تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۵۵۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان از «سلفی حقارت»

این نمایندگان می‌خواهند پاسخ «مادر تحریم‌ها» را بدهند؟!

(روزنامه كيهان – 1396/05/16 – شماره 21690 – صفحه 2)

انتشار تصاویری از تقلای برخی نمایندگان موبایل به دست و ذوق‌زدگی آنها برای گرفتن سلفی با موگرینی در دل خود معنای تلخی را نهفته داشت و آن نمادی از واقعیت فرا متن برجام بود: کسانی که قرار است از حقوق ملت در برابر دشمن دفاع کنند، برای عکس یادگاری با ناقضان برجام، به شکل تحقیرآمیزی صف می‌کشند!

مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز شنبه در مجلس شورای اسلامی و با حضور مقامات کشورهای مختلف برگزار شد؛ مراسمی کاملا جدی که رئیس‌جمهور باید در آن سوگند یاد می‌کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد.

در این میان اما تلاش‌های حقارت آمیز تعدادی از نمایندگان عمدتا عضو «لیست امید» مجلس برای گرفتن عکس یادگاری با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، علاوه بر اینکه اصل موضوع تحلیف ریاست جمهوری را به حاشیه برد‌، نمایندگان لیست امید مجلس را در برابر انتقادهای شدیدی مبنی بر زیر سؤال بردن عزت ملی و تنزل‌شان و سطح نمایندگی ملت و کیفیت مجلس شورای اسلامی قرار‌داد .

انتشار تصاویری از تقلای برخی نمایندگان موبایل به دست و ذوق‌زدگی آنها از این‌که موگرینی را در یک قدمی خود می‌دیدند، هر‌چند با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی روبرو شد، اما در دل خود معنای تلخی را نهفته داشت و آن نمادی از واقعیت فرامتن برجام بود: کسانی که قرار است از حقوق ملت در برابر دشمن دفاع کنند، برای عکس یادگاری با ناقضان برجام صف بسته‌اند.

موگرینی و حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

همین چند روز پیش و پس از تصویب طرح تحریم‌های تازه آمریکا از سوی دونالد ترامپ، که در کنگره این کشور نیز با اکثریت قاطع به‌تصویب رسیده بود و برجام بار دیگر به طور رسمی از سوی این کشور نقض شد، مسئولان دفتر فدریکا موگرینی درباره چرایی سفر وی به تهران مواضعی را بیان کردند که چکیده این موضع‌گیری‌ها این بود که اروپا نیز، در دشمنی با ایران، با ترامپ، هیچ اختلاف نظری ندارند و تحریم‌های تازه آمریکا را، ناقض برجام نمی‌دانند، اما در عین حال، قصد دیدار با طرف‌های ایرانی را دارند برای«بررسی وضعیت برجام و اقدامات پیش رو برای اجرای کامل آن.» و صد البته گفت‌و‌گو درباره مسائل منطقه‌ای که ایران و متحدانش در آن دست برتر را دارند! اضافه کنید به این موارد همراهی اروپا با آمریکا را که در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدام کشورمان در پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا را «تهدیدکننده و تحریک‌آمیز»‌و مغایر با قطعنامه شماره 2231 این شورا دانسته‌اند. حالا نمایندگانی از لیست امید که قرار است از منافع ملت در برابر این بد عهدی‌ها و زیاده خواهی‌ها دفاع کنند، برای گرفتن عکس یادگاری با دشمنان ملت این‌گونه از خود بیخود شده و در مجلس و در منظر دوربین‌ها به دور وی حلقه می‌زنند.

احتمال ورود هیئت نظارت بر رفتا رنمایندگان به ماجرای سلفی با موگرینی

علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عکس سلفی برخی اعضای فراکسیون امید با موگرینی را نشان دهنده خودباختگی و خودکم‌بینی برخی نمایندگان در برابر غرب خواند و گفت: در صورتی که وکلای ملت به دلیل این‌که این تصاویر شأن مجلس را زیر سؤال برده است به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند، قطعا هیئت نظارت این رفتان دون شان را بررسی خواهد کرد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فراکسیون امید باید در قبال این رفتار اعضای خود موضع گیری کند، سکوت فراکسیون امید در قبال رفتار اعضای این فراکسیون نشان دهنده تایید آن است.

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با تاکید بر اینکه باید این‌اشتباه جبران شود گفت: حداقل اعلام شود که آقایان دقت لازم را نداشته‌اند، نباید کاری کرد که برداشت شود نمایندگان ملت شیفته غرب هستند، این عکس نشان دهنده خودباختگی عده‌ای از نمایندگان است. ای‌کاش این اقدام انجام نشده بود.

فرجام «لیست‌فروشی»

به واقع چنین اتفاقات تلخی را باید محصول فاجعه باجگیری و رانت بازی چهره شاخص اصلاح‌طلبان برای بستن لیست امید دانست که تصویری کاملا روشن از فرجام نظام حزبی مورد نظر مدعیان اصلاحات ارائه می‌کند.

وقتی که در آستانه انتخابات مجلس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با ادعای هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی تشکیل شده ، اما بنا بر افشاگری برخی از چهره‌های این جریان و یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای تبدیل به بساط کاسبی و بیزینس می‌شود تا در ازای گرفتن پول، بر سر ورود افرادی که ممکن است «صلاحیت» حضور در مجلس یا شوراها را نداشته باشند، چانه‌زنی و لابی کنند ، خروجی این لیستهای رانتی و پولی که بدون در نظر گرفتن شایستگی افراد بسته می‌شود جز ثبت تلخ‌ترین صحنه‌های سیاسی در تاریخ کشور نخواهد بود .

معاون وزیر امور خارجه یا عکاس‌باشی؟!

از سوی دیگر، اقدام خارج از عرف حسن قشقاوی معاون کنسولی ظریف وزیر امور خارجه در هماهنگی و پس از آن عکاسی از خانم موگرینی، بخش دیگری از پازل تحقیر ملت در خانه ملت بود که توسط این مسئول دولتی تکمیل شد.

او نه تنها معاون کنسولي وزیر امور خارجه کشورمان است و صرف داشتن چنين جايگاهي بايد از پروتکلهاي تشريفاتي و عرف ديدار و رويارويي با مقامات بين المللي آگاه باشد، بلکه پيش از اين هم سفير بوده و هم نماينده مجلس. وقتی چندین نماینده مجلس اولی عمدتا عضو لیست امید با حرکات و رفتاری خارج از عرف به قصد گرفتن عکس سلفي با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سمت وی هجوم می‌برند انتظار این بود که وی در تذکری ولو دوستانه و با ایما و‌اشاره به آنها يادآور شود که نبايد چنين کنند نه آنکه شخصا به نمايندگان پيشنهاد دهد که از آنها عکس بگيرد و تصوير دوربين به دست او نيز مخابره شود.

واکنش‌های اجتماعی به سلفی حقارت

این رفتار خلاف شأن نمایندگی تعدادی از وکلای ملت در مواجهه با موگرینی همچنین با واکنش گسترده افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و مردم ایران که ناباورانه تصاویر نمایندگان خود را در برابر فدریکا موگرینی می‌دیدند که سر از پا نشناخته و در نوبت برای گرفتن عکس و سلفی با یک مسئول اروپایی، از یکدیگر سبقت می‌گیرند، احساس کردند عزت و غرور یک ملت با این رفتار نمایندگان تحقیر شده و به شدت به آن واکنش نشان دادند. نکته قابل توجه، هواداران و رای‌دهندگان به همین لیست‌ها بودند که با هشتگ # سلفی#حقارت و پیام‌های طنز و تلخ، به این رفتار نمایندگان معترض شدند.

کاربران دیگری یاد نمایندگانی را زنده کردند که روزی در و دیوار مجلس از فریاد عدالتخواهی‌شان می‌لرزید و تا پای جان بر عهدی که بسته بودند و سوگند نمایندگی خود ایستادند.

لیست‌های انتخاباتی که در دو انتخابات اخیر رونق گرفته است و هر بار برای انتخاب چشم‌وگوش بسته آن یک نفر تکرار می‌کند و بقیه می‌نویسند، دیگر سوژه کاربران بود. نمایندگانی که بدون در نظر گرفتن شایستگی و تنها با رانت یا پول وارد لیست می‌شوند، آبروی یک ملت را به بازی می‌گیرند.

گروهی از کاربران هم این رفتار نمایندگان مجلس را با برخورد عزتمندانه حضرت امام (ره) با وزیر خارجه شوروی و همچنین مجاهدت‌های مدافعان مقایسه کردند؛ اینگونه که عزت ملت ایران طی ۴ دهه با این رشادت‌ها و بزرگی‌ها بدست آمده است و حال سلفی‌بگیران مجلس آن را به حراج گذاشته‌اند به قیمت یک عکس یادگاری با مسئول اروپایی.

برخی از واکنش‌ها نسبت به این ماجرا در فضای مجازی از این قرار است؛

- امین اسدی: آبروریزی رخ داد وحقارت هم بود اما با آبروریزی و حقارت فاحش فاصله داریم

- نسیم مطهر: حقیر‌تر و پست‌تر از سلفی حقارت سراغ ندارم باعث و بانی این همه حقارت اونیه که گفت تَکرار می‌کنم

-صادق خرازی(فعال اصلاح‌طلب):‌ای کاش مجلس یک واحد اموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی برای نمایندگان محترم تدارک می‌دید که وجاهت نمایندگان محترم دستمایه نقد قرار نمی‌گرفت.

- عشقالگر: اینا از دیدن یه مقام دسته چندم اروپایی اینجوری کیف میکنن فرضاً اگه اوباما رو میدیدن از شدت ذوق جان به جان آفرین تسلیم می‌کردند!

- مطهره: آخه یعنی اون نماینده‌ها نمیدونستن موگرینی باعثِ چقدراز تحریمامون شده؟ حیف اون شهدایی که برای امنیت اینا توی مجلس، دادیم.

- فطرس: هرجور حساب میکنم نمی‌صرفه۲میلیارد بدی؛ بری لیست امید که بری مجلس؛ تا اونجا با موگرینی سلفی بگیری. با این پول میشه باکل اروپاسلفی گرفت.

- حمید رسایی(نماینده سابق): دیروز سلفی با هواپیمای فرنگی امروز سلفی با خانم فرنگی فردا سلفی با گوجه فرنگی هر روز، حقیرتر از دیروز

- راضیه حسینی: سلفی حقارت نتیجه‌ انتخاب عصاره‌ ملت با «تَکرار می‌کنم»‌ها و لیست‌های رانتی، به جای انتخاب آگاهانه ا‌ست.

- سید رضی: مجلسی که محمدعلی شاه به توپ بست را شما به لجن کشیدید! والله لیاقت شما در رأس امور بودن نیست!

- کهف الحسین: همه آنچه از برجام و رابطه با غرب بدست آمده چیزی بیشتر از فرصت یک سلفی با این خانم نیست. حق دارند برایش اینچنین دست و پا بزنند.

- کرمی: هر چه فرياد داريد بر سر غلام باجگير بزنيد.

- شایان اسدی: نماينده مجلسي كه براي گرفتن يك عكس با رئيس اتحاديه اروپا اينچنين رفتار ذوق زده اي از خود نشان ميدهد،واي به حال برخوردش با كدخدا.

- علی قلهکی: در سالروز شهادت حسن آیت، عزت کشور را خدشه دار می‌کنند جریان غرب‌گرا از «ترور فیزیکی» به «ترور عزت ملت» روی آورده است/ مجلسی در تراز انقلاب است که با پیکر شهدای بازگشته از سوریه‌اش، اینگونه سلفی بگیرند

- سوزنبان: اگر بخواهی برجام را بزبان فارسی تعریف کنی بهتر از این تصویر نداری. سلفی با غرب برای نمایش در حوزه انتخابیه!

- محمدرضا: وقتی این تصویر رو دیدم دلیل تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام رو فهمیدم !

- صدرا محقق(خبرنگار اصلاح‌طلب): از سلفی هیجان‌زده تعدادی از نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی چقدر حقارت می‌باره.

- مهدی مقدسی: الان از عراقچی بپرسى نظرت درباره سلفى حقارت نماينده‌ها چيه ميگه آبروريزى شده ولى با حقارت اصلى تفاوت فاحش داره!

- سیدمرتضی موسوی نژاد: تکرار کنید سلفی حقارت

- نفیسه سادات موسوی: با ديدن بيگانه از هم می‌پاشند!/انگار که با غریبه‌ها داداشند.../اين جمع شبيه هرچه گويی هستند/جز اينكه نماينده مجلس باشند!

- علی آبادی: این نمایندگان هر قرارداد تحقیر آمیز دیگری را هم مثل برجام نیم ساعته تصویب خواهند کرد مخصوصا اگر یک طرف آن بانو موگرینی باشد

- م جواد: ساده لوحانه است اگر باور نداشته باشیم موگرینی جواب این شعف کودکانه را با وعده‌های سرخرمن زنده نگه ندارد.

- سلمانی: از سلفی حقارت تعجب کردین؟ بچه‌ها وسط مذاکره از جان کری عکس میگرفتن اون موقع که موگرینی مد نبود!

- عارضم: سفره انقلاب، ليست دو ميلياردي، ژن خوب، سلفي حقارت... شما را چه مي شود؟

- حسین: اتحادیه اروپا: «چه برایمان آوردی موگرینی؟» موگرینی: «سلفی‌هایی شگفت از نمایندگان ایران زمین که عزتشان را بُرد و حقیرشان کرد».

- دکتر سلام: ما عاشق تحریم کردن اونها بودیم، اون‌ها عاشق سلفی با ما! «خاطرات موگرینی از سفر به تهران»

- پریچهر: همین عزت نفسی که باعث میشه از سلفی حقارت اینطورخشمگین شید از برکات انقلاب خمینیه وگرنه قبلش حق توحش میدادیم و دستبوس اجنبی بودیم ککمون نمی‌گزید.

البته در این میان احمد مازنی نماینده لیست امید از تهران نیز که در مرکز سلفی‌ها با موگرینی است با انتشار یکی از این عکسها نوشته است؛ خانم موگرینی نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف بود. این تصویر علاقه نمایندگان ملت ایران را به روابط عمیق محترمانه با مردم قاره سبز نشان می‌دهد.

در کنار واکنش‌های فراوان کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیاری از هنرمندان کشورمان از جمله بهنوش بختیاری، محمود گبرلو، مجری و منتقد سینما، سارا خوئینی‌ها، پرستو صالحی، بهاره افشاری، وحید یامین پور مجری تلویزیون، الهام شریفی مقدم، گوینده خبر، بابک برزویه عکاس ، امیر مهدی ژوله نویسنده طنز، وحید ایمانی، مجری تلویزیون و ...نیز به سلفی نمایندگان مجلس با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپایی واکنش نشان دادند.

به عنوان نمونه هستی مهدوی بازیگر در واکنش به این اقدام ناشایست نمایندگان مجلس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « آبروی فردیتان به خودتان مربوط است. هر جور دلتان می‌خواهد ببریدش. اما ابدا و به هیچ وجه حق ندارید با آبروی جمعی مردم ایران بازی کنید. متاسفانه آبروی ما دست این انتخاب‌های خودمان است. »

ماجرای تاسف‌بار عکس یادگاری با ایرباس

البته این نخستین بار نیست که برخی مسئولان با اقداماتی مشابه مایه تحقیر و خدشه‌دار کردن هویت و عزت ملی را فراهم می‌کند، این پدیده تاسف آور چندی پیش هم در مورد ورود یک فروند هواپیمای ایرباس به تهران هم تکرار شد. برگزاری یک مراسم بزرگ دولتی برای استقبال از ورود یک فروند ایرباس اجاره‌ای به فرودگاه مهرآباد با حضور شماری از مسئولان دولتی و نمایندگان لیست امید و حضور عباس آخوندی وزیر راه ذوق‌زده و گل به دست به قدری تحقیرآمیز بود که شگفتی همه را در برداشت. عکس‌های سلفی مهمانان و ذوق‌زدگی بیش از حد مسئولان در این مراسم از چشم رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی نیز دور نماند و بحث‌های زیادی در این رابطه شکل گرفت. برخی حضور و هیجان مسئولان در این مراسم و عکس‌های یادگاری آنها با ایرباس خریداری شده را با اولین خودروی وارد شده در دوره قاجار مقایسه کرده و آن را در تعارض با عزت نفس مسئولان دانستند.

تصویر تاسف‌بار آغوش باز زنگنه و مدیرانش برای مدیرعامل توتال

همچنین انتشار تصویر آغوش باز و تعارف زدن‌های بیژن زنگنه وزیر نفت و علی کاردار، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به مدیرعامل شرکت نفتی توتال و هیجان زننده آنها برای امضای قرار‌دادی پر از ابهام و بی‌پاسخ ، در کنار بهت و حیرت همگان از اعطای جایزه و پاداش مسئولان دولتی به فرانسوی‌ها پس از سال‌ها خیانت علیه ایران و زدن ضربه‌های آشکار و پنهان به این کشور، بدون کوچکترین مانعی، نیز بسیار تاسف‌آور و مایه تحقیر ملی بود، حقارتی از جنس «هیجان خود کم‌پنداری» .

عکس یادگاری آخوندی با قرمه‌سبزی «اتریشی»

کمی قبل‌تر از آن هم، زمانی که عباس آخوندی خبر از دومین دستاورد بزرگ برجام در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور داده بود و اذهان عمومی انتظار یک تحول بزرگ در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور را می‌کشید، به یکباره تصاویری از وی منتشر شد که با ذوق‌زدگی خاصی در حال واگذاری کترینگ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (صنعت آماده‌سازی و طبخ غذا و نوشیدنی در آشپزخانه مرکزی و سرو آن‌ها در قطارها جهت پذیرایی) به یک شرکت اتریشی بود تا قرمه‌سبزی ایرانی به جای آشپزهای ماهر ایرانی توسط آشپزهای اتریشی طبخ شود و غذای فرنگی نیز در سبد غذایی مسافران راه‌آهن قرار گیرد. راه آهنی که از زیرساخت قدیمی و فرسوده رنج می‌برد، با این دستاورد طعم غذای اتریشی را بچشد، شاید درد این فرسودگی را از یاد بَرد.

تحقیر عزت ملی توسط نمایندگان ملت

اقدام دیروز برخی از نمایندگان مجلس در گرفتن عکسهایی که شان ملت را پایین آورده بود نشان داد که چرا نباید به این حضرات نماینده «امیدی» برای حل مشکلات کشور و مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا واقعا امید داشت. گرفتن عکسهای حقارت‌بار در حالی صورت گرفت که موگرینی در یک اظهارنظر عجیب که حکایت از پیروی اتحادیه اروپا از آمریکا در تحریم‌های جدید دارد گفته بود که همه کشورها به برجام پایبندند.

البته شاید خیلی هم نباید به نمایندگان لیست امید خرده گرفت آن هم در جایی که مسئولان وزارت امورخارجه به جای تنظیم بهتر «برجام» با موگرینی به تنظیم صندلی برای گرفتن عکس می‌پردازند.

اما نکته قابل تامل و نگران‌کننده اصلی اینجاست که چنین نمایندگانی قرار است از فردا به شایستگی اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم رسیدگی کنند، چندی دیگر برای مقابله با مادر تحریم‌ها طرحی ارائه دهند و البته سه سال دیگر برای کشور قانون‌گذاری کنند!

البته در این میان نمی‌توان از زمینه‌سازی‌های برخی رسانه‌ها در این ماجرای حقارت‌آمیز گذشت. رسانه‌های زنجیره‌ای از روزها قبل عکس موگرینی را در صفحات اول خود منتشر می‌کرده و با تیترهای ذوق‌زده از سفر او به ایران با آب و تاب می‌نوشتند. صدا و سیما نیز که نشان داد، ید طولایی در این‌گونه جوگیری‌ها دارد، در اقدامی قابل تامل از طریق شبکه خبر ورود موگرینی به ایران را مستقیما پوشش تصویری داد! از این منظر آنچه در مجلس رخ داد تنها حلقه‌ای از یک زنجیره‌ای تاسف‌بار و البته ادامه‌دار است.

http://kayhan.ir/fa/issue/1066/2

ش.د9604735

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات