تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۳۶۶
مخالفت با آتش بس 30روزه برای حفظ تروریست‌ها

روسیه با ماندن القاعده در غوطه مخالفت کرد

(روزنامه جوان ـ 1396/12/05 ـ شماره 5318 ـ صفحه 15)

دولت‌های غربی برای متوقف کردن عملیات نیروهای دولتی سوریه و متحدان‌شان علیه آخرین مناطق تحت کنترل القاعده در حومه دمشق پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تحت عنوان آتش بس 30روزه به شورای امنیت ارائه کردند که با سد روسیه مواجه شد، هرچند برخی منابع آگاه اواخر روز گذشته خبر دادند شروط مسکو در پیش‌نویس قطعنامه لحاظ شده و جبهه‌النصره و داعش شامل آتش‌بس نمی‌شوند.

روسیه روز گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار برقراری آتش بس 30 روزه در سوریه بود، به صورت مشروط مخالفت کرد. پیش‌نویس درخواست آتش‌بس درست زمانی ارائه شده است که نیروهای دولتی سوریه و متحدان‌شان عملیاتی مهم و گسترده را برای پاکسازی غوطه شرقی واقع در حومه دمشق آغاز کرده‌اند. این منطقه که سال دوم بحران سوریه به کنترل تروریست‌‌‌‌ها درآمد از آخرین مناطقی است که تحت کنترل گروه‌های مسلح وابسته به القاعده از جمله جبهه النصره قرار دارد. همزمان با شروع عملیات نیروهای دولتی در غوطه جنگ روانی و سیاسی شدیدی از سوی رسانه‌‌‌ها و دیپلمات‌‌‌‌ها غربی علیه این عملیات شروع شده است. صدراعظم آلمان روز پنج‌‌شنبه در نطقی ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس نمایندگان آلمان، خواستار پایان کشتار در سوریه شد و گفت: «باید با تمام قوا، هر کاری از دست‌مان بر‌آید انجام دهیم تا کشتار ادامه نیابد. »‌همچنین فرانسوا دلاتره، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت ناتوانی این سازمان در کمک به افرادی که در غوطه شرقی تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه هستند، ضربه‌ای مهلک به اعتبار آن خواهد زد.

اما به نظر نمی‌رسد دمشق و متحدانش تحت تأثیر این فشار‌‌‌ها قرار گرفته باشند بلکه مصمم هستند به بقای القاعده و داعش در اطراف پایتخت پایان دهند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اعلام اینکه کشورش موافق آتش‌بس ۳۰ روزه است، تأکید کرد به شرطی با آتش بس 30 روزه در سوریه موافق است که شامل تروریست‌های داعش، جبهه النصره و گروه‌های مسلح که مناطق مسکونی دمشق را گلوله‌باران می‌کنند، نشود. وی گفت: «دوستان ما در کشورهای غربی توجه زیادی به منطقه غوطه که در حومه دمشق قرار دارد نشان می‌دهند در حالی که در دو سال گذشته همچنان، مناطقی از دمشق و سفارت و کنسولگری تجاری روسیه به صورت مداوم از سوی گروه‌های مسلح هدف قرار می‌گیرد. ما می‌دانیم که جبهه النصره و گروه‌های هم‌پیمانش به این حملات دست می‌زنند و ما همیشه در شورای امنیت پرونده حملات راکتی و موشکی تروریست‌‌‌ها به دمشق را مطرح می‌کنیم و دوستان امریکایی و اروپایی ما هر بار از هر گونه پاسخگویی در این زمینه طفره می‌روند.»

از سوی دیگر، بشار جعفری انتقاد تندی از سیاست غرب در مورد سوریه کرد و بررسی اوضاع غوطه شرقی را فرصتی برای بیان واقعیت‌‌‌‌هایی دانست که در سوریه رخ می‌دهد و حامیان تروریست آنها را نادیده می‌گیرند. وی گفت: «دولت‌های غربی در پی تحقق هر آنچه هستند که تروریست‌‌‌‌ها در رسیدن به آنها شکست خورده‌اند.» ‌وی افزود:‌ «شهر دمشق، قدیمی‌‌‌‌ترین پایتخت در تاریخ، این روز‌‌‌‌ها به دلیل اینکه با گلوله باران خمپاره‌ای گروه‌های مسلح مستقر در غوطه شرقی روبه‌رو است، شاهد مرگ، ویرانی و آه و شیون است. مقصود از گروه‌های مسلح گروه‌های تروریستی‌ای همچون داعش، جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آنان است که نام‌شان در فهرست شورای امنیت نیز آمده است.»

http://www.Javann.ir/896544

ش.د9605237

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات