خراسان رضوی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۷۶۷

دور باطل و خودکشی فمینیسم

حامیان جنبش های آزادی زنان دم از تساوی حقوق زنان و مردان در عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدون نگاه جنسیتی می زنند، ولی برآیند اقدامات آنان جز نگاه جنسیتی چیز دیگری نیست و این منجر به دور باطل و نرسیدن به اهداف شکل گیری فمینیسم و خودکشی فمینیسم است.
پایگاه بصیرت / موسی سلیمانی

زنان نیمی از اعضای جامعه را تشکیل می دهند؛ انتظار می رود که این نیروی بزرگ با مشارکت بالفعل در فعالیت های متنوع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، چرخ های جامعه را همگام با مردان به حرکت در آورده و توفیقاتی روز افزون از این رهگذر به بار آورد.
جایگاه و منزلت زنان از گذشته های دور تا کنون فراز و نشیب های طولانی را پیموده است. تا پایان قرن 18 و 19 جایگاه زنان فروتر از مردان قرار داشت. با پیشرفت صنعت و تکنولوژی و ورود فلسفه های جدید علوم انسانی، ایده تشکیل جنبش های زنان که از آن به فمینیسم یاد می شود شکل گرفت. هر چند فمینیسم سطوح مختلفی از افراط و تفریط های اجتماعی را از سوی گروه های طرفدار حقوق زنان به خود دیده است ولی هدف نهایی این جنبش های طرفدار زن، تلاش برای اثبات یا به دست آوردن حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برابر با مردان است. این گروه در تلاش اند فرصت ها و امکانات حیات اجتماعی برای زنان به نحوی توزیع شود که آنان به راحتی بتوانند هم دوش مردان در صحنه های زیست جمعی حاضر گردند و در واقع بدون محدودیت های جنسی به ایفای نقش های بایسته خویش پردازند.
بررسی چگونگی شکل گیری مکتب فمینیسم و نقدهای وارده و چالش های آن مجال دیگری می طلبد. نکته قابل ذکر در این نوشتار بررسی موضوع خودزنی فمینیسم یا به تعبیر دیگر اقدام علیه خود و دور باطل آن است. در واقع حامیان این ایده یا کسانی که ایده اولیه را به انحراف کشاندند به گونه ای این جنبش ها را مدیریت کردندکه خروجی آن با اهداف اولیه کاملاً متضاد، بلکه به محاق بردن حقوق و تنزیل جایگاه زنان در جامعه بود.
حامیان جنبش های آزادی زنان دم از تساوی حقوق زنان و مردان در عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدون نگاه جنسیتی می زنند، ولی برآیند اقدامات آنان جز نگاه جنسیتی چیز دیگری نیست و این منجر به دور باطل و نرسیدن به اهداف شکل گیری فمینیسم و خودکشی فمینیسم است. اغلب فمینیست ها و حامیان آنها مهمترین ابزار رسیدن به این اهداف را برهنگی و نگاه جنسیتی به زن می دانند.
برای نمونه:
1. حضور زنان در رشته های ورزشی مختلف از سوی این جنبش ها تبلیغ می شود ولی نوع حضور کاملاً نگاه جنسیتی دارد و حتی در برخی رشته ها پوشش های زنان به مراتب با جلوه جذابیت های زنانه برای مردان همراه است که خود نوعی لذت طلبی جنسی از زنان و زیر سؤال رفتن شخصیت زنانه است.
2. در خصوص حضور زنان در ورزشگاها برای تشویق تیم ها نیز نوع حضور زنان و نگاه رسانه ها به حدی جنسیتی است که فیفا از شبکه‌های تلویزیونی می خواهد تا در هنگام پخش بازی‌های جام جهانی روسیه از زوم کردن روی «زنان جذاب» هوادار تیم‌ها بپرهیزند. فدراسیون جهانی فوتبال این تصمیم را در چهارچوب مبارزه با نگاه سوء جنسیتی علیه زنان اتخاذ کرد.
3. این جنبش ها فضا را برای حضور زنان در عرصه های سیاسی(ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و. . . ) باز می گذارند، ولی چون نوع حضور زنان در این عرصه ها جنسیتی و با جذابیت زنانه است بیشترین ضرر و آسیب را متوجه زنان در این عرصه ها کرده است.
خبرگزاری مهر به نقل از ای یو ریپورتر می نویسد:« گروهی از اعضای پارلمان اروپا در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر وقوع تعرض جنسی در این مرجع قانونگذاری، خواهان انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه شدند.
این روزنامه در مقاله خود از پارلمان اروپا به عنوان بستری مناسب برای وقوع آزار جنسی یاد کرد و گفت این جرایم از سوی برخی از اعضای بلندپایه پارلمان انجام شده است.
گفته می‌شود تا کنون ۸۷ زن و ۶ مرد قربانی تعرض جنسی اعضای پارلمان اروپا شده‌اند. »
4. پیامد تشویق به حضور زنان در عرصه های سینما، بازیگری، مجری گری و مدل های مجلات آسیب دیدن بیشتر زنان است. ریشه این آسیب، تشویق به حضور اجتماعی زن با ابزار برهنگی و جذابیت زنانه است. نمونه های مختلفی از این آسیب های اخلاقی و جنسی که زنان قربانیان آن بوده اند وجود دارد و زنان و دختران در کشورهای غربی که مهد شکل گیری و توسعه مکتب فمینیستی است، بیشترین آسیب را دیده اند. نمونه مصداقی از نگاه بهره کشانه جنسیتی از زن غربی را می توان در رسوایی روابط جنسی رئیس جمهور آمریکا با بازیگران سینما و مدل های مجلات مشاهده کرد.
5. زنان در عرصه های اجتماعی، از نگاه فمینیست ها باید یاد بگیرند از نظر جنسی جذاب باشند تا بتوانند شغلی مناسب به دست آورند، و در عین حال دسترسی ناپذیر باشند، تا از لحاظ روحی مورد آسیب قرار نگیرند که این رویکرد جمع دو امر متضاد در کنار هم است.
سوزان براون میلر در نظریه خود تحت عنوان " تجاوز جنسی و اضطراب زنان " می گوید : "همه زنان غربی، قربانیان تجاوز هستند؛ زیرا زنانی كه هرگز مورد تجاوز قرار نگرفته اند نیز دچار اضطراباتی مشابه زنانی كه مورد تجاوز واقع گردیده اند می شوند."
حاصل آن که هدف این جنبش ها حذف نگاه جنسیتی به زنان و حضور آنان در عرصه های مختلف است، ولی چون همین حضور زن در اجتماع، آن هم با ظواهر جذاب و آرایش کرده، تنها ابزار رسیدن منفعت طلبان و سودجویان به اهداف جنسیتی و برهنگی زنان است و رسانه ها و صاحبان شرکت ها این نوع حضور زنان را به گونه های مختلف تشویق می کنند که خروجی آن فرودستی زنان و تضییع حقوق آنان است.
این دور باطل است که زنان به حقوق خودشان با ابزار جنسیتی و برهنگی برسند. می توان صراحتاً اعلام کرد زنان قربانیان تجدد توخالی و ظاهر فریب غرب و ایده فمینیسم هستند. واقعیت آن است که تمدن و ایسمی كه به ظاهر شعار "برابری جنسی زنان با مردان" را سر می دهد، در باطن، زنان را "جنس دوم" می داند.
در پیش گرفتن این ایده جز خودکشی ایده فمینیسم و فمینیست ها چیزی در پی نخواهد داشت.
روزنامه خراسان در شماره 19874 از یکی از مؤسسان جنبش زنان خبر می دهد:« آکسانا شاچکو، مؤسس جنبش زنان فیمن، در پاریس به زندگی خود پایان داد.
جنازه وی روز گذشته در آپارتمانش در حالی پیدا شد که بر روی یادداشتی نوشته بود: همه شما قلابی هستید!
این دختر اوکراینی متولد ۱۹۸۷ میلادی بود و همواره در کانون توجه خبرنگاران و رسانه‌های جهان قرار داشت، دوستان بسیار ثروتمندی داشت و نمایشگاه‌های فراوانی برگزار می‌کرد، اما در دو سال گذشته دو بار دیگر هم اقدام به خودکشی کرده بود.
جنبش زنان فیمن در سال ۲۰۰۸ میلای توسط گروه‌های فمینیستی اوکراینی تأسیس شد.
آنان همواره با نیمه برهنه کردن خود در رویدادهای مختلف عنوان می‌کردند که با سه جنبه پدرسالاری، مردسالاری و استفاده ابزاری و جنسی از زنان مقابله می‌کنند.»
 مسیر پیشنهادی برای رسیدن زنان به حقوقشان که در آن دور باطل وجود ندارد و زن را از آسیب های روش غربی مصون نگه می دارد، روش حضور زنان در عرصه های مختلف جتماعی طبق نگاه اسلام است. به فرموده مقام معظم رهبری:"زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی، و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است، معرفی می شد. شیر زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال، در متن و مرکز بود. می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت در آمیختند و مردانه ترین میدان ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند." 16/12/91

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات