سمنان >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۶۱

ضرورت ایجاد مجتمع‌های چند منظوره فرهنگی آموزشی ویژه اصناف

چند سالی است که موضوع آموزش در دستور کار اتاق بازرگانی و اتحادیه اصناف ایران نیز قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد، ارائه این آموزش‌ها، خیلی تأثیرگذار نیست و بیشتر جنبه رفع تکلیفی دارد.
تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش از مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در رشد و تعالی جوامع و نیز پیشرفت و توسعه کشور‌ها محسوب می‌شود، با این‌حال این موضوع یکی از موضوعاتی است که متأسفانه در کشور ما در بسیاری از بخش‌ها (از جمله؛ در محیط کسب و کار و صنعت و تجارت)، به شکل اصولی و در حد شایسته مورد توجه قرار نگرفته و آثار غفلت از آن نیز کاملاً محسوس و آشکار است.
در واقع علت بروز بسیاری از ناهنجاری‌های امروز جامعه در بخش‌های مختلف را باید ناشی از کم‌توجهی به همین نکته دانست و این در حالی است که اولاً؛ این موضوع (بخصوص بخش آموزش آن) سال‌هاست که به شکل کاملاً هدفمند در سایر کشور‌ها در حال اجراست، ثانیاً؛ کشور ما نیز از ظرفیت‌های آموزشی و بویژه تربیتی مختلف و متعددی نظیر حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکزآموزش فنی و حرفه‌ای برخوردار است.
البته چند سالی است که موضوع آموزش در دستور کار اتاق بازرگانی و اتحادیه اصناف ایران نیز قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد به علل مختلف از جمله؛ کم‌توجهی به اصول تربیتی در فرآیند آموزش‌ها، ضعف منابع آموزشی، عدم استفاده از اساتید مجرب و حرفه‌ای، عدم تعامل و هماهنگی با سایر مراجع آموزشی و تربیتی مانند؛ حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و سایر موارد مشابه، نتوانسته به طور کامل به اهداف خود دست یابد و لذا در حال حاضر ارائه این آموزش‌ها، خیلی تأثیرگذار نیست و بیشتر جنبه رفع تکلیفی دارد.
در همین راستا و برای برون‌رفت از وضعیت مورداشاره، پیشنهادات ذیل ارائه می‌گردد:
۱- در گام اول پیشنهاد می‌شود؛ از طریق تصویب قوانین مورد نیاز در مراجع قانونگذاری، نه تن‌ها صدور بلکه تمدید پروانه کسب برای متقاضیان فعالیت در همه اصناف، به گذراندن آموزش‌های عمومی و همچنین تخصصی یا حرفه‌ای خاص هر صنف مشروط گردد. (آموزش‌های بدو کار می‌تواند بین یک هفته تا یک‌ماه و آموزش‌های سالانه بین یک روز تا یک‌هفته برنامه‌ریزی شود).
۲- برای تحقق پیشنهاد مورد اشاره در بند یک، مدرسه عالی اصناف در مرکز تمام استان‌ها و ترجیحاً شهرستان‌ها با هزینه خود اصناف و همکاری دولت، راه‌اندازی و یا از طریق عقد قرارداد با مراکز آموزشی مانند؛ حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش یا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سرفصل‌های آموزشی مورد نظر تعیین و متون آموزشی لازم تدوین و ارائه گردد
۳- کتاب مکاسب (مسائل شرعی کسب و کار) به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین مبناء و الگوی رفتاری کاسبین و بازاریان محترم، متناسب با شرایط و نیاز بخش اصناف به زبان ساده و متناسب با شرایط روز ترجمه و تدوین و همراه با مباحث فرهنگی، حقوقی و قوانین کسب و کار و در صورت لزوم مباحث فنی و تخصصی هر صنف، در سرفصل‌های آموزشی اصناف قرار گرفته و در دور‌های آموزشی آنان ارائه گردد.
۴- به منظور احیاء ارزش‌های اسلامی و فرهنگ‌سازی در جامعه، با همکاری حوزه‌های علمیه، آیات، احادیث و روایات اسلامی بازدارنده و ترغیب کننده در زمینه کسب و کار و موضوعاتی مانند: آثار دنیوی و اُخروی گرانفرشی، احتکار، قناعت، شکر نعمت و پرهیز از ناشکری، ضرورت هوشیاری مسلمانان در برابر مکر دشمنان و امثال آن، گردآوری و توسط اتاق اصناف به صورت هدفمند، اولویت‌گذاری و هر هفته یا هر ماه یک حدیث در سایت اطلاع‌رسانی اتاق و اصناف مختلف قرار گرفته و در قالب تابلو یا پارچه نوشته‌های زیبا طراحی و برای نصب در مراکز کسب و کار، مورد استفاده قرار گیرد.
۵- برای تسهیل در فرهنگ‌سازی مناسب در عرصه کسب و کار و کاهش ناهنجاری‌های موجود در این عرصه، قوانین و مقررات این حوزه نیز در قالب یک مجموعه منسجم شامل؛ شرح وظیفه و حدود اختیارات، شرایط محل کار، مشخصات ظاهری محل کار، ویژگی‌های فردی، اخلاقی، تخصصی و تجربی کارکنان و امثال آن گردآوری و با کمک هر صنف، به شکل تخصصی منتشر و بین اعضا توزیع گردد.
توضیح: بهتر است مباحث فنی و آشنایی با صنف، برای هر صنف به طور تخصصی در یک کتابچه جداگانه شامل؛ تاریخچه، تعداد و مشخصات صنف، نوع خدمات یا انواع محصولاتی که ارائه می‌دهد، ابزار مورد استفاده، اطلاعات مرکز صنف و زیرمجموعه‌های آن و سایر موارد مشابه تنظیم شود.
۶- برای فرهنگ‌سازی و کمک به احیاء اصول و ارزش‌های اسلامی و اجتماعی، فراخوان مقاله در مورد شهداء و نیز بازاریان متدین قدیمی مانند؛ شیخ رجبعلی خیاط، پیر پالان دوز، حاج اکبر پلویی و سید کریم محمودی (سیدکریم پینه‌دوز) بیش از پیش در دستور کار اصناف قرار گیرد و آثار گردآوری شده، چاپ و بین کسبه منتشر شود.
۷- با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصناف و سایر مراکز و مجموعه‌های ذیربط مانند؛ بسیج اصناف، برای اقشار خاص مرتبط با مسائل فرهنگی و هنری مانند؛ سازندگان اسباب بازی، طراحان لباس یا تصویرگران البسه و امثال آنها، در سراسر کشور همایش‌های ارشادی و فرهنگی سالانه یا حتی فصلی برگزار کرده و با دعوت از صاحب‌نظران مسائل فرهنگی و حتی جامعه‌شناسی، ضمن ارائه الگو‌های کاربردی ایرانی- اسلامی، شگرد‌های دشمنان برای حذف فرهنگ بومی و ترویج و جایگزینی فرهنگ غربی و آثار و پیامد‌های آن تشریح و ضرورت بازیابی جایگاه تاریخی ایران به عنوان تمدنی کهن و مهد تولید و صدور فرهنگ ارزشی، مورد تاکید قرار گیرد.
۸- ایجاد مجموعه‌های فرهنگی خاص اصناف در سطح کشور و برگزاری اردو‌های فرهنگی مناسب برای اصناف و خانواده‌های آن‌ها از دیگر مواردی است که بی‌شک می‌تواند به بستری مناسب برای ارتقاء سطح فرهنگی و روحیه آنان و به فرصتی برای تعمیم الگو‌های برتر در اصناف تبدیل شود.
۹- به منظور اثربخشی بیشتر و ایجاد انگیزه بهتر برای مشارکت اصناف در برنامه‌های مورد اشاره و یا مطالعه آثار فرهنگی و اجرایی گردآوری شده، با مشارکت خود اصناف یا همکاری سایر مراکز مانند؛ سازمان امور مالیاتی کشور، امتیازات و جوایز ویژه‌ای مانند؛ معافیت مالیاتی یا سفر‌های زیارتی و یا ارتقاء رتبه کاری برای مراکز تجاری یا نفرات برتر و برگزیده در نظر گرفته شود.
۱۰- هزینه‌های آموزشی با مشارکت خود اصناف به عنوان حق آموزش دریافت و مراکز آموزشی (مدرسه عالی اصناف) در قالب یک مجتمع چند منظوره فرهنگی و آموزشی، ابتدا در مرکز استان‌ها و به تدریج در همه شهرستان‌ها احداث شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات