تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۶۷۹
علی لاریجانی: در مجلس کسی مانع سؤال از روحانی نیست

سخنگوی هیأت‌ رئیسه: لاریجانی مخالف سؤال است

(روزنامه وطن امروز – 1396/11/11 – شماره 2368 – صفحه 2)

در شرایطی که علی لاریجانی می‌گوید «در مجلس شورای اسلامی کسی مانع سوال از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری نیست» سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس که از نزدیکان وی نیز به حساب می‌آید، اعلام کرده رئیس مجلس مخالف سوال از حسن روحانی است. به گزارش «وطن امروز»، نزدیک به 8 ماه پیش نمایندگان مجلس در واکنش به اعتراضات و راهپیمایی‌های مردم علیه موسسات مالی و اعتباری، طرح سوال از رئیس‌جمهور را در مجلس مطرح کردند و این موضوع با اقبال نمایندگان مواجه شد تا جایی که تا امروز بیش از 180 نماینده این طرح را امضا کرده اند و خواستار حضور حسن روحانی در صحن پارلمان و پاسخگویی به دغدغه‌های نمایندگان درباره موسسات مالی شده اند.

این طرح که ابتدا دارای 75 امضا بود، تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد تا طبق آیین‌نامه مجلس، به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون اقتصادی ارجاع شود. براساس اصل 88 قانون اساسی، نماینده رئیس‌جمهور یک هفته فرصت دارد به جلسه کمیسیون بیاید و در حضور نماینده سوال‌کنندگان به سوالات پاسخ دهد. اگر پس از یک هفته همچنان تعداد امضا‌کنندگان سوال از رئیس‌جمهور نصاب لازم را داشته باشد، رئیس‌جمهور یک ماه برای پاسخگویی به سوالات در صحن علنی مجلس فرصت خواهد داشت.

در مجلس شورای اسلامی اما این طرح با سد بزرگی به نام علی لاریجانی مواجه شده است

و با گذشت چندین ماه از این طرح هنوز در هیات‌رئیسه اعلام وصول نشده و او مانع ارجاع طرح به کمیسیون اقتصادی شده است. بر همین اساس نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از وی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده‌اند تا از این طریق شاید بتوانند حسن روحانی را برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس بکشانند. دیروز در صحن علنی مجلس بار دیگر موضوع سوال از رئیس‌جمهور مطرح شد و حجت‌‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوران تصدی محمد فرهادی وزیر سابق، خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی اجازه ندهید تقاضای تحقیق و تفحص یا سوالات نمایندگان مطرح شود، مشکلاتی در پی خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی مسیر برای طرح مطالبات مردم باز است، خاطرنشان کرد: سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص به این معنا نیست که لزوماً اشکالات وارد است اما باید برای رفع ابهام مسیر طرح آنها باز باشد. پژمان‌فر گفت: امروز سوالی در جامعه و نیز خارج از کشور مطرح است و طرح آن به معنای آن نیست که لزوماً این سوال وارد است اما شما اجازه دهید مجلس از مجاری صحیح آن را پیگیری کند.

وی خطاب به علی لاریجانی اظهار داشت: اگر اجازه می‌دادید سوال 180 نماینده مجلس از رئیس‌جمهور درباره مشکلات سپرده‌های مالی مطرح شود، این مشکلات سر از خیابان‌ها درنمی‌آورد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس اظهار داشت: وقتی برای خود اجتهاد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم مسائل مردم از زبان نمایندگان مجلس مطرح شود، اشکالات در جای دیگری مطرح می‌شود و افرادی پرچمدار مطالبات مردم می‌شوند که نباید بشوند.

اظهارات پژمان‌فر البته با واکنش عجیب علی لاریجانی مواجه شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم مشهد مبنی بر اینکه «عدم اجازه هیات‌رئیسه مجلس برای حضور رئیس‌جمهور در مجلس باعث ایجاد ناآرامی‌های خیابانی شد»، گفت: تعجب می‌کنم این را می‌گویید و عدم طرح سؤال از رئیس‌جمهور را عامل اغتشاش می‌دانید.

به گزارش تسنیم، وی افزود: سؤال از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات مالی مطرح بود و ما از قبل موضوع را پیگیری کردیم، در جریان هستید که نمایندگانی از مجلس، قوه‌قضائیه و دولت در تلاشند موضوع حل شود و گزارش هم در صحن مجلس مطرح شد. لاریجانی خطاب به نماینده مشهد گفت: کسی مانع طرح سؤال از رئیس‌جمهور نیست، چرا شما کار مجلس را با دست خودتان تضعیف می‌کنید؟

لاریجانی معتقد است سؤال معطل بماند

اما اظهارات علی لاریجانی درباره اینکه کسی در مجلس مانع سوال از رئیس‌جمهور نیست در شرایطی صورت گرفته که سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگویی، علی لاریجانی را مانع سوال از رئیس‌جمهور در مجلس خوانده است. هر چند نعمتی در موضوع سوال از رئیس‌جمهور درباره ارز این سخن را گفته است اما از این اظهارات می‌توان به این نکته پی برد که در طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی نیز این علی لاریجانی است که مانع حضور حسن روحانی در صحن مجلس شده است. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به سوال خود و حدود ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری درباره وضعیت بازار ارز اعلام کرد: ابتدای هفته جاری نیز با رئیس مجلس در این رابطه به‌ طور مفصل صحبت کردم و قرار شد آقای لاریجانی مواردی را در این رابطه پیگیری کند. وی افزود: معتقدم این سوال ما بسیار جدی و اساسی است و باتوجه به فضای حاکم بر بازار ارز کشور در مدت اخیر، لازم است دولت این بازار را کنترل کند.

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم اعلام وصول این سوال از رئیس‌جمهور گفت: آقای لاریجانی در حال حاضر معتقد است با توجه به اینکه دولت گرفتار موضوعات مختلفی است، شاید بهتر باشد این موضوع طرح سوال فعلاً معطل بماند یا به نوعی تعدیل شود. او در عین حال یادآور شد: ما به‌عنوان امضاکنندگان این طرح سوال، از آقای رئیس‌جمهور توقع داریم به این طرح سوال توجه داشته باشد و همچنین از رئیس مجلس نیز توقع داریم امکان مطرح شدن سوال در مجلس را فراهم کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: البته ممکن است مواردی نیز وجود داشته باشد که درباره آن مصلحت‌اندیشی‌هایی صورت گیرد. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس همچنین درباره سوال تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری و عدم اعلام وصول آن با وجود سپری شدن چندین ماه، اعلام کرد: مشکل موسسات مالی تا حدود زیادی مرتفع شده است اما به هر حال اگر سوال‌کنندگان اصرار داشته باشند، باید پیگیری کنند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2368/2/188163/0

ش.د9604876

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات