تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۰۷

نیویورک ‌تایمز: آمریکا در حال نقض برجام است

(روزنامه كيهان ـ 1396/05/03 ـ شماره 21679 ـ صفحه 2)

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی ویدئویی با بررسی اظهارات کارشناسان تصریح کرد که واشنگتن در حال نقض برجام است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با انتشار یک نوار ویدئویی، گزارش کرد که واشنگتن برجام را نقض کرده است.در ابتدای این گزارش آمده است، روز دوشنبه هفته گذشته، آمریکا مجدداً پایبندی ایران از مفاد برجام را مورد تأیید قرار داد اما آیا خود واشنگتن، به برجام پایبند است؟

این گزارش سپس به سخنان چند روز قبل سخنگوی کاخ سفید در خصوص تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران اشاره کرد که گفته بود: وی (ترامپ) در گفت‌وگو با چندین تن از رهبران کشورهای خارجی، آنها را ترغیب کرده بود که برای قطع بودجه و حمایت‌های ایدئولوژیکی و قلمرویی تروریست‌ها با یکدیگر وارد همکاری شویم.

این سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: تجارت با کشورهای حامی تروریسم به ویژه ایران را متوقف کنیم.

نیویورک ‌تایمز با اشاره به این سخنان سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد، در همین یک کنفرانس خبری که بعد از نشست بزرگترین اقتصادهای جهان موسوم به گروه 20 (G20) در هامبورگ، برگزار شد، «هاکابی سندرز» سخنگوی کاخ سفید احتمالاً آشکارا اعتراف کرده است که آمریکا برای اولین بار به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 پایبند نبوده است.

طبق توافق هسته‌ای، آمریکا و دیگر کشورهای عضو 1+5 می بایست از دنبال کردن سیاست‌هایی که به طور مستقیم و ناخوشایند بر عادی شدن روابط تجاری با ایران تأثیر منفی می‌گذارد،خودداری کنند.

این گزارش سپس به اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران درباره عدم پایبندی آمریکا به برجام اشاره کرد که گفته بود: «وقتی کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترامپ از حضور خود در نشست گروه 20 هامبورگ برای منصرف کردن رهبران جهان از تعامل با ایران استفاده کرده است، این در واقع نقض پایبندی به روح و مفاد برجام است».

نیویورک‌ تایمز همچنین به اظهارات اخیر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره نقض برجام توسط آمریکا نیز اشاره کرد که گفته است: «وضعیتی به وجود آمده است که اقدامات یا انفعال آمریکا، با ذات برجام در تضاد است و با مفاد و روح برجام ناسازگار می‌باشد».

«دانیل جانیر» استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه «آلاباما» گفت: ترغیب رهبران گروه 20 به عدم تعامل و تجارت با ایران ظاهراً عدم پایبندی آشکار به بند 29 برجام است.

بند 29 برجام تأکید می‌کند که آمریکا و دیگر کشورهای عضو 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) از دنبال کردن سیاست‌هایی خودداری می‌کنند که به طور مستقیم و ناخوشایند بر عادی شدن روابط تجاری با ایران تأثیر منفی می‌گذارد.

حمایت کاخ سفید از طرح تحریم ایران و روسیه

به گزارش فارس، سخنگوی کاخ سفید از طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم ایران، روسیه و کره شمالی حمایت کرد.

«سارا سندرز» که با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ما از نسخه کنونی این طرح حمایت می‌کنیم و به رایزنی با مجلس نمایندگان و سنا ادامه می‌دهیم.

با وجود اعلام حمایت سخنگوی کاخ سفید، «آنتونی سکاراموچی» رئیس جدید روابط عمومی دولت آمریکا گفت هنوز نمی‌داند که آیا ترامپ این طرح را امضا می‌کند یا نه.

وی گفت: «حدس من این است که او به زودی در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند».

http://kayhan.ir/fa/news/109577

ش.د9604458

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات