تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۹۲۹۵
شفاف‌سازی درباره موسسات مالی و اعتباری در گفت‌وگوی «آسمان آبی» با امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی

نهادهای غیراقتصادی واردشده به حوزه اقتصادی جمع می‌شوند

مقدمه: درباره بسته شدن پرونده موسسات اعتباری غیرمجاز تا پایان سال‌جاری، بارها مباحثی از سوی نهادهای حاکمیتی ازجمله مقامات بانک مرکزی مطرح شده است. موسسات غیرمجازی که به سرعت رشد کرده و سپرده‌های بخشی از جامعه را با وعده سودهای کلان جذب کردند، اما پس از وقوع بحران، هیچ شخص یا نهادی پاسخگویی در این رابطه را برعهده نگرفت. امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تایید این موارد، بر نقش نظارتی بانک مرکزی تاکید می‌کند و معتقد است بانک مرکزی به‌عنوان متولی کار کوتاهی کرده و باید پاسخگوی مسائل پیش آمده باشد. خجسته همچنین در این گفت‌وگو، آمادگی خود را برای مناظره تلویزیونی با معاون نظارت بانک مرکزی در رابطه با نظارت بر موسسات اعتباری غیرمجاز اعلام کرد. متن کامل این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / عاطفه شمس

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/11/02 ـ شماره 166 ـ صفحه 7)

رئیس‌جمهوری 11 هزارمیلیارد به این موسسات اختصاص داد

* اقدامات موسسات مالی و اعتباری و ورشکستگی آن‌ها به‌ویژه در ماه‌های اخیر، منجر به اعتراضاتی شد و هزینه‌هایی را به کشور تحمیل کرد. به نظر شما چه کسی مسئول این وضعیت بحرانی موسسات مالی و اعتباری در سطح کشور است؟

** موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی و دولتی مدت‌ها بود که سپرده‌های مردم را جمع‌آوری می‌کردند و این وظیفه بانک مرکزی بود که بر آن‌ها نظارت داشته باشد، اما این نظارت انجام نشد و اقدامات موسساتی مثل کاسپین، فرشته، وحدت ایرانیان و چند مورد دیگر اعتراض مردم را برانگیخت. آن‌ها نیز به خیابان آمدند و مقابل مجلس و قسمت‌های مختلف تجمع کردند.

* ماهیت این اعتراض از نظر شما درست بوده است؟

** ببینید، این‌که می‌گویند باید با فساد مبارزه شود و این‌که شعار مرگ بر سران مفاسد اقتصادی سر می‌دهند حق مردم است و بخشی از مطالبات آن‌ها به شمار می‌آید. این را ما به‌عنوان یک حق باید ادا کنیم و مسئولان نظام به‌ویژه دولت، مجلس و قوه قضائیه نیز باید مقتدرانه به این مسئله ورود کنند و به مردم خروجی بدهند. به عبارت دیگر، فقط در حد حرف نباشد و نگویند باید این کار شود. چه کسی قرار است این کار را انجام دهد؟ صرف وعده دادن خطا و سلب مسئولیت است. اگر قرار باشد همه فقط بگویند این کار باید انجام شود، پس چه کسی باید مشکل را پیگیری کند؟ هر قوه یک مسئولیت دارد و باید وظیفه خود را نیز به نحو احسن انجام دهد.

ازجمله این موارد هم موسسات مالی و اعتباری هستند که سرمایه‌های مردم را جمع کرده‌اند. اتفاقی که افتاد این است که به دستور رئیس‌جمهوری 11هزار میلیارد تومان از حاکمیت در این قسمت پول گذاشتند. بر این موضوع باید پیش از این نظارت و کنترل می‌شد که مسئول آن نیز معاون نظارت بانک مرکزی بوده است. ایشان الان نمی‌تواند ادعا کند اطلاعی از این اتفاقات نداشته و از خود سلب مسئولیت کند، برای هیچ کس قابل قبول نیست. من قبلا هم گفته‌ام که حاضرم با آقای سیف و سایر مسئولان این معاونت، اگر حرفی داشته باشند، برای تنویر افکار عمومی مناظره تلویزیونی داشته باشم چرا که ما نمایندگان در این‌باره ملاحظه‌ای نداریم، باید زبان مردم باشیم و حرف آن‌ها را بزنیم؛ البته باید به‌گونه‌ای هم صحبت کنیم که دشمنان سوءاستفاده نکنند چرا که بیگانگان ممکن است از اتفاقات داخل و بحث‌هایی که می‌شود به نفع خود استفاده کنند.

* این نظارت چگونه باید انجام می‌گرفته و چرا این اتفاق نیفتاده است؟

** بانک مرکزی مسئولیت نظارت داشته و باید این کنترل انجام می‌گرفته است. دستگاه‌های نظارتی باید کنترل دقیق روی بانک‌ها داشته باشند، قوه قضائیه باید ورود پیدا کند، نمایندگان مردم نیز باید از جایگاه نظارتی ورود پیدا کرده و به طور جدی با این مسئله برخورد کنند که این اتفاقات مجددا رخ ندهد. به‌هرحال، مردم سرمایه زندگی خود را به این موسسات سپرده‌اند. مجموع سرمایه‌هایی که از آن‌ها ارتزاق می‌کرده‌اند. با وجود این‌که تاکید مقام معظم رهبری این بود که مراقبت کرده و از فساد پیشگیری کنید و باز تاکید ایشان بر این بود که اگر مسئولی ببیند فسادی در حال رخ دادن است و سکوت کند، خود نیز در آن جرم شریک است، این مسئله اتفاق افتاد و اتفاق ناگواری بود. بنابراین، هم تاکید مقام معظم رهبری بوده و هم ما در این قسمت و در باب این موسسات، قانون و دستگاه نظارتی داریم که باید نظارت کنند.

من در وهله اول بانک مرکزی را به‌عنوان متولی کار و کسی که می‌بیند و مشاهده می‌کند مسئول می‌دانم. آیا بانک مرکزی بانکی را که مدت‌ها به طور غیرقانونی در حال کار کردن بوده و زیر تابلوی خود هم زده تحت نظارت بانک مرکزی، نمی بیند؟ اگر کسی بخواهد یک ریال از بانک مرکزی جابه‌جا کند یا اگر سپرده‌گذاری بخواهد وام بگیرد روزها طول می‌کشد و او را به این سو و آن سو پاس می‌دهند و صدها وثیقه از او می‌گیرند، اما کسی را که آمده و سرمایه مردم را جمع کرده ندیده است و حالا می‌گویند غیرقانونی بوده؟ این حرف اصلا قابل قبول نیست. بانک مرکزی به‌صورت آنلاین و ثانیه به ثانیه همه بانک‌ها را کنترل می‌کند، چگونه معاون بانک مرکزی متوجه فعالیت این‌ها نشده و این اتفاقات رخ داده است؟ لذا باید پاسخگو باشد و نمی‌تواند خود را کنار بکشد و بگوید ما اطلاع نداریم یا نمی‌توانیم در این باره اظهارنظر کنیم.

* برای پیشگیری از تکرار چنین اتفاقی و بروز فسادهایی که به طور مستقیم معیشت بخشی از جامعه را مختل می‌کند چه تمهیداتی در کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اندیشیده شده است؟

** ما نمایندگان به‌ویژه کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی امیدواریم که این اتفاقات تکرار نشود و به جد این موضوع را رصد می‌کنیم. مردم نیز اطلاعات خوبی به ما داده‌اند که قابل تقدیر است و در حال حاضر، فراکسیون یک مأمن و ملجأ برای آن‌ها شده است که به طور مستمر به ما اطلاعات می‌دهند. ما در بحث گمرک هم اطلاعات دقیقی را از خود گمرکی‌ها گرفته‌ایم؛ یعنی کارمندان خادم گمرک که مافیای قاچاق در آن‌جا بود و سالیان سال در آن‌جا فساد می‌کرد و از مبادی قانونی کالا وارد می‌کرد، تمامی اطلاعات را به ما دادند، فراکسیون نیز در باب آن جلسه‌های متعددی تشکیل داد و به نتایجی رسید. تقاضای ما این است که مردم عزیز هر اطلاعاتی که به ما می‌دهند مستندات آن را هم ضمیمه کنند. پس از آن، قطعا فراکسیون ورود خواهد کرد و نتیجه مطلوب را در این زمینه خواهد گرفت. مردم اطمینان داشته باشند که نمایندگان آن‌ها در فراکسیون، لحظه‌ای تعلل و کسی در این‌جا از حق مردم عبور نخواهد کرد؛ زیرا دستمال کثیف نمی‌تواند شیشه کثیف را پاک کند و کسی هم که آلوده شود نمی‌تواند آلودگی را برطرف کند. ما از مسئولان ذی ربط، اصلاح می‌خواهیم. در نظارتی که ما در حال حاضر در ارتباط با گمرک آغاز کرده‌ایم همه حرف ما این است که باید اصلاح صورت گیرد. کالاهای قاچاق، اقتصاد کشور را فلج کرده‌اند، چه کسی باید به داد مردم برسد؟ مسئولان باید پاسخ بدهند. وقتی هم که حرف می‌زنیم هجمه‌های سنگین تبلیغاتی صورت می‌گیرد و عواملی را اجیر کرده‌اند که دست به تخریب و تهدید بزنند، اما این ابزارها دیگر کارایی ندارند و دوره آن‌ها گذشته است و ما نیز به موقع اعلام خواهیم کرد که چه کسانی این کارها را انجام می‌دهند. در بحث بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نیز من به‌عنوان رئیس فراکسیون خروجی می‌خواهم، باید به ما اطلاع دهند که چه اصلاحاتی را در کجا انجام داده‌اند. ما از بانک‌ها،گمرک، بنیاد شهید، بانک دی، بانک سرمایه و... می‌خواهیم که بگویند چه اقداماتی انجام داده‌اند. در غیر این صورت، ما مکانیزم‌های نظارتی خود را برای تشکیلاتی که فساد در آن وجود دارد، سخت تر خواهیم کرد.

* به نظر شما دلیل ورود نهادهای نظامی و امنیتی و نهادهایی مثل آموزش و پرورش به عرصه بانکداری چیست؟ آیا ضرورتی برای حضور این نهادها وجود دارد؟

** ببینید، از قبل یک راهی باز شده و همه وارد این عرصه شده‌اند. تلاش ما این است که این‌ها را جمع کنیم و تا حدی هم نتیجه گرفته ایم. این موسسات باید در بانک‌های دولتی ادغام شوند که حمایت‌هایی را داشته باشند و نظارت دقیق بر آن‌ها وجود داشته باشد. نمی‌شود هر کسی تیم و گروه تشکیل دهد و هر کاری که دلش خواست انجام دهد. من بازهم از مردم تقاضا دارم که اگر اطلاعاتی در این باره دارند به طور دقیق به همراه مستندات در سایت فراکسیون ثبت کنند و مطمئن باشند اقدامات لازم انجام خواهد شد. خوشبختانه قوه قضائیه نیز تمهیدات بسیار خوبی در این رابطه اندیشیده است. بهتر است سران مفاسد اقتصادی را بعد از این‌که حکم صادر شد در میدان آزادی اعدام کنند تا درس عبرتی برای دیگران باشد. خواهش من این است که بحث اعدام غارتگران بیت‌المال جزو اولویت‌های اول نظام باشد تا دیگران بدانند که قوه قضائیه، دولت و مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهند. از همه مسئولان نیز می‌خواهم خود را بری کرده و اطراف خود را از مفسدان اقتصادی پاک کنند. به عبارت دیگر، این پاکی باید در مسئولان سه قوه و سران نظام وجود داشته باشد تا ما بتوانیم با پایین تری‌ها برخورد قوی تر و قدرتمندتری داشته باشیم.

* تجارب سایر کشورها در این زمینه یعنی بروز فساداقتصادی و کنترل آن چگونه است؟

** فساد در همه دنیا به‌ویژه در کشورهایی که مشابه ما هستند، وجود دارد. حتی در کشوری مثل ترکیه که سیستم گمرک خود را قوی و سیستماتیک کرده و نظارت و کنترل دقیق دارد هم فساد وجود دارد ولی حداقل است، اما ما دیگر نباید از زمین و آسمان و دریا کالای قاچاق وارد کنیم. مشکل این است که وقتی هم نقدی مطرح می‌شود صدای خود را بلند می‌کنند و هجمه‌ها آغاز می‌شود. این فریادها برای چیست؟ شما باید با کسانی که قاچاق انجام می‌دهند مبارزه کنید، چرا مقابل کسانی ایستاده‌اید که قصد نظارت و کنترل آن‌ها را دارند؟ البته شک نکنید که ماهیت این افراد و گروه‌ها هم به‌زودی برای مردم مشخص خواهد شد.

https://asemandaily.ir/post/12505

ش.د9604641

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات