صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۷۲

حرف روز/ نمایش جدید آمریکا!

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز (جمعه) از برگزاری همایش بین‌المللی علیه ایران طی ماه آینده به میزبانی لهستان خبر داد[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری
یادداشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز (جمعه) از برگزاری همایش بین‌المللی علیه ایران طی ماه آینده به میزبانی لهستان خبر داد. پمپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» بیان کرد، واشنگتن تلاش می‌کند ده‌ها کشور از مناطق گوناگون جهان را برای حضور در این نشست گرد هم آورد. در این راستا و در واکنش به برنامه آمریکا برای برگزاری نشستی ضد ایرانی در لهستان، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: «کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده‌اند، یا به حاشیه رانده شده‌اند. ایران از همیشه قوی‌تر است.» دکتر ظریف در ادامه خطاب به دولت لهستان نیز می‌نویسد: «دولت لهستان نمی‌تواند این شرمندگی را پاک کند؛ در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون قصد دارد میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی ترامپ شود.»
اما در این باره توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1ـ این اقدام آمریکا اعترافی ناخواسته به قدرت ایران است؛ برگزاری همایش بین‌المللی برای مقابله با اقتدار منطقه‌ای ایران به معنای آن است که آمریکای مدعی ابرقدرت بودن جهان، هرگز به تنهایی نمی‌تواند هماوردی برای ایران باشد.
2ـ پس از اعلام خبر خروج توأم با شکست آمریکا از سوریه، این نشست ابزاری است برای اینکه آمریکا به صهیونیست‌ها و دیگر عوامل خود در منطقه القا کند که ما همچنان در کنار شما هستیم.
3ـ نشست‌هایی از این دست، کارشناسان سیاسی را به یاد نشست‌هایی می‌اندازد که تا همین اواخر آمریکا تحت عنوان دوستان سوریه در برخی کشورها برگزار و از آن حمایت می‌کرد. حالا که به صحنه می‌نگریم، آمریکا با پذیرش شکست در زمینه ساقط کردن دولت بشار اسد، تصمیم به خروج نیروی‌های نظامی‌اش از منطقه گرفته است و از سوی دیگر دولت‌های عربی مخالف با دولت قانونی سوریه نیز یکی پس از دیگری راه بازگشت به دمشق و بازگشایی سفارتخانه‌های‌شان را در پیش گرفته‌اند؛ بنابراین این نمایش‌های استکباری تازگی ندارد.
4ـ این‌گونه اقدامات آمریکایی‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی و مصداق روحیه دادن به خود و شرکا را به ذهن متبادر می‌کند؛ از این رو در درون کشور، عملیات روانی آمریکا در لهستان که اولین و آخرین آن هم نیست، نباید اثری در اراده‌، راهبرد و محاسبات مسئولان داشته باشد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات