صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۳۹
نگاهی به سوابق نظامی و سیاسی ژنرال عوض بن عوف

قدرت سودان در دست کیست؟

«عوض محمد احمدبن عوف» پیش از حضور جدی در عرصه سیاست چندین پست نظامی از جمله فرماندهی توپخانه ای و ریاست نهادهای اطلاعاتی خارجی را برعهده داشته است.وی در دوره کناره گیری از ارتش، سفیر وزات خارجه و مدیریت مرکز بحران و کنسول سودان در قاهره و ریاست هیات کشورش در عمان را برعهده داشت.
قدرت در سودان دست کیست؟در پی کودتا در سودان و برکناری عمرالبشیر، سرلشکر «عوض بن عوف» ریاست شورای انتقالی را که ارتش از تشکیل آن در سودان خبر داده بود را برعهده گرفت. 
می توان گفت ستاره بخت عوض بن عوف، اگوست 2015 درخشیدن گرفت زمانی که وزیر دفاع شد؛ وی مدت زمان طولانی در این پست باقی ماند که در میان همتایان خود طولانی ترین مدت بود.دومین ستاره شانس وی در 23 فوریه به رویش لبخند زد و عمر البشیر رئیس جمهوری سودان با صدور حکمی وی را به عنوان معاون اول رئیس جمهوری با حفظ سمت وزیر دفاع تعیین کرد.عوض بن عوف در حالی سال 2015 به صحنه سیاسی و نظامی بازگشت که پیش از این در سال 2010 از سوی البشیر از معاونت ریاست ستاد مشترک ارتش کنار گذاشته و همان زمان نیز بازنشسته شد و بعداً نیز به عنوان سفیر در وزارت خارجه حاضر شد. 
«عوض محمد احمدبن عوف» پیش از حضور جدی در عرصه سیاست چندین پست نظامی از جمله فرماندهی توپخانه ای و ریاست نهادهای اطلاعاتی خارجی را برعهده داشته است.وی در دوره کناره گیری از ارتش، سفیر وزات خارجه و مدیریت مرکز بحران و کنسول سودان در قاهره و ریاست هیات کشورش در عمان را برعهده داشت.وی در یکی از روستاهای منطقه قری واقع در شمال خارطوم متولد شد و به دانشکده جنگ پیوست و با سمت ستوانی فارغ التحصیل شد پس از آن در مصر دوره آموزش نظامی دید و در نیروی زمینی ارتش (بخش یگان توپخانه ای) فعالیت داشت و هم چنین در دانشکده فرماندهان و ستاد ارتش نیز تدریس داشت.
بن عوف هوادار جنبش اسلامی در کودتای البشیر در سال 1989 علیه دولت الصادق المهدی به البشیر نزدیک بود و برای وی فرصت پیشرفت در مناصب نظامی را فراهم آورد و مدیر نهاد امنیتی و رئیس اطلاعات نظامی شد. بن عوف سال 2015 پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و تعیین البشیر به عنوان ریاست جمهوری این کشور، به عنوان وزیر دفاع ملی تعیین شد، پس از 5 سال دوری، به نهادهای نظامی بازگشت. وی به هنگام تصدی وزارت دفاع با سلاح های مدرن درصدد تقویت و تجهیز ارتش سودان بود و به حمایت از مشارکت نیروهای کشورش در عملیات طوفان قاطعیت به سرکردگی ائتلاف سعودی مشهور بود. این عملیات به جنگی ضدبشری علیه مردم یمن ختم شد، جنگی که تا به امروز ادامه دارد. 
البشیر، 23 فوریه عوف را با حفظ سمت به عنوان معاون اول خود معرفی کرد که از زمان کودتایش در 30 سال پیش، اولین معاونی بود که پستی مجزا در وزارتخانه دارد.به گفته ناظران، بن عوف فقط ریاست بخش های امنیتی و تسلیحاتی را برعهده داشته و تجربه سیاسی کافی برای رهبری کشور ندارد و انطباق دیدگاه‌ها و نظرات وی با البشیر موجب شده که وی به البشیر نزدیک شود که با مخالفت مردم و درخواست آنان برای انتقال قدرت به شورای انتقالی مواجه شد.
 
منبع: العالم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات