تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۳۷۰
نقض علني برجام با هشدار مشاور کاخ سفيد در مونيخ

سرمايه‌گذاري در ايران نکنيد!

(روزنامه جوان ـ 1396/11/29 ـ شماره 5314 ـ صفحه 15)

کنفرانس امنیتی مونیخ فرصت دوباره‌ای شد برای نشان دان اینکه ایران‌ستیزی در ذات رژیم‌های امریکا و انگلیس است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید با نقض آشکار تعهدات برجامی کشورش در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ، از دنیا خواست در ایران سرمایه‌گذاری نکنند. نخست‌وزیر انگلیس هم بر آمادگی کشورش برای همراهی با امریکا در اتخاذ اقدامات بیشتر علیه ایران تأکید کرد.

در دومین روز کنفرانس امنیتی «مونیخ» در آلمان، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به‌رغم تعهد برجامی امریکا برای مانع‌تراشی نکردن در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی درایران خطاب به کشورهای خارجی گفت: «زمانی که شما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع دارید در سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید!»

علاوه بر روسیه و چین، کشور‌‌‌‌هایی چون ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان هم در صدر سرمایه‌گذاران در ایران هستند.

مک مستر به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (امریکا، فرانسه، چین، روسیه، انگلیس به علاوه آلمان) اشاره کرد و گفت: «حالا وقت آن رسیده تا به نقاط ضعف جدی در توافق هسته‌ای ایران بپردازیم و با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران از جمله توسعه قابلیت‌های موشکی و هسته‌ای این کشور و همچنین حمایت‌هایش از اقدامات نایبان تروریست در منطقه مقابله کنیم.»

مک مستر مدعی شد: «رژیم ایران با حمایت نهادهای اقتصادی که با سپاه انقلاب اسلامی ایران مرتبط هستند، نظیر ماهان‌ایر، به درگیری‌‌‌‌‌ها در این منطقه دامن می‌زند.» وی گفت: «در خصوص اقداماتی که به جامعه بین‌المللی مربوط می‌شود، باید تمام تعاملات را با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران متوقف کنیم و زمینه ایجاد یک نهاد اقتصادی واقعی در ایران را فراهم آوریم.» مک مستر همچنین به بهانه حمایت از حقوق شهروندان ایران خواستار اعمال فشار به دولت ایران شد و گفت:« باید رژیم ایران را تحت فشار بگذاریم تا به حقوق مردم این کشور احترام بگذارد.»

این مقام امریکایی ادامه داد: «مسئله بعدی که با آن مواجهیم قطع حمایت‌های مالی از گروه‌‌‌‌‌هایی است که جان شهروندان ما را در سراسر جهان تهدید می‌کنند.» وی به حزب‌الله نیز اشاره کرد و گفت: «ایران در منطقه دنبال تکثیر مدل حزب‌الله است. ایران خواهان آن است که جهان عرب ضعیف و وابسته به این کشور باشد.» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه ضمن تأکید بر اینکه باید اقدامی علیه ایران صورت گیرد، گفت: «ایران تلاش می‌کند در کشور‌‌‌‌هایی که دولت مرکزی ضعیفی دارند، گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود و خارج از کنترل دولت ایجاد کند.»

آمادگی آمریکایی انگلیس ضد ایران

نخست‌وزیر انگلیس هم که در آلمان به سر می‌برد، گفت که وی و صدراعظم آلمان در دیدار با یکدیگر بر ادامه پایبندی‌شان به توافق هسته‌ای با ایران و لزوم اجرای کامل این توافق تأکید کرده‌اند اما ما نگرانی‌های مشترکی با امریکا درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه دارند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ترزا می، پس از دیدار روز جمعه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در ادامه سخنان خود با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و امریکا علیه سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان، افزود: بنابراین ما آماده‌ایم اقدامات مناسب بیشتری را برای مقابله با این مسائل و اقدام علیه تهران به کار‌گیریم. بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز دو‌‌‌‌شنبه درباره ادعای نقش ایران در حوادث اخیر در شمال اراضی اشغالی فلسطین و سوریه ابراز نگرانی کرد.

حفظ برجام ضمن همکاری‌ علیه ایران

وزیر خارجه آلمان در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، با اشاره به مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا درباره توافق هسته‌ای هم گفت: «توافق هسته‌ای ایران را از بین نبر.» ‌وی تأکید کرد که برلین تصمیمی برای کنار گذاشتن برنامه جامع اقدام مشترک ندارد. وی در عین حال با این ادعا که ایران رفتاری هژمونیک دارد، از ترامپ خواست ضمن همکاری با هم‌پیمانانش، نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را کمرنگ کند. همزمان در تهران آلمانی‌‌‌‌ها برای اینکه تعهد خود را به برجام نشان داده باشند، سندی با محتوای همکار‌ی‌‌ برای ارتقای توانمندی‌های مرکز نظام ایمنی هسته‌ای به امضا رساندند. در دیدار رئیس شرکت GRS آلمان با حجت‌الله صالحی، رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور که با حضور «میخائیل برختولد‌» سفیر آلمان در ایران انجام شد،‌ تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف ایمنی هسته‌ای از قبیل کدهای تخصصی ایمنی هسته‌ای، آموزش پرسنل و تبادل تجربیات در خصوص تأسیس‌‌‌‌ مرکز ایمنی هسته‌ای به امضای طرفین رسید. مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور پیش از این نیز همکاری‌های بین‌المللی خود را با اتحادیه اروپا و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای سوئیس آغاز کرده است.

http://www.Javann.ir/895887

ش.د9605241

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات