صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۰۶۳۰۱

انقلاب اسلامی ایران در اندیشه زنان نخبه جهان


 بصیرت: انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و عمیق ترین واقعه تاریخی دوران معاصر نه تنها تاثیر شگرفی بر ساختار و بنیانهای فکری ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی حال و آینده این کشور گذاشت، بلکه امواج این انقلاب بزرگ مرزها را در نوردید و معادلات منطقه ای و جهانی را دستخوش تغییرات شدید نمود.
● پیش در آمد
انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و عمیق ترین واقعه تاریخی دوران معاصر نه تنها تاثیر شگرفی بر ساختار و بنیانهای فکری ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی حال و آینده این کشور گذاشت، بلکه امواج این انقلاب بزرگ مرزها را در نوردید و معادلات منطقه ای و جهانی را دستخوش تغییرات شدید نمود.
بیداری اسلامی و تقویم نهضتهای اسلامی در جوامع مسلمان از یک سو و رویکرد به اخلاق ، معنویت ، دین ، مفاهیم و ارزشهای اخلاقی و معنوی، ارائه الگوهای سیاسی و تجربه جدید حکومتی مبتنی بر دین از سویی دیگر از جمله مباحث عمومی و اختصاصی جوامع و شخصیت های جهانی شده است.
ارزشهای الهی – انسانی انقلاب اسلامی آنچنان در سطح جهان شاخص و برجسته بوده که ذهنیت و توجه بسیاری از اندیشمندان و فرهیختگان را در سطح وسیع به خود معطوف داشته است.
در این رابطه بسیاری از زنان نخبه جهان از سرتاسر جهان در چگونگی عظمت و پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ارائه مقالات بلند و نوشتن کتابها و همچنین بیان سخنرانی ها ، این رخداد بزرگ قرن را در قالب های گوناگون به تصویر کشیده اند که آوردن این مجموعه را خالی از توصیف نمی دانیم.
خانم بارونس اما نیکلسون از کشور انگلستان . نماینده انگلیسی و معاون اول کمیسیون امور خارجی پارلمان اروپایی انگلستان و ار بنیانگذاران مؤسسه خیریه بین المللی عمار
از انگیزه و دلایل وی برای توجه به انقلاب اسلامی ایران چنین است.
این انقلاب یکی از رویدادهای پر بار دوران جدید بود. برخلاف انقلاب فرانسه در ۱۷۸۹و انقلاب روسیه در ۱۹۱۷، این انقلاب به ارزشهای معنوی و مساله دار صحیح و رابطه انسان با خدا ، تاکید نمود. انقلاب اسلامی برا یتمام بشریت و نه بعه عنوان یک مسیحی وجود ارزشهای اخلاقی مشترک را در ادیان ابراهیمی تصدیق می کنم ، ارزشهایی که با انقلاب اسلامی شکوفا گردیدند.
در طول این ۲۹سال تحولات زیادی روی داده است. ایران جدید در رفتار خود با پناهندگان ، در برنامه های جامع رفاهی خود و در سیاست خارجی اخلاقی خود ، برا یتمام بشریت به منزله یک اسوه بوده است . مهم است که جهان این امر را دریابند.
وی در مورد راه حل چالشهای موجود می گوید: می بینم که ایران در رویارویی با این چالشها به گفتگوی فرهنگی و آموزشی خود با جهان غیر اسلامی در شرق و غرب ادامه می دهد . این کار را می توان با تشویق بازدیدکنندگان و جهانگردان با امدن به ایران و برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای مانند این انجام داد. برای انتقاد حتی انتقاد خصمانه آماده باشید. ایران چیزی برای پنهان کردن نداردو به قسمت اعظم آن چه دارد باید افتخار نماید.
دکتر پاکینام رشاد حسن خلیل الشرقاوی از مصر .وی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه قاهره را دارد. و رساله دکترای وی در مورد « پدیده های انقلابی و انقلاب ایران» بود.
از انگیزه و دلایل وی برای توجه به انقلاب اسلامی ایران چنین است.
دلیل اصلی من برای توجه به انقلاب اسلامی در ایران و تمرکز اغلب کارهایم بر روی موضوعات مربوط به آن ، کشف و تحلیل مدل اسلامی نوین است ، مدلی که نماینده برداشت اسلامی در برابر مسائل و مشکلات باشد.
جهان اسلامی غالبا در ناامیدی بسر می برد و نیاز دارد که راهی برای برونرفت از کل بحران خود بیابد. اما ، بهتر است که این را ه حل با نظام ارزشی وهنجارهای فرهنگی آن منطبق باشد. هرچند مدل ایرانی تنها نگرش اسلامی نیست ، اما بازهم نمایانگر کوششی است بسیار مهم برای یافتن راه حلی اصیل و بدیع برای مشکلات مسلمانان . بنابراین ، مطالعه نظام سیاسی ایران و کشف میزان موفقیت آن و نوع چالشهای که با ان روبرو است برا ی من بسیار جالب است .
من تصور می کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیامد اصلی انقلاب اسلامی در لحظه تاریخی بسیار حساسی بسر می برد که آینده و شکل مدل ایرانی در طی آن تعیین می شود.
به رغم مشکلات ، نظام سیاسی ایران قادر است در مقابل نیازهای جامعه و شرایط نظام بالفعل بین المللی ، واکنشی متوازن نشان دهد.گفتگوی متقابل ، برای یافتن راه حلهای مستقیم ، کم هزینه تر برای اغلب چالشها ، وسیله ای بسیار مهم است. مبادله دیدگاهها ی مختلف در درون مدل اسلامی ایرانی به تحکیم نهادها ، ساختارها و سیاستهای آن کمک می کند. داشتن نگرشی معتدل و محافظه کارانه به مدل اسلامی که در ایرن اجرا شده است، تجربه غنی می بخشدو گونه ای خاص از دموکراسی اسلامی را به جهان عرضه می کند که در آن اختلافات و مشاجرات در داخل چارچوب اسلامی قرار می گیرند و هدف آنها یافتن راه برونرفتی موفقیت آمیز تر است.
● ماریا خسوس مرینرو، نویسنده اسپانیایی
ماریا خسوس مرینرو، متولد ۱۹۴۶- اسپانیا، دارای مدرک دکترا در رشته تاریخ معاصر جهان است و در دانشگاه«اکسترا مادورا» به تدریس انواع مدل های سیاسی- اجتماعی تاریخ معاصر دنیا اشتغال دارد. آثارش عبارتند از: - ایران به سوی فردای بهتر - شخصیت های برجسته انقلاب اسلامی - تبادل نظر بین شرق و غرب بر اساس درک بین المللی و مقاله های بی شماری که مهمترین آنها به گفته خودش «تصوف و تأثیر آن بر مکاتب فلسفی دنیا» است. با خانم مرینرو که به کنفرانس بین المللی «انقلاب اسلامی و چشم انداز آینده»(۲۷- ۲۸ اردیبهشت دانشگاه تهران) با مقاله «زن و دموکراسی انقلاب اسلامی» دعوت شده بود، گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
▪ جایگاه اجتماعی زنان ایرانی را پس از انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟
ـ نقش فعالانه ای که زنان در جریان تغییرات در ایران بازی کرده اند و تقاضاهای جدیدشان، بخش مهمی از ابعاد بنیادین نیروی پس از انقلاب را در ایران نشان می دهد. سردرگمی به وجود آمده در غرب به خاطر پدیده اسلام گرایی در ایران، هنگامی رخ می دهد که نقش زنان به عنوان نیروی فعال چند قطبی در روابط اجتماعی پنهان شده و باعث می شود تا به زن فقط به عنوان مادر و همسر نگریسته شود. و تفکر جدید در مورد فعالیت های نظری و عملی در جامعه مسکوت بماند. مشارکت زنان در انقلاب اسلامی سال ۵۷ اصلی ترین دلیل پیشرفت جنبش های زنان در زندگی مردمی است. آنان دریافتند که دارای حقوقی هستند که بخش عمده آن می تواند مربوط به پیروزی انقلاب باشد.
▪ از دیدگاه شما آزادی هایی که زنان ایرانی، بعد از انقلاب اسلامی بدست آورده اند، چگونه قابل تبیین است؟
- این آزادی ها در وهله اول به تغییرات اجتماعی، گسترش آموزش زنان، حضور گسترده در دانشگاه ها و دستیابی به موقعیت های شغلی اجتماعی پاسخ می دهد و این امکان را به زنان داده است که تفاوت پدیده آمده بین معیارهای قضایی و موقعیت خود را در میان سیر تکامل آداب و رسوم و معیارهای اجتماعی و فرهنگی موجود دریابند.
زنان در انقلاب اسلامی به راویان اجتماعی تبدیل شدند. این زنان هم اکنون نیز علیه نابرابری ها مبارزه می کنند.
▪ به نظر شما آیا زنان معاصر ایرانی توانسته اند از قوانین دینی و اسلامی در جهت گسترش آزادی ها و فعالیت هایشان کمک بگیرند؟
- زنان مسلمان بدون در معرض تهدید قرار دادن ارزش هایشان در بطن خانواده، سیستم اسلامی را گسترش داده و آن را به روز می کنند. زنان فعال ایرانی که در جهان اسلام پیشتازاند توانستند جمعیتی متحد از زنان اسلام گرا و غیراسلام گرا تشکیل دهند که در هیچ یک از کشورهای اسلامی وجود ندارد. زنان معاصر ایران از سیستم قضایی تأثیرگذار برای باز کردن فضایی آزاد و برای فعالیت های دائمی کمک می گیرند. آنان سعی دارند تا بتوانند در دستگاه های قضایی نیز فعالیت داشته باشند. در حال حاضر موقعیت زنان از نظر قوانین حقوقی خانواده از نظر بعضی ها تا حدی تبعیض آمیز است. زنان پدرسالاری قضایی را نمی پذیرند. این واقعیت در ایران وجود دارد که مرحله جدیدی در روابط بین زنان و دولت شروع شده و زنان توانسته اند از طریق بحث و مواجهه با واقعیات موجود، در محیط قضایی حاضر شوند و حقوق بیشتری را مطالبه کنند.
تغییرات اجتماعی و مشارکت اجتماعی زنان مرحله توقف ناپذیری است که در ایران دارای تأثیرات شفاف سیاسی و اجتماعی بوده است و به قدرتی تبدیل شده که دولتمردان باید آنرا در مرحله دموکراسی سازی در نظر داشته باشند. زنان و جوانان به این باور رسیده اند که دموکراسی فقط یک فکر و عقیده نیست بلکه عملاً باید به آن رسید.
اگر شما باور داشته باشید که زنان و جوانان قدرت بزرگی در جامعه هستند، جمهوری اسلامی به یک مدل مهم تبدیل خواهد شد و می تواند به دنیا نشان دهد که حکومت اسلامی می تواند یک دموکراسی به تمام معنا باشد.
▪ دیدگاه عمومی اسپانیایی ها در مورد ایران چیست؟
- اسپانیایی ها می خواهند اطلاعات واقع بینانه تری در مورد ایران داشته باشند و من می خواهم دیدگاه اسپانیایی ها را در مورد زنان و جامعه ایران تغییر دهم. می خواهم به آنها بگویم که زن ایرانی کار می کند، درس می خواند و در فعالیت های اجتماعی حضور دارد. در اسپانیا باید کارهای زیادی انجام شود تا موقعیت ایران به آنها فهمانده شود. در بین روشنفکران اسپانیا دو گرایش متفاوت نسبت به ایران وجود دارد یک دسته هستیم که باور و اعتماد داریم که ایران آینده، ایرانی آزاد و پیشرفته است.
خانم لوران میرزا از آمریکا . مؤسس مرکز شیعه درساحل غربی کالیفرنیای جنوبی ، خبرنگار و ژورنالیست و عضو هیات خبری رادیو KPFK- pacificaمی باشد.
▪ دیدگاهها و نقطه نظرات وی در مورد انقلاب اسلامی ایران :
جمهوری اسلامی ایران به وجود آمدن نخستین دولت اسلامی را با اراده و اجماع مردم آن ، پس از دولت مدینه که تحت حاکمیت پیامبر محبوب ما حضرت محمد (ص) قرارداشت، به من به عنوان شاهدی مسلمان نشان داده است. امام خمینی از کلمات و اعمال همان الگو و اسوه ، یعنی رسول الله پیروی کرد.من به عنوان خبرنگاری آزاد تصمیم به کار بر روی موضوع حقوق بش در سرزمینهای اسلامی گرفته بودم . قسمت اعظم این موضوع به بی عدالتی و نقض حقوق بشر مربوط می شد. بنابراین ، حال که حوادثی غمبار را به چشم خود دیدم ، جمهوری اسلامی ایران امیدی برا ی ایجاد جامعه ای مبتنی بر عدالت ، استقلال و برابری است. آنچه بیش از همه مرا تحت تاثیر قرار داده است ، انتخابات منظمی است که حتی در شرایطی که اغلب کشورها حق مردم را در انتخاب خود به حالت تعلیق در می آورند ، برگزار شده است.
اما در عین حال ایران کوشیده است که جامعه ای اسلامی بیافریند، جهان اطراف آن کوشیده است تا این تلاش ها را خنثی نماید . بنابراین من ، به عنوان یک مسلمان و عامل به آداب اسلامی ، تلاش کرده ام تا از شغل خود به عنوان یک خبرنگار برای ارائه گزارشهای صادقانه و صحیح در باره ایران به کسانیکه به منابع صادق و متوازن دسترسی ندارند ، استفاده نمایم.
درمورد چالشهای فرروی ایران باید بگویم که هرچند به شدت تحت تاثیر موفقیت های ایران قرار گرفته ام ، نگران آن هستم که بسیاری از کسانیکه بعد از جمهوری اسلامی ایران به دنیا آمده اند ، آنچه را درکشورشان در جریان است ، طبیعی می دانند یا قدر آنچه را که در اختیارشان قرار دارد نمی دانند . شما حکومت خوبی دارید که اساسا به خوبی در خدمت شهروندان ایرانی می باشد. ام افرادی را هم دارید که اصالت انقلاب اسلامی را از دست داده اند .
جمهوری اسلامی ایران کامل نیست ، اما آزاد ترین و دمو کراتترین کشور در منطقه است. امیدوارم ایران به همین شکل باقی بماند . اما در کنار این آزادی ها خطراتی هم وجود دارد . حق آزادی بیان و حق انتخاب را چگونه با حفظ ارزشهای اسلامی موازنه می نمایید و چگونه از جامعه خود در برابر فساد ناشی از نیروهای خارجی و داخلی محافظت می نمایید، این ها چالشهای بزرگی است که ایران باید با آنها روبرو گردد.
خانم جمیله عابد از اتریش. فوق لیسانس و درجه دکتری در رشته ارتباطات جمعی و مطالعات اسلامی شرق از دانشگاه وین. استاد دانشگاه وین در موضوعات فرهنگ اسلامی ، زنان در اسلام و.....
از انگیزه و دلایل وی برای توجه به انقلاب اسلامی ایران چنین است.
من سی و پنج سال پیش ، به دلیل اعتقاد شخصی به اسلام مشرف شدم.انقلاب اسلامی ایران ، کانون امیدها وآرزوهای مسلمانان سراسر جهان بوده است.زیرا پس از قرن ها رکود فرصتی را برای تحقق اسلام در چارچوب دولتی نوین فراهم ساخته است.به همین دلیل می تواند نشان دهد که این انقلاب پایدار است و از توانایی و انعطاف کافی برای مقابله با چالشهای زندگی نوین برخوردار می باشد.
رسانه های خارجی و به ویژه غربی به سختی می توانند دشواری این کار را درک کنند و ارزش تلاش های را که ایران برای ایجاد یک نظام اسلامی راستین در نظام سکولار به عمل آورده است ، دریابند. از این رو انگیزه من از پرداختن به این موضوع آن بوده است که انقلاب اسلامی مایل است بخشی لاینفک از جامعه بین المللی باشد و روابط صلح آمیزی با تمام ملل صلح دوست در سراسر جهان برقرار نماید.
پیش بینی تحولات آینده در هر کشوری دشوار است؛ زیرا عوامل خارجی و داخلی متفاوت و متعددی این تحولات را تشکیل می دهند . در مورد ایران اسلامی ، چندین چالش بزرگ در پیش روی آن قرار دارد که مبرم ترین آنها به قرار زیر است:
- نیازهای اقتصادی مردم و ضرورت رشد اقتصادی ، با عطف توجه به مسائل زیست محیطی
- جمعیت جوان گسترده با آرزوها و مشکلات و در کنار آن با فرصت های خود؛
- تقاضا برای آزادی های مدنی و فردی بیشتر؛
- در خصوص آخرین نکته ، روابط خارجی حسنه با کشورهای بیگانه همکاری های اقتصادی را بیشتر می کند .از این رو باید در این جهت تمام تلاش ها صورت گیرد . اقتصاد شکوفا قادر خواهد بود بسیاری از انتظارات جوانان را برآورده سازد.در محیط پایدار اقتصادی ، افراد انجانم مسؤلیت های خود و استفاده از آزادی های فردی به روشی مسولانه وبا حسی اخلاقی را اسان تر می یابند.
آینده انقلاب اسلامی به توانایی آن در حرکت روبه جلو در کنار مردم وابسته است ، درست همانطور که به عنوان نیرویی پیشرو به دنیا آمد.
نظام اسلامی باید به سوی دموکراسی اسلامی کامل پیش رود.باید برا ی نوسازی روح آموزه های اسلامی در تمام عرصه ها و برای درک معنا ی قوانین و اصول اسلامی ، به جای توقف بر روی کتابهای پیشین ، از اصل زنده جهاد استفاده کرد.
باید مشارکت وسیع تر مردم ، به ویژه جوانان را انتظار داشت و امکان آن را فراهم اوردکه طیف متنوع تری از احزاب و جنبش های سیاسی در چارچوب قانون فعالیت نمایند. باید سرمایه گذاری های کوچک و متوسط را تشویق و موانع دیوان سالارانه را رفع کرد. به حقوق زنان و حمایت از کودکان و خانواده ها نیز توجه شود. اجتهاد مناسب باید منطبق با نیازهای اجنماعی بوده و واقعیت های زمان را در نظر بگیرد.
فعالیت های فرهنگی ، هنر ، ادبیات و نشریات باید بتوانند در محیطی ازاد شکوفاشوند ، زیرا به زندگی مردم معنا ، انگیزه و خلاقیت می بخشند.دین باید سرچشمه عشق ، اخوت و امید باشد ، همانگونه که اسلام به عنوان دین رحمت برای زندگی بشر بر روی زمین با تمام ابعاد معنوی و فکری آن آمده است، انقلاب اسلامی ایران نیز باید این آرمانها را منعکس نماید.
خانم آنا الکساندرونا کوریلوا از کشور ترکمنستان «هنرمند ، روزنامه نگار و مدیر امور اداری در موسسه آلمانی KNAUF» در مورد دیدگاهش برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گوید :تنها کشوری را که می توانیم در جامعه مدرن جهانی ببینیم که در آن ارزشهای دینی بر ارزشهای سیاسی ، ملی و ارزشهای دیگر غالب است .ایرانیان تلاش می کنند که رویا های انبیای انجیلی و به ویژه حضرت محمد (ص) را متحقق سازند که اتظار میلیونها مومن در کشورهای مختلف است.به این دلیل است که در دوران معاصر، کسانیکه شیفته ماتریالیسم ، الحاد ، لیبرالیسم یا صهیونیسم هستند ، ایران را دشمن خود می دانند.بنابراین نخستین دلیل من برای توجه و علاقه خاص به ایران از این قرار است : پروژه اجتماعی اسلامی ، در زندگی معاصر ، پروژه ای عینی و مثمر ثمر است.
دوم ، من ملت ایران را از تاثیرا قدرتمند تمدن غربی که اکنون در بحران معنوی عمیقی بسر می برد که به گفته اسوالد اشپنگلر ،بحران « انحطاط » اروپا است ، رها می بینم.
دلیل سوم این است که اقتصاد از سلطه دلار آمریکا آزاد است. متاسفانه اکنون روسیه اسیر شبه فرهنگ غربی و نظام اقتصادی دلار است .اصلاحات یلتسین ، روسیه را به غرب وابسته ساخت.به همین دلیل است که تجربه ایران و همکاری با ایران ممکن است برای روسها مفید باشد.
دلیل چهارم ، موضع قوی ایران در کمک به فلسطینیان در مبارزه عادلانه برای دستیابی به استقلال است.
باید بگویم که من از گنجینه های فرهنگی ایران از شعر گرفته تا موسیقی و معماری و به ویژه هنر خطاطی لذت می برم . من تحت تاثیر تصویری قوی از چهره امام خمینی که بسیار متنوع است ، تصاویری از آن تهیه نموده ام . او در عین حال عارف و انقلابی ، شاعر و رهبر اجتماعی است. چهره او بسیار تاثیر برانگیز است. ودر تحلیلی روانشناختی سخن های بسیاری برای گفتن دارد.
از وی پرسیده می شود که آینده انقلاب اسلامی و چالشهای فراروی آن را چگونه پیش بینی می کنید . وی می گوید :
من به هیچ روی نمی توانم پیش بینی کنم.نه از نظر عرفانی و نه از نظر سیاسی . بنابراین اندیشه های من چیزی بیش از دیدگاههای زنانی که از فرهنگ ایرانی لذت می برند و به ارمانهای انقلاب اسلامی ایران ارج می نهند ، نیست.
هر نظامی که تغییر کند ، زنده است. بنابراین اگر مردم به دستاوردهای بیست و نه سال گذشته دلخوشی نشان دهند وبرای افزایش دستاوردها تلاشی نکنند ، انقلاب متوقف خواهد شد.نگاه صرف به گذشته تهدیدی است که کمتر از خطر خارجی نیست . تهدیدهای آمریکا و اسرائیل خطرناک است. و به نظر می رسد که دولت بوش به ایران حمله نخواهد کرد ، بلکه قبل از هر کاری تلاش خواهد کرد با تاثیر بر روی نسل جوان زندگی آنها را مختل نماید.تردیدی نیست که که تمام راه حل ها برای تمام چالشهای که پیش روی ایران قرار دارد در دست مردم ایران است.من فقط دوستی از کشوری بیگانه هستم .من از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم که به ایرانیان ، حکمت و برکت دهد تا راه حل تمام مشکلات خود را بیابند.
خانم ایمان وانسیا راپتی از کشور افریقای جنوبی .وی روزنامه نگار روزنامه businessاست . دیدگاهها و نقطه نظرات وی در مورد انقلاب اسلامی ایران :
ایران همیشه برای من کشوری شگفت انگیز و الهام بخش بوده است . ایران یوغ ستم را از شانه های مردم خود بر دارد و حکومتی مبتنی بر عقاید اسلامی و عدالت تاسیس نماید.خیزش این کشور در طول جنگ هشت ساله و فداکاری مردم ان در تمام سطوح برای حراست از ازادی خود ، نشانه ای از تحکیم وحدت و اعتقاد مردم ایران است.امام خمینی اسوه مقاومت و رهبری سیاسی بود و آموزه ها و نمونه ای که ارائه کرد ، الهام بخش منکوب شدگان جهان بویژه در آفریقای جنوبی بود. او همچون اسوه نوین عرفان ، مثبت زیست و کارهای وی نیز امروز حائز اهمیت است.من معتقدم که رسانه های بزرگ ، حقایق زندگی و سیاست ایران را برای خدمت به اهداف منفی تحریک کرده اند.و تلاش من آن است که بر مبنای حقایق و واقعیت های که در تضاد با تصویر فوق قرار دارند ، چشم انداز دیگری را منعکس نمایم .تصور می کنم رسانه ها در مورد ایران سوء تفاهم شدیدی وجود دارد و من امیدوارم که به طریقی گوشه ای از آن روی سکه را نشان دهم .
چالشها و فرصت های زیادی در مقابل انقلاب اسلامی ایران قرار دارد و همان طور که آفریقای جنوبی با پیوندهای دو جانبه بازرگانی ، فرهنگی ، علمی و توریستی خود نشان داده است طرح این چالشها و فرصتها می تواند متقابلا سودمند باشد.
فشار بر روی ایران ، به مثابه آخرین سنگر حاکمیت اسلامی عقلانی در خاورمیانه ، بسیار است. دست اندازی ایالات متحده آمریکا به مرزهای جمهوری اسلامی و اهداف بیان شده ایالات متحده آمریکا د رمورد ایران ، بیانگر آن است که این کشور باید ، ضمن یکپارچگی و استقلال خود ، در سیاست خارجی با دقت عمل نماید . از دیدگاه اقتصادی و سیاسی اینده درخشانی در پیش روی ایران قرار دارد به شرط آنکه به بازرگانی و روابط در حال رشد بین المللی ، فراتر از گاز و نفت ، توجهی عقلانی و منسجم شود.
● خانم ملیکا صالح بگ بوسنوی از سارایوو .نویسنده .
▪ دیدگاهها و نقطه نظرات وی در مورد انقلاب اسلامی ایران :
انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹و با شعاری که رهبرایران حضرت امام خمینی مطرح ساختند ، در ایران روی داد . من در آن زمان انقلاب اسلامی هیچ امری منطقی تر از این نبود که به انقلاب ملی بپیوندم که به وسیله بهترین و شهید پرورترین بخش ملت ایران انجام گرفته بود.بعدا ، ضمن سفر به اطراف جهان به عنوا تبعیدی رژیم کمونیستی یئ گسلاوی سابق دریافتم که در قلب و ذهن بسیاری از مردم سراسر جهان تغییری شگرف روی داده است. این حقیقت در کنار وحدتی که با پیروی از شخصیت عظیم و نظرات حضرت امام خمینی (ره) میان ما متحقق گردیده بود، نشانه ای انکار ناپذیر از رحمت خداوندی در مسائل بین المللی ما بود.
من به انقلاب اسلامی در ایران نپیوستم ، در عوض به انقلاب اسلامی جهانی پیوستم که چهره جهانی دین عزیز اسلامی را در جهان نشان می دهد. جهانی بودن این انقلاب را رهبر ستودنی آن ، حضرت امام خمینی (قدس سره ) ، که تا پایان زندگی شریف خود به این اصول وفادار ماند ، تضمین کرده است. سهم هر ملت یا فردی را در انقلاب جهانی اسلام ، سالهای آینده نشان خواهد داد. من همیشه افول این انقلاب را چیزی دانسته ام که همیشه من در آن رنج فراوان برده ام .
من همیشه تعالیم ، اثار ادبی و شعری و ترجمه های خود را از کتابهای اسلامی و سرانجام ، آخرین اثر عرفانی خود را درباره نماز که در از آن زمان در باره من انجام گرفته است، به عنوان ادای دینی شخصی به اسلام در کل و در نتیجه به انقلاب تلقی نموده ام .اجازه دهید که نکته دیگری را اضافه نمایم : من ، انقلاب اسلامی خود و انقلاب جهانی اسلام را بزرگترین رویداد زندگی ام دانسته ام.

از آثار خانم ملیکا صالح بگ بوسنوی می توان به حکومت اسلامی ، ترجمه و شرح کتاب امام خمینی ، رؤیاهای تزکیه ، یا فلسطین ، کتابی شامل ۱۲داستان درباره فلسطین ، به عنوان نقطه مرکزی تاریخ سیاسی و دینی مسلمانان در قرن بیستم، دعا ، ترجمه ادعیه امام علی (ع) با رساله ای در باب نقش دعا در اسلام به ویژه در تشیع ، نوری در درون من ، ترجمه چند مقاله از جمله مقاله ای در باب عرفان ، با یادداشتهای فراوانی از درباره عرفان ، گل ظلمت ن کتاب اشعار عرفانی و نوشته ای درباره نماز اسلامی ، به عنوان پدیده ای چند نظمی.
خانم ملیکا صالح بگ بوسنوی آینده انقلاب اسلامی و چالشهای فراروی آن را پیش بینی می نماید و می گوید:
انقلاب جهانبی اسلامی ( در ایران در سال ۱۹۷۹و در میان میلیونها مسلمان در اطراف جهان ) با چالشهای از همه سو روبروست که بیشترین و خطرناکترین آنها از خطوط خودی است. هرچه ملتها و یا افرادی که در ان شرکت دارند بیشتر به دنبال منافع خاص خود یا کسب شهرت در این انقلاب یا به دست آوردن سهم مادی بیشتر از آن باشند، سایه خطر بر روی آن گسترده تر است. هرچه ملل و اقوام مسلمان برا ی احیای اسلام به عنوان مکتبی کامل در تمام مراحل زندگی در درون خویش بیشتر تلاش کنند ، توفیق در آن چه رسول اکرم و اهل بیت (سلام الله علیها ) ما را بدان فراخوانده اند ، نزدیکتر است.و راه حل برای حل شدن چالشها را اخلاص می دانم .
خانم نازنین کریم از کشور کنیا . وی چشم پزشک می باشد و شاغل در مرکز بینایی پرل در لفورد اسکس در انگلستان.
از انگیزه و دلایل توجه وی به انقلاب اسلامی ایران چنین است.می گوید :من پس از ۵تا۶ سال پیش به سمینار یادمان سالروز وفات امام خمینی دعوت شدم .به انقلاب اسلامی ایران علاقمند شدم. من پاسخ به ده سوال مفصل و چند سوال کوتاه در مورد امام خمینی را قبلا را قبلا در روزنامه های کشور دیده بودم . در مورد پاسخ هیچ یک ازسؤالات اطمینان نداشتم، بنابراین برای فهم مطالب بیشتری در سمینار حضور یافتم.هنگامیکه وارد ایران شدم تصویر امام خمینی را دیدم و دریافتم که چهره زیبای او مرا به طور کامل سحر کرده است.از آن لحظه به بعد دانستم که باید درباره او و انقلابی که جهان را تکان داد، بیشتر بدانم .کتابی درباره دروغ درباره ایران بس است نوشته م.نانگلی را خریدم و شروع به خواندن آن نمودم. حقیقتی که درباره ماوراء انقلاب نهفته بود ، شگفت انگیز بود. اگر کتا ب را نخوانده بودم شاید انقلاب اسلامی و امام خمینی را نمی شناختم.
در مورد چالشهای فراروی انقلاب اسلامی باید بگویم اکنون آینده انقلاب اندکی مبهم به نظر می رسد ، زیرا فشارهای خارجی زیادی از سراسر دنیا وجود دارد .رسانه ها به آهستگی اذهان جوانانی را که در میان حق و باطل سرگردان شده اند، فاسد می کنند.
باید در رسانه ها در بعد معنوی زنان تاکید شود ، زیرا زنان همیشه دردوران حکومت پهلوی به دلیل استفاده از حجاب تحت ستم بوده اند.اینده هرکشوری به مردم خود آن کشور بستگی دارد . باید کاری کرد که جوانان احساس نمایند که حضور و عملکرد آنان مهم و ضروری است و نباید آنها را در چنگ عفریتهای غربی که هدفشان مسموم ساختن ذهن جوانان با نظریه « آزادی و دموکراسی» است، رها ساخت. جوانان و زنان ما بزرگترین چالشهای آینده انقلاب هستند.
جمهوری اسلامی ایران باید حداکثر استفاده را از رسانه ها و تلویزیون – روزنامه ها و اینترنت ،و نشریات ادواری بنماید. در کل تصور می کنم که انقلاب برا یآموزش تمام جوانان یعنی کسانیکه نه انقلاب را دیده اند و نه چیزی از آن شنیده اند ، باید به سوی رسانه ها روی آورد.
ط خانم زکیه علی مال الله عبد العزیز از کشور قطر
وی رئیس بخش بررسیها و مرکز اطلاع رسانی قطر و مدیر اداره داروسازی و نظارت دارویی وزارت بهداشت قطر.
از انگیزه و دلایل وی برای توجه به انقلاب اسلامی ایران چنین است.
برای کشور ایران آینده درخشانی را پیش بینی می کنم چرا که ثروتهای طبیعی آن مانند نفت ، کشاورزی ، صنعت و همچنین سرزمین ، دانش ، فرهنگ و اندیشه و مردم خوب دارد.ودر ضمن یک سیاست دینی متعادلی را نیز در پیش گرفته است.بنابراین می تواند از طریق استفاده از ابزار آلات پیشرفته و مدرن به مقامات و مراتب با لایی دست یابد ، بطوریکه رقیب بزرگترین کشورهای صنعتی جهان باشد. همچنین در همه محافل بین المللی دارای تقدیر و احترام فراوان است.
راه حل ها و پیشنهادها برای رویارویی با چالشها :
ایران اسلامی بایستی روابط بهتر و بیشتری با تمام کشورهای عربی و اسلامی داشته باشد تا بتواند نقش فعالی برا ی حل مسائل انها داشته باشد .
- روح بخشی و عملی کردن اندیشه ها و راه و روش امام خمینی در تمام زمینه های زندگی مانند ترویج فرهنگ و علوم بوسیله ابزار آلات مدرن و پیشرفته .
- همراهی با تکنولوژی کنونی
- مشارکت با اعراب و مسلمانان در مسائل مهم جهان اسلام
- تداوم همکاری با مردم کشورهای عربی و اسلامی و ایجاد روابط خوب و متقابل
- اهمیت به نقش زن در جامعه و تقدیر از مقام ان در جامعه.

حرف آخرم این است که جمهوری اسلامی ایران کشوری پیشرفته است که توجه زیادی به تولید ، ابتکار ، علم ، فرهنگ و ایجاد رابطه خوب با کشورهای دیگر دارد و نسبت به مسائل جهان عرب مانند مسئله فلسطین و قدس احساس مسؤلیت می کند و حضور فعالانه در محافل اسلامی و علمی جهان دارد و از این حس فرهنگی ، علمی و تکنولوژی ایران را در مصاف با کشورهای پیشرفته و مدرن قرار داده است.
● خانم کلثوم دوسا از کشور کنیا. رئیس باشگاه زنان شیعه نایروبی
از انگیزه و دلایل وی برای توجه به انقلاب اسلامی ایران چنین است.
دلیل اصلی من برای توجه به انقلاب اسلامی ایران و کار در این زمینه آگاهاندن زنان از این امر است که نباید حکومت هیچ قدرتی ، مگر قدرت و قوانین خداوندی را بپذیرند.ما نمی خواهیم که هیچ کشوری مانند ایران اسیر یوغ استعمار گردد.ما نمی خواهیم که ار قدرتی مانند آمریکا ، اسلام را نابود سارد.ما که خود بهترین فرهنگ مانند اسلام را داریم ، نمی خواهیم که مردم از غرب پیروی نمایند.و تحت تاثیر فرهنگ آنها قرار گیرند و از آنها تقلید نمایند.ما می خواهیم مردم را آگاه سازیم که فرهنگ اسلامی برای هر عملی ، دلیل منطقی دارد.
به شهادت تاریخ امام خمینی چراغ اسلام را در دوره ظلمت روشن ساخت. و مردم ایران و مسلمانان باید که چراغ اسلام را روشن نگه دارند و بدان نیرو دهند.
راه حل چالشها ، کار شبانه روزی به شیوه ای است که امام خمینی با گفتن این که من به ارتشی از فرزندان شما نیاز دارم (که در دامن شما پرورش خواهند یافت) اید ئولوژی جوانان(دختران ) را تغییر داد. ما به جوانان توجه می کنیم .
انگیزه های کاری من از انگیزه زنان ایرانی گرفته شده است.که بیشترین سهم را از انقلاب اسلامی ایران داشته اند و دارند.بازدید من از ایران و بازدید بانوان کشور من از جمهوری اسلامی ایران به من و همکارانم انگیزه داده است تا برای اسلام کار کنم .امام خمینی با نشان دادن این که ابر قدرت واقعی ، الله است مردم را نجات داد.
البته زنان ایرانی بودند که راه حضرت فاطمه زهرا(س) ، حضرت خدیجه و حضرت زینب را از طریق رهنمودهای امام خمینی دنبال نمودند.البته به این طریق بود که انقلب اسلامی برای ما صادر گردید.
به درگاه باریتعالی دعا می کنیم که هب ما توفیق ، هدایت و قدرت کار برای انقلاب اسلامی تا ظهور حضرت مهدی (عج) عطا فرماید.
خانم دکتر عفاف الحکیم بسانی از کشور لبنان از انگیزه و دلایل وی برای توجه به انقلاب اسلامی ایران چنین است.
انقلاب اسلامی بخش عظیمی از جمعیت ایران را که شامل زنان این کشور می شود به صحنة اجتماع آورده است. انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) نه تنها توجه شیعیان بویژه عموم مسلمانان و همه جهانیان را به خود معطوف کرد.ما به همه جهانیان یاد آور می شویم که تمام رسانه های فرانسه در آن زمان به موضوع و شخصیت امام خمینی (ره) می پرداختند . از انجائیکه ایشان با حضور خود رهبری جهانی را که برای آن ما سالها در تلاش بودیم ، تجسم بخشید ،این موضوع بسیار طبیعی بود که ما در تماس و تعامل با شخصیت مقدس امام و انقلاب باشیم . علاوه بر این موضوع ایشان حکومتی را تاسیس نمود که این انگیزه را به مسلمانا ن اعطا نمود تا در راستای ان با هویت بین المللی ، همرته با دستور العملها و رهنمودهای عقلانی خود ، شروع انقلاب اسلامی در لبنان را مهیا نمایند که الطاف رهنمود وی برای مردم لبنان ، اولین پیروزی تاریخی علیه دشمنان اسرائیلی بود.
خانم ایر مگارد پین ار آلمان . جامعه شناس آلمانی. از انگیزه و دلایل وی برای توجه به انقلاب اسلامی ایران چنین است.
وی می گوید ؛ انقلاب اسلامی نه تنها باعث احیای اسلام در ایران گردید ، بلکه در جهان اسلام نیز تاثیرات بسزایی داشته است. انقلاب علاوه بر اینکه تغییراتی را در سیستم سیاسی ایران پدید اورد ، عمیقا بر روابط جهانی بین ملتها و فرهنگ ها در مدت ۲۹ سال اخیر تاثیر گذارده بود.
از نقطه نظر جامعه شناسی ، انقلاب اسلامی ایران نه به عنوان یک رویداد ، بلکه به عنوان یک جریان تلقی می شود . در مدت بیست و نه سال گذشته ،انقلاب اسلامی ایران در برخی سطوح از جمله مناطق روستایی کشور پیشرفت چشمگیری داشته است . تلاش های بسیاری نیز انجام شده است . همانند تلاش های که جوامع بشری انجام می دهد . برا یمثال موقعیت زنان ایران بسیار پیشرفت داشته است . ایجاد دیدگاه و ساختارهایی برای حفظ جامعه مدنی قوی که ارزشهای انقلاب را بهبئد بخشد ، هنوز بطور کامل محقق نگردیده است. به نظر من ، این دو دیدگاه از چالشهای اساسی آینده انقلاب اسلامی ایران می باشند.
● نتیجه گیری
این گونه دیدگاهها و صدها هزار نظیر آنها که از آغاز انقلاب اسلامی ایران تا کنون با بیطرفی شگرف یا به گونه ای اجتناب ناپذیر ابراز شده اند، این حقیقت را به طور کامل اثبات می کنند که موج توفندة انقلاب اسلامی از دریای بیکران مذهب انسانها برخاسته و از چنان واقع گرایی و اقتداری برخوردار است که هیچ قدرتی حتی عمده ترین ابر قدرت جهانی توان مهار آن را ندارد. پربارترین ارمغانی که انقلاب اسلامی به تاریخ معاصر ارزانی داشته است اثبات این حقیقت است که می توان پنجه در پنجة غولهای هولناک استعمار افکند و تنها با تکیه بر اراده و ایمان بر قدرتهای شیطانی چیره شد.
هر انقلابی اگر از خصلتهای انقلاب اسلامی برخوردار شود بی چون و چرا از تأثیر تبلیغات سیاسی عوامل فعال شوروی و مارکسیستهای دیگر نقاط جهان درامان خواهد بود.در میان این همه انقلاب که بر روی خطی به طول تاریخ در کنار هم ردیف شده اند انقلابی را سراغ نداریم که بی دردسر و در همان حرکتهای نخستین ولو مقطعی پیروز شود.
موفقیت هر نهضت و انقلابی چه از نوع الهی و ابراهیمی و چه از انواع مختلف مادی و غیر الهی بستگی به رشد و تکامل جنینی دارد که در شکم خود می پروراند. همانطور که تولد صحیح و سالم جنین مستلزم پیشنهاد است و هر جنینی در هر شرایطی و به دلخواه ما رحم مادر را سالم ترک نمی کند پیروزی انقلاب نیز مستلزم شرایط خاصی است که باید فراهم آمدن آنها را به انتظار نشست. کوچکترین حرکت نامعقول و غیر منطقی انقلاب را در یک جبهه و پیروزی را در جبهه دیگر قرار می دهد.
یکی از مهم‎ترین مباحث روز جهان و از جمله جامعه اسلامی ایران بحث پیرامون موضوع «زنان» است. گرچه از طرح جدی این بحث و به دنبال آن به راه افتادن جنبش فیمینیسم در غرب، با هدف دفاع از حقوق فردی و اجتماعی زنان بیش از چند دهه نمی گذرد، اما طرح چنین بحثی در اسلام به هیچ وجه بحثی جدید و بی سابقه نیست دین اسلام به عنوان خاتم الادیان الهی بیش از ۱۴ قرن است که در اوج مظلومیت و تحقیر شخصیت و منزلت اجتماعی زن به این مسئله پرداخت و رسول گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ بهبود وضعیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان و بطور کلی ارتقاء سطح دیدگاه عمومی به این مخلوق الهی را از نخستین و مهمترین اهداف رسالت خویش قرار داد. تأکید پیامبر اسلام بر حفظ حقوق زن و تأکید ایشان بر اهمیت جایگاه شخصیت فردی و منزلت اجتماعی او با جنبش فیمینیسم در غرب یک تفاوت بنیادین داشت و آن تفاوت در حساسیت اسلام بر تقویت بعد مکارم اخلاق و ارتقاء فضایل انسانی بود.
زنان ایرانی از ابتدای اوج گیری نهضت انقلاب اسلامی نقش عمده ای دوشادوش با مردان در جهت تغییر شرایط سیاسی کشور پیشبرد انقلاب بر عهده داشته اند. آنان پس از پیروزی انقلاب نیز با شرکت فعالانه در همه پرسی ها، انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و امثال آن نقش مؤثر و فعالی در پیشبرد اهداف سیاسی کشور در اختیار داشته اند. با این حال اگر به لحاظ کمی زنان را در مقایسه با مردان در میان منتخبین سیاسی و امور اجرایی کشور کم حضورتر می بینیم، ناشی از نواقص قانونی و یا به اصطلاح حاکمیت قواعد مردسالارانه بر قانون اساسی یا دولت جمهوری اسلامی نیست بلکه این مسئله بیشتر مربوط به ویژگی های جسمی و روحی خاص زنان و رویکرد کلی آنان و جامعه به مسئله اشتغال زنان است که البته مختص به جامعه ایران هم نیست. بطوری که آمارهای جهانی تا سال ۱۹۹۴ حاکی از آن است که فقط ۲۴ زن در قرن بیستم جزء سران دولت ها بوده اند که نیمی از آنها هم در دهه ۹۰ انتخاب شده اند. در سال ۱۹۹۸ فقط ده تن از سران دولتهای جهان زن بوده اند. و در آغاز قرن بیست و یکم نیز تنها ۷/۱۲ درصد از وزرای هیئت های دولت در جهان از میان زنان بوده و کمتر از ۵% از مقامات عالی در سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل در اختیار زنان قرار داشته است. میزان مشارکت زنان در احراز کرسی های نمایندگی مجلس در برخی از بخش های جهان همچون اروپای شرقی حتی با کاهش چشمگیر مواجه بوده و از ۲۲ درصد در سال ۱۹۸۷ به ۵/۶ درصد در زمان کنونی کاهش یافته است. همچنین آمارهای فوق حاکی از آن است که زنان حتی زمانی که مقامات و پست های عالی را احراز می کنند برخلاف مردان به سراغ هر شغلی نمی روند بلکه عمدتاً برای مشاغل مربوط به مسایل خاص آنان از قبیل بهداشت و تعلیم و تربیت در نظر گرفته می شوند.
در جمهوری اسلامی حضور گسترده و فعال زنان در مسایل اجتماعی و مشارکت سیاسی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی با رشد و تحولی قابل توجه همراه گردید. حمایت های بی دریغ رهبر فرزانه انقلاب، امام خمینی (ره) از مشارکت سیاسی زنان و تشویق این فعّالیت ها تا حدی که حضور آنان را در تثبیت نظام جمهوری اسلامی تعیین کننده تر و مؤثرتر از مردان معرفی نمودند، به تقویت جایگاه مشارکت سیاسی زنان پس از پیروزی انقلاب در مقایسه با سال های پیش از آن انجامید، تأثیر انقلاب اسلامی بر بانوان ایرانی این بود که آنان را که تا پیش از آن در ابعاد کوچک تری پویایی و فعالیت اندکی در عرصه سیاست از خود نشان می دادند، از آن حالت منفعل به حالت فعال متحول ساخت به طوری که این مسئله حتی موجبات تعجب ناظران خارجی را نیز برانگیخت. نویسنده ای به نام «هیگنز» در تحلیلی پیرامون این مطلب بر گسترش حضور و مشارکت سیاسی زنان در عرصه انقلاب تأکید می کند:
«زنان شهرستانی مشابه زنان تهرانی، زنان از طبقات مختلف اقتصادی، اجتماعی، چه آنان که منشاء شهری داشته و چه آنان که اخیراً شهرنشین شده بودند، همه و همه طی انقلاب در جریان فعّالیت سیاسی عمومی درگیر شدند..» این نویسنده در ادامه این مطلب به گرایش احساس قدرت و اعتماد به نفس زنان و نیز هوشیاری سیاسی گسترده تر و احساس احترام بیشتری که آنان در نتیجه شرکت در چنین فعّالیت های سیاسی تجربه می نمودند تأکید می ورزد. ناظر دیگری در این زمینه می نویسد: «زنانی که پیش تر امکان نداشتند به تنهایی در خیابان ها به حرکت درآیند بدون این که مورد اذیت و نگاه ناپاک قرار گیرند اکنون می توانستند آزادانه به فعّالیت بپردازند. در حالی که تا پیش از این حتی استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای بسیاری هراس انگیز بود. اکنون زنان در ابعاد وسیع در تظاهرات خیابانی در کنار مردان شرکت می کنند. برای بسیاری از زنان رهایی بخش ترین تجربه انقلاب همین حس آزادی در تجمع یافتن سالم با مردان بود بدون این که مورد تعرض و اذیت و آزار قرار گیرند...»
سوروکین در ضمیمه ای بر جلد سوم کتاب پویاییهای اجتماعی و فرهنگی برای انگلستان سرزمین سنّتی خویشتن داری سیاسی تعداد صد و شصت و دو آشوب در روابط درون گروهی برمی شمارد که در فاصلة سالهای ۶۵۶ تا ۱۹۲۱ رخ داده اند. با احتسابی سرانگشتی میانگین وقوع این آشوبها هر شش سال یک بار بوده است. آشوبیهایی که از شورش بزرگ و جنگ داخلی ۱۶۴۰ تا حدثه های کوچکی چون شورش خرده مالکان در وسکس به سال۷۲۵ درجه بندی شده اند.
نظر و آمار سوروکین با مقیاس بسیار گسترده تری در تاریخ همة انقلابها به چشم می خورد از انقلاب کبیر فرانسه به سال ۱۷۸۹ و یا انقلاب اکتبر شوروی در سال ۱۹۱۷ گرفته تا انقلاب کمونیستی چین در سال ۱۹۴۸ و اغلب دگرگونیهای بنیادین و انقلابهای تاریخ.

علی معروفی
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات