تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۷۶۳

یاوه‌گویی آمريكا، اسرائيل و عربستان علیه ایران در داووس

پایگاه بصیرت / روح‌الله صالحي

(روزنامه جوان – 1396/11/07 – شماره 5296 – صفحه 15)

چهل ‌و هشتمين نشست سالانه مجمع جهانــي اقتصاد درحالي در داووس سوئيس پايان يافت كه اين نشست به تريبوني براي رئيس‌جمهور امريكا و مقامات عربي و اسرائيل تبديل شده بود تا در اين نشست اتهامات خود را عليه ايران تكرار كنند. دونالد ترامپ و متحدان عبري و عربي‌اش فرصت را غنيمت شمردند و بار ديگر از جهانيان خواستند جلوي دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را بگیرند و با رفتارهاي بي‌ثبات‌زاي آن در منطقه مقابله كنند. دونالد ترامپ و متحدانش با ادعاهاي واهي عليه ايران در پي دستيابي به يك اجماع براي افزايش فشارها عليه تهران هستند تا اصلاحاتي در برجام انجام دهند.

چهل و هشتمين نشست سالانه داووس كه از روز چهارشنبه شروع شده بود، جمعه شب با سخنراني مقامات بلندپايه از كشورهاي مختلف پايان يافت. در اين نشست بسياري از مقامات، ثروتمندان و بازرگاناني از كشورهاي مختلف حضور داشتند و به سخنراني پرداختند. اين نشست باتوجه به تحولاتي كه در ماه‌هاي اخير در عرصه جهاني رخ داده است، تحت‌الشعاع سياست‌هاي رئيس‌جمهور امريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي قرار داشت و فضاي امنيتي بر مسائل اقتصادي سايه انداخته بود. به گزارش رويترز، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا كه يكي از آخرين سخنرانان اين نشست بود، عصر جمعه در مقابل مقامات كشورهاي جهان گفت: «از زماني كه من به رياست جمهوري امريكا انتخاب شدم 7هزار ميليارد دلار به ثروت ايالات متحده اضافه شده و اقتصاد كشور ما از ركود خارج شده است.

ما اصلاحات زيادي براي رونق كسب و كار در كشورمان انجام داده‌ايم. امريكا بزرگ‌ترين اقتصاد جهان و محل كسب و كار است.» وي تأكيد كرد: «من امريكا را مقدم بر هر چيز ديگري قرار داده‌ام و به عنوان رئيس‌جمهور امريكا هميشه از منافع كشورم و شركت‌هاي كشورم دفاع خواهم كرد. با اين وجود، ما آماده هستيم با همه وارد مذاكرات تجاري شويم اما تجارتي كه به نفع همه باشد نه فقط به نفع يك طرف.» همانگونه كه پيش بيني مي‌شد، ترامپ بخشي از سخنراني خود را به برنامه هسته‌اي ايران و مقابله با رفتارهاي منطقه‌اي ايران اختصاص داد و مدعي شد: «از جهان مي‌خواهيم تلاش كند تا مانع دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي شود. ما از شركاي خود مي‌خواهيم تا از حمايت ايران از تروريسم جلوگيري كنند و براي مقابله با سياست‌هاي خرابكارانه اين كشور در منطقه تلاش كنند.» ترامپ دو هفته پيش در سخناني با امضاي تعليق تحريم‌هاي ايران براي چهار ماه ديگر، مدعي شده بود در صورتي كه نواقص برجام اصلاح نشوند ديگر تعليق تحريم‌ها را امضا نخواهد كرد.

ترامپ مدعي است كه برجام، بدترين توافق تاريخي است كه به ضرر امريكا امضا شده است و بايد تغييراتی در آن انجام شود، اما مقامات ايراني بارها گفته‌اند برجام قابل اصلاح نيست و هيچ بندي به آن اضافه نخواهد شد. به گفته مقامات امريكايي، ترامپ در ديدار با مقامات ساير كشورها در حاشيه نشست داووس، بر موضوع فعاليت‌هاي (بي‌ثبات‌كننده) ايران، برنامه موشكي و معايب موجود در توافق هسته‌اي متمركز بود. به گزارش خيرگزاري فرانسه، ترامپ روز پنج‌شنبه با ترزا مي، نخست وزير انگليس درباره بحران سوريه و فعاليتهاي منطقه‌اي ايران گفت‌وگو كرد.

ترزا مي‌ به ترامپ گفت كه ديدگاه‌هاي واشنگتن و لندن در مقابله با رفتارهاي بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه بسيار نزديك است. ترامپ همچنين با نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ديدار كرد. نتانياهو خطاب به ترامپ گفت: «علاوه بر اين، ما كاملاً از شما و مواضعتان در خصوص توافق هسته‌اي ايران حمايت مي‌كنيم. شما گفتيد كه برجام توافقي فاجعه‌بار است. شما گفته‌ايد كه اگر نواقص مرگبار آن اصلاح نشود، باید از آن خارج شويد و مي‌خواهم اين را خاطر نشان كنم كه اگر تصميم به انجام اين كار بگيريد، ما به طور تمام و كمال از شما حمايت خواهيم كرد.»

به گزارش روزنامه تايمز آو اسرائيل، نتانياهو در ديدار با سران برخي كشورها در داووس وعده داده است به مقابله با ايران ادامه دهد. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در حاشيه داووس گفته است كه حكام عرب خاورميانه بر مبناي دشمني با ايران به قدري به اسرائيل نزديك شده‌اند كه 10 سال پيش براي خود نتانياهو هم غيرقابل‌باور بوده است. در دو سال گذشته اخبار و گزارش‌هاي زيادي از عادي‌سازي روابط اعراب با رژيم صهيونيستي منتشر شده است و حتي برخي مقامات ارشد سعودي به سرزمين‌هاي اشغالي سفر و با مقامات تل آويو ديدار كرده‌اند. ترامپ كه از زمان ورود به كاخ سفيد مقابله با ايران را در رأس سياست خارجي خود قرار داده است، تلاش مي‌كند با نزديكي اعراب و اسرائيل به يكديگر، ائتلاف منطقه‌اي عليه ايران تشكيل دهد تا حلقه امنيتي عليه اين كشور را تنگ‌تر كند. اين سياست پس از شكست داعش در سوريه و عراق و افزايش نفوذ منطقه‌اي ايران، بيش از پيش در دستور كار قرار گرفته است.

يكه‌تازي اعراب عليه ايران

داووس، فرصتي مناسب براي عربستان سعودي، امارات و بحرين فراهم ساخت تا به انتقاد از رفتارهاي منطقه‌اي ايران بپردازند. به گزارش يورونيوز، عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي در برابر نمايندگان كشورهاي شركت‌كننده در اين اجلاس اقتصادي با اشاره به فعاليت‌هاي ايران مدعي شد: «در خاورميانه دو رويكرد با هم رقابت دارند، يكي رويكرد روشنايي است و ديگري تاريكي. رويكرد تاريكي همان رويكرد فرقه‌گرايي است كه مي‌خواهد امپراتوري ويران شده در هزاران سال پيش را زنده كند و مي‌كوشد تا با استفاده از فرقه‌گرايي و تروريسم در امور داخلي ديگران دخالت كند.

اما تاريخ نشان داده كه عاقبت نور بر ظلمت پيروز مي‌شود.» الجبير مدعي شد كه ايران به دنبال صادر كردن انقلاب خود به كشورهاي ديگر است و عربستان با شركاي عرب و آفريقايي خود براي توقف اين اقدام همكاري مي‌كند. انور قرقاش، وزير مشاور در امور خارجي امارات هم به مسئله آشوب‌هاي اخير ايران پرداخت و مدعي شد: «مردم ايران پيام روشني را به دولت خود ارسال كردند مبني بر اينكه آنها بايد ميلياردها دلار را به جاي هزينه كردن در سوريه و براي حزب‌الله، صرف خلق فرصت‌ها كنند.»

خالد بن احمد آل خليفه، وزير خارجه بحرين نيز مدعي شد: «ايران رفتار خود را تغيير دهد و بخشي از ائتلاف بين‌المللي در محافظت از منطقه باشد.» از سوي ديگر، ملك عبدالله دوم پادشاه اردن در نشست داووس مدعي شد: «كشور عربستان به رياست ملك سلمان نقش فعالي دارد و در مقابل دخالت‌هاي ايران و گروهك‌هايي كه از آنها حمايت و كشورهاي عربي را تهديد مي‌كند خطوط قرمزي قرار مي‌دهد.» وي همچنين مدعي شد: «چيزي كه ما امروز شاهد آن هستيم يك هلال ايراني است و ما در اردن استفاده از دين به عنوان يك ابزار سياسي را رد مي‌كنيم.» پادشاه اردن درحالي مدعي نقش فعال و سازنده عربستان در منطقه است كه ائتلاف متجاوز عربي سه سال است به فجيع‌ترين شكل ممكن يمن را بمباران و كودكان و زنان آنان را به خاك و خون مي‌كشد و مانع رسيدن كمك‌هاي انساني از جمله غذا و دارو به يمن مي‌شود تا جايي كه اين امر باعث شد اخيراً نام ائتلاف متجاوز عربي به رهبري عربستان در ليست سياه سازمان ملل قرار گيرد.

مخالفت با حضور ترامپ

نشست داووس با حاشيه‌هايي نيز همراه بود و مردم سوئيس كه مخالف سياست‌هاي نژادپرستانه ترامپ هستند، با برگزاري تظاهراتي از وي استقبال كردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين معترضان كه تعداد آنها بيش از هزار تن بود، در مركز زوريخ راهپيمايي كردند و شعار «از ترامپ استقبال نمي‌شود» سر دادند. برخي از معترضان نيز پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود «ترامپ را بيرون كنيد» و «سوئيس ميزبان نازي‌هاست.» در شهرهاي ژنو، لوزان و فريبورگ هم صدها نفر در مخالفت با حضور ترامپ در داووس تظاهرات كردند. علاوه بر مردم اروپا، رهبران اين قاره نيز از سياست‌هاي خصمانه و ملي گرايانه دونالد ترامپ انتقاد كردند.

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان گفت: «ما معتقديم ناسيوناليسم نمي‌تواند ما را به پيش ببرد. ما معتقديم بايد همكاري كنيم و حمايت‌گرايي پاسخ صحيح به شرايط كنوني نيست.» امانوئل مكرون، رئيس‌جمهور فرانسه با دستمايه قرار دادن ديدگاه ترامپ درباره گرمايش جهاني گفت: «با توجه به برف زيادي كه در داووس آمده است سخت است كسي باور كند با چيزي به نام گرمايش جهاني مواجهيم.» پائولو جنتيلوني، نخست وزير ايتاليا نيز با اشاره به شعار «نخست امريكا» از ترامپ گفت: «سران هر كشوري مي‌توانند كشور خود را در جايگاه نخست در نظر بگيرند اما بايد بدانيم تجارت وسيله ايجاد ثروت است و حمايت‌گرايي برخلاف آن عمل مي‌كند.»

http://www.Javann.ir/892560

ش.د9604870

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات