صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 5 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آیت‌الله آقای حاج سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی رضوان‌الله استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری باوفا در مهم‌ترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند.(1397/10/4)

▼ حرف روز
فقيه عالي‌قدر و کارگزار باوفا
آيت‌الله سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي پس از حدود يک سال تحمل بيماري سخت و دردناک، سرانجام در 70 سالگي درگذشت و امروز صبح رهبر معظم انقلاب اسلامي بر پيکر ايشان نماز خواند.
امام خامنه‌اي در پيام تسليت‌شان اين «فقيه عالي‌قدر» را با توصيفاتي چون «استاد بزرگ حوزه علميه قم» و «کارگزاري باوفا»، «رئيس موفّق مجمع تشخيص مصلحت» و «يار و شاگرد و همراه شهيد نام‌آور و بزرگوار سيدمحمدباقر صدر» ياد کردند.
آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي از مبارزان با سابقه‌اي بود که ورود به مبارزات سياسي را از نجف و با شاگردي در محضر علامه شهيد محمدباقر صدر و حضرت امام(ره) آغاز کرد. در همين راستا، در سال 1352 دستگير و براي مدتي در عراق زنداني شد. با پيروزي انقلاب اسلامي، وي جزء جرياني بود که نداي انقلاب را در کشور عراق گستراند و به همين دلیل مورد غضب صدام و رژيم بعثي قرار گرفت و مجبور شد مخفيانه اين کشور را ترک کند، در حالي که سه برادر وي دستگير شدند و به شهادت رسيدند! وي در سال 1361 همراه با آيت‌الله شهيد سيدمحمدباقر حکيم مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق را راه‌اندازي کرد و با رژيم بعثي به مبارزه برخاست. وي در طول چهل سال عمر پربرکت انقلاب اسلامي سمت‌هاي متعددي داشت که از مهم‌ترين آنان مي‌توان به رياست قوه قضائيه، عضويت در شوراي نگهبان، نایب‌رئيسي مجلس خبرگان رهبري، رئيس هيئت عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام اشاره کرد.
آيت‌الله هاشمي شاهرودي در اين سال‌ها از تيررس جريان ضد انقلاب که مدت‌هاست پروژه تخريب نيروهاي انقلاب را کليد زده، بيرون نبوده است. اين تخريب پس از انتشار خبر مرگ ايشان نيز دوچندان شده و قلم به دستان مزدوري، چون محسن کديور به ميدان آمده‌اند تا با عقده‌گشايي کودکانه، اذهان عمومي را نسبت به ايشان و بزرگان انقلاب تخريب کنند.
نکته ديگر آنکه هرچند فقدان چهره‌هاي اثرگذار و با سابقه انقلاب اسلامي برای نظام اسلامي و جريان انقلابي ناگوار است، اما نظام اسلامي وابسته به شخص نيست و رويش‌هاي انقلاب آنچنان ارزشمندند که هرگونه نگراني را براي دغدغه‌مندان انقلاب اسلامي از بين برده است. امروز درخشش جوانان مؤمن انقلابي در همه عرصه‌هاي انقلاب تضمين‌کننده آينده شجره طيبه انقلاب اسلامي است.

▼ چلچراغ/ 7
ایران قدرتی تصمیم‌ساز و تأثیرگذار
پیشرفت‌های علمی، توسعه زیرساخت‌های کشور در حوزه‌های گوناگون از صنعت برق تا گازرسانی و...، پس از پیروزی انقلاب اسلامی موضوعاتی عینی است که می‌توان نتیجه آن را مشاهده کرد! اما ملت ایران تغییر و تفاوت بزرگ‌تری پس از انقلاب سال 57 به وجود آورده است! موضوعی که شاید، مانند ساخت پالایشگاه‌ها و ده‌ها سد و کیلومترها جاده و گسترش گازرسانی و تحول در شبکه برق‌رسانی و موارد بسیار دیگر از این دست قابل اندازه‌گیری کمی نیست و شاید به واسطه رخداد تدریجی برای جامعه و افکار عمومی امری طبیعی و ملموس به نظر برسد، دگرگونی جایگاه ایران و تبدیل کشورمان از یک مجری سیاست‌های آمریکا به یک قدرت تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز است که اکنون حتی آمریکایی‌ها نیز مجبورند این قدرت و تأثیرگذاری را به رسمیت بشناسند! چنانکه «پاتریک سیل» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در «میدل ایست آنلاین» ضمن تأکید بر اینکه ایران در حال تبدیل شدن به یک دموکراسی درخشان است، می‌نویسد: «این کشور تحت حاکمیت روحانیون، هم‌اکنون یکی از آزادترین، مدرن‌ترین و منسجم‌ترین کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود.» اندیشکده نومحافظه‌کار «امریکن اینتر پرایز» نیز در گزارشی ضمن هشدار به مسئولان آمریکایی درباره جایگاه آتی ایران به منزله مرکز توازن قدرت در منطقه و تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی در حال تثبیت دستاوردهای خود است، اعلام می‌کند: «آمریکا آماده است تا برتری ایران در منطقه را به رسمیت بشناسد.» موضوعی که آخرین نمود آن را می‌توان اعتراف یک سناتور آمریکایی به این مسئله دانست که نمی‌توان بدون صحبت با ایران و در نظر گرفتن خواست ایران موضوعی را در غرب آسیا به سرانجام رساند! «رند پال» سناتور جمهوریخواه با اشاره به مسئله سوریه، گفته است: «ما چاره‌ای جز صحبت با ایران نداریم، بعضی‌ها سرشان را در برف فرو کرده‌اند و نمی‌بینند که ایران و بشار اسد پیروز شده‌اند.»

▼ اخبار ویژه         
سند 2030 بدون سروصدا در حال اجراست!
مرکز ملی سیفژ ایران (شعبه سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان زیر نظر سازمان ملل متحد) به تازگی با همکاری چندین مجموعه خصوصی و دولتی دیگر از جمله آموزش و پرورش و حوزه هنری استان فارس، با شرکت ۴۵۰ دانش‌آموز از نواحی پایین و میانی شهر برنامه‌ای با موضوع عصر فیلم کوتاه برگزار کرده که در آن یک روانشناس تحت عنوان فریبنده آموزش‌های خودمراقبتی، درباره مسائل جنسی به دانش‌آموزان مشاوره می‌دهد که در این آموزش‌ها انیمیشنی هندی (با موضوع تعرض به دختر نوجوان هندی و آموزش به او و دیگر نوجوانان برای جلوگیری از تکرار دوباره این تعرض‌ها) نمایش داده می‌شود.

لغو مجوز فرماندهی ائتلاف سعودی در پاکستان
دادگاه عالی پاکستان اعلام کرد: مجوز فعالیت «راحیل شریف» فرمانده سابق ارتش این کشور و فرمانده فعلی ائتلاف نظامی عربستان غیر قانونی است و باید لغو شود. در این بیانیه آمده است: مجوز فعالیت راحیل شریف در خارج از کشور باید از سوی دولت صادر شود؛ نه از سوی ارتش، ‌بنابراین این حکم غیر قانونی اعلام می‌شود. طبق اعلام دادگاه عالی پاکستان، دولت پاکستان یک ماه فرصت دارد تا درباره ادامه فعالیت راحیل شریف تصمیم‌گیری کند، در غیر این صورت مجوز فعالیت راحیل شریف باطل خواهد شد.

▼ گزارش روز
چرخش حیرت‌آور!
حیرت‌انگیز است که در دوران گردش آزاد اطلاعات، در زمانه رسانه و اخبار که واو به واو کلمات سیاست‌مداران و اتفاقات و رویدادها ثبت و ضبط می‌شود و به لطف فضای سایبری و وب در کسری از دقیقه می‌توان انبوهی از اطلاعات و اظهارات و... را حول یک مسئله بازخوانی کرد! محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مصاحبه با روزنامه «خراسان» گفته است: «هدف از برجام اقتصادی نبود. اصلاً این طور نبود. مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین 94 (یعنی سه ماه پیش از توافق نهایی برجام) صرفاً هسته‌ای و امنیتی بود... بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود، با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد. بنابراین این دو موضوع را باید از هم جدا کنیم. اهداف برجام استراتژیک بود. آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه‌های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه‌ها می‌توانند برگردند، اما ما هم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به شکل قوی‌تری شروع کنیم.»! مگر جمله معروف چرخیدن معیشت مردم در کنار چرخیدن سانتریفیوژها را آقای روحانی در کارزار انتخاباتی نگفتند؟! مگر رهبر معظم انقلاب اعلام نکردند که مجوز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی داده شده است و اگر قرار است تحریم‌ها بمانند، مذاکره بی‌معناست؟! مگر همین آقای ظریف در کمیسیون برجام، مانند رئیس‌جمهور در  اولین دقایق پس از امضای برجام تأکید نکرد به واسطه برجام همه تحریم‌ها بالمره و دفعی برداشته خواهد شد؟! البته حدس چرایی چنین چرخشی دشوار نیست!

▼ اخبار
1ـ دعوت روسیه از اتحادیه اروپا برای حذف دلار
«مکسیم اورشکیم» وزیر توسعه اقتصادی روسیه با تأکید بر اینکه از آنجایی که روسیه و اتحادیه اروپا هیچ‌کدام مبتنی بر دلار نیستند، برای هر دو مفید است که در معامله منابع انرژی از یورو استفاده کنند، گفت: در حالی که سهم دلار در معامله‌ها برای روسیه کاهش می‌یابد، ادامه معامله با شرکای اروپایی با دلار بی‌معناست، چون هم مسکو و هم اتحادیه اروپا از دلار به عنوان یک ارز داخلی استفاده نمی‌کنند. وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر روابط اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا یک «رنسانس» را تجربه می‌کند. وی افزود: برخلاف همه شایعه‌های سیاسی، تعداد پروژه‌های دوجانبه رو به افزایش است.

2ـ دولت چشم‌انداز روشنی برای آینده ندارد
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه آقای روحانی چشم‌انداز روشنی برای آینده ایران ندارد، گفت: رئیس‌جمهور در دولت نخست خود هدف مشخصی را تعقیب می‌کرد که برجام را به نتیجه برساند، لذا ایستادگی کرد و خوب هم به نتیجه رسید. در دولت دوم من هنوز نتوانستم بفهمم هدف و چشم‌انداز آقای روحانی چیست! وی افزود: در دولت دوازدهم افرادی برای دولت انتخاب شدند که در بهترین حالت نیروهای میانه‌اند و به طور کلی زبده‌گزینی و اینکه بهترین‌های کشور را در دولت جمع کنیم، هدف نبوده، بلکه هدف این بوده است که دولت بی‌دردسری باشد.

3ـ ترورهای هدفمند امارات در یمن!
شبکه «الجزیره» فاش کرد: امارات ماهیانه مبلغ 1/5 میلیون دلار پول به یک تیم ترور صهیونیستی می‌داد تا افراد مورد نظر ابوظبی را در یمن ترور کنند. «آبراهام گولان» پیمانکار امنیتی مجارستانی‌ـ صهیونیستی که برخی از مأموریت‌های ترور را در عدن انجام داده، در این باره به الجزیره گفته است: برنامه‌ای برای ترور برخی افراد و شخصیت‌ها در یمن وجود داشت که من مأمور مدیریت آن بودم. گولان می‌افزاید: شرایط این توافق به این صورت بود که تیم ترورکننده ماهیانه مبلغ 1/5 میلیون دلار آمریکا از امارات متحده عربی دریافت کند و در ازای ترورهای موفق نیز مقداری پاداش بگیرد.


▼ اخبار کوتاه
مسعود لطیفیان، مدیرکل میوه‌های گرمسیری گفت: ۲۵ هزار و ۱۱۳ تن خرمای مضافتی به ارزش ۳۱ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۴۷ دلار طی شش ماه نخست امسال به صورت ساده یا خشک کرده از کشور صادر شده که بیشترین حجم صادرات را در میان انواع این محصول به خود اختصاص داده است. خرمای ایران به ۷۸ کشور جهان صادر می‌شود و هند با خرید بیش از ۱۱ میلیون دلار بزرگ‌ترین مشتری این محصول از ایران به شمار می‌رود. وی تصریح کرد: اتریش، آلمان، اندونزی، انگلستان، اوکراین، بلاروس، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، کره، چین، دانمارک، ژاپن، شیلی، عراق و فرانسه از جمله مقاصد خرمای ایران هستند.
سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در دیدار «ژنرال ‏اسپینوف» معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با یادآوری شرایط بسیار حساس منطقه و جهان و ضرورت ایجاد پیوندهای همگرایی بین نیروهای مسلح ایران و روسیه علیه تروریسم، گفت: موفقیت نیروهای مسلح دو کشور در فرایند مقابله با تروریسم در سوریه و شکست تروریست‌های تکفیری و حامیان آنها در منطقه، بیان‌کننده عزم و ظرفیت‌های ایران و روسیه برای مقابله با تهدیدات موجود است.
هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به محکومیت توتال در دادگاه فرانسه، گفت: در قراردادهای نفتی دوران مدیریتی آقای زنگنه با توتال، استات‌اویل و کرسنت، فساد اقتصادی رخ داده و این امر در دادگاه‌های خارجی اثبات شده است. برخی مقامات در دوره مدیریتی آقای زنگنه بر وزارت نفت، با دریافت رشوه قراردادهایی را به نفع کشورهای بیگانه منعقد کرده‌اند و از این‌ رو باید قوه ‌قضائیه این پرونده‌ها را بررسی کند.
اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در توئیتی از آغاز تحرکات گسترده برای تخریب مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در پی واژگونی اتوبوس واحد علوم تحقیقات خبر داد. نصراللهی نوشته است: «نه محل فعلی علوم تحقیقات را تیم جدید دانشگاه انتخاب کردند و نه  تأسیسات و جاده‌های آن را ساختند. رؤسای هیئت امنا و دانشگاه هم راننده و مسئول بازدید چرخ‌ها و ترمزهای اتوبوس‌ها نیستند.»
سیدرضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک ایران، درباره اقدامات انجمن ارگانیک برای جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور اظهار داشت: ما همه تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌ایم؛ اما نمی‌توانیم با وزارت جهاد کشاورزی که موافق این واردات است، مخالفت کنیم. ما نقش خود را ایفا کرده‌ایم و نقطه نظرات خود را هم ارائه داده‌ایم؛ اما صدای ما به جایی نمی‌رسد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات