تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۹۱۶۱
راتش تركيه وارد خاك سوريه شد

حملات سخت آنکارا به قلب کردهای سوریه

(روزنامه مردم سالاري - 1396/11/02 – شماره 4517 – صفحه 14)

نیروهای نظامی ترکیه به عفرین در شمال سوریه وارد شده‌اند. یک مقام دیپلماتیک ترکیه اعلام کرد: سفرای چین، انگلیس ،آمریکا و فرانسه در آنکارا با حضور در وزارت خارجه ترکیه درباره عملیات عفرین مطلع شده اند.

خبرگزاری رسمی آناتولی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرده است که همراه ارتش ترکیه، واحدهایی از ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت آنکارا هستند نیز وارد عفرین شده‌اند. تلویزیونی «خبر ترک» نیز گزارش داده است که ترکیه قصد دارد یک «منطقه امن»‌ به عمق ۳۰ کیلومتر در ادامه عملیات نظامی‌اش در استان عفرین ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش ترکیه از روز شنبه عملیات «شاخه زیتون» را در مرز سوریه و در راستای برای بیرون راندن یگان‌های مدافع خلق از استان عفرین آغاز کرده است. آنکارا، این گروه را از متحدان حزب «پ ک ک» می‌داند.

عملیات ارتش ترکیه و واحدهای ارتش آزاد سوریه در شرایطی ادامه دارد که ستاد ارتش ترکیه اعلام کرده است که جنگنده‌های آن کشور در روز شنبه، ۱۰۸ هدف از ۱۱۳ هدف تعیین شده خود را بمباران کرده‌اند. همزمان با بمباران مواضع یگان‌های مدافع خلق در شهر توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای یگان‌های ارتش آزاد سوریه (مخالفان سوری) به مناطق تحت کنترل کردها وارد شدند. این بعد از مقدمه چینی یگان‌های توپخانه‌ای ترکیه بود که در نوار مرزی بین دو استان کلیس و هاتای در جنوب ترکیه مستقر هستند.

درگیری‌هایی نیز بین یگان‌های مدافع خلق و افراد مسلح ارتش آزاد سوریه در دو روستای قسطل و زعره در غرب عفرین درگرفت.

سخنگوی یگان‌های‌ مدافع خلق از کشته شدن دستکم 9 نفر براثر حملات ترکیه در روز شنبه خبر داده است به گفته وی ۶ نفر آنها غیرنظامی بوده‌اند. درهمین حال، یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای از زنان و مردان در شمال سوریه خواستند برای حمایت از عفرین به آن‌ها بپیوندند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای سوریه دموکراتیک همانطور که در برابر حملات قبلی ترکیه ایستادند در مقابل این حمله نیز خواهند ایستاد. آلدار خلیل، یکی از رهبران «جنبش جامعه دموکراتیک» کرد در گفتگویی تلویزیونی اظهار داشت: روسیه از ما خواسته مناطق خود را به دولت سوریه واگذار کنیم، ما این پیشنهاد را نمی‌پذیریم و هرگز اراضی خود را واگذار نخواهیم کرد، ما از تمامی مناطق‌مان دفاع خواهیم کرد.

یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای روسیه را مسئول تمامی بمباران‌ها و حملاتی که توسط ترکیه علیه منطقه عفرین می‌شود، دانسته و اعلام کردند: به خوبی می‌دانیم که ارتش ترکیه بدون موافقت قدرت‌های جهانی و در راس آنها روسیه که نیروهایش را در عفرین مستقر کرده، این حمله را انجام نمی‌داد، در نتیجه ما به همان اندازه که دولت «اشغالگر» ترکیه را مسئول این حملات می‌دانیم، روسیه را نیز مسئول این عملیات و پشتیبان هر کشتاری که در حق غیرنظامیان می‌شود، می‌دانیم.

روز گذشته پیمان ناتو نیز حمایت خود را از عملیات ارتش ترکیه در عفرین سوریه اعلام کرد. به گزارش النشره، در همین حال، ارتش آزاد سوریه که ترکیه را در عملیات علیه عفرین همراهی می‌کند، اعلام کرد که حدود ۲۵ هزار نیروی مخالف سوری در عملیات عفرین شرکت می‌کنند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه ساعاتی بعد از آغاز عملیات اعلام کرده است که عملیات ترکیه در خاک سوریه در مدت زمان کوتاهی پایان یابد. او گفته است که کشورش با قاطعیت راهی را که در پیش گرفته ادامه خواهد داد و گامی به عقب بر نخواهد داشت. اردوغان همچنین به احزاب کرد ترکیه هشدار داد که از انتقاد کردن از عملیات این کشور در مناطق کردنشین خاک سوریه پرهیز کنند. هم‌زمان با صحبت‌های اردوغان، وزیر خارجه فرانسه خواهان خویشتنداری ترکیه شده، و گفته است که برای بررسی موضوع درخواست تشکیل جلسه اضطرارای شورای امنیت را خواهد داد. «بنعلی یلدریم»، نخست‌وزیر ترکیه، نیز گفته است که نیروهای زمینی این کشور با هدف ادامه عملیات خود علیه نیروهای کرد «یگان‌های‌ مدافع خلق» وارد خاک سوریه شده‌اند تا این نیروها را از عفرین خارج کنند.

وی در ادامه با اشاره به ورود تانک‌ها و پرسنل نظامی به خاک سوریه اعلام کرده است که تجهیزات و نیروهای مسلح ترکیه از مرز هاتای وارد عفرین شدند. او تاکید کرده است که تمامی مراحل عملیات در عفرین با روسیه مطرح شده و مورد توافق دوطرف قرار گرفته است.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه نیز که روز گذشته در عراق حضور داشت، اعلام کرد نظیر آنچه در پاکسازی عفرین از تروریست‌ها شروع کردیم باید بقیه مناطق سوریه، عراق و کوه‌های ترکیه را هم از لوث وجود آنها پاک کرد.

به گزارش روزنامه جمهوریت، «دولت باغچلی»، رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه اعلام کرده است که تلاش می‌شد در نزدیکی مرزهای ترکیه یک کریدور تروریستی ایجاد شود. او آمریکا را مسبب اصلی مشکلات در سوریه دانست است. باغچلی با اشاره به حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد گفته است که از یک سو دوست بودن و از سوی دیگر دشمنی کردن در کجای دموکراسی می‌گنجد، ترکیه با تهدید بزرگی روبرو شده است. عفرین تهدیدی علیه آنکارا و منبج به یک کریدور تروریستی تبدیل شده است.

انتقاد تند بشار اسد

«بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه از حمله نیروهای ترکیه به منطقه عفرین در شمال کشورش به شدت انتقاد کرده است و آن را ادامه سیاست‌های ترکیه در حمایت از تروریسم دانسته. اسد در دیدار با «کمال خرازی»، وزیر امور خارجه سابق ایران و عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران، در واکنش به عملیات اخیر ترکیه تاکید کرده است که تجاوز آشکار ترکیه به شهر سوری عفرین را نمی‌توان جدا از سیاستی دانست که رژیم ترکیه از همان روز اول بحران در پیش گرفت. سیاستی که در وهله اول براساس حمایت از تروریسم و سازمان‌های تروریستی تحت عناوین مختلف شکل گرفته بود.

وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به اظهارات بشار اسد تاکید کرده است که هرکس که مخالف عملیات ترکیه در عفرین در شمال سوریه باشد، جانب تروریست‌ها را می‌گیرد.

دولت سوریه قبلا گفته بود عملیات ارتش ترکیه با دمشق هماهنگ نشده و با ارتش ترکیه همانند نیروی اشغالگر تعامل خواهد کرد. سوریه تاکید کرد هر جنگنده ترکیه که وارد حریم هوایی این کشور شود را هدف می‌گیرد. ظاهرا هماهنگی با روسیه باعث شده دولت دمشق از مواضع خود کوتاه بیاید.

ارتشبد «حلوصی آکار» رییس ستاد ارتش ترکیه نیز صبح روز گذشته (یکشنبه) در تماس تلفنی با سردار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی را در مورد عملیات روز گذشته ارتش ترکیه در مرزهای شمالی سوریه و منطقه عفرین ارائه کرد.

براساس گزارش ایسنا، در این تماس تلفنی، دلیل اصلی آغاز عملیات بمباران و شلیک آتش توپخانه در منطقه عفرین تجمع گروه‌های تروریستی در این منطقه و مقابله با تهدیدات این گروه‌ها علیه روستاها و شهرهای مرزی ترکیه اعلام شده است. آکار اطمینان داده است که ترکیه برای تمامیت ارضی سوریه احترام قائل بوده و به توافقات به عمل آمده در مذاکرات سه جانبه با ایران و روسیه پایبند خواهد بود.

سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز تاکید کرده است که تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه نبایستی آسیب ببیند. همچنین این اقدامات نظامی نباید به مذاکرات سیاسی سه جانبه و مذاکرات آستانه که تاکنون موفقیت‌هایی را کسب نموده است، لطمه وارد کند.همزمان با این تماس ، ژنرال جوزف ووتل، فرمانده واحد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت ترکیه پیش از این ائتلاف مبارزه با داعش را در جریان عملیاتی که در منطقه عفرین انجام می‌دهد،‌ گذاشته بود.

ش.د9604525

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات