آذربایجان غربی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۵۸

فضای مجازی؛ واقعیتی گریزناپذیر

در یادداشت حاضر به ویژگی ها و آثار مفید و مخرب این امکان شکل گرفته و گسترش یافته (فضای مجازی) می پردازیم.
پایگاه بصیرت / پوریا عبداله زاده

امروزه با گسترش وسایل نوین ارتباط جمعی، با دنیایی جدید روبرو هستیم که نوشتاری و عکس و دیجیتالی بودن و سرعت انتشار و ارسال خبر و ویرایش در آن به صورت آنی و آنلاین منتشر می شود. این فضا را فضای مجازی و دنیایی الکترونیک در عصر ارتباطات می نامند. در ادامه به ویژگی ها و آثار مفید و مخرب این امکان شکل گرفته و گسترش یافته امروزی می پردازیم:
ویژگی های فضای مجازی در مقابل دنیای فیزیکی:
1). حافظه مجازی؛ یعنی قابل ذخیره بودن
2). دیجیتالی بودن ؛ زمان در آن تکثر می شود و سرعت انتشار در آن نامحدود است.
3). تعاملی بودن ؛بصورت اشتراکی و تعامل و دوسویه می باشد.
4). هایپر تکست بودن ؛نامحدود بودن آن
5). واقعیت مجازی ؛ زمان و مکان جغرافیایی برای خود داراست
6). غیرمرکزی بودن ؛به مرکز خاصی وابسته نبوده و می تواند از هر مرکزی به ارسال داده بپردازد.
فرصت و تهدیدات فضای مجازی:
با توجه به سیال بودن و داشتن سرعت بالا و بدون هرگونه محدودیت زمانی و مکانی و بهره گیری جهان از این امکان بوجود آمده و ارتباطات فزاینده رسانه های گروهی، این دنیای هوشمند جایگزین فضای قدیمی و سنتی شده است. از این منظر، اهمیت فوق العاده آن برهیچ کس پوشیده نبوده و نیست و سئوالی که در ذهن مخاطب نقش می بندد چگونگی برخورد با این مسئله است ؟ سواد و دانش رسانه داشتن و طریقه استفاده صحیح از این ابزار تنها راهکاری اسن که باید در دستور کار کاربران قرار گیرد و مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی و آموزش و پرورش و رسانه ملی در این میان می توانند به کمک ارتقاء آگاهی های افکار عمومی و مردم بشتابند و نقش اصلی و محوری را ایفا کنند.
فرصت های فضای مجازی عبارتند از :
1). جهانی و فرامرزی بودن
2). جذابیت و تنوع
3). دست یابی آسان به آخرین اطلاعات
4). آزادی اطلاعات و ارتباطات
5). کاهش هزینه های اقتصادی، اجتماعی
6). گسترش عدالت سانه ای
7). گسترش تعاملات و تبادلات
در واقع نمی توانیم از این فضا دست شوییم و یا از آن دوری کنیم، چرا که در این برهه زمانی که بسیاری از فعل و انفعالات و نقل و انتقالات بصورت مجازی و الکترونیک انجام می شود، ما نیز بایستی از آن بهره کافی و وافی را ببریم و در پیشرفت تحقق اهداف خود به کار گیریم.
تهدیدات فضای مجازی:
فضای مجازی بدلیل جوان پسند بودن و عدم محدودیت در فضا، مکان، تنوع، جمعیت جوان بسیاری را با خود همراه می سازد که در بسیاری از مواقع، گردانندگان این فضا به دنبال مقاصد شوم از این خدمات دهی گسترده و آسان دارند که مهمترین آنها عبارتند از ؛
1). کمرنگ کردن نقش و ارزش خانواده در جامعه اسلامی ایران
2). منزوی کردن کاربر و فردگرایی
3). تغذیه فکری و ذهنی کاربران و سمت و سو دهی به آنها
4). ترویج سبک زندگی غربی و حذف تدرجی دین از جامعه و فردی کردن دین
5). شایعه سازی و آشفتگی افکار جوانان
6). تضعیف حقوق مادی و معنوی مولفین
7). افسردگی مزمن
8). بحران هویت و اختلال در شخصیت
9). اعتیادآوری و دوری از مردم و خانواده
10). انحرافات اخلاقی و جنسی
11). تغییر نظرات و افکار بصورت نرم و تدریجی
12). ترویج و تبلیغ مسائل و مباحث بی عفتی و رونق بی حیایی
13) سرقت دارایی های علمی و مالی کاربران
در خاتمه باید گفت متأسفانه مدیریت بیشتر این فضا در دست نظام سلطه بوده و هست و برای جهانی سازی و یک شکلی افکارعمومی به این سمت رو آورده اند، به همین خاطر امکانات و ارائه خدمات آنها برای ملت ها بیشتر رایگان می باشد و در زمین فضای مجازی با افکار ملت ها بازی می کنند.
برنامه ها برای کشورهای دشمن و جهان اسلام در فضای مجازی عبارتند از :
1). بازی های نظام سرمایه داری و آشنایی با این فضا
2). بازی کلش و ترغیب همه قشرها و بازی مختلط جوانان در آنها
3). تغذیه فکری با چاشنی سرگرم سازی
4). حذف تدریجی خدا محوری و رونق کم توجهی جوانان به مناصب مذهبی
5). بازی های جداگانه پسرانه و دخترانه با محور سبک زندگی غربی
6). تفرقه سازی بین شیعه و سنی و حمایت از این تفکرها
7). تأمین بودجه کافی برای کانال های فرقه گرایی و استقلال خواهی (پان ترکیسم، پان کردیسم)
برنامه ها برای کشورهای دوست و همراه با نظام سلطه در فضای مجازی
1). ارائه نرم افزارهای کاربری و فکری
2). ارائه امکانات لازم و سرمایه گذاری بیشتر آنها در کشورهای خود
3). معرفی نظام ایده آل امریکا برای سایر کشورها و جذاب سازی در این زمینه
4). ترغیب افکارعمومی غربی و همراه سازی آنها در پروژه های خود
5). ترویج یک صدایی و ارائه الگوهای غربی به عنوان برترین الگوهای جهانی
6). تصویرسازی دنیای جذاب و لذت بخشی مادی گرایی و تبعیت از این ایده ها
7). نمادسازی و تبلیغ آنها در هر برنامه ای و القاسازی برای جذب و ماندگاری آنها برای مدت زمان طولانی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات