تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۴۳۵
دبير شوراي عالي امنيت ملي: آمريكايي‌ها به روح برجام التزامي ندارند

ترسی از پیامدهای برهم‌زدن برجام نداریم

(روزنامه جوان - 1395/06/06 - شماره 4895 - صفحه 5)

دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه دولت امريكا پيام‌هاي آشكار به ما مي‌دهد اما در نهان بانك‌ها و وزارت خزانه‌داري اين كشور پيام‌هاي متناقضي به كشورها مي‌دهند، گفت: آنها به اشكال مختلف مي‌كوشند بانك‌هاي ايراني را براي سرمايه‌گذاران ناامن كنند.

به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، علي شمخاني در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه تلويزيوني روسيا اليوم در پاسخ به اين سؤال كه چرا جنگنده بمب‌افكن‌هاي روسي از پايگاه همدان استفاده كردند و چرا به يكباره اين همكاري پايان يافت، اظهار داشت: رابطه ايران و روسيه در موضوعات مختلف يك رابطه راهبردي است، روسيه در دوره پوتين يعني روسيه جديد، هويتي مستقل و شكل متفاوتي با روسيه ماقبل پوتين دارد.

وي افزود: سران دو كشور ايران و روسيه بارها بر روابط راهبردي سياسي، اقتصاد و نظامي موجود دو كشور تأكيد كرده‌اند. ديدارهاي بسياري ميان مسئولان ايراني و روسي در سطوح مختلف در تهران و مسكو انجام شده و خواهد شد. اين طبيعي است كه بخشي از اين روابط بر مبناي مبارزه با تروريسم شكل گرفته باشد. مقابله با تروريسم نيازمند مبادله توانمندي‌ها در زمينه‌هاي مختلف است. عمليات اخير با همكاري مستشاران نظامي ايران، حمايت هوايي روسيه و مشاركت مؤثر ارتش سوريه در عرصه زميني صورت گرفت. اين عمليات، نيازمند آن بود كه برخي از توانمندي‌هاي ايران براي برهه زماني مشخص و محدودي به‌كار گرفته شود. به كارگيري اين توانمندي‌ها در پايگاه همدان انجام شد و پايان يافت.

همكاري راهبردي ايران و روسيه پايان نيافته است

دبير شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد: روابط راهبردي ميان ايران و روسيه پايان نيافته است اما اين عمليات به شكل طبيعي يك عمليات محدود بود و پايان يافت. روزي كه اين عمليات شروع شد ما توافق كرده بوديم كه اين عمليات چند روز بيشتر به طول نينجامد. شمخاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا ممكن است ما بار ديگر شاهد استفاده روسيه از پايگاه هوايي همدان باشيم، گفت: همانطور كه اين نوع همكاري نظامي ميان ايران و روسيه بر اساس تحولات ميداني سوريه بوده است، از سرگيري اين نوع از همكاري در آينده نيز به تحولات ميداني در سوريه بستگي دارد، از اين رو ممكن است بار ديگر در اين زمينه با روسيه همكاري صورت گيرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود به نقش تركيه در حوادث منطقه اشاره و تصريح كرد: در مورد مسئله سوريه ما از تركيه مي‌خواهيم كه اجازه ارائه هيچ‌گونه كمك نظامي به گروه‌هاي تروريستي را ندهد و در نابود كردن گروه‌هاي تروريستي مشاركت كند. همچنين اميدواريم مرزهاي خود را به روي تروريست‌ها ببندد و در گفت‌وگوي سوري- سوري كمك كند. تمام اين مسائل اين امكان را براي ما فراهم مي‌كند كه با يكديگر همكاري كنيم و براي تحقق اين مسائل با طرف ترك همكاري داشته باشيم.

حضور ايران در عراق به درخواست رسمي آنها بود

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه سياست‌هايي كه شما در مورد عراق در پيش گرفته‌ايد باعث شد در تابستان امسال راهپيمايي‌هايي در بغداد عليه ايران انجام شود، آيا شما در اتخاذ سياست‌هاي خود در عراق به اعتراض‌هاي اينچنيني توجه مي‌كنيد؟ گفت: در واقع اين اعتراض‌ها ربطي به مخالفت با ايران نداشت. برخي از سفارتخانه‌هايي كه در عراق فتنه‌انگيزي مي‌كنند و برخي كشورها كه متأسفانه نمي‌خواهند عراق سر و سامان بگيرد تلاش كردند اين راهپيمايي‌ها را به اعتراض‌هايي عليه ايران تبديل كنند. چيزي از اين قبيل راهپيمايي‌ها در آنجا وجود نداشت. شعارهاي ضدايراني هرچند از سوي معترضان سر داده مي‌شد اما اين شعارها را صرفاً دو، سه يا چهار نفر نفوذي سر مي‌دادند. اين افراد با هدف فتنه‌انگيزي دست به چنين اقدام‌هايي مي‌زدند اما اين فتنه سريعاً خاموش شد و هيچ اثري از آن باقي نماند.

وجود ايران در عراق به صورت‌هاي مختلف بر اساس درخواست رسمي و علني تمامي مسئولان عراقي چه شيعه، چه كرد و چه سني صورت گرفته است. دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سؤال كه آيا سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس، فرماندهي عمليات آزاد‌سازي موصل را بر عهده خواهد داشت، تصريح كرد: در نبرد آزادسازي موصل جمهوري اسلامي ايران خدمات مستشاري خود را بر مبناي درخواست مسئولان نظامي و سياسي عراق ارائه خواهد كرد. ما اين امر را وظيفه خود مي‌دانيم زيرا تروريسم حد و مرز نمي‌شناسد. علت همكاري ميان روسيه و ايران نيز ناشي از همين امر است. تروريسمي كه در مكتب وهابيت و با پول وهابيت نشئت گرفته است در پشت مرزهاي عراق يا مرزهاي سوريه متوقف نمي‌شود. در نتيجه پيش از اينكه اين حوادث دركشور ما رخ دهد ما بايد به صورت پيشگيرانه جلوي هرگونه آثار منفي را بگيريم.

سعودي‌ها تنها مانده‌اند

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سؤال كه حتي اگر حمايت‌هاي شما از دولت جديد صنعا باعث افزايش تنش با ائتلاف عربي به رهبري سعودي شود باز هم از اين دولت حمايت خواهيد كرد، گفت: ائتلاف عربي كه وجود خارجي ندارد. در واقع سعودي تنها مانده است و امروزه به نام ائتلاف عربي عمليات نظامي را رهبري مي‌كند، حتي امارات‌متحده‌عربي كه از نزديك‌ترين كشورها به سعودي است از ادامه حضور نظامي در يمن كنار كشيده است. وي با بيان اينكه متأسفانه فهرست بلند بالايي از اقدام‌هاي سعودي عليه ايران وجود دارد كه نشان مي‌دهد سعودي در عراق و سوريه عليه ايران اقدام انجام داده است، عنوان كرد: سفارتخانه‌هاي عربستان در سراسر جهان عليه ما تبليغ مي‌كنند. سعودي با توافق هسته‌اي به مقابله برخاست و در مناطق جنوبي و شرقي، جنوب غربي و شمال غربي تلاش مي‌كند كه امنيت ايران را بر هم بزند. عربستان با برخي از عناصر ضدانقلاب و تروريست همپيمان شده است.

عربستان به امنيت و عزت حجاج ما در مراسم حج توجهي نشان نمي‌دهد. سعودي به خاطر حادثه منا معذرت‌خواهي نكرد. اينها بخشي از فهرست بلندبالاي اقدام‌هاي ضدايراني سعودي است، با وجود اين اقدام‌ها ما خويشتنداري كرده‌ايم زيرا راهبرد ما اينگونه نيست كه در چنين دام‌هايي كه طرف ثالث براي ما گسترده است بيفتيم، طرفي كه مصالح آنها در حدوث درگيري ميان ماست. شمخاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا راه گفت‌وگو ميان ايران و عربستان بسته شده است، گفت: نه راه گفت‌وگو ميان ايران و عربستان بسته نيست. ما باب گفت‌وگو را با هيچ كشوري به جز رژيم غاصب اسرائيل نمي‌بنديم.

برخي كشورها كه روابط خوبي با عربستان داشتند از جمله كشورهاي منطقه، كشورهاي اسلامي و غيراسلامي احساس مي‌كردند كه مي‌توانند براي آغاز مذاكرات بين ايران و عربستان ميانجيگري كنند اما عربستاني‌ها به صورت مستقيم با اين ميانجيگري‌ها مخالفت كردند.

آمريكايي‌ها به برجام پايبند نيستند

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه با توجه به اينكه شما از نقض عهد امريكا در توافق هسته‌اي سخن مي‌گوييد آيا هم اكنون مي‌توان گفت توافق هسته‌اي كه ميان ايران و كشورهاي 1+5 منعقد شده در معرض آن است كه به شكست بينجامد؟ اظهار داشت: اين را تنها من نمي‌گويم بلكه غربي‌ها نيز همين حرف را مي‌زنند. ساير اعضاي گروه 1+5 مي‌گويند چنانچه امريكايي‌ها به نقض توافق هسته‌اي ادامه دهند، اساس اين توافق را تضعيف مي‌كنند. امريكايي‌ها بايد مسئوليت اين مسئله را بپذيرند. فهرستي از اقدام‌هاي امريكا كه با روح برجام منافات دارد وجود دارد و نشان مي‌دهد امريكايي‌ها به برجام پايبند نيستند. شمخاني ادامه داد: آنها مي‌گويند هر كس كه به ايران برود و بعد از آن بخواهد به امريكا سفر كند، بايد رواديد بگيرد، اين مسئله با روح برجام و ماده 19 برجام منافات دارد. در كنگره و سناي امريكا همچنان به نفع قوانين ضدايراني رأي مي‌دهند و تلاش مي‌كنند تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع كنند.

دولت امريكا پيام‌هايي علني به ما مي‌دهد اما در نهان بانك‌هاي امريكايي و وزارت خزانه‌داري امريكا پيام‌هاي متناقضي را به كشورها مي‌دهند. آنها به شكل‌هاي مختلف براي برهم زدن روند كار بانك‌هاي ايراني تلاش مي‌كنند و مي‌كوشند بانك‌هاي ايراني را براي سرمايه‌گذاران ناامن كنند. امريكا بايد بداند كه در عملكرد خود بايد صداقت بيشتري به خرج دهد زيرا دولت اوباما وقت چنداني ندارد و پيش از آنكه دوره رياست جمهوري اوباما به پايان برسد بايد زمينه را به گونه‌اي فراهم كند كه دولت آتي امريكا با صداقت رفتار كند. متأسفانه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري امريكا در تبليغات انتخاباتي‌شان به گونه‌اي سخن مي‌گويند كه با توافق هسته‌اي تناقض دارد.

ترسي از پيامدهاي بر هم زدن برجام نداريم

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به آخرين سؤال مبني بر اينكه اگر امريكا به نقض برجام ادامه دهد، گزينه‌هاي پيش روي ايران چه خواهد بود، خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب در سخنراني اخير خود به اين موضوع اشاره كرده و گفته‌اند اگر امريكايي‌ها برجام را پاره كنند ما برجام را به آتش مي‌كشيم. ما گزينه‌هاي متعددي براي مقابله با نقض برجام از سوي امريكا داريم. شمخاني تصريح كرد: دولت ايران از پيامدهاي برهم زدن برجام ترسي ندارد. چنانچه ما بين استقلال ايران و تبعيت ايران از منويات امريكا قرار بگيريم، مسلماً به هر قيمتي كه شده راهي را كه به استقلال ايران منتهي مي‌شود در پيش خواهيم گرفت.

http://www.Javann.ir/807280

ش.د9504608

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات