تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۵۴
براساس آمار طی ۱۰ سال اخیر ۱۰ هزار ۶۰۰ نفر در سراسر کشور بر اثر سلاح سرد در کشور کشته شده اند.

10 هزار مرگ ناشی از سلاح سرد، طی ۱۰ سال در ایران

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/06/09 - شماره 213 - صفحه 8)

شاید تصور کنید دوران قمه و قداره کشی در ایران به پایان رسیده اما آمارهای رسمی این تصور شما را خیلی زود بهم می زند.بررسی آمار های رسمی سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد طی ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۰ هزار نفر براثر اصابت با سلاح سرد در ایران جان خود را از دست می‌دهند.

قتل ها با سلاح سرد در ایران بیشتر در نزاع های خیابانی و درگیری های شخصی یا بعضا خانوادگی رخ می دهد. آنجا که خون به مغز نمی رسد و خشم، کینه ورزی، تسویه حساب های شخصی و... کار را به جایی می رساند که، قمه، شمشیر و حتی چاقو های خانگی، صحنه جرم را خونین می کند و گاهی ضربات چنان کاری می شود که اخرین ثانیه های زندگی مقتول را رقم می زند.

اما شواهد نشان می دهد هنوز در بخش هایی از شهرهای ایران، افرادی هستند که سلاح سرد یکی از اصلی ترین وسایل شخصی آنان را شامل می شود و با انگیزه های مختلفی همراه خود قمه و چاقو دارند. در واقع قمه دستاویزی برای امنیت آنها در شرارت های احتمالی است.

این گروه بخش مهمی از پرونده های جراحت یا قتل با سلاح سرد را تشکیل می دهند و گروه دیگر کسانی هستند که با انگیزه های شخصی و با توجه به سهل الوصول بودن این سلاح ها دست به سلاح می شوند.در ایران در سال ۱۳۹۲ قانون مجازات اسلامی درماده 617 این قانون آمده بود که هر فردی با چاقو و یا هروسیله دیگر تظاهر به قدرت نمایی کرده و دراین حین برای مردم ایجاد مزاحمت کند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود. اما روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اضافه کردند یک تبصره مهم این قانون را کامل تر کردند.

بر این اساس از این پس در تبصره اضافه شده به این ماده قانونی حمل این سلاح ها هم جرم تلقی می شود. در همین رابطه سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از تصویب الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مبنی بر ممنوعیت حمل سلاح سرد در کمیسیون خبر داد.

حسن نوروزی گفت: با الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی ممنوعیت حمل سلاح سرد در کمیسیون به تصویب رسید.

نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در لایحه مذکور حمل سلاح‌های سردی چون قمه، شمشیر، ساطور و چاقوی ضامن دار و سایر سلاح‌های سرد هم جرم محسوب می‌شود و مجرم به حداقل مجازات در این ماده محکوم می‌گردد.

وی اسلامی با بیان اینکه خریداران و وارداکنندگان سلاح‌های مذکور هم طبق قانون محکوم می‌گردند، یادآور شد: پیش از این قانون درمورد جرم تلقی شدن حمل سلاح سرد وجود نداشت اما با الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، حمل سلاح سرد جرم تلقی خواهد شد.

این در حالی است که براساس آمار طی ۱۰ سال اخیر ۱۰ هزار ۶۰۰ نفر در سراسر کشور بر اثر سلاح سرد در کشور کشته شده اند که شرح آن در نمودار زیر قابل رویت است.

آمار قتل با سلاح سرد در ایران

مخالفان طرح چه می‌گویند؟

اصلاح این قانون پیش از این نیز از سوی برخی کارشناسان حقوقی نیز پیشنهاد شده بود و برخی دیگر نیز از مخالفان این قانون بودند و معتقد اند با این قانون برخی افراد جامعه نسبت به برخی دیگر از افراد ناسازگار خلع سلاح می‌شوند. در همین باره پیش از این بهمن کشاورز عنوان کرده بود:این تغییر، در روزگاری که امنیت در اماکن عمومی و خصوصی به خوبی تامین نمی‌شود، احتمالا تنها به ضرر مردم عادی است که در مقابل تبهکاران که سلاح گرم و سرد از جمله همین اقلام اضافه شده را به هر حال تهیه میکنند، بی دفاع و خلع سلاح شده‌اند. حال موضوع دیگری مطرح شده و آن ممنوعیت یا محدودیت حمل و نگهداری اسلحه سرد به مفهوم چاقو و کارد و قمه و امثال اینهاست.

او در ادامه افزوده بود: به نظر می‌رسد در اینجا با خلط علت ارتکاب جرم با ابزار ارتکاب آن مواجه هستیم. علت ارتکاب جرایم خشن علیه اشخاص، وجود سلاح گرم و سرد نیست. پذیرفتنی است که اگر فردی شخصیت ضداجتماعی داشته یا روان‌پریش باشد و وجود این حالت او را به سوی ارتکاب جرایم علیه اشخاص سوق دهد، در دسترس بودن سلاح‌های گرم و سرد ممکن است آثار اقدامات او را تشدید و خشونت بیشتری را بر اقدامات او بار کند. اما چنین فردی اگر دچار خلجانات ناشی از وجود شخصیت ضداجتماعی یا روانپریشی شود و این تحولات ذهنی او را به سوی ارتکاب جرم بکشاند، برای ارتکاب عمل از کارد آشپزخانه،‌ چاقوی میوه‌خوری، داس و بیل و کلنگ و بالاخره حتی یک قطعه چوب به عنوان چماق می‌تواند استفاده کند و آثار عملش به همان اندازه که چاقوی ضامن‌دار ساخت چین یا زنجان و قمه و خنجر و کارد ممکن است مخرب باشد، مخرب و کشنده خواهد بود.

سلاح سرد کدام سلاح‌ها را شامل می‌شود؟

سلاح در يک تقسيم‌بندي کلي به سلاح سرد و گرم تقسيم مي‌شود؛‌ سلاح سرد خود به سلاح سرد جنگي و سلاح سرد غيرجنگي تقسيم مي‌شود و حمل و نگهداري سلاح سرد جنگي مانند انواع سرنيزه‌هاي قابل نصب روي تفنگ و انواع کاردهاي سنگري متداول در نيروهاي مسلح يا مشابه آن‌ها مانند شمشير و مانند آن هر چند که هيچ استفاده‌اي از آن نشود به موجب مواد 1و 2 قانون تشديد مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچيان مسلح مصوب 26/11/1350 و بنا به فهرست انواع اسلحه سرد جنگي و شکاري موضوع تبصره 2 ماده يک قانون تشديد مجازات، قاچاق اسلحه و مهمات محسوب مي‌شود.

چنان‌چه حمل‌کننده و نگهدارنده سلاح‌هاي سرد جنگي به وسيله آن سلاح مبادرت به تظاهر يا قدرت‌نمايي کند يا آن را وسيله مزاحمت اشخاص يا اخاذي يا تهديد قرار دهد علاوه بر مجازات جرم نگهداري و حمل سلاح سرد جنگي، مطابق ماده 617 قانون مجازات اسلامي به مجازات جرم قدرت‌نمايي با چاقو محکوم خواهد شد.

نگه‌داري و حمل سلاح سرد غيرجنگي مانند کارد آشپزخانه و انواع چاقوهاي ساده جرم تلقي نمي‌شود و مجازاتي براي آن در نظر گرفته نشده است، مگر اين که شخص نگه‌دارنده يا حمل‌کننده سلاح، از آن استفاده مجرمانه کند.

سه ماه تا سه سال حبس برای حمل افشانه و شوكر

حمل افشانه و شوکر از ديگر سلاح‌هاي سرد، سه ماه تا سه سال حبس دارد. البته برخی قضات همواره تاكید می‌كنند كه مشکل ما مجازات حمل و نگهداری افشانه‌های گازی تهوع‌آور، شوكرهای الكتریكی و افشانه‌های اشك‌آور است كه به وفور در بازار یافت می‌شود. آنها تاكید می‌كنند كه باید یك مصوبه قانونی داشته باشیم تا بتوانیم با كسی كه در ویترین مغازهاش از این گونه ابزارآلات دارد، برخورد كنیم.

ش.د9504529

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات