تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۵۷

2017؛ سال رفراندوم‌هاي سرنوشت‌ساز اروپا (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات – 1396/10/27 – شماره 26918 – صفحه 12)

سال 2017 براي قاره اروپا از لحاظ پويش سياسي و روند انتخاباتي بسيار تعيين کننده بود و در اين سال، مردم بزرگترين بازيگران قاره سبز از جمله فرانسه، انگليس، آلمان، ايتاليا و غيره با حضور در پاي صندوق‌هاي راي تغييرات چشمگيري را رقم زدند. به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش‌هاي خبري ايرنا، سال 2018 ميلادي با تمام فراز و فرودهايش پايان يافت؛ سالي که براي اروپايي‌ها به ويژه در حوزه سياسي و انتخاب نمايندگي از اهميت فزاينده اي برخوردار بود. انتخابات رياست جمهوري فرانسه و پارلماني آلمان، موفقيت حزب مردم در اتريش، پيروزي راست ميانه رو در هلند، انتخابات زود هنگام پارلماني بريتانيا و همه پرسي اسپانيا از آن جمله به شمار مي روند.

انتخابات فرانسه با پيروزي مکرون

«امانوئل مکرون» نامزد ميانه رو در انتخابات فرانسه با به دست آوردن 65 درصد از آراي مردم به پيروزي قاطع در مقابل «مارين لوين» نامزد حزب راست‌گراي جبهه ملي رسيد. اين رئيس جمهوري 40 ساله که اکنون به عنوان جوانترين رئيس جمهوري تاريخ فرانسه لقب گرفته است، پس از پيروزي در اين انتخابات، پيروزي خود را شروع «فصل تازه‌اي» در تاريخ فرانسه عنوان کرد. در مرحله نخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه، مکرون و لوپن بيشترين آراء را در ميان 11 نامزد شرکت کننده به دست آوردند و به دور دوم راه يافتند. فرانسه در اين انتخابات با دو موضوع مهم روبه رو بود؛نخست اينکه اين کشور در دو سال گذشته هدف حملات متعدد و مرگبار قرار گرفت که تقريبا همه آنها را افراط گرايان انجام داده بودند.

اين امر باعث شد برخي از کارشناسان اين رويدادهاي تروريستي را به نفع مارين لوپن قلمداد کنند و شانس پيروزي وي را بيش از مکرون بدانند. دومين موضوع اين بود که درست بعد از آغاز ممنوعيت تبليغات انتخاباتي و پوشش رسانه‌اي، ستاد انتخاباتي مکرون اعلام کرد : هدف يک عمليات وسيع هک قرار گرفته است. پس از اعلام اين خبر، کميسيون انتخابات فرانسه با صدور بيانيه اي هشدار داد که اگر کسي محتواي اين ايميل‌ها و مدارک را افشا کند، قانون دوره منع تبليغات را نقض کرده و محاکمه خواهد شد.

انتخابات پارلماني آلمان و موفقيت مرکل

همزمان با آغاز انتخابات پارلماني 2017 آلمان ، شهروندان اين کشور براي انتخاب نمايندگان خود در مجلس «بوندس ‌تاگ» در حوزه‌هاي انتخاباتي حضور يافتند که بر اساس آمارهاي اعلام شده 61.5 ميليون شرکت کننده ثبت شده است. در اين انتخابات اتحاد دموکرات مسيحي و سوسيال مسيحي(CDU/CSU) به رهبري «آنگلا مرکل» 63 ساله موفق شدند با به دست آوردن 33 درصد آرا پيروزي را از آن خود کند و به اين ترتيب مرکل براي چهارمين بار بر کرسي صدر اعظمي آلمان تکيه زد. همچنين حزب سوسيال دموکرات(SPD) به رهبري «مارتين شولتز» نيز که در ائتلاف بزرگ با مرکل همراه بود با کسب 20.5 درصد آرا در جايگاه دوم قرار گرفت.

در نهايت سومين جايگاه پارلماني به حزب راست افراطي آلترناتيو براي آلمان (AFD) تعلق گرفت. اين حزب موفق شد با کسب 12.6 آرا براي نخستين بار به پارلمان اين کشور راه يابد. بسياري از ناظران پيروزي اين حزب را که ضد مهاجرت، ضد اسلام و ضد اتحاديه اروپا است، وجود بحران مهاجرت، مشکلات امنيتي و تصميم آنگلا مرکل مبني بر باز کردن مرزهاي اين کشور به روي صدها هزار پناهجو مي دانند. اين دلايل به حدي جدي بود که حزب راستگراي «آلترناتيو براي آلمان» حتي توانست در برخي ايالات شرق آلمان با کسب 22.8 درصد از آراء جايگاه دوم را از آن خود کند. طبق قوانين انتخاباتي آلمان هر حزبي که بتواند بيش از 5 درصد از کل آراي صندوق‌ها را کسب کند به پارلمان اين کشور راه مي‌يابد. بنابراين حزب ليبرال دموکرات آلمان با 10.5، حزب سبزها با 9.5 درصد و حزب چپگراي افراطي با 9.2 درصد آرا به بوندس ‌تاگ راه يافتند.

موفقيت حزب مردم در انتخابات اتريش

پس از پايان شمارش آراي مربوط به انتخابات پارلماني اتريش، «حزب مردم» با به دست آوردن31.6 درصد آرا پيروز اين دور از انتخابات شد و به اين ترتيب «سباستين کورتس» رهبر 31 ساله اين حزب موفق شد مقام صدر اعظمي اين کشور را از آن خود کند. بر پايه اين نتيجه، حزب ياد شده 62 کرسي پارلماني را از آن خود کرد. از طرف ديگر حزب چپ ميانه سوسيال دموکرات با به دست آوردن 26.9 درصد آرا در جايگاه دوم قرار گرفت و توانست 53 کرسي را در اختيار خود قرار دهد. جايگاه سوم نيز به «حزب آزادي اترش» که يک حزب فرادست ‌راستي و ضد مهاجرت است، تعلق گرفت. اين حزب با کسب 26 درصد آرا 51 کرسي را به دست آورد.

در نهايت حزب «مجمع ليبرال و اتريش جديد» با کسب 5.1 درصد آرا توانست 10 کرسي پارلمان را از آن خود کند که در مجموع موقعيت اين جزب در پارلمان نسبت به انتخابات 2013 تغيير چنداني نداشته است. حزب سبزها نيز با از دست دادن 8.5 درصد از آراي خود نسبت به انتخابات گذشته شکستي سخت را تجربه کرد و با کسب 3.9 درصد از آراي مردم از ورود به پارلمان باز ماند. موضوع اصلي مبارزات انتخاباتي اتريش در سال 2017 مربوط به بحران مهاجرت بود. چرا که در 2015 اتريش دروازه عبوري حدود 900 هزار مهاجري بود که خود را به آلمان رساندند. اين کشور در سال 2015 در مجموع بيش از 68 هزار درخواست پناهندگي را ثبت کرد که يکي از بلندترين ميزان درخواستي‌ها به تناسب جمعيت آن در قاره اروپا به شمار مي رفت.

انتخابات هلند و پيروزي راست ميانه رو

در انتخابات هلند، «گرت ويلدرز» نامزد حزب راست افراطي که بيشترين شعارهاي مبارزاتي و انتخاباتي وي به موضوع‌هاي ضد مهاجر و مسلمان مربوط مي شد، نتوانست آراي اکثريت مردم را کسب کند. وي اگرچه موفق شد با کسب پنج کرسي بيشتر از گذشته به دومين حزب ارتقا يابد اما «مارک روته» نخست وزير و حزب راست ميانه او، با وجود از دست دادن هشت کرسي پيروز انتخابات شدند. بنابراين «حزب مردم براي آزادي دموکراسي هلند» (VVD )به رهبري مارک روته توانست 33 کرسي را در مجلس اين کشور از خود کند و حزب رقيب را به حاشيه براند. در اين انتخابات به طور کلي هزار و 114 کانديدا از 28 حزب براي کسب 150 کرسي با يکديگر رقابت کردند. ميزان مشارکت نيز در اين دوره از انتخابات 82 درصد اعلام شد.

همه‌پرسي جنجالي اسپانيا

در سال 2017، پيشنهاد اعلام استقلال در پارلمان 135 عضوي کاتالونيا با 70 راي موافق، 10 راي مخالف و دو راي ممتنع تصويب شد. حکومت مرکزي اسپانيا اما در واکنشي به اين راي استقلال اعلام کرد که اين پارلمان محلي را منحل کرده است؛ تصميمي که با حمايت و پشتيباني رهبران اروپايي همراه شد. به دنبال اين رخداد، مجلس سناي اسپانيا به اجراي ماده 155 قانون اساسي که راه را براي انحلال پارلمان کاتالونيا، برکناري « کارلس پوجدمون» رهبر اين منطقه نيمه خودمختار و تحت کنترل گرفتن پليس اين ناحيه هموار کرد، راي داد.

پس از سقوط ديکتاتوري فرانسيسکو فرانکو در 1975 اين نخستين بار بود که حکومت مرکزي مستقيما تمام امور را در 17 منطقه نيمه خودمختار اسپانيا به دست مي گيرد. موج همه پرسي پس از کاتالونياي اسپانيا فراگير شد و به ايتاليا رسيد. به گونه اي که دو منطقه خودمختار «لمباردي» و «ونتو» خواهان برگزاري همه پرسي براي افزايش حدود اختيارات نهادهاي محلي از دولت مرکزي شدند. اين همه پرسي براي تشکيل کشور مستقل نيست بلکه تلاشي براي کسب خودمختاري بيشتر از دولت مرکزي در مسائل مختلف اقتصادي و سياسي محسوب مي شود.

انتخابات زودهنگام بريتانيا

پس از پيشنهاد غير منتظره «ترزامي» نخست‌ وزير و رهبر حزب محافظه‌کار انگليس براي برگزاري انتخابات زودرس پارلماني، مجلس عوام با 522 رأي موافق در برابر 13 رأي مخالف، موافقت خود را با اين پيشنهاد اعلام کرد. نخست وزير بريتانيا با اين تصور که حزب متبوع وي مي تواند کرسي‌هاي بيشتري در مجلس عوام کسب کند و از طرف ديگر براي شکست دادن حزب کارگر به رهبري «جرمي کوربين» به انتخابات زودهنگام پارلماني تن داد. قبل از انحلال مجلس عوام از 650 کرسي اين مجلس، 330 کرسي متعلق به حزب محافظه ، 229 کرسي در اختيارحزب کارگر و 54 کرسي مربوط به حزب ملي اسکاتلند بود.

از طرفي حزب ليبرال دمکرات 9 کرسي، حزب دمکراتيک وحدت طلب (ايرلند شمالي) 8 کرسي، حزب شين فين ( ايرلند شمالي) 4 کرسي، حزب «پلايد کامري» ( ولز) 3 کرسي را در اختيار داشتند. پس از انتخابات و بر اساس نتايج حزب حاکم محافظه کار موفق شد 309 کرسي از مجموع 650 کرسي پارلمان را از آن خود کند و حزب کارگر 258 کرسي را به خود اختصاص داد. کرسي‌هاي باقي مانده نيز ميان ديگر احزاب تقسيم شد. در اين انتخابات حزب محافظه کار نتوانست به اکثريت مطلق دست يابد و بنابراين 6 تن از وزراي دولت ترزا مي کرسي‌هاي خود را در پارلمان از دست دادند.

وابستگي متقابل روسيه و اتحاديه اروپا

نفوذ و تاثير سياسي، امنيتي و اقتصادي روسيه در اروپا و حجم بالاي تجارت ميان دو طرف به ويژه در حوزه انرژي، همکاري و مشارکت روسيه و اتحاديه اروپا را اجتناب ناپذير ساخته است. اما اتحاديه اروپا به دليل تسليم پذيري در برابر سياست‌هاي ضد روسي آمريکا منافع خود را در اين زمينه قرباني منافع واشنگتن کرده اند.«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه در گفت وگو با روزنامه قبرسي «سيمريني» اتحاديه اروپا را از ادامه پيروي از مواضع ضدروسي برخي کشورهاي مخالف روسيه برحذر داشت.

همچنين لاوروف در ديدار با «بوريس جانسون» گفت: بر هيچ کس پوشيده نيست روابط روسيه و انگليس در سطح بسيار پاييني قرار دارد و ما مسئول اين موضوع نيستيم. جانسون وزير امور خارجه انگليس هم روسيه را به تلاش براي بي ثبات کردن اوضاع اروپا متهم کرد. روزنامه «ماسکوفسکي کامسامولتس» چاپ مسکو روز جمعه به نقل از سخنان جانسون نوشت: روابط انگليس و روسيه به دليل تلاش‌هاي مسکو براي بي ثبات کردن اوضاع کشورهاي اروپايي ازجمله اوکراين نمي تواند همانند گذشته باشد. اين گزارش دربردارنده مهمترين محور تحليل‌هايي است که در رسانه‌هاي عربي درباره روابط اتحاديه اروپا و روسيه منتشر شده است.

تيرگي روابط مسکو و اتحاديه اروپا

تارنماي «دوت اخبار» مصر، صفحه عربي شبکه خبري «روسيااليوم» و روزنامه «الحيات» لندن، وجود بحران در روابط روسيه و اتحاديه اروپا را در کانون توجه قرار دادند. به نوشته دوت اخبار مصر روابط روسيه و انگليس پس از درگيري لفظي وزيران امور خارجه دو کشور به مرحله تازه‌اي از تنش وارد شده است. برپايه گزارش روزنامه گاردين، فضاي سفر جانسون به مسکو آرام نبود و کنفرانس مطبوعاتي وزيران امور خارجه دو کشور نشان دهنده سطح پايين روابط دو کشور است .

به نوشته تارنماي شبکه خبري روسيا اليوم، روابط روسيه و کشورهاي غربي پس از بحران اوکراين تيره شده است. پس از اين بحران اتحاديه اروپا روسيه را تحريم اقتصادي کردند. روسيه هم در برابر اين اقدام اروپا عکس العمل نشان داد ، اين کشورها را تحريم اقتصادي کرد و مواد غذايي از آنها را قطع کرد . بروکسل و واشنگتن روسيه را به دخالت در درگيري‌هاي شرق اوکراين متهم کرده‌اند. اين در حالي است که روسيه بارها اين موضوع را رد کرده است.

به نوشته روزنامه الحيات، کارشناسان معتقدند تحريم‌هاي اتحاديه اروپا ميلياردها دلار زيان براي روسيه به دنبال داشته است اما اقتصاد اتحاديه اروپا نيز از اين تحريم زيان ديده است. اعضاي اتحاديه اروپا با ارتباط دادن تحريم‌هاي اقتصادي و طرح صلح در اوکراين تلاش مي کنند رئيس جمهوري روسيه را وادار کنند تا جدايي طلبان شرق اوکراين را زير فشار قرار دهد و به شرايط صلح پايبند باشند. اما مسکو مي گويد هرگز از شبه جزيره کريمه چشمپوشي نخواهد کرد. شبکه خبري روسيا اليوم و صفحه عربي تارنماي «دويچه وله» آلمان و تارنماي مرکز پژوهش‌هاي سياسي «العربي» قطر با اشاره به همکاري روسيه و اتحاديه اروپا در برخي زمينه‌ها، مسکو را شريک راهبردي اتحاديه اروپا به شمار آوردند.

شبکه خبري روسيا اليوم در گزارشي به نقل از روزنامه «گازته» به قلم «الکساندر براتيرسکي» نوشت: با وجود جنگ سرد ميان غرب و روسيه، گفتگوي ميان مسکو و بروکسل بسيار فعال است. مبادلات تجاري ميان آنها در حال رشد است. با وجود تحريم‌ها، اتحاديه اروپا بزرگترين شريک تجاري روسيه است. اين روزنامه به نقل از «سرگئي اوتکين» مدير بخش ارزيابي راهبردي مرکز تحليل اوضاع انديشکده اقتصاد جهاني و روابط بين الملل نوشت: با وجود پيشرفت قابل ملاحظه در روابط ميان روسيه و اتحاديه ارويا بازهم انتظار سخت است.

اگر جلوي افزايش تنش‌هاي بيشتر گرفته شود اين موضوع نتيجه خوبي به دنبال خواهد داشت. مخالفان سياست تحريم عليه روسيه در اروپا در حال افزايش هستند. اما براي تصحيح روند تحريم‌ها نياز به دلايل قوي وجود دارد که اکنون در دسترس نيست. سال آينده براي «ولاديميرپوتين» رئيس جمهوري روسيه تحولاتي به وجود خواهد آمد که فرصتي براي بهبود روابط با اتحاديه اروپا را ايجاد خواهد کرد. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2018\01\01-16\22-22-21.htm&storytitle=2017%20%BA%20%D3%C7%E1%20%D1%DD%D1%C7%E4%CF%E6%E3%9D%E5%C7%ED%20%D3%D1%E4%E6%D4%CA%20%D3%C7%D2%20%C7%D1%E6%81%C7

ش.د9604485

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات