بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۰۰۳

آتش تهیه روانی برای جنگ اقتصادی علیه ایران

پیام اصلی این اقدام نمایندگان برای مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران هم این است که باید جدا از مذاکرات اروپایی، اقتصاد را مسئله اساسی کشور دانسته و جنگ اقتصادی دشمن را باور کرده و سرنوشت کشور را به برجام با آمریکا یا بدون آمریکا گره نزنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / رسول سنائی‌راد
نمایندگان آمریکا، به تازگی متممی را با رأی اجماعی به بودجه دفاعی سال 2019 آمریکا اضافه کردند که در آن،‌ هرگونه اعلام جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران، بدون مجوز کنگره آمریکا را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرد.
در واقع، این اقدام نمایندگان دست ترامپ و تیم ضد ایرانی او را برای اقدام به جنگ علیه کشورمان بسته و آن را به تصمیم نمایندگان منوط کرده است؛ یعنی همان نمایندگانی که پیش از این دست ترامپ را برای تشدید تحریم و فشار علیه جمهوری اسلامی باز گذاشتند، برای تشدید تنش‌ها و افزایش منازعات و تبدیل آن به جنگ نظامی برای رئیس‌جمهور خود مانع ایجاد کرده‌اند که می‌تواند حامل چند پیام و کارکرد سیاسی باشد. پیام‌ها و کارکردهایی، چون
1ـ دادن اطمینان به اروپا نسبت به حفظ امنیت و قیمت انرژی و فراهم کردن زمینه تمرکز آنان برای چانه‌زنی با جمهوری اسلامی بر روی برجام، به دور از هراس ناشی از احتمال یک جنگ که گسترش آن می‌توان قیمت نفت را از 200 دلار عبور دهد. چنین پیامی برای دیگر مصرف‌کنندگان انرژی، مانند چین نیز حائز اهمیت است.
2ـ کنترل هراس دیگر کشورها از جنگ‌طلبی آمریکایی و مدیریت افکار عمومی برای تشدید نفرت و واگرایی نسبت به آمریکا که سال‌ها است به عامل ایجاد جنگ و خونریزی و یکجانبه‌گرایی متکی به نظامی‌گری و به‌کارگیری قدرت عریان شهرت پیدا کرده است.
3ـ مؤثر معرفی کردن ساختار سیاسی و نهادی آمریکا برای کنترل رفتارهای بی‌پروای ترامپ و تیم افراطی همراهش که موجب شگفتی جامعه بین‌الملل نسبت به ساختار نهادی آمریکا و انحطاط سیاسی در این کشور شده است که چگونه اجازه برآمدن چنین افراد افراطی و سبک‌مغز را به صدر قدرت در آمریکا می‌دهد؟! در واقع، این تصمیم کنگره به دنبال القای مدیریت چنین وضعیتی است.
برداشت نهایی از اقدام نمایندگان آمریکا این است که چه برجام باشد و چه نباشد، اولویت آمریکا جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران نیست. اولویت آنها تحریم و فشار اقتصادی یا به عبارتی همان جنگ اقتصادی است که مستلزم همراه‌‌سازی و اجماع‌سازی دیگر کشورها است. از این رو، برای جلوگیری از واگرایی دیگر کشورها به آمریکا، نمایندگان این کشور دست به کار شده و این متمم را به بودجه دفاعی سال آینده اضافه کردند تا به دیگر کشورها این اطمینان را بدهند که اگرچه اجازه شکل‌گیری یک تیم افراطی در کاخ سفید را داده‌اند و حتی دست آنها را برای نقض برجام و تشدید فشارها باز گذاشته‌اند،‌ اما مهار این تیم را در دست داشته و رفتار پرخطرشان را مدیریت خواهند کرد.
اما پیام اصلی این اقدام نمایندگان برای مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران هم این است که باید جدا از مذاکرات اروپایی، اقتصاد را مسئله اساسی کشور دانسته و جنگ اقتصادی دشمن را باور کرده و سرنوشت کشور را به برجام با آمریکا یا بدون آمریکا گره نزنند.
باور کنند که آنچه موجب شده آمریکایی‌ها در عرصه نظامی مجبور به احتیاط شوند، قدرت ملی ما در این عرصه و دلاوری‌‌های رزمندگان ما در دفاع مقدس و دفاع از حرم و صنایع نظامی کشور است. این مجموعه توانمندی‌ها سایه جنگ را دور کرده است و در عرصه اقتصادی نیز باید با تکیه بر منابع داخلی آسیب‌های موجود را رفع کرد؛ چراکه هر چقدر به استقلال و خودکفایی نزدیک شویم و استحکام داخلی پدید آید،‌ دشمن بیشتر احتیاط خواهد کرد. جنگ امروز ما اقتصادی است و نیازمند ایجاد فرآیندی شبیه آن چیزی هستیم که در عرصه نظامی داشته‌ایم. ضمن اینکه همان قدرت نظامی پشتوانه هرگونه مذاکره و دیپلماسی کشور هم به شمار می‌آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات