صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۵۱

مختصات گام دوم

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
همزمان با برپایی جشن باشکوه، چشمگیر و کم‌نظیر سالگرد چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی از سوی مردم عزیز ایران در سراسر کشور و در حالی که دشمنان متکبر و مستکبر انقلاب توهمات باطلی برای واژگونی آن به زعم خام خود در سر می‌پروراندند، امام خامنه‌ای(ادام‌الله ظله‌الوارف) رهبر معظم انقلاب در آغاز ورود ‌به دهه پنجم انقلاب با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» دستاوردهای نورانی راه طی شده 40 ساله آن را تبیین کرده و توصیه‌های راهبردی و راهبری را به ملت ایران و به ویژه جوانان غیور ایرانی برای تداوم این راه روشن در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی در گام بزرگ چله دوم انقلاب ارائه کردند. 
هدف اصلی این بیانیه، روشنگری اذهان جوانانی است که امروز سیبل جنگ نرم و عملیات روانی دشمنان انقلاب در وارونه‌نمایی دستاوردهای آن تحول عظیم و عمیق قرار گرفته‌اند؛ انقلابی که به معنای کامل آن به «قلب» و تحول فکری و روحی در ملت ایران «برای خدا» انجامید و به نقطه عطفی برای حرکت تاریخی انقلاب‌ها بدل شد. رهبر معظم انقلاب در بیانیه «گام دوم انقلاب» به مثابه پدری دلسوز و رهبری آینده‌بین و دوراندیش که خواستار سعادت فرزندان این مرز و بوم است، در روایت‌گری خالصانه و صادقانه از داستان انقلاب اسلامی، می‌کوشند در پرتو اشاره به شداید و سختی‌های انقلاب و عبور موفق و افتخارآمیز از گردنه‌های صعب چهل ساله آن، کوله‌باری پُر از ذخیره و بنه‌های امید، اعتماد به روشنای فردا، ایجاد تحرک و شوق‌انگیزی به ساختن ایران آینده در اختیار و پیش چشم جوانان این کشور که مسئولان فردا هستند، قرار دهند تا آنها با اتکا به نیروی عظیم و خلاقانه جوانی، این انقلاب اسلامی را «هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه است» نزدیک کنند.
 به طور مسلم این قرابت در وهله اول باید در زمینه‌های فکری و ذهنی جامعه هدف به وقوع بپیوندد تا در گام ثانوی بتواند زمینه‌های محیطی، اجتماعی و سیاسی جامعه جوان، کل ملت ایران و حتی فراتر از آن، ملل استقلال‌خواه و آزادی‌خواه جهان را آماده پذیرش و پرورش این فصل نوین کند؛ این، خود انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اسلامی است و به الزاماتی نیاز دارد که می‌توان با توجه به متن زیبا، متقن، استوار، محکم، آسیب‌شناسی مسئولانه و به دور از ذوق‌زدگی و نگاه غیر واقع‌بینانه متن بیانیه گام دوم انقلاب به آنها اشاره کرد:
1ـ طرح الگوی پیشرفت؛ این بیانیه به همراه اسناد بالادستی، نظیر برنامه‌های پنج ساله، چشم‌انداز بیست ساله و سند الگوی راهبردی پیشرفت ایرانی‌ـ اسلامی پنجاه ساله در حکم الگوی عملی و نقشه راه گام دوم انقلاب است؛ چرا که اساساً هیچ پیشرفت و توسعه‌ای بدون داشتن الگو و مدل نمی‌تواند رخ عیان کند. مسلماً در این الگو، ضمن توجه به راه طی شده، از شناخت چالش‌ها و اولویت‌ها و مقدورات و توانمندی‌ها می‌توان بستر و پیشران‌هایی برای ادامه مسیر انقلاب ساخت. انقلاب اسلامی امروز با مسائل و دغدغه‌های داخلی و بیرونی بیشماری مواجه است که ناگزیر باید به گزینش و اولویت‌گذاری دست بزند و الّا فرصت‌های خود را از دست خواهد داد.  
2ـ امیدبخشی واقع‌بینانه؛ امید موتور محرکه حرکت انقلاب در چله‌های متعدد پیش رو و ذخیره حرکت جوانان برای درنوردیدن مرزهای جدید دانش و جبران عقب‌ماندگی‌های شرم‌آور سلاطین گذشته است. بیانیه رهبری مصداق بارز امیدبخشی واقع‌بینانه است؛ چراکه غلو نمی‌کند، راه‌های آمده و چالش‌هایش را می‌شمارد، توان جامعه را برای ادامه پرشتاب مسیر به درستی معرفی می‌کند و در آخر با تحریض «ما می‌توانیم» راه را بر روی گردش نخبگان و به دست‌گیری حرکت پر شتاب علمی کشور از سوی جوانان باز می‌گذارد.
3ـ آسیب‌شناسی مسئولانه؛ بدون شناخت دردها، آفات و موانع راه و آسیب‌های امروزینی، از جمله تحریم و فشارهای ناجوانمردانه بیرونی و ناکارآمدی بخش‌هایی از قوای کشور در حل مسائل معیشتی و اقتصادی جامعه نمی‌توان برنامه کاملی طراحی کرد؛ از این رو در این بیانیه مسئولانه به پاره‌ای از این مسائل و مصائب و راه‌های برون‌رفت از آنها اشاره شده است که اگر مورد توجه مسئولان قرار گیرد، بدون تردید می‌توان از این وضعیت خارج شد. 
4ـ شوق‌انگیزی روحی برای ساختن ایران فردا؛ بیانیه گام دوم انقلاب رهبر حکیم انقلاب، چون از ایمان و باوری امیدوار به فضل الهی و تجربه عملی توان جوانان این کشور که همت آنها را در صحنه‌ها و بزنگاه‌های مهم انقلاب دیده است بر می‌خیزد، محرک و شوق‌انگیز است برای ساختن آینده کشور؛ آینده ایرانی که می‌تواند به محور اتحاد و وحدت همه ملت ایران با هر قوم، نژاد و مذهبی که دارند تبدیل شود. این مؤلفه‌ قدرت امروز برای دشمنان نگران‌کننده و دوستان الهام‌بخش است. 
5ـ عزم انقلابی جوانانه؛ اعتماد به نفسی که در این بیانیه به نیروی سازنده جوانان با اتکا به کمیت پرشمار آنها توأم با کیفیت بالای تحصیلی و خوش‌فکری جوانان ایرانی دمیده می‌شود و برای میدان‌داری آنها به واگذاری مناصب مدیریتی و کارشناسی در سطوح بالا توصیه می‌شود، اوج بلندنظری و واقع‌بینی این بیانیه است؛ چرا که کشور تنها با اتکا به نیروی پیش‌برنده و پیش‌رونده جوانان مؤمن انقلابی ساخته خواهد شد. 
در پایان باید گفت، حجت با این بیانیه بر مسئولان و همه کسانی که دغدغه ارزش‌ها و هنجارهای ملی و اسلامی در سر دارند، تمام شده است و باید همان طور که فصل جدیدی از حیات جمهوری اسلامی شروع می‌شود، فصل تازه‌ای از عزم و اراده بیشتر همگان آغاز شود تا با عبور از سد مشکلات امروز، فردایی امن‌تر، روشن‌تر، با عزت‌تر و با رفاه بیشتر برای مردم ایران که لیاقتش را دارند، رقم زد. ان‌شاءالله.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات