تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۵۰

تروریستی اعلام کردن حزب الله؛ واکنش لندن به شکست در منطقه

اقدام انگلیس مهم ترین سند در راستای تایید این گزاره است که حزب الله لبنان توانسته است به عنوان یکی از قدرتمند ترین جنبش های سیاسی و نظامی در منطقه فعالیت کند و این اقدام انگلیس به نوعی واکنشی به پیروزی های سیاسی و نظامی حزب الله است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری

تروریستی اعلام کردن حزب الله؛ واکنش لندن به شکست در منطقهبه تازگی پارلمان انگلیس تصمیم دولت این کشور مبنی بر گنجاندن هر دو شاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله لبنان در فهرست گروه های تروریستی را تصویب کرد. وزارت کشور انگلیس اخیرا اعلام کرد شاخه سیاسی حزب الله لبنان را نیز در فهرست گروه های تروریستی این کشور درج کرده است. پس از تصویب این تصمیم از سوی پارلمان انگلیس، هر فرد و یا سازمانی که با حزب الله ارتباط داشته باشد و یا آنکه از آن حمایت کند، تا 10 سال به زندان محکوم خواهد شد. دولت انگلیس مدعی است حزب الله لبنان برخلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، خود را به سلاح مجهز می کند و همچنین حمایت این جنبش از دولت سوریه، زمان نزاع در این کشور را طولانی کرده است. دولت انگلیس سال 2008 میلادی، شاخه نظامی حزب الله را در لیست گروه های تروریستی درج کرده بود، اما دیگر کشورهای اروپایی به خواسته این کشور مبنی بر تروریستی خواندن حزب الله پاسخ ندادند. اما هدف انگلیس از تروریستی اعلام کردن حزب الله لبنان چیست؟

1.انتقام از حزب الله

یکی از مهم ترین اهداف انگلستان انتقام از حزب الله لبنان است. چرا که حزب الله توانسته است هم در انتخابات پارلمانی لبنان پیروز شود و هم در مبارزه با تروریست ها در سوریه به عنوان یک گروه کارآمد و حرفه ای خود را نشان دهد. در واقع مهمترین عامل در تصمیم دولت انگلیس برای قرار دادن نام حزب الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی خود، عملکرد حزب الله در جریان مبارزه با تروریسم در سوریه است. دولت انگلیس و دولت‌هایی نظیر آمریکا، فرانسه و آلمان طی 8 سال گذشته حمایت همه جانبه‌ای از گروه‌های تروریستی در مقابل نظام سوریه داشته‌اند. انگلیس و متحدان غرب آن خواستار براندازی نظام سوریه و برکناری بشار اسد از قدرت و روی کار آمدن نظامی وابسته و همسو با غرب بودند. در مقابل، اما، حزب الله لبنان یکی از مهمترین بازیگران حامی نظام سوریه در مبارزه با تروریست‌های چندملیتی بود و نقش برجسته‌ای در حفظ نظام سوریه و بقای بشار اسد در قدرت داشته است. با توجه به این کارکرد حزب الله، دولت انگلیس که در عرصه عملیاتی و میدانی علیه محور مقاومت موفق نبوده، در عرصه سیاسی و در اقدامی یکجانبه و به دور از واقعیت‌های سیاسی لبنان، حزب الله را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است تا به نوعی از حزب الله «انتقام» گرفته باشد.

2.حمایت از رژیم اسرائیل

عامل دیگر در خصوص تصمیم دولت انگلیس، منافع رژیم صهیونیستی است. با توجه به کارکردی که حزب الله لبنان در بحران سوریه داشته، هراس رژیم اسرائیل از توانمندی و قدرت تهاجمی و پدافندی حزب الله افزایش یافته است. «موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا»اخیرا در گزارشی با اعتراف به توانمندی نظامی و بازدارندگی حزب الله لبنان اعلام کرد، حزب الله بیشتر از همه اعضای ناتو موشک و گلوله دارد. پایگاه نیوز ۱ رژیم صهیونیستی نیز تحلیل کرد، اسرائیل توان مقابله با موشک هایی که از لبنان یا سوریه در صورت وقوع درگیری نظامی در جبهه شمالی شلیک خواهند شد، را ندارد. سامانه مختلفی از جمله گنبد آهنین و حیتس نمی توانند موشک هایی که به جبهه داخلی اسرائیل شلیک خواهد شد را رهگیری کند. طبق این گزارش، اسرائیل تعداد کافی موشک های رهگیر برای حمایت از حریم هوایی خود در برابر موشک هایی که به آن شلیک می شود را ندارد. هر موشکی که به اسرائیل شلیک می شود نیاز به یک موشک از سوی اسرائیل دارد تا آن را رهگیری کند و منهدم کند و این با توجه به این است که حزب الله لبنان موشک های زیادی دارد. پایگاه نیوز ۱ گزارش داد، حزب الله می تواند بیش از ۲۰۰۰ موشک در روز در صورتی رویارویی آتی شلیک کند و با این تفاسیر هزینه رهگیری خنثی سازی موشک هایی که شلیک می شود برای اسرائیل بیش از یک میلیارد دلار و 300 میلیون خواهد بود.

بنابراین، دولت انگلیس که اساس شکل گیری رژیم اسرائیل در سرزمین فلسطین را با اعلامیه بالفور ایجاد کرد، بار دیگر به کمک اسرائیل آمده و تلاش دارد با قرار دادن حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی، ضمن اعمال فشار بر حزب الله، منافع اسرائیل را نیز تامین کند.

3.فرار لندن از مسئولیت حمایت از تروریسم

انگلیس در زمینه حمایت تروریسم کارنامه بسیار سیاهی دارد. حمایت این کشور از گروهک های تروریستی در مناطق مختلف نشان دهنده این است که این کشور نیز همانند آمریکا در مورد تروریسم قائل به تروریسم خوب و تروریسم بد است. در واقع انگلیس پایه گذار نخستین دولت تروریستی در جهان یعنی اسرائیل است و در سال های اخیر کمک های زیادی به جنایت های این رژیم کرده است. حمایت از گروه های تروریستی مانند داعش در سوریه نیز مثال بارزی از نقش لندن در تقویت گروه های تروریستی است. اما نکته جالب این است که انگلیس در حالی حزب الله را به عنوان گرو هی تروریستی اعلام کرده که چشم خود را به روی جنایت های تروریستی عربستان بسته است. عربستان با کشتار مردم یمن تبدیل به ماشین کشتاری شده است که سوخت این ماشین را کشورهای غربی فراهم می کنند. در واقع انگلیس سعی دارد با تروریستی خواندن حزب الله این گونه وانمود کند که این کشور علیه گروه های تروریستی فعالیت می کند در حالی که حزب الله اساسا در سال های گذشته بیشترین نقش را در مبارزه با تروریست ها داشته است. نگاهی به حمایت های انگلیس در جنگ یمن به خوبی ماهیت دولت انگلیس را مشخص می کند. عربستان بزرگترین خریدار سلاح های انگلیس است. به صورت کلی 60 درصد میزان واردات سلاح به عربستان از آمریکا، 23 درصد از انگلیس،5درصد از فرانسه، و 12 درصد باقیمانده نیز از دیگر کشورهای اروپایی تامین می شود. علاوه بر این 5 اسفند97 یک منبع نظامی یمنی از کشته شدن «9 کارشناس انگلیسی و سه پاکستانی» در «عملیات منحصربه‌فرد ارتش و کمیته‌های مردمی» این کشور در جنوب عربستان خبر داد و این افراد را «مزدور» نامید. پایگاه خبری «تعز نیوز» یمن به نقل از این منبع یمنی نوشت، کشته‌شدگان، از افراد «کارشناس در امور برنامه‌ریزی و مدیریت عملیات نظامی» بودند که «دیگر مزدوران» را در عملیات‌های مسلحانه که به نیابت از ارتش عربستان در جبهه‌های مرزی می‌جنگند، فرماندهی می‌کردند. روزنامه «دیلی اکسپرس» انگلیس هم اخیرا، از زخمی شدن 2 نظامی انگلیسی در یمن وابسته به «گردان‌های اس.ای.اس» (SAS) این کشور خبر داد که در زمره «خطرناک‌ترین گروه‌های ویژه» در دنیا قلمداد می‌شوند. به نوشته این نشریه انگلیسی، این نیروها برای اجرای «مأموریتی خیلی محرمانه در یمن» و در چارچوب نیروهای مشترک آمریکا، انگلیس و امارات در یمن مستقر شده‌اند. دیلی‌اکسپرس نوشته است که مأموریت نیروهای مشترک، مأموریت‌های جاسوسی در خصوص طرح‌هایی است که میان طرف آمریکایی و انگلیسی هماهنگی می‌شود و اماراتی‌ها هم در آن حضور و مشارکت دارند. به گفته این نشریه انگلیسی، تیم نیروهای ویژه که کاملا مسلح به سلاح‌های پیشرفته است شامل 12 انگلیسی است که با بالگردی وابسته به امارات از جیبوتی و تحت فرماندهی آمریکا به یمن اعزام شده‌اند. این روزنامه نوشته که این افراد عضو نیروهای معروف به ساس (SAS) هستند که سه هفته پیش وارد امارات شده‌اند.

در واقع کشته شدن بیش از 60 هزار غیر نظامی به دلیل حملات ائتلاف سعودی در یمن، مرگ 85 هزار کودک یمنی به دلیل محاصره و قحطی شدید در یمن تنها به لطف حمایت کشورهایی مانند انگیس رخ داده و لندن سعی دارد با اقداماتی از قبیل تروریستی اعلام کردن حزب الله به نوعی فرافکنی کرده و خود را از این جنایت دور نگه دارد.

4.تلاش برای تضعیف نقش حزب الله در دولت لبنان

درحال حاضر حزب‌الله لبنان به دلیل کسب آراء مناسب در انتخابات پارلمانی سال 2018 در نقاط مختلف این کشور، یکی از گروه‌های سیاسی تأثیرگذار در ساختار و بدنه دولت محسوب می‌شود. ازهمین روی، بدیهی است که حزب‌الله لبنان نقش مهم و سرنوشت‌سازی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های دولت چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی، داشته باشد. همین مسأله موجبات نگرانی آمریکا و انگلیس را به شدت فراهم ساخته و آن‌ها را بر آن داشته تا نقش سیاسی حزب‌الله لبنان در ساختار سیاسی این کشور را محدود سازند. واقعیت آن است که دولت انگلستان به عنوان صاحب بیانیه شوم «بالفور» خود را معمار بنای نامشروعی به نام رژیم صهیونیستی می‌داند؛ بیانه‌ای که زمینه اشغال و غصب اراضی فلسطینیان و آوارگی میلیون‌ها شهروند فلسطینی را فراهم آورد و از همین روی، به همان میزان که آمریکا به منافع و مصالح رژیم صهیونیستی و لزوم تأمین آن اهتمام دارد، لندن نیز خواهان حفظ این منافع و مصالح برای تل‌آویو است. لذا نقش‌آفرینی پررنگ و قدرتمندانه حزب‌الله لبنان در عرصه سیاسی این کشور و در بدنه دولت می‌تواند به صورت مستقیم منافع رژیم صهیونیستی در لبنان و کشورهای همجوار از جمله سوریه آن را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل، دولت انگلیس عزم خود را جزم کرده تا به نوعی نقش سیاسی حزب‌الله در لبنان را کم‌رنگ‌تر کند؛ هدفی که جز با تحت فشار قرار گرفتن این گروه توسط آمریکا و غرب و به تبع آن، استعفای برخی از اعضای حزب‌الله از عضویت در دولت، محقق نخواهد شد.

نتیجه

تروریستی اعلام کردن حزب الله از سوی انگلیس خدمتی به ارتجاع عرب است که حزب الله را رقیبی مهم برای خود در جهان عرب می دانند. به همین دلیل شیخ‌نشینان مرتجع عرب همچون امارات، بحرین و عربستان اقدام انگلیس علیه این گروه مقاومت ملی را ستودند. از سوی دیگر، درحالی که انتظار می‌رفت «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان موضع قاطعانه‌ای را در قبال اقدام غیرقانونی انگلیس علیه حزب‌الله اتخاذ کند، اما وی ترجیح داد با اتخاذ موضعی نرم از ورود به هرگونه تنش با دولت لندن اجتناب ورزد. الحریری در سخنانی تأکید کرد که تصمیم لندن برای درج نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی به لندن مربوط است و نه بیروت! این اظهارنظر دوپهلو که هیچ شمه‌ای از قاطعیت در آن دیده نمی‌شود، نتوانست انتظار جامعه لبنان برای پاسخگویی مناسب به دولتمردان انگلیس را برآورده سازد. حزب‌الله لبنان در واکنش به این اقدام انگلیس با صدور بیانیه‌ای تأکید کرده است: «ما یک گروه مقاومت هستیم که علیه اشغالگری صهیونیسم در فلسطین و منطقه مبارزه می‌کنیم و کشوری که خود میزبان تروریسم و حامی آن است در جایگاهی نیست که ما را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد». به نظر می رسد اقدام انگلیس مهم ترین سند در راستای تایید این گزاره است که حزب الله لبنان توانسته است به عنوان یکی از قدرتمند ترین جنبش های سیاسی و نظامی در منطقه فعالیت کند و این اقدام انگلیس به نوعی واکنشی به پیروزی های سیاسی و نظامی حزب الله است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات