تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۹۵۴۳

کشورهای اسلامی با ژست تو خالی و سراب غیرواقعی صهیونیست‌ها گمراه نشوند

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/05/11 – شماره 10934 – صفحه 3)

وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنرانی در نشست فوق‌العاده شورای همکاری کشورهای اسلامی گفت که کشورهای اسلامی با ژست توخالی و سراب غیرواقعی صهیونیست‌ها گمراه نشوند.

دکتر محمدجواد ظریف دیروز در این نشست فوق‌العاده یک روزه که با هدف حمایت از ملت فلسطین و قدس شریف در هتل سوئیس شهر اسلامبول ترکیه برگزار شد، افزود: ما امت اسلامی باید ابتدا و بیش از هر چیز، با هم برای پویشی جهانی و یکپارچه، متحد شده و تلاش‌های صهیونیستی را برای مخفی نگاه داشتن برنامه‌ها و اقدامات مجرمانه شان خنثی کنیم. وی بیان کرد: همه باید با هر گونه تلاشی که توجه جمعی را از هدف اصلی که ما را در سازمان همکاری اسلامی گرد هم آورده دور می‌کند، مقابله کنیم.

وی اظهار کرد: ما نباید به هیچ چیز و هیچ کس اجازه دهیم تا آرمان اصلی این سازمان را که ارتقای وحدت امت اسلامی، مقابله با توسعه طلبی و اشغالگری صهیونیستی و حمایت از تاسیس دولت مستقل و پایدار فلسطینی به پایتختی قدس شریف است، منحرف کند.

وی تاکید کرد: ما نبایستی به صهیونیست‌ها اجازه دهیم تا برای ما دستور کار تعیین کند یا مسائل جدیدی خلق کند و در نتیجه آن، از جنایاتی که علیه همه ما مرتکب شده، مصونیت یابد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ضروری است که ما به صورت یک صدا با جامعه بین‌المللی به ویژه شورای امنیت ملل متحد سخن بگوییم و از آنها بخواهیم تا به فرهنگ بی‌کیفری برای رژیم اسرائیل پایان داده و این رژیم را مجبور کند تا برنامه‌ها و جنایاتش را متوقف کند.

وی در ادامه بیان کرد: در نتیجه اقدامات نیروهای اشغالگر که هم چنان و با بی‌اعتنایی کامل به حقوق بین الملل، به برنامه‌های توسعه طلبانه خود علیه مردم فلسطین و اماکن مقدس مسلمانان به ویژه حرم شریف ادامه می‌دهد، وضعیت این مکان شریف ملتهب‌تر شده است.

وی با محکوم کردن تجاوزهای صهیونیستی که با هدف تغییر وضعیت تاریخی مکان شریف قدس، تغییر ترکیب جمعیتی و کنترل بر اماکن مقدسه اسلامی در قلب قدس اشغالی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: وضعیت فعلی در نتیجه غم انگیز اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین و نقض مستمر حقوق بنیادین و لاینفک مردم فلسطین به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: قدس شریف در نتیجه محاصره طولانی این شهر، ایست‌های بازرسی، نیروهای اشغالگر، شهرک سازی‌های غیرقانونی، اقدامات مسلحانه و خشن شهرک نشینان، تحقیر، تبعیض و سرکوب ساکنین فلسطین خفه شده است.

وی ادامه داد: محاصره مسجدالاقصی، ممانعت از برگزاری نماز جمعه و اعمال محدودیت برای فلسطینی‌ها در دسترسی به اماکن مقدس، مردم فلسطین را بیش از پیش به خشم آورده و مردمی که با اعتراض‌های مسالمت آمیز با هدف اعاده حقوق خود و حفظ هویت شهر خود قیام کرده اند، با خشونت و به طرز بی‌رحمانه‌ای برخورد شده است.

دکتر ظریف خطاب به مقامات کشورهای اسلامی گفت: ما نباید هم چنین وضعیت 2 میلیون فلسطینی ساکن غزه را که تحت محاصره غیرقانونی و مجازات‌های دسته جمعی قرار گرفته و از نیازهای اولیه و حتی حیاتی خود در زمینه دارو، آب سالم و انرژی محروم شده است، فراموش کنیم.

وی محاصره غزه را کابوس انسانی نیازمند اقدام عاجل از طریق پایان دادن فوری به محاصره عنوان کرد و افزود: رژیم اسرائیل هم چنان به تمامی درخواست‌های جهانی برای توقف و تغییر در سیاست‌ها و اقدامات نژادپرستانه‌اش علیه مردم فلسطین بی‌اعتنایی می‌کند.

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با موضوع قدس و فلسطین روز سه شنبه با حضور وزرای امور خارجه 14 کشور اسلامی در هتل سوئیس اسلامبول ترکیه برگزار شد.

این نشست یک روزه و فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی آخرین تحولات قدس اشغالی با حضور کارشناسان ارشد 38 کشور اسلامی و وزرای امور خارجه تعدادی از کشورهای اسلامی از جمله وزیر امور خارجه کشورمان در اسلامبول برگزار شد.

در این اجلاس وزرای امور خارجه 14 کشور اسلامی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شرکت کردند.

دکتر ظریف: بدعهدی آمریکا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی پاسخ می‌دهیم

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که ایران بدعهدی و رفتار خصمانه آمریکا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی متناسب پاسخ می‌دهد.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدجواد ظریف دیروز در بدو ورود به اسلامبول برای شرکت در نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه کشورهای همکاری اسلامی در خصوص فلسطین در مصاحبه با خبرنگاران افزود: سیاست‌های دولت آمریکا در کمیسیون نظارت بر برجام پپگیری و بررسی و مقرر شد که اقدامات حقوقی و عملی در برابر تصمیمات آمریکا بررسی و اجرا شود.

وی سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه برجام را نشان دهنده تشدید بدعهدی و خصومت این کشور علیه ایران دانست و گفت: آنها نگرانی شدید دارند که برجام جمهوری اسلامی ایران را قدرتمندتر کرده و امکان مانور آنها را کم کرده است.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: در اولین گام تصمیم گیری شد که در زمینه اقدامات آمریکا اقدامات حقوقی انجام شود و این اقدامات در مجامع بین‌المللی و کمیسیون مشترک برجام ثبت شود.

وی اظهارداشت: مقرر شد که وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در برابر اقدامات آمریکا اقدامی متقابل انجام دهند و هفته‌های گذشته موضوع این اقدام در مجلس و وزارت امور خارجه شروع شده است و اقدامات مشابهی هم در سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین اقداماتی آغاز شده تا جلوی سیاست‌هایی که تلاش ایران را در بهره مندی ایران از نتایج برجام ناکام می‌گذارد، گرفته شود.

ظریف با اشاره به تدوین 16 بند اجرایی در کمیسیون نظارت بر برجام گفت: از طرف رئیس جمهوری این اقدامات ابلاغ شده و گزارش دستگاه‌های متولی به هیات نظارت اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: برجام بر اساس بی‌اعتمادی مذاکره شده و هیچ جایی از برجام نمی‌توانید پیدا کنید که در آن نشانه‌ای از اعتماد متقابل باشد و تمام برجام نشان دهنده این است که طرف‌های مذاکره‌کننده و مخصوصا ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا بی‌اعتماد بوده است.

وی بیان کرد: در این توافق امکان اقداماتی که می‌تواند به خروج از برجام منجر شود، به صورت صریح پیش‌بینی شده است.

وی اظهارداشت: اما این که چه زمانی وقت این باشد که ما به این اقدامات دست بزنیم، تصمیمی است که هیات نظارت بر برجام می‌گیرد حتما باید نقضی صورت گرفته باشد که این نقض جمهوری اسلامی ایران را از بهره‌برداری اصلی از برجام محروم می‌کند که در آن صورت ایران تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

صهیونیست‌ها درپی یهودی کردن قدس و مناطق اشغالی

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: رژیم صهیونیستی بدنبال یهودی کردن هویتی و سرزمینی قدس شریف است.

دکتر ظریف اظهارداشت: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و قدس بیانگر آن است که این رژیم بدنبال تغییر هویت و تغییر سرزمینی مناطق اشغالی مخصوصا قدس شریف و در واقع یهودی کردن این مناطق است.

وی با بیان اینکه موضوع قدس و فلسطین اصلی‌ترین هدف تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی است، گفت: امیدوارم تصمیماتی که در این اجلاس اضطراری اتخاذ می‌شود بتواند زمینه اقدام هماهنگ بین‌المللی برای پایان دادن اقدامات رژیم صهیونیستی را فراهم کند و این رژیم با توجه به عواقب اقدامات خود نتواند به آن ادامه بدهد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مهمترین موضوعی که ما در این اجلاس و اجلاس‌های قبلی مطرح کردیم این است که سیاستهای رژیم صهیونیستی در واقع ادامه سیاست اشغالگری و تجاوز به حقوق مردم فلسطین است و لازم است که کشورهای اسلامی و منطقه در این باره هوشیار باشند و اجازه ندهند رژیم صهیونیستی موفق بشود که جهان اسلام را از خطر اصلی منحرف کرده و به موضوعات حاشیه بکشاند.

ظریف گفت: متاسفانه جهان اسلام امروزه با مشکلات بسیار عدیده‌ای از جمله مشکل افراط گرایی و تروریسم روبروست ولی خطر صهیونیسم در واقع خطری است که به این مشکلات دامن می‌زند، ضروری است همه کشورها بویژه اعضای سازمان کنفرانس اسلامی برای آزادی و بازگرداندن قدس شریف به مردم فلسطین، حداکثر تلاش و هماهنگی را داشته باشند.

http://jomhourieslami.net/paper/?newsid=143070

ش.د9604727

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات