تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۳۸۸
روايت دادستان تهران از اتهامات متهم به جاسوسي

٨ نوبت ملاقات احمد جلالی با افسران سرویس اطلاعاتی بیگانه

(روزنامه شرق ـ 1396/10/05 ـ شماره 3044 ـ صفحه 15)

ایسنا: جلسه شورای معاونان دادسرای تهران با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت بر زندان‌ها و دادیاران تحقیق سه ناحیه از دادسرا، به ریاست دادستان تهران برگزار شد.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به ملاقات اخیر خود با زندانی احمدرضا جلالی که بابت جاسوسی به اعدام محکوم شده است، گفت: نامبرده دارای دکترای حوادث غیرمترقبه و کارشناس پزشکی هسته‌ای است و همسرش از کارشناسان سازمان انرژی اتمی بوده که درحال‌حاضر از خدمت منفصل شده است. نامبرده در این بازدید به هشت نوبت ملاقات با مأموران سرویس جاسوسی بیگانه اقرار كرده و در همین رابطه وجوهی را اخذ کرده است. این زندانی علاوه بر اطلاعات مربوط به پروژه‌های وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی، اسامی و اطلاعات تعدادی از مدیران سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع را به افسران موساد تحویل داده است. حسب اقرار متهم، وی اطلاعاتی در حوزه سایت‌های انرژی اتمی، نام‌های مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، سازمان‌های تابعه و طرح‌ها و برنامه‌های آنها، نقشه و پلان ساختمان‌ها را در اختیار مأموران موساد قرار داده است. متهم به آلوده‌سازی سیستم‌ها اقرار كرده با توجه به قراين موجود و اظهارات کارکنان وزارت دفاع در همان مقطع، حمله ویروسی به سیستم‌های این مرکز انجام شده و متهم اقرار كرده فلش‌هایی را که در اختیار داشته، با پوشش انتقال دیتا به سیستم‌های بسیاری از افراد موردنظر، وصل كرده است.

دادستان تهران افزود: اهم اطلاعات ارائه‌شده از سوی نامبرده شامل اطلاعات کامل و مستند درخصوص ٣٠ نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای از جمله شهیدان علی‌محمدی و شهریاری است. متهم همچنین به انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های كامل سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش اقرار کرده است. این پرونده پس از اخذ آخرین دفاع و صدور قرار جلب به دادرسی، در تاریخ 1395/ 10/ 15 منتهی به صدور کیفرخواست شده و در شعبه‌ ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با حضور متهم، وکیل وی و نماینده دادستان رسیدگی شده و دادگاه با استناد به ماده ٢٨٦ قانون مجازات اسلامی، نامبرده را به اعدام محکوم کرده است که با ابلاغ دادنامه به وکیل و اعتراض محکوم‌علیه و وکیل نامبرده، رأی صادره در تاریخ 1396/ 9/ 11 در دیوان عالی کشور ابرام شده است.

پاک‌کردن نقش پرچم رژیم صهیونیستی از روی زمین دانشگاه

موضوع دیگری که دادستان تهران به آن اشاره کرد، پاک‌کردن نقش پرچم رژیم صهیونیستی در زمین یکی از دانشگاه‌های کشور در آستانه ١٦ آذر سال جاری بود که در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت. او با انتقاد از این رفتار گفت: این اقدام آن هم در شرایطی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، قدس شریف را به‌عنوان پایتخت این رژیم غاصب معرفی کرده است، تصویری منفی از مقابله جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی به نمایش می‌گذارد. او ضمن انتقاد از این اقدام گفت: پرونده مرتبط با این موضوع در دست بررسی است.

در فضای مجازی اشخاص باید هویت داشته باشند

او همچنین به موضوع فضای مجازی پرداخت و گفت: مانند بزرگراه‌ها، در فضای مجازی اشخاص باید هویت داشته باشند. اینکه عده‌ای بتوانند آزادانه و با هویت‌های مجعول یا مجهول مرتکب جرم شوند، کالاهای قاچاق و ممنوعه خریدوفروش كنند و... سلب اعتماد عمومی و برهم‌زدن امنیت فکری مردم را در پی دارد، اینها هیچ‌یک موافق حقوق شهروندی نیست. اتفاقا لازمه حقوق شهروندی آن است که کسی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند، نام و نشان و هویت مشخص داشته باشد. جعفری‌دولت‌آبادی با انتقاد از اظهاراتی نظیر اینکه ما نمی‌گذاریم بزرگراه‌ها مسدود شود، گفت: باید از موارد نقض حریم خصوصی افراد اجتناب کرد و این تکلیف قوه ‌قضائیه است. ما معتقدیم فضای مجازی باید مدیریت شود و همان‌گونه که گفته می‌شود برای بودجه کشور اتاق شیشه‌ای درست کنید، ما نیز پیشنهاد می‌كنيم برای فضای مجازی اتاق شیشه‌ای درست کنید. دادستان تهران گفت: بحث حمایت از حقوق شهروندی ابتدا در قوه ‌قضائیه و با تنظیم و ابلاغ بخشنامه‌ای دراین‌باره در سال ١٣٨٣ به‌عنوان مطالبه‌ای جدی مطرح شد که سرانجام شکل قانونی یافت. لذا این گفته که عده‌ای با حقوق شهروندی مخالف‌اند و درصدد مسدودکردن مسیرها و بزرگراه‌های اطلاعاتی هستند، امری پذیرفتنی نیست.

اهداف گشت شبانه

دادستان تهران ضمن تشکر از معاونان دادستان بابت حضور در گشت شبانه در آخرین شب پاییز، این امر را واجد آثار مثبت زیادی دانست و اظهار كرد: ما در این بازدیدها سه هدف عمده را دنبال می‌کنیم: نخست نظارت بر ضابطان و بازداشتگاه‌ها؛ دوم حمایت از حقوق عامه و صیانت از حقوق شهروندی با توجه به نحوه ارائه خدمات به شهروندان. وی با اشاره به حساسیت دادسرای تهران نسبت به مقوله امنیت غذایی و بهداشت عمومی، بازدید مستمر از رستوران‌ها، اماکن عرضه موادغذایی و لزوم بررسی وضعیت بهداشتی آنها را ضروری دانست و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامساعد بهداشتی برخی رستوران‌ها، نامطلوب‌بودن خدمات ارائه‌شده در این مکان‌ها و تأثیر سوء آن بر حوزه امنیت و سلامت غذایی مردم، از سرپرستان نواحی دادسرا خواست با بازدیدهای سرزده و مستمر از چنین مراکزی و در صورت احراز تخلف یا ارتکاب جرم، با همکاری سایر نهادها نسبت به پلمب چنین مراکزی اقدام كنند.

http://www.sharghdaily.ir/News/148964

ش.د9604656

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات