صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۳۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 11 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علت پیروزی‌های مستمر ملت فلسطین در سال‌های اخیر، ایستادگی و مقاومت بوده است و در آینده و تا زمانی که مقاومت وجود داشته باشد، روند افول و زوال رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.(1397/10/10)

▼ حرف روز
سال 2018 که گذشت!
سال 2018 در حالی به پایان رسید که جهان شاهد رخدادها و حوادث و اتفاقات جدیدی بود:
1ـ ایالات متحده آمریکا در سال 2018 میلادی با خروج از برجام طراح توطئه جدیدی علیه کشورمان بود که هم اکنون در حال اجراست؛ بر این اساس آمریکایی‌ها با به‌روزرسانی تحریم‌ها سعی دارند از این طریق بتوانند اثرگذاری بیشتری بر اقتصاد و معیشت مردم داشته باشند. تحریم‌های هوشمندی که به توصیه نیروهای امنیتی سازمان سیا، دسترسی ایران به سوئیفت را به طور کامل قطع نکرد؛ چرا که به دنبال دسترسی بیشتر و دقیق‌تر به مراودات بانکی کشورمان است تا به واسطه آن و با تکمیل اطلاعات خود از شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران گام‌های بعدی را برای افزایش فشار اقتصادی بر کشورمان حساب شده‌تر بردارد.
2ـ جمهوری اسلامی ایران بنا به برخی آمار، تاکنون به 45 کنوانسیون و معاهده بین‌المللی پیوسته و تعهد داده است که از این تعداد تنها 32 مورد در دولت روحانی اتفاق افتاده است. FATF آخرین موردی است که در سال 2018 میلادی مقامات برخی از کشورها، بر پیوستن ایران به آن به لحاظ قانونی اصرار داشتند؛ از این رو به نظر می‌رسد در تکمیل توطئه اقتصادی آمریکا علیه کشورمان، پیوستن ایران به FATF امری مهم برای این کشور باشد. بنابراین هوشیاری مسئولان در سال 2019 سبب ناکامی دشمن خواهد شد.
3ـ در سال 2018 زوال رژیم غاصب صهیونیستی آشکار شد. در حالی که رژیم صهیونیستی در مقابل حزب‌الله پس از 33 روز و در مقابل حماس پس از 22 روز تسلیم شده بود، در سال 2018 تنها پس از دو روز مجبور به پذیرش شروط مقاومت برای آتش‌بس شد که این نشان می‌دهد این رژیم نژادپرست رو به افول و نابودی است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دبیر کل جهاد اسلامی اعلام کردند، سال‌های آتی، دولت قانونی فلسطین در تل‌آویو تشکیل خواهد شد، در واقع، این رژیم عملاً در مقابل محور مقاومت به بازیگر از پیش شکست خورده تبدیل شده است.
4ـ ناآرامی‌های فرانسه که در اواخر سال 2018 اتفاق افتاد، نشان داد اتحادیه اروپا در آستانه یک فروپاشی از داخل به سبب افول لیبرالیسم است. پیروزی‌های راست‌گراهای افراطی در برخی کشورهای اروپایی نیز حکایت از شکننده بودن اتحادیه اروپا دارد که سال گذشته میلادی این اتفاق در فرانسه خود را به صورت آشکار نشان داد.

▼ چلچراغ/ 11
درخشش در عرصه هنر انقلاب
یکی از نقاط درخشان در کارنامه 40 ساله انقلاب اسلامی ایران را می‌توان در حوزه تولید آثاری برای نشر و بسط فرهنگ اسلامی و انقلابی دانست، به عبارت دیگر، با وجود اینکه انتقادات فراوانی درباره خروجی سینمای ایران، تولیدات موسیقیایی در کشور و عملکرد سازمان صداوسیما در این سال‌ها وجود دارد؛ اما اکنون در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی می‌توان به صراحت و قاطعیت از یک انقلاب بزرگ در تولیدات سینمایی، تلویزیونی و موسیقیایی سخن به میان آورد. واقعیت این است که با نگاهی به روند سینما در دهه‌های اخیر، شاهد رویش و به میدان آمدن کارگردان‌های انقلابی، چون مجیدی، حاتمی‌کیا، مهدویان و طالبی، ساخت آثاری، چون قلاده‌های طلا، آژانس شیشه‌ای، ماجرای نیمروز، تنگه ابوقریب، حضرت محمد(ص)، روز واقعه و شکل‌گیری جشنواره‌هایی، چون عمار و مقاومت هستیم. در حوزه تلویزیون نیز ماجرا از همین قرار است، با وجود آنکه در گوشه و کنار ضعف‌هایی وجود دارد و انتقادات وارد است؛ اما آثار و مجموعه‌هایی مانند امام علی(ع)، مختارنامه، ولایت عشق، در چشم باد، پرده‌نشین، ارمغان تاریکی و... گویای تحول و جهشی بلند در حرکت به سوی تبلیغ آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند. حکایتی که در حوزه موسیقی نیز تکرار شده است. خوانندگان جوانی که با محوریت موسیقی سیاسی آثار ضد استکباری متعددی تولید کرده‌اند، مانند حامد زمانی که قطعه «مرگ بر آمریکا» را ساخته است یا علیرضا بیرانوند‌ که برای اولین بار در فضای موسیقی کشور تولید آثار با موضوع خانواده ایرانی و اسلامی را آغاز کرده‌ است‌، رویش‌های قابل اعتنای انقلاب اسلامی در حوزه تربیت هنرمندان انقلابی و متعهد هستند. واقعیت این است که گاه روند تدریجی پیشرفت و تحول در یک حوزه، بزرگی و مثال‌زدنی بودن آن را از نظرها پنهان می‌دارد، لذا لازم است کمی از شرایط و موضوع فاصله گرفته و از دور به مسئله نگاهی بیندازیم؛ آنگاه است که تفاوت‌ها به وضوح نمایان خواهد شد.

▼ اخبار ویژه
حلقه بسته تصمیم‌گیران اصلاح‌طلب!
در روزهای گذشته شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دور جدید فعالیت‌هایش را آغاز کرد و اعضای هیئت‌رئیسه آن انتخاب شدند. در این راستا آذر منصوری عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از انتخاب چهار زن در ترکیب هیئت‌رئیسه این شورا خبر داد که ترکیب این افراد با واکنش منفی برخی روزنامه‌‌نگاران اصلاح‌طلب و حامی دولت همراه بود و با جملاتی، مانند «این خانم‌ها همه این سال‌ها در همه مناصب انتخابی و انتصابی منتخب و منتصب شده‌اند. این انتخاب و انتصاب هیچ پیام تغییری ندارد فقط پیام تکرار دارد، تکرار حلقه خودی و بسته زنان اصلاح‌طلب»، «این ترکیب، قطعاً پیام‌های بسیاری دارد از جمله اینکه دختران و زنان جوان مخصوصاً آنها که ژن خوب ندارند، جایی در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و اجرا در مناصب انتخابی و انتصابی اصلاح‌طلبان هم ندارند.» و... روبه‌رو شد.

بدهکارها طلبکار شده‌اند
رحیم‌پور ازغدی در پاسخ به پرسش دانشجویان درباره توئیت اخیر محسن رضایی و پس از آن جوسازی رسانه‌های بیگانه و برخی از دولتی‌ها درباره عملیات کربلای 4 گفت: آقای رضایی که منظور خود را توضیح داد؛ ولی توقف کربلای ۴، نتیجه خیانت منافقین و ماهواره‌های آمریکا و... بود. در کربلای 4 من از نزدیک شاهد ماجرا بودم. وی تأکید کرد: به جای طلبکار شدن بدهکارها، باید امروز کسانی که در عصر جهاد مشغول زندگی‌شان بودند و امروز بر گردن مردم سوارند، پاسخگو باشند.

▼ گزارش روز
همچنان امیدوار!

 قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در تازه‌ترین اظهاراتش درباره نتیجه وعده‌های طرف اروپایی برای ادامه حیات برجام و تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران از توافق جامع هسته‌ای ناامیدانه از بدعهدی‌های اروپایی‌ها و ناتوانی آنها سخن گفته و اعلام کرده است: «در عمل (اعضای) اتحادیه اروپا نشان دادند در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و علی رغم وعده‌ها و تاریخ‌هایی که مشخص شده بود نتوانستند این سازوکار را نهایی کنند.» موضوعی که مدت‌ها پیش منتقدان درباره آن به دولت و دستگاه دیپلماسی هشدار داده و گفته بودند نباید اجازه وقت‌کشی به طرف اروپایی داده شود؛ اما اکنون متأسفانه، با وجود آن هشدارها ماه‌ها از خروج آمریکا گذشته و شاهد هیچ اقدام مثبتی از سوی اروپایی‌ها نیستیم؛ اما نگران‌کننده‌تر آنکه، سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اظهاراتش که در بالا ذکر آن رفت، تأکید کرده است: «ما هنوز امیدواریم اروپا بتواند در این برهه حساس از ارزش‌های خودش و حیثیت خود در برابر فشار آمریکا دفاع کند»؛ یعنی همچنان دستگاه دیپلماسی ما منتظر اروپایی‌ها است تا کاری کنند! آن هم در شرایطی که حتی نزدیک‌ترین رسانه‌ها به جریان حامی «اتکا به اروپا در مقابل آمریکا» نیز می‌نویسند: «از یک سو، اروپا به لحاظ محتوا و لجستیکی توان این کار را ندارد و از سوی دیگر همه اعضای اتحادیه اروپا اتفاق نظر دارند که باید سیاست کلی‌مان در مقابل ایران را حفظ کنیم.» امروز باید این سؤال را از وزیر امور خارجه و دیگر تصمیم‌گیران در این زمینه در دولت پرسید که تا کی قرار است منتظر اقدام عملی اروپایی‌ها بمانند؟ آیا وقت آن نرسیده است که در مقابل بدعهدی‌های ادامه‌دار طرف‌های غربی، ایران نیز در رویکرد خود نسبت به برجام و اجرای تعهدات یک طرفه تجدید نظر کنند؟!

▼ اخبار
1ـ کره شمالی همچنان در لیست سیاه

در حالی دولت با هدف خروج ایران از لیست سیاه FATF به دنبال پیوستن به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو است که سال‌ها از عضویت کره شمالی در این کنوانسیون‌ها می‌گذرد و نه تنها از لیست سیاه خارج نشده، بلکه به تأمین مالی گسترش سلاح‌های کشتار جمعی متهم شده است. کره شمالی از 25 جولای 2013 عضو کنوانسیون CFT و از 17 ژوئن 2016 عضو کنوانسیون پالرمو شده؛ اما هنوز از لیست سیاه FATF خارج نشده است! بررسی بیانیه‌های FATF علیه کره شمالی نشان می‌دهد، این نهاد بین‌الدولی افزون بر پولشویی و تأمین مالی تروریسم، بر مسئله سومی هم تأکید دارد که همان اتهام تأمین مالی سلاح‌های کشتار جمعی (هسته‌ای و موشکی) است.

2ـ اطلاع‌رسانی قوه قضائیه ضعیف است
حجت‌الاسلام صادقی، معاون فرهنگی دستگاه قضا در جمعی دانشجویان در پاسخ به این پرسش که چرا اخبار قوه قضائیه بسیار ضعیف به گوش مردم می‌رسد و انعکاس خوبی ندارند، گفت: این گفته شما را قبول دارم که ضعیف عمل می‌کنیم. وی بخشی از این ضعف را مربوط به اطلاع‌رسانی ضعیف در دستگاه قضایی دانست و بخش دیگر را هم معذوراتی ذکر کرد که این دستگاه در اعلام اخبار دارد. صادقی گفت: در پرونده 3 هزار میلیاردی چند نفر محکوم شدند و اعدامی هم در پرونده داشتیم. خود سه هزار میلیارد تومان که برگشت خورد، جرایم آن هم برگشت خوردند؛ اما چون خاوری یکی از مرتبطان با این پرونده فراری است، همه فکر می‌کنند اتفاقی نیفتاده است.

3ـ صادرات ایران به کدام کشور‌هاست؟
صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماهه سال ‌جاری با رشد ۵ درصدی به ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار رسید. گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور عراق با ۶ میلیارد و ۹۲۹ میلیون دلار، چین با ۶ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار بوده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
مقصود اسعد سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به تازگی تفاهم‌نامه خرید ۲۰ فروند هواپیمای سوخو را به امضا رسانده بود و یک ایرلاین داخلی هم پیش‌نویس قرارداد اجاره سه فروند هواپیمای سوخو را منعقد کرده بود؛ اما گویا فعلاً به دلیل عدم صدور مجوز اوفک، ورود این هواپیماها مقدور نیست. البته سوخو وعده داده است، برخی از قطعات آمریکایی این هواپیماها را تغییر می‌دهد تا برای فروش آنها به مجوز خزانه‌داری آمریکا نیاز نباشد، البته تغییر قطعات آمریکایی سوخو احتمالاً زمان‌بر باشد.
به گزارش روسیا الیوم، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد تأسیس جنبش فتح تأکید کرد: قدس فروشی نیست، ما به هیچ وجه نخواهیم پذیرفت که یک ذره از خاک قدس را رها کنیم. وی اظهار داشت: قدس پایتخت ابدی کشور فلسطین باقی خواهد ماند. هرکس که درباره معامله قرن صحبت می‌کند، با سیلی قرن پاسخ او را خواهیم داد.
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود درباره سهم ارز‌های اصلی جهان در ذخایر بانک‌های مرکزی جهان اعلام کرد، سهم دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به پایین‌ترین رقم در پنج سال اخیر رسید؛ در حالی که سهم یورو به بالاترین رقم در حدود چهار سال اخیر رسیده است. بانک‌های مرکزی به دنبال تنوع‌بخشی ارز‌های ذخیره خود از دلار به دیگر ارز‌ها هستند.
«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با هشدار به رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای هرگونه ماجراجویی نظامی جدید و با بیان اینکه فلسطینی‌ها هرگز از اصول خود کوتاه نمی‌آیند، گفت: ما از زیر زمین و آسمان با دشمن مقابله می‌کنیم و صهیونیست‌ها باید همه جا منتظر ما باشند، ما یقین داریم که بر رژیم صهیونیستی پیروز خواهیم شد و این رژیم نابود خواهد شد.
در پی وصول گزارش‌های متعدد از وضعیت نابسامان گمرک بیله‌سوار، حجت‌الاسلام جدایی، امام جمعه این شهر با لباس مبدل و به شکل ناشناخته به بازدید و بازرسی وضعیت گمرک رفت و شکایات مردمی را بررسی کرد.

پایگاه خبری‌ـ تحلیلی بصیرت، یکی از جامع‌ترین شبکه‌های اطلاع‌رسانی است که مرجع بسیاری از نخبگان و پژوهشگران است. این پایگاه اینترنتی علاوه بر انتشار یادداشت‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها و گزارش‌های تحلیلی، دربردارنده حجم انبوهی از پاورپوینت‌ها و کلیپ‌های مرتبط با موضوعات روز است. پایگاه خبری‌ـ تحلیلی بصیرت در سال آینده نیز سرویس‌های استانی خود را با قلم هادیان و مدیران سیاسی استان‌ها پر بار خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات