صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۷۹

سرفصل جدید

پایگاه بصیرت / جعفر قنادباشی
سفر هفته گذشته بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، یعنی سال 2011 که طی سفری یک روزه و اعلام نشده وارد ایران شد و با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور دیدار کرد، پیام مهمی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا دارد و آن تداوم حضور ایران در سوریه است. سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران را باید نشانه تحکیم بیشتر پیوندهای موجود بین دو کشور و بیان‌کننده تثبیت محور مقاومت در منطقه دانست. سفری که پیام‌آور حصول پیروزی‌های بسیار بزرگ و شگفت‌انگیز بر خشونت‌بارترین و پردامنه‌ترین تحرکات تروریستی در تاریخ جهان بود و از شکست فضاحت‌بار پیچیده‌ترین توطئه‌های تفرقه‌افکنانه ائتلاف غربی، عربی و عبری حکایت داشت. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار بشار اسد، به ابعادی از این پیروزی بزرگ اشاره فرمودند و رمز آن را استقامت مسئولان و مردم سوریه دانستند؛ امری که به فرموده ایشان، به منزله قیام علیه آمریکا و دست نشاندگانش بود و به شدت عصبانیت مقامات واشنگتن و اذنابش را برانگیخت. از این رو می‌توان گفت در دیدار رئیس‌جمهور سوریه با مقامات عالی‌رتبه کشورمان، دستاوردهای بزرگ و ارزشمند همکاری‌های دو کشور در مقابله با خطرناک‌ترین هجمه‌های استعماری و رمز و راز حصول آن، مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار گرفت و افزون بر آن، زمینه‌هایی نیز برای تدوین نقشه راه آینده این نوع همکاری‌ها فراهم شد. چنانکه در این زمینه از توطئه‌های جدید دشمن نیز سخن به میان آمد و رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به برخی از این نوع توطئه‌ها، فرمودند: «مسئله منطقه حائل که آمریکایی‌ها در سوریه به دنبال ایجاد آن هستند، از جمله‌ این توطئه‌های خطرناک است که باید با قاطعیت آن را رد کرد و در مقابل آن ایستاد.» این اشاره به کوشش‌های مشکوکی است که با توسل به بهانه‌های مختلف، درصدد است در طول مرزهای مشترک صدها کیلومتری سوریه و ترکیه و تا عمق 30 کیلومتری، منطقه‌ای را به نام منطقه حائل ایجاد کند و به این ترتیب، این بخش بزرگ و راهبردی از خاک سوریه را از حاکمیت این کشور خارج کند و در حقیقت، مکان مناسبی را برای از سرگیری تغذیه تسلیحاتی گروهک‌های تروریستی و اجرای طرح‌های تجزیه‌طلبانه در سوریه به وجود آورد.   
در واقع، رهبر معظم انقلاب در این دیدار، ضمن اشاره به دیگر برنامه‌های آمریکا برای حضور مؤثر در سوریه و عراق، استمرار همکاری‌های ایران و سوریه را در چارچوب محور مقاومت، خنثی‌کننده نقشه‌های آینده دشمن دانستند و بر ادامه کمک‌های ایران در این چارچوب تأکید کردند؛ زیرا ایران و سوریه عمق راهبردی یکدیگر هستند و مبتنی براین نوع همکاری صمیمانه، اطمینان بخش‌ترین نوع بازدارندگی دفاعی را برای دو کشور ایجاد کرده‌اند.
این همان چیزی است که قدرت‌های غربی، ارتجاع منطقه و از همه بیشتر رژیم صهیونیستی را به واهمه و حساسیت وا می‌دارد و همه توطئه‌های آتی آنان برای سلطه و سیطره بر منطقه بسیار راهبردی غرب آسیا را با بن‌بست مواجه می‌کند.
در واقع بی‌جهت نیست که رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، نسبت به حضور بشار اسد در ایران و دیدارش با مقامات عالی‌رتبه کشورمان واکنش نشان داده و اخبار و گزارش‌های مربوط به آن را در ردیف مهم‌ترین خبرهای خود قرار داده‌اند. به ویژه آنکه، این سفر، مُبیّن آن بود که مجموعه تازه‌ترین تلاش‌های سیاسی‌ـ تبلیغاتی غرب برای ایجاد فاصله میان تهران و دمشق نیز با ناکامی روبه‌رو شده و برگزاری نشست‌هایی، چون نشست ورشو به طور کامل شکست خورده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات