صبح صادق >>  نگاه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۵۵

بیانیه گام اول انقلاب

می‌توان صدها صفحه از صحیفه امام را در تأیید بندهای بیانیه گام دوم نقل کرد؛ اما نتیجه همه این تطابق‌ها در رفتار و کلام امامین انقلاب را می‌توان در تداوم و پویایی انقلاب و پایمردی مردم و به ویژه جوانان در مسیر نورانی انقلاب یافت.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / محمدحامد حرزاده
بیانیه گام اول انقلاب
 
بیانیه گام دوم انقلاب به منزله نقشه راه 40 سال آینده کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. فهم این بیانیه و تلاش برای رسیدن به راهبردهای اجرایی آن باید به اولویت اول جریان انقلابی تبدیل شود.
هنگامی که در راستای تبیین آن به بیانات امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام اسلامی رجوع می‌کنیم، چارچوب و شاکله اصلی آن را مطابق با اندیشه حضرت امام(ره) می‌یابیم. این مهم نشان می‌دهد انقلاب اسلامی با سکانداری و رهبری امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با صلابت و بدون انحراف از اصول بنیادین اولیه وارد چله دوم خود شده است.
به طور خاص‌تر، وصیت‌نامه حضرت امام(ره) را می‌توان بیانیه گام اول انقلاب در مقطع زمانی خود به شمار آورد. شاکله وصیت‌نامه با فهرست کلی بیانیه انطباق زیادی دارد که چند مورد را به اختصار مرور می‌کنیم:
۱ـ امام خمینی(ره) در مقدمه وصیت‌نامه ابتدا مبانی معرفتی و دینی انقلاب اسلامی و سپس افتخارات دینی، تاریخی و انقلابی متعددی را یادآور می‌شوند تا اهداف اصلی انقلاب در پس هیاهوهای داخل و خارج گم نشود. رهبر معظم انقلاب هم در طلیعه بیانیه، اصول انقلاب و مبانی و شعارهای آن را یادآوری کردند.
۲ـ حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه چشم‌اندازی از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دوران حکومت پهلوی‌ها را برمی‌شمرند و نقش امدادهای الهی و حضور و جانفشانی مردم را در پیروزی و تداوم انقلاب شرح می‌دهند. امام خامنه‌ای نیز در بیانیه دو بار به وضعیت اسفناک کشور در دوران پهلوی اشاره کرده و اهمیت این بحث تاریخی را این‌گونه متذکر شده‌اند: «برای برداشتن گام‌های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت.»
۳ـ امام خمینی(ره) در بخش‌های متعددی از وصیت‌نامه به طور مفصل شبهات سیاسی علیه جریان اصیل انقلاب و جنجال‌های تبلیغاتی رسانه‌های استکبار را پاسخ می‌دهند تا امت اسلامی و به ویژه جوانان را از افتادن در دام جنگ روانی و شناختی دشمن ایمن کند. رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه خود تأکید می‌کنند: «دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره گذشته و حتی زمان حال را دنبال می‌کنند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند. حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.»
۴ـ حضرت امام(ره) در بند «ج» وصیت‌نامه در پاسخ به اشکال‌تراشان و مغرضان نظام اسلامی خدمات جمهوری اسلامی را شرح می‌دهند و ملت ایران را از مردم حجاز و کوفه در صدر اسلام بهتر می‌دانند. امام خامنه‌ای نیز با اشاره به قدرت عظیم ایمان ملت و امام عظیم‌الشأن موارد متعددی از برکات سیاسی، اجتماعی، علمی و اقتصادی نظام اسلامی را در 40 سال گذشته برمی‌شمارند.
۵ـ اما هدف اصلی و کلیدی بیانیه را می‌توان در این جمله یافت: «شمایید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است نزدیک کنید.» به عبارتی ایشان قله آرمان‌ها و اهداف انقلاب را تمدن‌سازی اسلامی و آمادگی برای ظهور می‌دانند. امام راحل هم در موارد متعددی به این آرمان بزرگ الهی اشاره می‌کردند: «با این نهضت اسلامی ما تا اینجا آمدیم و قدرت‌ها را عقب زدیم، با این نهضت اسلامی باید سازندگی کنیم از حالا به بعد. همه با هم به سوی یک تمدن صحیح، تمدن الهی و تمدن رسول اللهی جلو برویم.» ایشان با تشکیل نظام جمهوری اسلامی گام‌های بلندی در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی برداشته و بر تشکیل امت واحده اسلامی و بسیج جهان اسلام برای تحقق نهایی آن تأکید می‌کردند.
۶ـ توصیه‌های هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب که خطاب به ارکان حکومتی، دولت، ملت ایران و به ویژه جوانان است، بارها در بیان حضرت امام(ره) چه در وصیت‌نامه و چه در صحیفه سفارش شده است که شرح آن در این مختصر نمی‌گنجد.
می‌توان صدها صفحه از صحیفه امام را در تأیید بندهای بیانیه گام دوم نقل کرد؛ اما نتیجه همه این تطابق‌ها در رفتار و کلام امامین انقلاب را می‌توان در تداوم و پویایی انقلاب و پایمردی مردم و به ویژه جوانان در مسیر نورانی انقلاب یافت. اگر ثبات قدم، فداکاری و استقامت دو امام انقلاب نبود، چه بسا خواب‌های آشفته دشمنان و منافقین تعبیر شده بود و انقلاب اسلامی هم به سرنوشت دیگر انقلاب‌های نافرجام دچار می‌شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات