صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۹۳

اخبار ویژه روزنامه‌ها 24 تیرماه

روزنامه کیهان **

روایت وزیر دولت اصلاحات از جشن 30 میلیارد دلاری دولت برای رانت‌خواران

وزیرراه دولت اصلاحات تصریح کرد: دولت با ریختن 30 میلیارد دلار ارز در بازار به قیمت 4200 تومان موجب جشن و پایکوبی رانت‌خواران شد.

احمد خرم در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و درباره رانت ایجاد شده در بازار ارز توسط دولت اظهار داشت: وقتی که شنیدم قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار عرضه شود اعلام کردم این نرخ باعث جشن و پایکوبی رانت‌خواران خواهد شد! مشخص بود این افراد به ارز دولتی اعلام شده هجوم خواهند آورد و ارز را به هر شکل و به هر نامی دریافت خواهند کرد و در ادامه به‌کار خود مشغول خواهد شد. وی می‌افزاید: دولت باید به تبعات این تصمیم غلط خود فکر می‌کرد. بیش از ۳۰ میلیارد دلار را دولت با این نرخ به بازار عرضه کرد. دو میلیارد یا پنج میلیارد آن را در اختیار افراد مشخص و دارای شناسنامه یا شرکت‌های تجاری سرشناس می‌گذارید، بقیه ۳۰ میلیارد را چگونه و با چه مکانیزمی می‌خواستید کنترل کنید؟این کار باعث شد برای مثال شخص یا شرکتی ۱۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد و یک شبه از مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد ده‌ها میلیارد سود نصیبش شود؛ حالا چه به صورت نقدی یا کالا. این سود کلان که یک نوع رانت بوده ظرف چند روز به جیب افرادی خاص سرازیر شد، بعد هم دولت به این افراد می‌گوید هر کالایی را که وارد کرده‌اید باید با نرخ ۴۲۰۰ تومان بفروشید! این امر محقق نمی‌شود چون آن افراد از همین روزنه تفاوت چندهزار تومانی نرخ ارز دولتی و آزاد، ده‌ها و بلکه صدها میلیارد تومان ظرف مدت کوتاهی سود کرده‌اند و بطور قطع زیر بار فرمایشات بعدی دولت نخواهند رفت! این اتفاق در حالی روی داده ‌است که متخلفان یکی دو نفر نیستند و طبیعی است که کار از دست دولت خارج شده و بازار به هرج و مرج کشیده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا می‌توان گفت آشفتگی بازار خودرو، مسکن و کالاهای اساسی یا مصرفی دیگر هم از این تصمیم ‌اشتباه نشأت گرفت و اتخاذ چنین سیاستی در بخش‌های دیگر بازار تاثیر گذاشته و فضای رانتی را گسترده‌تر کرد؟ گفت: در واقع همین‌طور است. باید اعتراف کرد که دولت گوشت را خیلی راحت دست گربه داد! دیدیم در بحث خودرو و واردات و تعیین قیمت خودروهای لوکس خارجی چه اتفاقی افتاد. این شکاف ارزی باعث شد همه متقاضی خرید دلار دولتی شوند. خوب در این شرایط شخصی ۱۰ یا ۲۰ میلیارد یا بیشتر به جیب زده است، دو میلیارد آن را هم جاهای مختلف خرج می‌کند و به اصطلاح آدم می‌بیند باز هم پول کلانی به‌دست آورده است؛ پس به‌راحتی از این سفره پهن شده جدا نمی‌شود و مثل همان گربه که گوشت مجانی گیرش آمده است مدام چنگ خواهد زد! نکته دیگر این است که این رانت‌خواران با پول‌هایی که به عنوان رشوه به افراد مختلف می‌دهند قشر بیشتری را به فساد می‌کشانند تا همچنان از فرصت به‌دست آمده به سودهای بیشتری برسند. بنابراین می‌بایست در درجه اول روزنه‌های فساد بسته می‌شد و در مرحله بعد با متخلفان در هر صنف و لباسی برخورد قانونی صورت پذیرد. بستن شکاف‌های فساد ریسک فساد و انجام کار فسادزا را بالا خواهد برد.

خرم می‌افزاید: ما دیدیم که مدتی پس از اعلام نرخ ارز 4200 تومانی در رسانه‌های مجازی و در سطح جامعه و بازار این نرخ مورد استهزاء قرار گرفت و همه از دلار جهانگیری حرف می‌زدند! یعنی هر کس به دنبال دلار 4200 تومانی بود با طنز آن را ارز جهانگیری خطاب می‌کردند؛ یعنی اینکه دلاری با این نرخ نداریم و باید با نرخ آزاد تهیه شود. واقعا بحث بیشتر شبیه جوک بود؛ این یک مسئله، بحث بعدی عزم جدی دولت برای مبارزه و افشای فسادها و رانت‌های اقتصادی است. در این بخش ما شاهدیم یک وزیری می‌آید افشای لیست کسانی را که ارز دولتی گرفته‌اند مقابله با بخش خصوصی تلقی می‌کند، وزیر دیگری لیست ارزبگیران را اعلام می‌کند و این افراد را به چالش می‌کشد. از طرفی وزیر دیگری اصلا نه اظهارنظر می‌کند و نه لیستی اعلام می‌کند!

هر کسی برای خودش تصمیم می‌گیرد و هر وزیری خود را مختار به انجام یا عدم انجام تصمیمات می‌داند. ببینید تصمیمات کلان باید توسط متخصصان مجرب و کارآزموده گرفته شود. دولت باید نظر بخش خصوصی و افراد توانا و کار‌کشته را بشنود و در تصمیم‌گیری‌ها این نظرات کارشناسی را لحاظ کند. اما در اکثر اوقات شاهدیم که دولت نظر افراد باتجربه و صاحب‌نظر را می‌گیرد و می‌شنود اما در نهایت کار خودش را انجام می‌دهد و نظرات موردپسند خود را اعمال می‌نماید. این یعنی اینکه دولت اعتقادی به بخش خصوصی و تجربیات آنها ندارد. در کشور اشخاصی را داریم که بتوانند به دولت در بهبود شرایط کمک کنند و مشاوره صحیحی بدهند.

تیم اقتصادی دولت باید تلاش کند و این تلاش نتایج ملموس و مثبتی را به همراه داشته باشد که مردم به این باور برسند که تیم اقتصادی تمام توش و توان خود را گذاشته و از تمام دستاوردهای علمی دنیا و تکنیک‌ها و روش‌های علم اقتصاد بهره برده است تا وضعیت را بهبود بخشند. اگر چنین کنند ولو اینکه موفق هم نشوند ملت خرده نخواهد گرفت چون شاهد تلاش دقیق و علمی و بی‌وقفه دولت در بهبود اوضاع اقتصادی بوده‌اند. اما اگر مردم شاهد بی‌ثباتی و بی‌برنامگی و تصمیمات غیرعلمی شوند قطعا نظر مثبتی به دولت و به خصوص تیم اقتصادی نخواهند داشت کما اینکه اکنون شاهد چنین امری هستیم که مردم از عملکرد مردان اقتصادی دولت ناراضی هستند.

نفیو: ترامپ حرفی نزند که پوتین بخندد ایران از سوریه خارج نمی‌شود

وبسایت آمریکایی المانیتور نوشت خروج ایران از سوریه به زیان روسیه است و بنابراین روسیه نمی‌تواند چنین خواسته‌ای از ایران داشته باشد.

همزمان با دیدار امروز پوتین و ترامپ در هلسینکی، المانیتور در گزارشی نوشت: خروج ایران از سوریه می‌تواند توازن قدرت را به زیان مسکو در منطقه تغییر دهد. به این ترتیب فرضیه پذیرش خواسته‌های ترامپ توسط پوتین بر سر خروج ایران از سوریه غیرواقعی است و پوتین منافع ایران را در هلسینکی فدا نمی‌کند.

هلسینکی پایتخت فنلاند روز 16 ژوئیه (25تیرماه) میزبان نشست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او خواهد بود.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا اذعان کرد که بخش مهمی از گفت‌وگو میان پوتین و ترامپ درخواست از روسیه برای خروج ایران از سوریه خواهد بود.

براساس گفته‌های بولتون، واشنگتن ماندن «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت را پذیرفته است و در مقابل مسکو باید ارتباط خود با تهران بر سر سوریه را قطع کند و به واشنگتن در خروج ایران از سوریه کمک کند.

در واکنش به این اخبار، برخی مطبو‌عات ایران، روسیه را متهم به خیانت به تهران کرده و اینگونه تفسیر کردند که قرار است مسکو از ایران به عنوان وسیله‌ای برای چانه‌زنی در برابر واشنگتن استفاده کند.

اما مقامات روسی دست از صحبت درخصوص حضور قانونی ایران در سوریه برنداشته‌اند. روز 28 ژوئن (7تیرماه)، «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، حضور ایران در سوریه را «قانونی و غیرقابل انکار» نامید و تاکید کرد: «هیچکس نمی‌تواند این مسئله را رد کند چه دوست داشته باشد یا نه». 4 روز بعد، «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی گفت: «حضور ایران در سوریه ماهیت مستشاری دارد و اساسا در راستای مبارزه با تروریسم است».

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم خواسته آمریکا و اسرائیل برای خروج کامل ایران از سوریه را «کاملا غیرواقعی» دانست. اما برای درک بهتر وضعیت، لازم است چندین عامل مهم را در نظر بگیریم. نخست و مهم‌تر از همه، باید هدف اصلی ایران را برای حضور در بحران سوریه در نظر بگیریم. ایران به عنوان یکی از متحدان اصلی و همیشگی دولت سوریه، هدفش از ابتدا حفظ اسد در قدرت و کمک به وی برای حفظ کنترل کامل در سوریه بوده است و در این زمینه، تهران همواره حضور کشورهای خارجی و به ویژه آمریکا را مانع اصلی برای رسیدن به هدف خود در سوریه می‌دانسته است.

بنابراین، اگر هر توافقی احتمالی میان ترامپ و پوتین منجر به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و ماندن اسد در قدرت شود، برای ایران برگ برنده ارزشمندی به شمار خواهد آمد.

در نهایت، روس‌ها به خوبی می‌دانند در شرایطی که ترکیه به عنوان یکی از ستون‌های روند «آستانه»، وارد روابط جدیدی با ایالات متحده در مورد مسئله سوریه شده است، خروج ایران می‌تواند توازن قدرت را به زیان «مسکو» تغییر دهد.

به این ترتیب، فرضیه پذیرش خواسته‌های ترامپ توسط پوتین بر سر خروج ایران از سوریه غیرواقعی است.

از سوی دیگر مجله آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی خاطر نشان کرد: پوتین خواسته ترامپ برای خروج ایران از سوریه را نخواهد پذیرفت.

«امی مکینن» در فارین پالیسی نوشت: اگر برنامه پرزیدنت ترامپ در نشست آینده، فشار به ولادیمیر پوتین برای خروج نیروهای ایران از سوریه باشد؛ او احتمالا با پاسخ منفی پوتین روبرو خواهد شد.

تحلیلگران بر این عقیده هستند که پوتین هیچ علاقه‌ای به حذف ایران از معادله سوریه ندارد و حتی در صورت تمایل، وی از اهرم نفوذ و قدرت کافی برای انجام این کار برخوردار نیست.

مایکل مک فائول یکی از سفیران سابق آمریکا در مسکو گفت: « فکر می‌کنم اینکه پوتین بتواند دستور به خروج شبه نظامیان ایران از سوریه دهد، از اساس بسیار اغراق شده است. او از چنین اهرم قدرت و نفوذی برخوردار نیست.»

هر دو کشور روسیه و ایران در جنگ داخلی سوریه از بشار اسد پشتیبانی کرده‌اند. ده‌ها هزار شبه نظامی مورد حمایت ایران از نیروهای اسد در مقابل گروه‌های تروریستی حمایت کرده‌اند. روسیه از سال ۲۰۱۵ به نفع بشار اسد حملات هوایی ترتیب داده است. همکاری مشترک آنها در سوریه علاوه‌بر حفظ بشار اسد در قدرت توانست زمینه دستیابی به اهداف نهایی روسیه یعنی ممانعت از تغییر حکومت سوریه و جای پا در خاورمیانه را فراهم کند.

یوری بامین متخصص خاورمیانه در شورای امور بین‌الملل روسیه گفت: « من فکر می‌کنم اکنون برای همه روشن شده که روسیه به راحتی از همکاری با شرکای خود دست نمی‌کشد. اگر آنها چنین قصدی را داشتند مدت‌ها پیش نسبت به اسد و ایران انجام داده بودند.»

ریچارد نفیو عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفت: « می‌دانید اگر در نشست آینده، پرزیدنت ترامپ بر خروج نیروهای ایران و حزب‌الله از سوریه، خروج بشار اسد از قدرت و گذار دموکراتیک و صلح آمیز در داخل سوریه تاکید کند؛ روس‌ها تا لحظه خروج ترامپ و همراهانش از اتاق به آنها خواهند خندید.»

دو نگاه متضاد خاتمی درباره امیرانتظام

رئیس‌ شورای مرکزی مجمع روحانیون، به بهانه درگذشت عباس امیرانتظام، پیام تسلیتی منتشر کرد. خاتمی در این پیام در حالی از معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت بازرگان به عنوان «فقید سعید» یاد کرد، که پیش از این به جاسوس و خیانتکار بودن وی شهادت داده است. عباس امیرانتظام پنج‌شنبه گذشته در 86 سالگی درگذشت.

پیوند نهضت آزادی و برخی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی هر چند به بیت آقای منتظری باز می‌گردد، اما عمق این آلودگی به ارتباطات حول و حوش انتخابات خرداد 76 و پس از آن حوادث کوی دانشگاه تهران و فتنه تیر 78 و سپس همکاری در فتنه 88 باز می‌گردد. در هر صورت با عنایت به پیوند بی‌سرو صدای مدعیان اصلاح‌طلبی با گروهک نهضت آزادی، مناسب است یادداشت 18 مهر 60 خاتمی در روزنامه کیهان با عنوان «چه کسی آمریکایی است؟» را که به خیانت‌های گروهک نهضت آزادی و امیرانتظام‌ اشاره دارد مرور کنیم:

«آقای بازرگان، ضمن تاسف از خون‌هایی که ریخته می‌شود و اثاث و دارایی‌هایی که از بیت‌المال به هدر می‌رود به دفاع از «جوانان جانباز»!! و نونهالانی برخاستند که جگر کودکانشان و امید مملکت هستند به همان نظم و نسق که در بلندگوهای تبلیغاتی امپریالیسم خبری می‌شنویم و بدین ترتیب از کسانی دفاع به عمل آید که خشن‌ترین شکل آشوب را به فرمان رهبران خائن و فراری خود در متن انقلاب ناب و منحصر به فرد ایران برپا می‌کنند و بهترین فرزندان اسلام را از پای درمی‌آورند و کودکان خردسال را در آتش خشم کور خود می‌سوزانند و انبوهی از جوانان پاکباز و مومن و فداکار را ناجوانمردانه هدف رگبار قرار می‌دهند و هر آن کس را که دلش به عشق اسلام و انقلاب اسلامی می‌تپد، شناسایی می‌کنند تا در موقع مناسب به شهادت برسانند و کوچه و خیابان و بیمارستان و فروشگاه و بنیاد شهید و... را با بمب و نارنجک و کوکتل مولوتف به آتش می‌کشند و امروز آقای بازرگان برآشفته می‌شوند که حتی چرا به اینان آمریکایی می‌گویند. حادثه دلخراش انفجار بمب در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی که به شهادت 74 تن از نمایندگان ارجمند مردم منجر شد، مگر نشانگر اوج وحشیگری این از خلق بریدگان نیست؟ و مگر این عمل وحشیانه در حالی صورت نگرفت که دادگاه‌های انقلاب هنوز قاطعیت لازم را در برابر جریان شوم منافقین محارب از خود نشان داده‌اند.

آیا در برابر سیل خون و آشوب و ترور، آن هم در زمانی که مظلوم‌ترین انقلاب عالم، مورد بی‌رحمانه‌ترین تجاوزات نظامی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی است باید دست روی دست گذاشت و دست آدمکشان را در جنایت بازگذاشت؟ چرا چنین عاطفه و احساسی نسبت به این انقلاب مظلوم و رهبر مظلوم‌تر از آن و در برابر خون هزاران شهید که جرمی جز دفاع از حقانیت اسلام و تلاش برای نجات مستضعفان را ندارند ابراز نمی‌شود؟

آقای بازرگان! بسیاری از کسانی که امروز در همین دادگاه‌های انقلاب (که مورد اعتراض شمایند) تنها به خاطر دفاع از اسلام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، شب و روز زحمت می‌کشند، انسان‌های سرشار از عاطفه و رحمتند اما مسئولیت اسلامی و تعهد انسانیشان و نیز فرمان خدا، آنان را وا می‌دارد که قاطعانه در برابر آدم‌کشانی که موجودیت انقلاب و جمهوری اسلامی را به خطر انداخته‌اند بایستند و فساد را از ریشه بر‌کنند.... وقتی که دولت موقت در اثر بینش ناسازگارش با محتوای انقلاب اسلامی و با سوءاستفاده از نام و اعتباری که به برکت اسلام و عنوانی که از رهبر انقلاب گرفته بود، راه آشتی دادن انقلاب اسلامی با آمریکا را برگزید، وقتی طعنه‌ها و لعن‌ها به جای اینکه متوجه آمریکا شود، نهادهای انقلاب و جوانان پرشور و دلسوزان به حال مستضعفان را هدف قرار داد وقتی که فریاد برآمد که انقلاب به پایان رسیده است و امروز باید با آرامش و متانت!! و منطق و دوراندیشی! به سازندگی بپردازیم و ملاقات با برژینسکی نشان داد که کدام سازندگی و نظمی مورد نظر است بسیار بودند جوانان پرشور ولی کم‌اطلاعی که این مواضع را با مواضع اصلی انقلاب و رهبری عوضی گرفتند و گروهک‌های مفسد انحصار‌طلب ملحد یا التقاطی، با هیاهو چنین وانمود کردند که جمهوری اسلامی و دولت موقت عین یکدیگرند و بدینوسیله توانستند بسیاری از این جوانان ساده‌دل را به سوی خود جلب و با کار مداوم آنان را برای چنین روز تلخی آماده سازند... تز آقای بازرگان آنجا که انساب آشوبگران به آمریکا برمی‌آشوبند، خود حکایتگر نوعی نگرش آمریکایی به مسائل است...

... امروز همان «جوانان پاکباز»! که شما به دفاع از آنان برخاسته‌اید چشم و گوش بسته به فرمان آقای رجوی و همپالگی‌هاشان و به کمک بازمانده‌های رژیم شاه و در هنگامه‌ای که نیروهای رزمنده جمهوری اسلامی درگیر دفن تجاوز رژیم آمریکایی صدام هستند به کشتار و تخریب دست می‌زنند. مراد از آمریکایی بودن نحوه‌ای از دید و بینش است که به سادگی ابزار دست سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا می‌شود و به خاطر برخورداری از همین دید و بینش، جریانی که شما در راس آن قرار دارید همواره از مواضع ضد‌آمریکایی جمهوری اسلامی البته با توجیهات گوناگون اظهار نارضایتی و حتی مخالفت قولی و عملی کرده است و چه نقصی در کار شما است که فردی چون امیرانتظام جاسوس و مزدور آمریکا تا سطح معاونت نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت بالا می‌آید؛ لابد امیرانتظام هم آمریکایی نیست؟».

یادآور می‌شود دادگاه پس از ۱۵ جلسه محاکمه، امیرانتظام را به جرم انجام ملاقات‌ها و تماس‌های سری، ارائه اطلاعات و آگاهی به دشمنان انقلاب درباره مسائل و اطلاعات داخلی، فراری دادن سران فاسد رژیم شاه و مأموران سیاسی سفارت رژیم شاه در اسرائیل، به حبس ابد محکوم کرده بود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* دیروز با اینکه بازار سکه از صبح سیر کاهشی داشت، طی دو ساعت مقارن ظهر، سکه 120 هزار تومان افزایش قیمت یافت. فلاحت پیشه، هشدار داده بود رد شدن لایحه مبارزه با پولشوئی FATF در شورای نگهبان، دولت را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

* اداره کل بیمه سلامت استان چهارمحال وبختیاری در اقدامی عجیب وبی سابقه 90 درصد از سرجمع صورتحساب اشتراک سال گذشته نشریات محلی وسراسری را کسر، و 10 درصد باقیمانده را بحساب آنان واریز نمود!! سرپرستان ومسئولین نشریات سراسری ومحلی در گفتگو با خبرنگار ما، این اقدام اداره یاد شده را توهین وبی احترامی به جامعه مطبوعات دانستند وخواستار پرداخت کامل مطالبات خود شدند. اهالی مطبوعات این استان قرار بود مراتب اعتراض به این اقدام اداره کل بیمه سلامت استان را طی نامه‌ای خطاب به استاندار چهارمحال وبختیاری اعلام نمایند اما پس از آنکه مشخص شد خود استانداری مطالبات سنوات گذشته نشریات را پرداخت ننموده، از ارسال این نامه خودداری نمودند.

* عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به مواضع خصمانه خود علیه ایران ادامه داد و گفت: ایران باید بداند که دنیا اجازه دست یابی به سلاح هسته‌ای را به هیچ نحوی به آن نمی‌دهد. وزیر خارجه سعودی ضمن ابراز خرسندی عمیق مجدد از اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام افزود: «ایران باید بداند که اگر سیاست‌های خصمانه خود را تغییر ندهد، انزوا و فشارها بر آن افزایش پیدا خواهد کرد. اصرار بر این است که ایران سیاست‌های خصمانه خود را تغییر دهد.» دولت عربستان، با حمایت از تروریست‌های تکفیری و به راه انداختن جنگ در یمن، منطقه را به آشوب کشانده و در عین حال، ایران را متهم می‌کند!

*********************************

روزنامه خراسان**

کدام کارمندان قراردادی مجوز انتقال دارند؟

طبق نامه روزهای اخیر دولت به همه سازمان ها و وزارتخانه ها، با یادآوری این که انتقال و جابه جایی اعتبار مربوط به نیروهای قرارداد انجام کار معین (کار مشخص) و ساعتی بین دستگاه های دولتی ممنوع است، اعلام شده انتقال این افراد صرفا در داخل یک دستگاه اجرایی و واحدهای استانی آن با رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی، امکان پذیر است اما باید مواردی چون توافق دستگاه مبدأ و مقصد، طی سلسله مراتب قانونی تعیین شده و پیش بینی حقوق و مزایای سال آینده آن ها در این موضوع رعایت شود.

تذکر دولت به مدیران درباره پرداخت «دیون بلامحل»

با توجه به الزاماتی که قانون محاسبات عمومی کشور برای نحوه پرداخت بدهی های دولتی در نظر گرفته، یک مقام مسئول اجرایی با ارسال بخشنامه ای برای همه سازمان ها و نهادهای دولتی تاکید کرده در صورتی که در اعتبارات هزینه ای مصوب سال جاری آن ها، پرداخت «دیون بلامحل» پیش بینی شده، اعتبارات مصوب با موافقت وزارت ‌اقتصاد قابل مصرف بوده و مدیران مربوط باید فهرست دیونی که رأسا و بدون طرح در کمیسیون قانونی مربوط پرداخت شده، به خزانه داری کل کشور ارسال کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

امریکا : ممکن است استثنائاتی برای تحریم‌های ایران درنظر بگیریم

وزیران امور خارجه و خزانه‌داری امریکا خطاب به همتایان اروپایی خود تأکید کردند که واشنگتن ممکن است در شرایط بسیار خاص و در صورتی که در راستای منافع امنیت ملی امریکا باشد استثنائاتی برای تحریم‌های ایران در نظر بگیرد. به‌گزارش ایسنا به نقل از شبکه بلومبرگ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا البته فارغ از این شرایط خاص که مختصات آن نامشخص است اما به‌نظر می‌رسد با موضوع تولید نفت و قیمت جهانی آن پیوندی استوار دارد؛ درخواست اروپا را برای در نظر گرفتن استثنائاتی در خصوص تحریم‌هایی که واشنگتن قرار است به طور مجدد علیه تهران وضع کند، رد کردند. این دو وزیر امریکایی در یک نامه خطاب به همتایان خود از انگلیس، فرانسه و آلمان تأکید کردند که واشنگتن به‌دنبال اعمال فشار اقتصادی بی‌سابقه علیه ایران پس از خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و از این رویکرد چشم‌پوشی نخواهد کرد مگر اینکه یک تغییر آشکار، قابل لمس و ادامه‌دار در سیاست‌های ایران مشاهده کند. پمپئو و منوچین در ادامه نامه خود تصریح کردند: خروج رئیس جمهوری از برجام تنها برای یک دلیل ساده بود؛ این توافق ایمنی مردم امریکا را تضمین نمی‌کرد بنابراین ما در شرایطی نیستیم که استثنایی برای این سیاست خود قائل شویم مگر در شرایط بسیار خاص و در صورتی که منافع امنیت ملی ما به طور آشکار تأمین شود.

عربستان کانون فارسی‌نویسان ضد انقلاب

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تهدیدات سایبری علیه برخی زیرساخت‌های کشور وجود دارد. به گزارش تسنیم، سردار غلامرضا جلالی افزود: حوزه انرژی مانند برق و گاز و حوزه ارتباطات و حوزه حمل ونقل از دیگر حوزه‌هایی هستند که امکان استفاده دشمنان برای حمله سایبری علیه زیرساخت‌های آنها وجود دارد. وی ادامه داد: ما در حوزه سایبری با پدیده‌ای ویژه روبه‌رو هستیم و آن فارسی زبانان ضد‌انقلاب هستند؛ افرادی که در فضای سایبری حضور دارند و فارسی می‌نویسند اما بخش اعظم آنها در داخل کشور نیستند. طبق اطلاعات تیم‌های اطلاعاتی ما، حدود 60 درصد از اینها در عربستان سعودی حضور دارند که احتمالاً منافقین هستند.

طرح افزایش نمایندگان زن روی میز هیأت رئیسه

عضو فراکسیون زنان مجلس از ارائه طرح افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس به هیأت رئیسه با 32 امضا خبر داد و گفت: احتمالاً این طرح در جلسات هفته آینده مجلس اعلام وصول می‌شود. سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مجلس مبنی بر افزایش تعداد نمایندگان زن افزود: براساس این طرح در حوزه‌های انتخابیه با 2 تا 5 نماینده، باید حداقل یک نماینده زن و در حوزه‌های انتخابیه بیش از 5 نماینده هم 2 نماینده زن به مجلس راه یابد.وی اظهار داشت: همچنین براساس جزئیات این طرح در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر باید حداقل 10 نماینده زن از 30 نماینده به مجلس راه یابد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

جلسه سران قوا برگزار شد

پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برگزار شد. به گزارش تسنیم، پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا روز گذشته با حضور روحانی رئیس‌جمهور، ‌علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه در دفتر رئیس‌‌جمهور برگزار شد.

نشست بی‌سابقه سرویس‌های اطلاعاتی ایران، روسیه، چین و پاکستان

نشست بی‌سابقه رؤسای آژانس‌های اطلاعاتی ایران، روسیه، چین و پاکستان در پی ماه‌ها اصرار روسیه بر حضور پشت‌پرده آمریکا در رشد نفوذ داعش بویژه در استان‌های شمال افغانستان برگزار شد. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «تریبون» پاکستان، اسلام‌آباد روز چهارشنبه میزبان یک نشست بی‌سابقه متشکل از سران آژانس‌های اطلاعاتی روسیه، چین و ایران برای مذاکره درباره همکاری‌های ضدتروریستی و تمرکز بر بازسازی داعش در افغانستان بود. این رسانه به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «اسلام‌آباد جزئیات مذاکرات درباره اقدام مشترک سه کشور جهت توقف گروه‌های تروریستی خاورمیانه در افغانستان را تایید کرده است». بر اساس این گزارش، کنار هم قرار گرفتن رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی کشورهایی که تحت تاثیر مستقیم تروریسم داعش هستند، منبعث از آشفتگی‌های غیرمعمول اخیر است. با این حال به گفته منابع آگاه این نشست هیچ کشور دیگری را تهدید نمی‌کند. سخنگوی سرویس اطلاعات خارجی مسکو هم این نشست و جزئیات آن را تایید کرده و گفته پدیدار شدن داعش در افغانستان منجر به نگرانی در اسلام‌آباد شده است. «سرگئی ایوانف» در گفت‌وگو با تاس تاکید کرد: «این کنفرانس به درک مشترکی درباره اهمیت اقدامات هماهنگ جهت جلوگیری از نقل مکان داعش از سوریه و عراق به افغانستان منجر می شود.

این امر برای کشورهای همسایه تهدیدآمیز است». وی خاطرنشان کرد: «سرگئی ناریشکین» رئیس آژانس اطلاعاتی روسیه به همراه همتایان ایرانی و چینی خود در این نشست شرکت کرده است. آنها بر نیاز به هماهنگی بیشتر قدرت‌های منطقه‌ای جهت پایان دادن به جنگ در افغانستان تاکید کردند. این رسانه پاکستانی تاکید کرد: «این مذاکرات در پی ماه‌ها اصرار روسیه بر حضور پشت‌پرده آمریکا در رشد نفوذ داعش بویژه در استان‌های شمال افغانستان برگزار شد. واشنگتن این ادعا را رد و سعی کرده روسیه را در ارتباط با شورش‌طالبان مقصر جلوه دهد». بر اساس این گزارش، ایران مرزهای مشترک طولانی با افغانستان دارد و از این جهت نگرانی‌های مشابهی نسبت به رشد داعش در افغانستان خواهد داشت.

مشکل کشور عدم تکیه بر منابع و توان داخلی است

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت‌وگو با فارس، گفت: مشکل امروز کشورمان تحریم نیست، بلکه مشکل اصلی ما عدم تکیه به منابع داخلی، نبود برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر توان داخلی، عدم مبارزه با مفاسد و عدم دقت در ایجاد عدالت است. آنچه بیش از همه مردم را عصبانی و ناراضی می‌کند کمبود عدالت و وجود فساد است که باید برای این موضوعات راه‌حل‌هایی در نظر گرفته شود و این مسائل نکاتی است که نیازی به ارتباط با خارج ندارد. حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد عدالت در کشور باعث می‌شود براحتی اقتصاد رونق بگیرد و اینها نیازمند مدیریت است و نیازمند مسؤولان کارآمدی است که بتوانند پای تصمیمات‌شان بایستند و تأثیرگذار باشند.

دولت از ایجاد بحران اقتصادی جلوگیری کند

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز با حضور اعضا به ریاست محسن رضایی، دبیر مجمع تشکیل جلسه داد. به گزارش تسنیم، محسن رضایی در ابتدای این دیدار با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه و فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان گفت: از دولت و دستگاه‌های مسؤول در حوزه اقتصاد انتظار می‌رود پیش از آنکه عدم توازن‌های اقتصادی تبدیل به نوسان و سپس بحران اقتصادی شود، با بررسی‌های عالمانه تغییرات و قرائن و علایم منفی اقتصادی را مطالعه کرده و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند و تدابیر لازم و مدیریت مؤثری بر حوزه اقتصاد اعمال کنند.

***************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات