كابل تاكنون ٣ بار مورد حمله تروريستي قرار گرفته است كه در يك مورد سال ٢٠١٤ شبه نظاميان طالبان دست‌كم ٩ نفر را در رستوران و لابي هتل به خاك و خون كشاندند. در اين حمله سردار احمد، روزنامه‌نگار سرشناس افغان به همراه همسر و فرزندانش كشته‌شدند، موضوعي كه نهايتا باعث شد طالبان با صدور يك بيانيه بي‌سابقه نسبت به اين حمله عذرخواهي و آن را يك اشتباه عنوان كند. سال ٢٠١٥ در حمله ديگري به هتل پارك پالاس، دست كم ١٥ نفر كشته ‌شدند كه يكي از آنها شهروند ايالات متحده امريكا بود.

افزايش درگيري‌ها در افغانستان

طي هفته‌هاي اخير، درگيري‌هاي نظامي و سياسي در افغانستان، نسبت به گذشته رشد چشمگيري پيدا كرده است. دولت اشرف غني در حالي كه با بحران‌هاي سياسي مختلفي مواجه است، حال با گسترش حملات شبه‌نظامي نيز بايد دست و پنجه نرم كند. روز شنبه، قبل از آغاز حمله به هتل، ولايت شمالي بلخ نيز شاهد يك حمله و روز يكشنبه هرات شاهد حمله خونبار ديگري از سوي طالبان بود. از سوي ديگر داعش نيز حملات زيادي را طي ماه‌هاي گذشته در كابل به خصوص با هدف كشتار شيعيان انجام داده است. به نوشته نيويورك‌تايمز، بلخ كه بعد از بركناري عطا محمد نور، والي بلخ از سوي اشرف غني به مركز يكي از جنجال‌هاي تازه سياسي در افغانستان بدل شده‌بود، شاهد يك حمله شبه‌نظاميان طالبان بود كه باعث كشته‌شدن ١٨ نفر از جمله چند مامور پليس شد.

با اين حال تعداد حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان رو به گسترش است، روز يكشنبه هم انفجار يك بمب كنارجاده‌اي در ولايت هرات، باعث كشته‌شدن دست‌كم ١٢ غيرنظامي شد، هرچند كه هيچ گروهي بلافاصله مسووليت اين حمله را بر عهده نگرفت اما عبدالاحد والي‌زاده، سخنگوي پليس هرات اين حمله را به طالبان منتسب كرده است. كمتر از يك هفته از سفر نمايندگان ١٥ عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد در كابل و ديدار آنها با اشرف غني نمي‌گذرد؛ ديداري كه نيكي هيلي، نماينده دايم امريكا در سازمان ملل متحد در آن ادعا كرده‌بود: «اعلام استراتژي جديد امريكا براي افزايش حضور نيروهاي نظامي در خاك افغانستان باعث شده است كه طالبان به مذاكرات صلح خيلي نسبت به گذشته نزديك‌تر بشوند.»

نيكي هيلي مدعي شده‌بود كه مقامات افغان اطمينان دارند كه طالبان به زودي سر ميز مذاكره مي‌آيد و «استراژي جديد امريكا در افغانستان جواب داده است.» رييس‌جمهور امريكا، تابستان سال جاري استراتژي جديد خود در افغانستان را اعلام كرد و براساس آن نه‌تنها بعد از مدت‌ها استراتژي خروج از سوي دولت اوباما، تصميم گرفت تعداد نيروهاي امريكايي در افغانستان را افزايش دهد، بلكه اعلام كرد عمليات امريكا تا افغانستان تا مدت‌زمان نامعلومي ادامه خواهد يافت.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=95606

ش.د9604515

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات