تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۹۵۳۶

برجام موفق‌ترین و محکم‌ترین توافق تاریخی است

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/05/08 – شماره 10931 – صفحه 3)

یک رسانه منطقه شرق آسیا در گزارشی اعلام کرد که امروز همه بر این اعتقاد هستند که برجام یکی از موفق‌ترین توافقات بین‌المللی است و سازمان‌ها و کشورهای مختلف نیز این موفقیت تاریخی را مورد تایید قرار داده‌اند.

«آسیا تایمز» دیروز نوشت: در همین راستا کشورها در حال همکاری گسترده‌تری با ایران هستند و حتی آمریکا به رغم همه سختگیری‌هایش مخالفتی با فروش هواپیما به ایران نداشته و در باره توافق توتال با ایران هم مانع تراشی نکرده است.

رسانه هنگ کنگی می‌افزاید؛ شاید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با برخی از اقداماتش بخواهد به ایران فشار وارد آورد، اما توافق بین‌المللی برجام محکم‌تر از آن است که حتی واشنگتن قصد بی‌اعتنایی به آن را داشته باشد.

آسیا تایمز خاطر نشان می‌کند که هر حرکتی بر ضد این توافق بزرگ و تاریخی می‌تواند آمریکا را در میان اعضای جامعه بین‌المللی تنها کند.

رسانه مهم شرق آسیا در تحلیل خود آورده است که برجام تشویقی برای ایران نیز بود که همکاری‌های بین‌المللی بیشتری با دنیا داشته باشد و امروز اروپا، چین و روسیه نیز در کنار ایران هستند.

آسیا تایمز تصریح کرده است: توافقات بزرگی میان ایران با اروپا، چین و روسیه امضا شده است. چنانچه آمریکا بخواهد بی‌اعتنایی به برجام داشته باشد در مسیر انزوا پا گذاشته است.

این رسانه تاکید کرده است که در این میان نباید فراموش کرد که چین و روسیه دو حامی بزرگ برجام در کنار اروپا هستند و به هیچوجه به این توافق پشت نخواهند کرد.

آسیا تایمز ادامه می‌دهد که برجام دیگر مورد رایزنی و بررسی قرار نخواهد گرفت. نه اروپا تمایلی به این کار دارد و نه روسیه و چین از آن پشتیبانی می‌کنند.

گزارش اضافه می‌کند: برجام محفلی برای گفت و گوهای کشورها با ایران است. همه آنها نمایندگانی در این توافق دارند و حتی مقام‌های آمریکایی هم می‌توانند در همین چارچوب چهره به چهره و رودررو با مقام‌های ایرانی گفت و گو کنند و اگر نگرانی هست طرفین بازگو کنند و لذا باید این توافق را بسیار مهم دانست و محترم شمرد.

آسیا تایمز در بخش دیگر گزارش خود آورده است که رژیم صهیونیستی نیز به رغم همه مخالفت‌هایش امروز پذیرفته است که برجام آثار مثبتی به بار آورده است و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم که بارها از ابتدا با آن مخالفت می‌کرد امروز بتدریج سکوت اختیار کرده است و بسیاری از مخالفان برجام در اسراییل حالا آن را دارای نتایج بسیار مثبت دانسته‌اند.

این رسانه معتبر شرق آسیا به ترامپ توصیه می‌کند که این واقعیات را به طور جدی مد نظر قرار دهد و البته نوشته است که او نیز بتدریج این را به رسمیت شناخته که برجام با تاثیرات مثبت فراوانی همراه بوده است.

آسیا تایمز یادآور می‌شود که امروز دولت ترامپ و خود او باید دریابند که تلاش‌ها برای منزوی کردن ایران ممکن است نتیجه عکس بدهد و برای واشنگتن شرایط بدتر شود.

این رسانه خاطر نشان کرد که شاید بهتر باشد آمریکا دریابد برجام با توجه به تاثیرات مثبتی که داشته است می‌تواند راه همکاری‌های دیگر را با ایران در عراق و سوریه و بسیاری مناطق دیگر باز کند و بهتر است ترامپ از این دریچه به قضایا نگاه کند و به دنبال سنگ اندازی‌هایی نباشد که تنها ناامیدی برای واشنگتن به ارمغان می‌آورد و یاس آمریکا را بروز می‌دهد.

آسیا تایمز در پایان آورده است: امروز آنچه آمریکا نیاز دارد سیاست‌های واقعگرایانه است و اینکه در اندیشه باز کردن مسیرهای گفت و گو و همکاری با ایران باشد و در این میان حتی رژیم صهیونیستی هم باید با سکوت خود نشان دهد که این راه بهتری برای آنها خواهد بود.

انتقاد شدید ارگان حزب حاکم چین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی

یک رسانه مهم ارگانی حزب حاکم چین هم با انتقاد شدید از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی اعلام کرد که دولت پکن با هر تحریمی که واشنگتن بصورت یکجانبه علیه دیگر کشورها اعمال می‌کند، ‌مخالف است.

گلوبال تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت: تصویب لایحه تحریم در مجالس سنا و نمایندگان آمریکا علیه سه کشور روسیه، ایران و کره شمالی قابل قبول نیست و چین بارها موضع خود را مبنی بر اینکه آمریکا نباید بر اساس قوانین داخلی خود دیگر کشورها را تحریم کند، اعلام کرده است.

این رسانه چینی می‌نویسد: تحریم‌هایی از این دست علیه کشورها نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه باعث ایجاد رویارویی و تنش‌های بیشتر می‌شود.

گلوبال تایمز بخصوص تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را مورد توجه قرار داده و خواستار آن شده است که دولت با کمک‌های مالی و مادی این اقدام آمریکا را خنثی کند.

ارگان حزب حاکم کمونیست چین ادامه می‌دهد: با توجه به حرکت تحریمی آمریکا لازم است مناسبات مالی با روسیه تقویت شده و بانک‌های دو کشور همکاری نزدیکتری با یکدیگر داشته باشند و دو طرف بجای دلار از ارزهای رایج خود برای مبادلات تجاری استفاده کنند.

این روزنامه ادامه می‌دهد که اگر روسیه بخواهد با توجه به این تحریم‌ها ارتباطات و همکاری‌هایش را با چین افزایش دهد، پکن باید از این کار استقبال کند.

همزمان خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی نیز گزارش کرده است که موسسه رایزنی امنیتی در آمریکا در تازه‌ترین توصیه خود خواستار تحریم‌های بیشتر چین نیز در ارتباط با برنامه هسته‌ای کره شمالی شده است.

این گزارش می‌افزاید که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید در نظر داشته باشد که هنوز بانک‌های چینی پیشرو مبادلات تجاری با کره شمالی هستند و اگر برنامه هسته‌ای تسلیحاتی و موشکی کره شمالی به این شکل توسعه یابد باید برای تحت فشار قراردادن این کشور بانک‌های چینی هم تحریم شوند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=142622

ش.د9604723

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات