تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۹۷۲۹
مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد

آذری‌جهرمی: آمادگی داریم فیلترها را برداریم

پایگاه بصیرت / فاطمه ملکی

(روزنامه شرق - 1396/06/07 - شماره 2949 - صفحه 15)

محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح روز گذشته از این وزارتخانه به مقصد نهاد ریاست‌جمهوری خداحافظی کرد و کرسی وزارت را به جواد آذری‌جهرمی، معاون جوان خود تحویل داد که تا پیش از کسب رأی اعتماد، حاشیه‌های زیادی حول عملکرد قبلی او منتشر شده بود. حاشیه‌هایی که عاملان آن به تفسیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مجبور به حلالیت‌طلبی از او خواهند شد و به قول آذری‌جهرمی، تنها زلزله بم بود که او را به ‌خاطر آن مقصر ندانستند.

جهانگیری: جفاست خود را معطل تهدید و آسیب‌ها کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: «وزارت ارتباطات باید از موضوع تصدی‌گری کنار کشیده و برنامه‌ریز، سیاست‌گذار و حامی شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. جفاست در مسائل علمی به این بزرگی که کانون توسعه کشور می‌تواند باشد، خود را معطل کنیم که مثلا اینجا تهدید و آسیب وجود دارد. مگر در رشته‌های صنعتی و سنتی آسیب وجود ندارد؟ مهم این است که ما از فرصت‌های فناوری اطلاعات استفاده کنیم و فناوری اطلاعات رابه‌عنوان یک فرصت بزرگ در اختیار نظام قرار دهیم». او ادامه داد: «هدف ما از استقرار دولت الکترونیکی، دسترسی آسان و لحظه‌ای مردم به تمام اطلاعات و خدمات است. در این شرایط خدمات دولت، ارزان‌تر و با کیفیت بهتری ارائه می‌شود. شفافیت و سلامت اقتصاد از مهم‌ترین اهداف ما در ایجاد دولت الکترونیک است و از وزیر ارتباطات می‌خواهم مکانیسمی ایجاد شود که ما پیشرفت دولت الکترونیکی را لحظه‌ای رصد کنیم».

واعظی: مسئولیت مشکلات را برعهده می‌گیرم

محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت: «در چهار سال گذشته کارهایی که انجام شده است، محصول کار تیم وزارت ارتباطات بود اما اگر مشکلاتی بوده است، من بشخصه مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرم و خوشحالم از اینکه در طول فعالیت کاری خود میان بخش دولتی و خصوصی تفاوتی قائل نبودم چراکه بخش خصوصی نیازمند حمایت برای شروع فعالیت و پیشروی است». به گفته او در برخی از اهدافی که در سال ۹۲ طراحی کرده بودیم، موفق شده‌ایم و افزود: اما نباید به شرایط فعلی راضی باشیم و لازم است در جهت خدمت به کشور و مردم تلاش و فعالیت خود را بیشتر کنیم.

اصلاح تعرفه‌های اینترنت تا یک ماه آینده

جهرمی در پاسخ به برنامه برای کاهش تعرفه اینترنت گفت: «در دنیا اینترنت‌موبایل‌ گران است با وجود اين ما به لحاظ شاخص نسبت هزینه به درآمد در دنیا در ميان ۱۰ کشور اول جهان هستیم. آن چیزی که در کشور در آن مشکل داریم، اینترنت ثابت است و در این حوزه شاخصی بهتر از رتبه ٩٠ نداریم».او ادامه داد: «این نشان می‌دهد غیرطبیعی‌بودن اینترنت در حوزه ثابت برای ما یک معضل جدی است که جلوی رشد بازار را می‌گیرد. برنامه ما اصلاح این تعرفه‌هاست و از همان روز اول که سر کار آمدیم، براساس کارهایی که پیش از این شده بود، کمیته‌ای تشکیل دادیم و تلاش می‌کنیم تا یک ماه آینده به این موضوع رسیدگی کنیم. در برنامه صدروزه دولت این به‌عنوان یکی از وعده‌های دولت است که به وضعیت تعرفه‌ها رسیدگی شود».

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی یک سوءتفاهم است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه حذف اپلیکیشن‌های ایرانی را سوءتفاهم دانست و گفت: «این رفتار مبتنی بر قوانین شرکت اپل یا تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیست. ما سیگنال‌های متفاوتی را دریافت کردیم. دو هفته گذشته در آخرین نسخه منتشرشده توسط اپل از زبان فارسی پشتیبانی شد که این موضوع نکته مثبت در سرویس‌دهی مردم ایران و فارسی‌زبانان دنیا بود، اما از طرفی از چند ماه گذشته این شرکت شروع به حذف برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی کرده بود».او ادامه داد: «البته آن زمان این موضوع قابل درک بود، زیرا بنا بر مقررات داخلی خودشان، شرکت اپل حق‌السهمی را بابت میزبانی از اپلیکیشن‌ها دریافت می‌کند، درصورتی‌که اپلیکیشن‌های ایرانی مبلغ را نمی‌پرداختند به همین دلیل شرکت‌ها این مشکل را حل و خود را منطبق کردند و دوباره توانستند به اپ‌ستور برگردند، اما درحال حاضر ایمیلی که به شرکت‌های ایرانی زده شده، مفهوم حقوقی ندارد. اینکه اعلام کردند اپلیکیشن‌ها که در کشورهای تحریم‌شده هستند، توضیح ندارد، زیرا برخی از این اپلیکیشن‌ها شرکت خود را به صورت بین‌المللی ثبت کردند». او بیان می‌کند: «اگر سوءنیتی وجود داشته باشد، ما نیز مدل رفتاری خود را متناسب با این مسئله برنامه‌ریزی می‌کنیم. البته شرایط نشان می‌دهد که اپل به مشتریان خود احترام می‌گذارد. هرچند این شرکت در ایران نمایندگی رسمی ندارد، اما ۱۱ درصد گوشی‌های هوشمند ایران اپل هستند که به سرویس‌های ایرانی نیاز دارند و این موضوع با سیاست مشتری‌مداری شرکت‌های بزرگ سازگار نیست».

آمادگی داریم فیلترها را برداریم به شرط اینکه...

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مذاکرات برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: «رویکرد شورای عالی فضای مجازی این است با سرویس‌هایی که در ایران فیلتر شده‌اند، مذاکره شود و ما به آنها نگاه سلبی نداشته باشیم و به حقوق شهروندان در دسترسی به سرویس‌ها احترام بگذاریم. البته لازمه این مسئله این است که آنها هم به مقررات ما احترام بگذارند و از فرهنگ ما صیانت کنند. ما نمی‌توانیم به شبکه‌ای در ایران اجازه فعالیت دهیم که خدماتی را ارائه دهد، اما معضلات جدی هم برای ما داشته باشد».او ادامه داد: «خود این شبکه‌های اجتماعی نیز مقرراتی دارند. برای مثال در یوتیوب موارد غیراخلاقی و پورنوگرافی مسدود می‌شود. این موضوع باید متناسب با فرهنگ ما نیز تغییر یافته و سرویس‌های خود را به صورت محلی پیاده‌سازی کنند. در چنین شرایطی ما نیز آمادگی داریم که محدودیت‌ها را برداریم. توییتر برای این موضوع درخواست داده البته مذاکره‌ای آغاز نشده است. همچنین بنا بر مصوبه برای سایر شبکه‌ها نیز اطلاع‌رسانی و اعلام آمادگی کرده و منتظر پاسخ هستیم».

اجرای فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام

جهرمی در ادامه سخنرانی خود به موضوع پالایش هوشمند اشاره کرد و گفت: «اینکه ما از فرصت‌ها استفاده و موارد منفی را حذف کنیم و با سرویس‌های اینترنت فله‌ای برخورد نکنیم زیرا توانمندسازهایی در عرصه کشور هستند و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند. اینجا نیز یک مفهوم و یک پروژه به اسم پالایش هوشمند وجود دارد. مفهوم پالایش هوشمند در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و تأییدیه گرفت که در سرویس اینستاگرام اجرا شد».او افزود: «در مقطعی که این پالایش فعال بود، موفق عمل کرد. از زمان آغاز پالایش هوشمند روی اینستاگرام، پنج درصد محتوایی را که ارزیابی کردیم، موارد نامناسب با فرهنگ ما بود. پس از پالایش هوشمند و در این فرایند، ۷۰۰‌ میلیون مصداق غیرمجاز شناسایی و بسته شده بود و خللی هم در زندگی مردم ایجاد نمی‌شد.

پالایش هوشمند در موارد رمزگذاری‌شده نمی‌تواند مسئله را حل کند. در دنیا هم مرسوم است که در موارد رمزگذاری با سرویس‌دهنده تعامل می‌کنند و به یک مفهوم و چارچوب مشترک می‌رسند. نوع نگاهی که برای سرویس‌های مبتنی بر رمز پیش رفت، به این ترتیب است اما از آنجا که عمده سرویس‌های مورد اقبال مردم ما بیشتر در آمریکا مشغول فعالیت هستند، طبق قوانین امکان تعاملی تاکنون وجود نداشته و البته از طرف ما نیز عزمی وجود نداشته که تعامل صورت بگیرد». به گفته او در رابطه با مسائل سیاسی که حساسیت هم درباره آنها وجود دارد و مهم هستند، این تعامل ایجاد نشده است.

او افزود: «ما ناگزیریم به جای اینکه بخواهیم همه سرویس‌های ارتباطی را ببندیم، به سمت فرایند پالایش هوشمند برویم. البته مطلوب ما این است که روزی سرویسی امن و مطمئن و با رعایت حقوق کاربران در داخل کشور ایجاد و حاکمیت خود را در این فضا حفظ کنیم، همان‌طور که بسیاری از کشورها این کار را کردند. شاید ظرفیت‌های داخلی ما درحال‌حاضر توانمندی ارائه این خدمات را نداشته باشد و ما نیز نمی‌توانیم مردم را از این خدمات محروم کنیم. بنابراین ما باید با مدل مبتنی بر تعامل و تلاش به این جمع‌بندی برسیم که این خدمات را از مطالب نامناسب حذف و در چارچوب ادامه ارائه خدمات امکاناتش را فراهم کنیم».

او بیان می‌کند: «در بستر فعالیت ارتباطات، عده‌ای می‌گویند هیچ‌وقت به نتیجه مثبتی نرسیده‌ایم و پیگیر این نظریه‌اند که سرویس‌ها را ببندیم. عده‌ای هم می‌خواهند بگویند این فرایند کاملا موفق بوده است. درحالی‌که این پروژه هم مانند سایر پروژه‌ها نقاط مثبت و منفی داشته است».

http://www.sharghdaily.ir/News/139772

ش.د9602625

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات