صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 21 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ایشان(سردار سلیمانی) بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار داده‌اند، در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لِلّه؛ و مجاهدت کرده‌اند. ان‌شاءالله خدای متعال به ایشان اجر بدهد و عاقبت ایشان را با شهادت قرار بدهد، البتّه نه حالا. هنوز سال‌ها جمهوری اسلامی با ایشان کار دارد. امّا بالاخره آخرش ان‌شاءالله شهادت باشد(1397/12/19)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

سیاست شکست‌خورده مهار ایران!
اعطای نشان ذوالفقار از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار سرلشکر سلیمانی نشان داد، حضور و مجاهدت نیروهای جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا شکست سنگینی را به آمریکا و هم‌پیمانانش تحمیل کرده است. مقایسه سفر آشکار رئیس‌جمهور کشورمان به عراق با سفر شبانه و مخفیانه رئیس‌جمهور آمریکا گواه خوبی بر شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه است. شکست آمریکا در منطقه از محور مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران موجب شد ایالات متحده روش‌های گوناگونی را برای مهار جمهوری اسلامی ایران به کار گیرد.
در مرحله اول ترامپ سیاست فشار حداکثری را به کار برد. خروج آمریکا از برجام و اعمال به اصطلاح شدیدترین تحریم‌ها، اوج این مرحله از دشمنی آمریکا بود. خوش‌بینی آمریکا به سیاست فشار حداکثری به اندازه‌ای بود که آنها به پایان جمهوری اسلامی ایران قبل از چهل سالگی فکر می‌کردند! از این رو مقاومت مردم در داخل و توجه به سیاست منطقه‌ای به جای سیاست برجامی، شکست سناریوی فشار حداکثری ترامپ را به آخرین مراحل خود نزدیک کرده است.
نتیجه‌ نگرفتن ایالات متحده آمریکا از سیاست فشار و تحریم و جنگ ترکیبی جدید سبب شد این بار آنها با اجیر کردن کشورهایی، همچون عربستان درصدد مهار جمهوری اسلامی ایران باشند. بر اساس این سناریو، آمریکا برای خنثی کردن توان موشکی جمهوری اسلامی ایران، به دنبال سیاست موازنه موشکی یا هسته‌ای در منطقه بین ایران و عربستان است. در واقع، واشنگتن با ایجاد یک برنامه موشکی در خاک عربستان و مانور تبلیغاتی فراوان، سعی خواهد کرد منطقه را وارد یک مسابقه تسلیحاتی پرسود برای خود و پرهزینه برای منطقه کند. در کنار این، دشمن تلاش می‌کند با ناامن‌سازی مرزهای کشور به ویژه در جنوب شرق و ایجاد حفره‌های امنیتی در داخل کشور، نظام را ناکارآمد نشان دهد؛ اما با هوشیاری، اشراف اطلاعاتی و رشادت‌های مرزبانان، به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار برای‌شان سخت و در جاهایی ناممکن شده است. گفتنی است، در پی مخالفت کنگره آمریکا با سیاست انتقال فناوری هسته‌ای به آل‌سعود، پیشاپیش زمزمه‌های شکست دونالد ترامپ در داخل به گوش می‌رسد و با ناتوانی عربستان در یمن آثار شکست سناریوی موشکی رئیس‌جمهور آمریکا در بیرون جلوه‌گر شده است.

 

▼ گزارش روز

خودباختگی و عقب‌نشینی!
روزنامه «اعتماد» می‌نویسد: «اقدام دولت انگلیس در مورد اعطای حمایت دیپلماتیک یا سیاسی از «نازنین زاغری» را باید اقدامی نمادین و سیاسی با هدف افزایش فشار در این زمینه به شمار آورد. با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد، دولت انگلیس از این پس تحت فشار بیشتری برای ائتلاف‌سازی علیه ایران از طریق جذب حمایت دیگر دولت‌ها و رجوع به نهادهای سیاسی و حقوق بشری بین‌المللی قرار خواهد داشت. با توجه به مشکلات دیگر ما در حوزه تحریم و اقدامات خصمانه تیم ترامپ و مشکلات منطقه‌ای، ارجح است که مقامات محترم قضایی رسیدگی به این پرونده را بر مبنای رأفت اسلامی مدنظر قرار دهند.» جملاتی که معنای ساده آن، این می‌شود که نباید بگذاریم دولت انگلیس از ما ناراحت شود! نباید با جاسوس برخورد کنیم، چون ممکن است موجب دلخوری دولت انگلیس و افزایش دشمنی‌اش با ما شود! حسین موسویان هم طی یادداشتی در نشریه «میدل‌ایست‌آی» برای رفع خصومت بین ایران و آمریکا راهکار ارائه داده و نوشته است: «زبان گفت‌وگوی آمریکا با ایران همیشه بر مبنای بی‌احترامی بوده و حکومت ایران را «حکومت منفور» و «محور شرارت» خوانده است. برای قضاوت منصفانه، باید گفت تهران هم عموماً از همین زبان درباره آمریکا استفاده کرده و حکومت آمریکا را «شیطان بزرگ» خوانده است. واشنگتن و تهران حتی اگر مایلند «دشمنی دائمی» داشته باشند، حداقل به احترام مردم و تاریخ، فرهنگ یکدیگر می‌توانند از دشنام و توهین متقابل پرهیز کنند.» معنای ساده این جملات این می‌شود که ایرانیان در قدم اول از سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» یا گفتن حقیقت سیاست‌های دولت آمریکا خودداری کنند و ادبیاتی صلح‌جویانه و ریاکارانه پیش بگیرند تا به سمت کاهش فشارها و خصومت‌ها برویم!
این دو نمونه از صدها پیشنهاد و راهکاری است که نشان می‌دهد سازش‌کاری، نداشتن اعتمادبه‌نفس ملی، القای ضعف، عبور از منافع ملی برای رضایت دیگران و... در ذهن و فکر جریان غربگرا نهادینه شده است. در حالی که تجربه نشان می‌دهد با آغاز این روند طرف مقابل گام‌های رو به جلو بر خواهد داشت که نقطه پایانی آن از دست رفتن استقلال ملی و منافع و منابع و... ما خواهد بود.

 

▼ خبر ویژه

چرا رهبری اجازه ملاقات به خاتمی را نمی‌دهند
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس درباره اعتراض به دیدار تعدادی از نمایندگان با رئیس دولت اصلاحات گفت: آقای خاتمی سهم و نقش مهمی در فتنه ۸۸ داشته است و از سردمداران آن به شمار می‌آید؛ فتنه‌ای که اصول ما در آن مورد تعرض قرار گرفت. او از سال ۸۸ تا کنون تلاش کرده است یک ملاقات چند دقیقه‌ای از رهبر معظم انقلاب بگیرد، چرا آقا اجازه ملاقات وی را نمی‌دهند؟ آقای خاتمی هشت سال رئیس‌جمهور مملکت بود و به طور متوسط هفته‌ای دو جلسه با رهبر معظم انقلاب داشته است. چرا رهبر معظم انقلاب که برای شعرا، مداحان و حتی جوانی که در شطرنج با حریف اسرائیلی بازی نمی‌کند، وقت می‌گذارند، ولی برای رئیس‌جمهور قبلی کشور وقت ندارند؟ وی اضافه کرد: پیام این رفتار آقا این است که می‌خواهند او خیانت‌هایی را که در فتنه در حق مردم و منافع ملی کرده‌، جبران کند. وقتی موضع رهبری نظام در قبال افراد مشخص است و بیش از ۵۰ نفر از مردم بی‌گناه در فتنه کشته شده‌اند و هشت ماه اقتصاد کشور به هم ریخت و حیثیت نظام در دنیا بر باد رفت و عده‌ای علیه امام راحل حرکت کردند، مرگ بر اصل ولایت فقیه گفتند و شعار دادند «تقلب بهانه است، اصل نظام نشانه است»، اینها همه زیر چتر رئیس دولت اصلاحات انجام شد!

 

▼ اخبار
1ـ رژیم سعودی و خریدهای بی‌پایان تسلیحات نظامی
در گزارش جدید مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم اعلام شده است طی پنج سال گذشته، تجارت تسلیحات در منطقه خاورمیانه نزدیک ۸۷ درصد بیشتر شده است. در این گزارش آمده است، عربستان سعودی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، به بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات جهان تبدیل شده و خرید تسلیحات نظامی از سوی ریاض ۱۹۲ درصد نسبت به پنج سال پیش از آن افزایش یافته است. بر اساس ادعای مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی برای یک درگیری بالقوه با ایران آماده می‌شوند. حجم خرید تسلیحاتی و نظامی عربستان هم قابل توجه است و رهبران ریاض طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نزدیک به ۹۴ فروند جنگنده مسلح از آمریکا و انگلیس خریداری کرده‌اند. همچنین قرار است در پنج سال آینده نیز عربستان ۹۸ جنگنده، ۸۳ تانک و سامانه‌های دفاع موشکی از آمریکا، ۷۳۷ خودرو زرهی از کانادا، پنج ناوشکن از اسپانیا و تعدادی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از اوکراین خریداری کند.

2ـ سفر به بغداد، پیام برای واشنگتن
روزنامه «العربی الجدید» نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سفری که در نوع خود اولین سفر وی محسوب می‌شود، در رأس یک هیئت دولتی و سیاسی عالی به بغداد رفت؛ سفری که به نظر می‌رسد فراتر از یک آمد و شد دیپلماتیک است. سفر رئیس‌جمهور ایران با هدف قدرت‌نمایی این کشور در عراق انجام می‌شود که مخاطب اصلی این قدرت‌نمایی، در وهله اول واشنگتن است. این روزنامه همچنین نوشت: اعلام سفر از سه هفته پیش و حضور مسئولان ایرانی در بغداد برای آماده‌سازی مقدمات و نوع تفاهم‌نامه‌هایی که به امضا خواهد رسید، همگی شاخصه‌هایی است که نشان می‌دهد ایران قصد دارد به دیگر دولت‌ها و به ویژه آمریکا، پیامی را برساند، مبنی بر اینکه این کشور قدرتمندترین طرف حاضر در عراق بوده و از نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی گسترده‌ای در آن برخوردار است.

3ـ فولاد اولین صنعت در استفاده از اینستکس خواهد بود
احمد دنیانور، عضو انجمن فولاد و مدیرعامل فولاد جنوب درباره آخرین وضعیت صادرات فولاد به اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا یکی از اصلی‌ترین مشتری‌های صنعت فولاد از زمان راه‌اندازی این صنعت در کشور بوده است. هر چند به دلیل تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال پول، بخش عمده‌ای از صادرات ما به این اتحادیه در سال 97 متوقف شد؛ اما به تازگی قراردادهایی بستیم که سبب خواهد شد در سال 98 افزایش خیره‌کننده‌ای در صادرات به کشورهای عضو این اتحادیه داشته باشیم. وی افزود: شرکت‌های فولاد سازوکار جدیدی را برای گرفتن پول صادرات محصولات خود پیشنهاد کرده‌اند که مورد استقبال طرف‌های اروپایی قرار گرفته است؛ ضمن آنکه این صنعت اولین صنعتی خواهد بود که از سازوکار مالی اتحادیه اروپا (اینستکس) برای نقل و انتقال مالی استفاده خواهد کرد.

4ـ همه مقصرند جز دولت!
«غلامرضا ظریفیان» از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «از ابتدای شکل‌گیری این دولت ما با مخالفانی روبه‌رو شدیم که غیرمنصفانه در تلاش بودند ضعف‌ها را بزرگ جلوه دهند و مشکلات بسیاری را فراروی دولت قرار دهند. درست است که این ضعف‌ها هیچ ارتباطی با عملکرد دولت نداشته است؛ اما این دسته درصدد هستند این‌گونه القا کنند که دولت ضعف مدیریتی دارد؛ برای نمونه، می‌توان به اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا بر کشورمان اشاره کنیم؛ چرا که این تحریم‌ها هیچ ارتباطی به دولت ندارد و در اصل آمریکا از دیرباز با نظام سیاسی ایران موافق نبوده و نوع برخورد آن با ما تفاوت داشته است.»

 

▼ اخبار کوتاه
احمد خرم، وزیر اسبق راه و ترابری در اختتامیه جشنواره چهره سال ۹۷ راه و ساختمان با تأکید بر اینکه میان جامعه تحصیل‌کرده بی‌بهره‌ترین قشر جامعه مهندسی در هفت رشته ساختمان است، گفت: باید تأسف خورد که از بین ۶۰۰ هزار مهندس در هفت رشته مهندسی بیش از ۴۵۰ هزار نفر از مهندسان در رشته خود فعالیت ندارند یا بیکار هستند. رئیس انجمن انبوه‌سازان هم با انتقاد از بی‌برنامگی دولت برای اشتغال جامعه مهندسان کشور، گفت: متأسفانه، دولت برنامه‌ای برای اشتغال مهندسان و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر ندارد.
وبگاه «دبکا فایل» وابسته به نهادهای اطلاعاتی‌ـ نظامی رژیم صهیونیستی، در گزارشی اعلام کرده است آمریکا نیروهای نظامی بیشتری را از طریق اسرائیل و خاک اردن به عراق می‌فرستد تا با نیروهای وابسته به ایران در نزدیکی مرز سوریه مقابله کنند. این در حالی است که دولت عراق بارها به درخواست آمریکا برای خلع سلاح نیروهای مردمی این کشور مخالفت کرده و به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها رأساً و بدون مشورت دولت عراق در حال اعزام نیرو به مرز عراق و سوریه هستند؛ مسئله‌ای که می‌تواند تنش‌های تازه‌ای در این کشور پدید آورد.
الیوت آبرامز، نماینده آمریکا در امور ونزوئلا در مصاحبه با «رویترز» گفت: واشنگتن هند را تحت فشار قرار داده است تا از دولت مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نفت خریداری نکند. آبرامز افزود: دولت ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا این پیام را به دولت‌های دیگر و بانک‌ها و شرکت‌های خارجی که با ونزوئلا همکاری می‌کنند، رسانده است.
حسین عبده‌تبریزی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه موافق مالیات عایدی سرمایه بخش زمین و مستغلات است، گفت: در حال حاضر 2/5 میلیون واحد خالی در کشور وجود دارد و برآورد می‌شود 120 میلیارد دلار سرمایه خوابیده است.

 

مسابقه بزرگ کتابخوانی معاونت سیاسی سپاه
بر اساس متن کتاب گام دوم
هدایا
ـ 20 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به مبلغ 15 میلیون ریال
ـ 20 کمک هزینه سفر به سوریه به مبلغ 10 میلیون ریال
ـ 20 کمک هزینه سفر به مشهد به مبلغ 5 میلیون ریال
ـ 200 هدیه نقدی به مبلغ 2 میلیون ریال
ـ 220 هدیه نقدی به مبلغ 1 میلیون ریال
* هدیه ویژه 20 قبضه سلاح شکاری نخجیر
شرکت‌کنندگان در مسابقه پاسخ‌های خود را تا تاریخ 1398/1/20 تحویل معاونت سیاسی رده دهند.
تاریخ اعلام نتایج عید فطر 98

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات