تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۹۱۵۷

اعتراف آمریکا به قتل‌عام 624 غیرنظامی در عراق و سوریه طی 3 سال گذشته

(روزنامه كيهان ـ 1396/05/15 ـ شماره 21689 ـ صفحه 12)

ائتلاف آمریکایی ضدداعش تصریح کرد، جنگنده‌های این ائتلاف از آغاز حملات خود در عراق و سوریه (1393) تاکنون، 624 غیرنظامی را کشته‌اند.

ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضدداعش با صدور بیانیه‌ای، رسما اعلام کرده که جنگنده‌های این ائتلاف از سال 2014 تاکنون، 624 غیرنظامی را در عراق و سوریه کشته‌اند. ائتلاف فوق در این بیانیه، متذکر شده که این حملات به صورت «غیرعمد» صورت گرفته است!

آمریکا که داعش را با همکاری متحدان خود به وجود آورده و از آنها حمایت می‌کند، در سال 2014 تحت فشار افکار عمومی و برای وارونه جلوه دادن شرایط، ائتلاف بین‌المللی ضدداعش را ایجاد کرد، تا هم پرونده خود را در قبال این گروه تروریستی پاک کند و هم به بهانه مبارزه با داعش، حضورش را در غرب آسیا (خاورمیانه) تقویت کند و هم به بهانه حمله به تروریست‌ها، به زیرساخت‌های عراق و سوریه حمله کند.آمریکا پیشتر حملات به اصطلاح غیرعمد خود علیه غیرنظامیان را در «موصل» و «رقه» انجام داده است.طبق آمار سازمان ملل، درجریان عملیات آزادسازی موصل (از 26 مهر تا 19 تیر) 8000 غیرنظامی در این شهر کشته و یا زخمی شده‌اند، بسیاری از این تلفات ناشی از حملات داعش بوده است و بسیاری نیز در اثر حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی‌ و ائتلاف کشته شده‌اند.

در شهر رقه سوریه نیز کشتار غیرنظامیان توسط آمریکا به امری عادی و روزمره تبدیل شده است.

حمله به رقه با بمب فسفری

براساس آخرین گزارش‌ها که خبرگزاری فارس به نقل از «دینا الاسعد» معاون رئیس جمعیت هلال‌احمر شهر رقه منتشر کرده، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی با بمب‌های فسفری بخش‌های مختلف یک بیمارستان در شهر رقه را هدف قرار دادند. این بمباران و بمباران مناطق مسکونی رقه که پنجشنبه گذشته صورت گرفت، مرگ 30 غیرنظامی را به دنبال داشت.«الاسعد» در ادامه تاکید کرده که «آنچه رقه شاهد آن است، آزادسازی نیست، بلکه تخریب است. اکنون نه مدرسه، نه مسجد و نه حتی نانوایی و ساختمان دولتی باقی نمانده و همه تخریب شده‌اند.» وی افزود: «چاه‌های آب (آشامیدنی) هم بمباران می‌شوند. پس از قطع آب از لوله‌ای که از فرات تامین می‌شد، این چاه‌ها منبع آب شرب مردم هستند. اکنون در کل شهر تنها دو نانوایی فعال است.»

طبق گزارش آمریکایی‌ها، در حال حاضر حدود 2000 تکفیری عضو داعش همچنان در رقه حضور دارند و 45 درصد این شهر تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد.

آمریکا با بمباران رقه، تلاش می‌کند که کل شهر را قبل از ارتش سوریه، توسط شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت خود تحت کنترل بگیرد.با این حال، پیشروی ارتش سوریه در استان رقه همچنان ادامه دارد و کرد‌ها نیز نمی‌خواهند به وعده‌های آمریکا دل خوش کنند و از دولت دمشق فاصله بگیرند. طبق آخرین گزارش‌ها، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت چند منطقه جدید در حومه شرقی استان رقه را آزاد کرده‌اند.در مناطق شرقی سوریه همچنین، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه تا 200 متری شهر راهبردی «السخنه» پیشروی کرده‌اند.

شیطنت ریاض

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اما در دیداری که اخیراً با «ریاض حجاب» هماهنگ کننده اصلی مذاکرات مخالفان دمشق (بخوانید تروریست‌ها)، داشت، برای احیای مجدد جبهه مخالف دولت سوریه اعلام آمادگی کرده است.

پیروزی‌های سال جاری ارتش سوریه و مقاومت، علاوه بر اینکه میان حامیان تروریست‌ها شکاف انداخته، خود تروریست‌ها را نیز در آستانه ورشکستگی و پراکندگی کامل قرار داده است. اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای متحد کردن مخالفان، در واقع شیطنت جدیدی است که علیه مردم سوریه صورت می‌گیرد و چیزی جز سازماندهی مجدد برای حملات جدید علیه مردم و نیروهای دولتی سوریه، معنای دیگری ندارد.

آمادگی ارتش لبنان برای عملیات

خبر دیگر اینکه ارتش لبنان در آستانه آغاز عملیات علیه تروریست‌های داعش در نزدیکی مرزهای سوریه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، هواپیماها و توپخانه ارتش لبنان جمعه مواضع گروه تروریستی داعش را در دو منطقه «القاع» و «رأس بعلبک» بمباران و گلوله‌باران کردند. طبق این گزارش، ارتش لبنان منتظر دستور از بالاست تا کار داعش را در این کشور یکسره کند. لبنان با کمک حزب‌الله به تازگی منطقه عرسال را از جبهه النصره پس گرفت.

مقتدا صدر

در عین حال خبر رسیده که «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» از «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق خواسته نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) را در نیروهای مسلح عراق ادغام کند!

وی که در جمع هواداران خود در میدان «التحریر» بغداد سخن می‌گفت، اظهار داشته: «ما از حیدرعبادی می‌خواهیم نیروهای بسیج مردمی را در نیروهای دولتی ادغام کرده و سلاح‌های همه گروه‌های موجود را جمع‌آوری کند، تا سایه تروریسم از کشور دور شده و روند اصلاحات ادامه یابد.»

نخست‌وزیر عراق نیز در پاسخ به اظهارات مقتدا صدر گفته، نیروهای بسیج تحت فرماندهی مرجعیت و دولت هستند و (بسیج مردمی) منحل نخواهد شد. وی همچنین تصریح کرده، همه نیروهایی که در آزادسازی جرف الصخر، تکریت، فلوجه و موصل مشارکت داشته‌اند، در آزادسازی «تل‌عفر» نیز شرکت خواهند کرد و نیروهای بسیج مردمی نیز در ترکیب آنها حضور خواهند داشت.شهر اشغالی «تل‌عفر» در بخش غربی استان «نینوا» قرار دارد و احتمالاً طی هفته‌های آتی عملیات آزادسازی این شهر آغاز خواهد شد.

علاوه بر تل‌عفر، شهر «الحویجه» در استان «کرکوک» و شهر مرزی «القائم» در استان «الانبار» هم در اشغال داعش هستند. خبرها از عراق همچنین حاکی است، عربستان 30 خودروی زرهی به «مقتدا صدر» هدیه داده است! این خودروها دیروز وارد فرودگاه بغداد شده‌اند، و از آنجا که مقتدا صدر هیچ واحد مسلحی در اختیار ندارد، احتمالاً این خودروها به ارتش عراق می‌رسند.

سایر رویدادها

* «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، طی تماس تلفنی با «حیدر عبادی»، به وی گفته که آمریکا از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق حمایت نمی‌کند.

* سازمان ملل طی گزارشی، اعلام کرده گروه‌های تروریستی فعال در سوریه (و عراق)، از دین اسلام درک اندکی دارند و معنای حقیقی «جهاد» را نمی‌دانند.

http://kayhan.ir/fa/news/110507

ش.د9604422

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات